Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leerdam

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leerdam
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2009
CiteertitelLegesverordening 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Publicatiedatum onbekend

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-12-200807-01-2010nieuwe regeling

27-11-2008

Het Kontakt

Fysiek: 1.714

Tekst van de regeling

RAADSBESLUIT

De raad van de gemeente Leerdam,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 oktober 2008;

overwegende de wenselijkheid om de Legesverordening en de tarieventabel te actualiseren in verband met het begrotingsbesluit en het onderzoek naar de kostendekkendheid van de tarieven;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009.

(Legesverordening 2009).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in die kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, kassabon, zegel, nota of andere schriftuur dan wel een digitale of elektronische kennisgeving daarvan. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving, dan wel digitaal of elektronisch aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 10 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

    • c.

      In digitale of elektronische vorm wordt gedaan, op het moment van akkoordgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt ambtshalve verleend of op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28 vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De ‘op de heffing en invordering van leges 1997’ van 19 december 1996, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 10 juli 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2009’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad van 27 november 2008

de griffier, de voorzitter,

RAADSBESLUIT

De raad van de gemeente Leerdam,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 oktober 2008

overwegende de wenselijkheid om de tarieventabel bij de Legesverordening te actualiseren in verband met het begrotingsbesluit en het onderzoek naar de kostendekkendheid van de tarieven;

gelet op het begrotingsbesluit 2008

besluit:

vast te stellen de volgende:

TARIEVENTABEL ALS BEDOELD IN ARTIKEL 5 VAN DE "LEGESVERORDENING 2009".

Hoofdstuk 1 Algemeen

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van: 
1.1.1gewaarmerkte of te waarmerken afschriften van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 2,70
1.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,45
1.1.3Een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 7,40
1.1.4Stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere ettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 7,40
1.2nasporingen 
 Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen, zoals in het archief en de registers van de burgerlijke stand, ongeacht het resultaat, door een ambtenaar per kwartier€ 22,55

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
2.1.1de gemeentebegroting met toelichting€ 188,40
2.1.2de gemeenterekening met toelichting€ 188,40
2.1.3een beleidsplan, zoals bijvoorbeeld de nota van aanbieding€ 37,65
2.2abonnement bestuursstukken 
 Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
2.2.1basisstukken (alle voorstellen voor behandeling in commissies) plus agenda's commissies/mededelingen en verslagen commissies€ 112,75
2.2.2basisstukken, uitgebreid met raadsagenda/ingekomen stukken, commissieverslagen, nieuwe/aanvullende voorstellen en voorbladen van commissievoorstellen en raadsnotulen 
2.2.3raadsnotulen 
2.3verordeningen 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
2.3.1de Algemene Plaatselijke Verordening met toelichting€ 56,36
2.3.2de bouwverordening€ 56,36
2.3.3de toelichting op de bouwverordening€ 56,36
2.3.4overige raadsbesluiten, per besluit€ 56,36

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

3.1Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap in het Hofje van mevrouw Van Aerden, Kerkstraat 67 te Leerdam op: 
 - maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur€ 288,40
 - zaterdag, zondag of een algemeen erkende feestdag en op overige uren€ 807,25
3.2Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap in het Stadskantoor, dokter Reilinghplein 1 te Leerdam, op: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur€ 68,35
3.3In afwijking van het gestelde in artikel 3.1. en 3.2. kan gratis op maandagochtend in het Hofje van mevrouw Van Aerden en op maandagmiddag in het Stadskantoor een huwelijk voltrokken worden of een partnerschap geregistreerd worden. 
3.4Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek€ 68,35
3.5overige 
 Het tarief bedraagt : 
3.5.1- voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap op een door het gemeentebestuur toegestane andere locatie in de gemeente Leerdam, anders dan als bedoeld in artikel 3.1, 3.2 en 3.4€ 807,25
3.5.2- voor het ter beschikking stellen van een ambtelijke getuige bij een huwelijk in het stadskantoor, per getuige€ 58,05
3.5.3- voor het ter beschikking stellen van een ambtelijke getuige bij een huwelijk in het Hofje van mevrouw Van Aerden, per getuige€ 88,25
3.5.4- voor het wijzigen of annuleren van een afspraak voor huwelijksvoltrekking dan wel geregistreerd partnerschap€ 50,00
3.5.5Het tarief ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, indien daarbij gebruik wordt gemaakt van het Stadskantoor of het Hofje van mevrouw Van Aerden, is gelijk aan de tarieven in 3.1 en 3.2 
3.6huwelijks- of partnerschapsboekje: 
 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 
3.6.1- een huwelijks- of partnerschapsboekje€ 17,05
3.6.2- een huwelijks- of partnerschapsboekje met leren omslag€ 42,80
3.6.3- een duplicaatboekje€ 18,80
3.6.4- een duplicaatboekje in luxe uitvoering€ 45,20
3.7inlichtingen 
 Het tarief bedraagt voor het 
3.7.1- in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen niet zijnde NAW-gegevens uit de registers van de burgerlijke stand voor elke inlichting zonder abonnement€ 2,90
3.7.2- afsluiten van een abonnement voor het periodiek verstrekken van opgaven van statistische gegevens over: 
 a. geboorten, per jaar € 104,55€ 104,55
 b. huwelijken, per jaar € 84,55€ 84,55
 c. partnerschapsregistraties, per jaar € 84,55€ 84,55
 d. huwelijksaangiften, per jaar € 84,55€ 84,55
 e. partnerschapsaangiften, per jaar 84,55€ 84,55
  f. overlijden, per jaar€ 84,55
3.7.3De leges voor de portokosten die gemaakt worden om aan de aanvraag te kunnen voldoen, worden gesteld op die portokosten. 
3.7.4De leges voor de overige externe kosten die gemaakt worden om aan de aanvraag te kunnen voldoen, worden gesteld op die kosten 
3.7.5Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 
   

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.2. en 4.2.1., wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
4.1.2- tot het verstrekken van gegevens: 
 a. per verstrekking ten behoeve van ideële doeleinden€ 2,90
 b. per verstrekking aan andere gemeentelijke afnemers en bijzondere derden€ 2,65
 c. per overige verstrekking aan de balie€ 5,55
 d. per overige verstrekking op een andere manier€ 7,90
4.1.3- tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
 a. voor 100 verstrekkingen€ 375,85
 b. voor 500 verstrekkingen€ 1.804,20
 c. voor 1000 verstrekkingen€ 3.382,85
4.1.4- tot het verstrekken van een persoonslijst€ 18,70
4.2overig persoonsgegevens 
4.2.1Voor de toepassing van onderdeel 4.2.1. wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
4.2.2- tot het verstrekken van gegevens: 
 a. per verstrekking ten behoeve van ideële doeleinden€ 2,90
 b. per verstrekking aan andere gemeentelijke afnemers en bijzondere derden€ 2,65
 c. per overige verstrekking aan de balie€ 5,55
 d. per overige verstrekking op een andere manier€ 7,90
4.2.3- tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:€ 375,85
4.3.3- voor het doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 22,50
4.3.4In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens€ 2,35
4.5reisdocumenten 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 
4.5.1.1- tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 49,50
4.5.1.2- tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart€ 41,75
4.5.2- tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in 4.5.1. (zakenpaspoort):€ 55,40
4.5.3- tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 49,50
4.5.4- tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 4.5.1., 4.5.2. en 4.5.3.€ 8,70
4.5.5- tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 4.5.1.1, 4.5.1.2, 4.5.2. en 4.5.3.€ 20,30
4.5.6- tot het afgeven van een reisdocument indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd en daardoor onderzoek naar de identiteit nodig is, de in 4.5.1.1, 4.5.1.2, 4.5.2,en 4.5.3 genoemde leges, verhoogd met€ 37,25
4.5.7de tarieven als bedoeld in 4.5.1. tot en met 4.5.6 alsmede 4.5.8. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 41,00
4.5.8tot het aanbrengen van een bijschrijvingsticker door middel van een spoedprocedure per bijschrijvingsticker (spoedaanvraag)€ 19,50
4.5.9Het tarief als genoemd in 4.5.8. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 4.5.1., 4.5.2., 4.5.3. en 4.5.7. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 4.5.4., slechts één keer per reisdocument berekend. 
4.6legesbesluit akten 
 De leges akten burgerlijke stand worden bepaald op de maximum bedragen als bedoeld in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 
4.7diversen 
 Het tarief bedraagt voor het afgeven van: 
4.7.1- een bewijs van Nederlanderschap, geen reispapier zijnde€ 7,40
4.7.2- een attestatie de vita€ 7,40
4.7.3- een verklaring omtrent het gedrag€ 31,35
4.7.4- een akte van eedsaflegging€ 27,95
4.8legalisatie 
 Het tarief bedraagt 
4.8.1- voor het legaliseren van een handtekening of het waarmerken van een diploma of getuigschriftfoto€ 8,65
4.8.2- voor het in het persoonlijk belang van aanvrager ter legalisatie zenden van stukken naar andere gemeenten (de kosten van legalisatie niet inbegrepen)€ 4,50
4.9rijbewijzen 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: 
4.9.1- de afgifte of vernieuwing dan wel voor het behandelen van een aanvraag tot wisseling van een rijbewijs€ 43,25
4.9.2- voor het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen€ 6,50
4.9.3- indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd en daardoor onderzoek naar de identiteit nodig is, wordt het onder 4.9.1. genoemde tarief verhoogd met€ 37,25
4.9.4het omzetten van een buitenlands rijbewijs in een Nederlands rijbewijs€ 53,80
 de tarieven als bedoeld in artikel 4.9.1. en 4.9.4. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 30,00

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de: a. Woningwet; b. Wet ruimtelijke ordening; c. gemeentelijke bouwverordening; d. Monumentenwet 1988 en de gemeentelijke erfgoedverordening. Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën: 1. legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.2); 2. verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 5.3); 3. legesheffing slopen (zie onderdeel 5.4); 4. legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 5.5); 5. legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 5.6); 6. legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 5.7). Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen. Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 5.8).
5.2Bouwvergunningen 
5.2.1Algemeen 
Op grond van onderdeel 5.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een: • schetsplan; • lichte bouwvergunning; • reguliere bouwvergunning; • bouwvergunning eerste fase; • bouwvergunning tweede fase; • wijziging bouwvergunning eerste fase. Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 5.3.2.
5.2.2Begripsbepaling bouwkosten 
Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
5.2.3Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een op basis van een schetsplan uitgewerkt bouwplan: 
 25% van de bouwkosten zoals die bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld, met een maximum van€ 1.000,00
5.2.4Aanvraag lichte bouwvergunning 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning: 
 2 % van de bouwkosten met een minimumtarief van€ 125,65
 indien de bouwkosten niet meer dan € 2.000.000,00 bedragen; 
 € 40.000,00 vermeerderd met 1,5 % van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 2.000.000,00 en minder dan € 10.000.000,00; 
 € 162.000,00 vermeerderd met 1 % van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 10.000.000,00 bedragen, met een maximum van:€ 260.000,00
5.2.5Aanvraag reguliere bouwvergunning 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning 
5.2.5.12,1% van de bouwkosten met een minimumtarief van€ 188,50
 indien de bouwkosten niet meer dan € 2.000.000,00 bedragen; 
5.2.5.2€ 42.000, 00 vermeerderd met 1,5 % van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 2.000.000,00 en minder dan € 10.000.000,00; 
5.2.5.3€ 162.000,00 vermeerderd met 1 % van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 10.000.000,00 bedragen, met een maximum van:€ 260.000,00
5.2.6Aanvraag bouwvergunning eerste fase 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase: 60 % van het tarief als bedoeld in artikel 5.2.5. 
5.2.7Aanvraag bouwvergunning tweede fase 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase: 40% van het tarief als bedoeld in artikel 5.2.5. 
5.2.8Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase: 
5.2.8.11,26% van de bouwkosten met een minimumtarief van€ 188,50
 indien de bouwkosten niet meer dan € 2.000.000,00 bedragen; 
5.2.8.2€ 25.200, 00 vermeerderd met 1 % van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 2.000.000,00 met een maximum van:€ 260.000,00
5.2.8.3Van dit tarief vindt geen verrekening plaats met het tarief als bedoeld in artikel 5.2.6 
5.3Verhogingen/aanvullende leges 
5.3.1Algemeen 
Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven. Het gaat om de volgende extra toetsingen: • extra toetsing welstand (zie onderdeel 5.3.2); • beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.3.3); • verplicht advies agrarische commissie (zie onderdeel 5.3.4); • achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 5.3.5); • beoordeling aanvullende gegevens (zie onderdeel 5.3.6); • projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 5.3.7); • wijziging of ontheffing bestemmingsplan (zie onderdeel 5.3.8); • bestemmingsplan in voorbereiding (zie onderdeel 5.3.9); • toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan (onderdeel 5.3.10).
5.3.2Toetsing welstand 
 5.3.2.4 Het verschuldigde bedrag tarief op grond van onderdeel 5.2 wordt, in verband met een toetsing aan welstandscriteria, verhoogd indien hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, overeenkomstig het volgende tarief: 
5.3.2.1Indien de bouwkosten exclusief de omzetbelasting minder bedragen dan € 4.000,00:€ 30,00
 € 4.000,00 of meer tot € 25.000,00 bedragen:€ 41,00 + 2,00‰ van de bouwkosten
 € 25.000,00 of meer tot € 120.000,00 bedragen:€ 67,00 + 1,10‰ van de bouwkosten
 € 120.000,00 of meer tot € 230.000,00 bedragen:€ 113,00 + 1,10‰ van de bouwkosten
 € 230.000,00 of meer tot € 455.000,00 bedragen:€ 252,00 + 0,60‰ van de bouwkosten
 € 455.000,00 of meer bedragen:€ 484,00 + 0,25‰ van de bouwkosten
 adviezen inzake reclames, per advies:€ 30,00
 De bouwkosten worden naar boven afgerond op€ 5,00.
5.3.2.2indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een reguliere bouwvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het berekende bedrag verhoogd overeenkomstig het volgende tarief: 
 Indien de bouwkosten exclusief de omzetbelasting minder bedragen dan € 4.000,00:€ 30,00
 € 4.000,00 of meer tot € 25.000,00 bedragen:€ 41,00 + 2,00‰ van de bouwkosten
 € 25.000,00 of meer tot € 120.000,00 bedragen:€ 67,00 + 1,10‰ van de bouwkosten
 € 120.000,00 of meer tot € 230.000,00 bedragen:€ 113,00 + 1,10‰ van de bouwkosten
 € 230.000,00 of meer tot € 455.000,00 bedragen:€ 252,00 + 0,60‰ van de bouwkosten
 € 455.000,00 of meer bedragen:€ 484,00 + 0,25‰ van de bouwkosten
 adviezen inzake reclames, per advies:€ 30,00
 De bouwkosten worden naar boven afgerond op€ 5,00
5.3.2.3Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwvergunning eerste fase moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het berekende bedrag verhoogd overeenkomstig het volgende tarief. 
 Indien de bouwkosten exclusief de omzetbelasting minder bedragen dan € 4.000,00:€ 30,00
 € 4.000,00 of meer tot € 25.000,00 bedragen:€ 41,00 + 2,00‰ van de bouwkosten
 € 25.000,00 of meer tot € 120.000,00 bedragen:€ 67,00 + 1,10‰ van de bouwkosten
 € 120.000,00 of meer tot € 230.000,00 bedragen:€ 113,00 + 1,10‰ van de bouwkosten
 € 230.000,00 of meer tot € 455.000,00 bedragen:€ 252,00 + 0,60‰ van de bouwkosten
 € 455.000,00 of meer bedragen:€ 484,00 + 0,25‰ van de bouwkosten
 adviezen inzake reclames:€ 30,00
 De bouwkosten worden naar boven afgerond op:€ 5,00
5.3.2.4 Indien na vooroverleg met de welstandscommissie de aanvraag niet doorgaat, wordt 50% van het bedrag berekend als bedoeld in onderdelen 5.3.2 
5.3.3Beoordeling bodemrapport 
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer: 
5.3.3.1een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met€ 340,65
5.3.3.2een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met€ 209,00
5.3.4Verplicht advies agrarische commissie 
5.3.4.1Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de Intergemeentelijke Agrarische Advies Commissie (IAAC) wordt beoordeeld, verhoogd met de volgende bedragen voor 
 a. bouwen op een bestaand agrarisch perceel:€ 420,00
 b. bouwen met overschrijding grenzen bestaand bouwperceel:€ 480,00
 c. bouwen op niet-bouwperceel (starters), verzoek tot bedrijfsverplaatsing:€ 545,00
 d. aanvullend doelmatigheidsadvies binnen 1 jaar na eerste advies:€ 0,00
 e. overige aanvullende adviezen (maatwerk) per uur:€ 110,00
 f. adviezen bij onttrekken aan agrarische bestemming:€ 350,00
5.3.4.2 Indien extern advies wordt ingewonnen van de agrarische beoordelingscommissie ABC, worden de in onderdeel 5.2 genoemde bedragen verhoogd met een bedrag van: 
 - indien het gaat om een standaardadvies:€ 425,00
 - indien het gaat om een nieuwe vestiging of bedrijfsverplaatsing:€ 550,00
 - indien het gaat om een aanvraag waarbij ook uitspraken van de commissie voor bezwaar en beroep en/of gerechtelijke uitspraken dienen te worden betrokken:€ 750,00
5.3.7Projectbesluit/buiten toepassingverklaring 
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 4.702,50
5.3.8Wijziging of ontheffing bestemmingsplan 
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 261,25
5.3.9Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag 
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 2.612,50
5.3.10Toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan 
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan: 
5.3.10.1een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met€ 2.612,50
5.3.10.3artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met€ 522,50
5.4Slopen 
5.4.1Begripsbepaling sloopkosten 
Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
5.4.2Sloopvergunning 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet ruimtelijke ordening€ 64,90
5.4.4Verhogingen 
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.4.2 wordt, indien de aanvraag van een sloopvergunning: 
5.4.4.1krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met€ 209,00
5.4.4.2betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, verhoogd met€ 51,25
5.4.4.3betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met€ 522,50
5.5Aanlegvergunning 
5.5.1Begripsbepaling aanlegkosten 
Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.
5.5.2Aanvraag aanlegvergunning 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning):€ 52,25
5.5.3Verhogingen 
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.5.2 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning: 
5.5.3.1krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met€ 209,00
5.5.3.2betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 1.567,50
5.5.3.3betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 261,25
5.5.3.4betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.1 eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 1.045,00
5.5.3.5betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met€ 522,50
5.6Overig/administratief 
5.6.1Algemeen 
Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.
5.6.2Overschrijven vergunningen of ontheffingen 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning of ontheffing€ 51,25
5.6.3Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan€ 188,50
5.6.4Bestemmingswijzigingen 
5.6.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening of tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist€ 261,25
5.6.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist.€ 3.135,00
5.6.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 1.567,50
5.6.5Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 783,75
5.6.6Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 783,75
5.6.7Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan€ 783,75
5.6.9Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw- sloop- of aanlegvergunning 
 Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges exclusief kosten van welstand en door derden gemaakte kosten teruggegeven. 
 De teruggaaf bedraagt:50%
 van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5 
5.6.10Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning 
 Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges exclusief kosten van welstand en door derden gemaakte kosten teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. 
 De teruggaaf bedraagt:50%
 van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2 
5.6.11Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning 
 Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. 
 De teruggaaf bedraagt:50%
 van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2 
5.7Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: 
5.7.1een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte: 
 cat. 1: 0 t/m 100 m²€ 239,60
 cat. 2: 101 t/m 500 m² € 98,05 + € 1,44 per m²€ 98,05 + € 1,44 per m²
 cat. 3: 501 t/m 2.000 m²€ 541,00 + € 0,53 per m²
 cat. 4: 2.001 t/m 5.000 m²€ 1349,60 + € 0,13 per m²
 cat. 5: 5.001 t/m 50.000 m²€ 1854,90 + € 0,04 per m²
 cat. 6: meer dan 50.001 m²€ 2954,80 + € 0,02 per m²
5.7.2een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in (artikel) de brandbeveiligingsverordening 
5.7.3Indien een aanvraag om een gebruiksvergunning als bedoeld onder 5.7.1 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk ten behoeve van een evenement en de gebruiksduur niet langer zal zijn dan maximaal vier weken geldt als legesbedrag een bedrag van10%
 van het bedrag dat op grond van het bepaalde ad 5.7.1 verschuldigd is 
5.7.4Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 5.7.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een reeds verleende gebruiksvergunning bedraagt het legestarief indien het betreft: 
 • een uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding ten minste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, het legestarief zoals berekend op grond van het bepaalde ad 5.7.1 met dien verstande dat de leges alleen berekend worden over de oppervlakte van de uitbreiding, of 
 • een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting dan wel een gedeelte van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat:50%
 van het legestarief zoals berekend op grond van het bepaalde ad 5.7.1 met dien verstande dat de leges alleen berekend worden over de oppervlakte van de gewijzigde gebruiksoppervlakte. 
5.8Advieskosten 
 De in 5.2 genoemde bedragen met betrekking tot een aanvraag waarvoor in het kader van de bouwplanprocedure advies is uitgebracht door de Landbouw Voorlichting worden verhoogd met het bedrag van deze externe kosten die de gemeente moet maken om te kunnen voldoen aan het gedane verzoek. 
5.9Overig 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen€ 51,25
5.12onttrekken woning aan woningbestand 
5.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand als bedoeld in artikel 124 van de Woningwet:€ 64,90
5.12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b van de Huisvestingswet:€ 64,60
5.12.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet:€ 64,60
5.12.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet:€ 64,60
5.13kaarten 
 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een niet ingekleurde afdruk van een kaart van een bestemmingsplan of een plan tot herziening van een bestemmingsplan of voor soortgelijke kaarten dan wel voor overige kaarten en tekeningen of kopieën daarvan: 
5.13.1per formaat A0€ 5,10
5.13.2per formaat A1€ 3,25
5.14indicatiestelling 
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter beoordeling van een medische of sociale urgentie€ 117,30
5.15huisvestingsvergunning 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: 
5.15.1- het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stb. 1992, 548)€ 30,10
5.15.2- het inschrijven in een register van woningzoekenden op grond van genoemde Huisvestingswet:€ 67,75
5.16kadastrale informatie 
 Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage in de kadastrale leggers dan wel voor het verstrekken van gegevens uit de geautomatiseerde kadastrale registratie per perceel, appartementsrecht of subject (inclusief afdruk op A4 of A3 formaat)€ 24,60
5.17grootschalige basiskaart (GBKN) 
 Verzoeken om leveringen van grotere omvang en periodieke leveringen worden naar de Stichting GBKN Zuid-Holland verwezen. Voor eenmalige leveringen van beperkte omvang bedraagt voor de standaard inhoud het tarief: 
5.17.1Voor metrisch gebruik (b.v. provincie, architecten): 
 - Landelijk gebied per hectare€ 5.45
 - Open bebouwd gebied per hectare€ 21,75
 - Bebouwd gebied per hectare€ 49,55
5.17.2Voor niet-metrisch gebruik, particulieren en analoge afname 
 - Landelijk gebied per hectare€ 1,20
 - Open bebouwd gebied per hectare€ 4,80
 - Bebouwd gebied per hectare€ 10,85
5.17.3De in 5.17.1 en 5.17.2 genoemde tarieven worden verhoogd met 10% bij levering van extra topografie (b.v.lichtmasten, bomen, kolken). 
5.17.4De in 5.17.1 en 5.17.2 genoemde tarieven worden verhoogd met 
 - behandelkosten per kwartier€ 27,75
 - per opslagmedium (bv diskette, CD) € 2,00
 - per afdruk A3 of A4€ 2,40
 - per afdruk A2, A1 of A0€ 6,00
5.17.5De in 5.17.1 tot en met 5.17.4 genoemde tarieven worden niet in rekening gebracht bij: 
 - beperkte leveringen die naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders uitsluitend ideële of educatieve doeleinden dienen; 
 - leveringen aan derden die in opdracht van de gemeente werken. 
5.18Digitale luchtfoto’s 
 5.18Het tarief bedraagt voor afname van digitale luchtfoto’s per hectare€ 1,80
 met een minimum van€ 30,20
5.18.1Het tarief wordt verlaagd bij afname ineens van 
 - meer dan 500 hectare met 10% 
 - meer dan 1.500 maar minder dan 3000 hectare met 15% 
 - meer dan 3.000 hectare met 20% 
5.18.2Afname van analoge luchtfoto’s 
 - op A4-formaat€ 8,75
 - op A3-formaat€ 17,50
 - op A2-formaat€ 35,00
 - op A1-formaat€ 70,00
 - op A0-formaat€ 140,00
5.18.3De in 5.18 en 5.18.1 genoemde tarieven worden voor de waarde van de informatie verhoogd met 
 - behandelkosten per kwartier€ 27,75
 - per opslagmedium (diskette, CD, etc)€ 2,00
 - per afdruk A3 of A4 op normaal papier€ 6,00
 - per afdruk A3 of A4 op kwaliteitspapier€ 12,00
 - per afdruk A2, A1, of A0 op normaal papier€ 30,00
 - per afdruk A2, A1 of A0 op kwaliteitspapier€ 60,00
5.18.4De in 5.18 tot en met 5.18.2. genoemde tarieven worden niet in rekening gebracht bij: 
 - beperkte leveringen die naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders uitsluitend ideële of educatieve doeleinden dienen; 
 - leveringen aan derden die in opdracht van de gemeente werken 
   
   
   

Hoofdstuk 6 Wet milieubeheer-vergunningen

 Het tarief voor het verstrekken van een ontheffing op grond van het Lozingsbesluit Wet bodembescherming bedraagt€ 1.472,35

Hoofdstuk 7 Algemeen Bestuurlijke Zaken

7.1kansspelvergunning, aanwezigheidsvergunning speelautomaten 
7.1.1a. ingevolge artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterijvergunning)€ 41,65
7.1.2b. ingevolge artikel 28 van de Wet op de Kansspelen (prijsvraag)€ 41,65
7.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 30 B van de Wet op de Kansspelen indien de vergunning wordt aangevraagd voor een tijdvak van twaalf maanden: 
 a. voor één speelautomaat€ 56,50
 b. voor twee speelautomaten€ 90,50
7.1.4indien de vergunning wordt aangevraagd voor een tijdvak korter dan twaalf maanden wordt het in 7.1.2. vermelde tarief naar evenredigheid van het verschil in volle maanden van de vergunning verlaagd. 
7.2.1ventvergunning 
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanbieden, verkopen of afgeven van goederen, zoals bedoeld in artikel 5.2.2. van de Algemene Plaatselijke Verordening: jaarvergunning laten staan 
 a. geldig voor één dag€ 8,35
 b. geldig voor één week€ 20,80
 c. geldig voor één maand€ 41,65
 d. geldig voor één jaar€ 124,95
7.2.2standplaatsvergunning 
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een standplaatsvergunning ten einde in de uitoefening van de handel goederen te koop aan te bieden, te verkopen of te verstrekken, dan wel diensten aan te bieden: jaarvergunning laten staan 
 a. geldig voor één dag€ 8,35
 b. geldig voor één week€ 20,80
 c. geldig voor één maand€ 41,65
 d. geldig voor één jaar€ 124,95
7.2.3voorwerpen op de weg, e.d. 
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het hebben van voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg€ 18,75
7.2.4aanleggen/wijzigen weg 
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg€ 561,60
7.2.5uitweg 
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het maken en veranderen van een uitweg€ 18,75
7.2.6exploitatievergunning horeca-inrichting 
7.2.6.1voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het exploiteren van horeca inrichtingen, zoals bedoeld in artikel 2.3.1.2. van de Algemene Plaatselijke Verordening:€ 471,00
7.2.6.2voor het wijzigen van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, op een verleende vergunning als bedoeld in onderdeel 7.2.6.1:€ 137,50
7.2.6.3voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een reeds verleende exploitatievergunning€ 225,00
7.2.7terrasvergunning 
 voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het inrichten in gebruik nemen en houden van een terras zoals bedoeld in artikel 2.3.1.2. van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 18,75
7.2.8handelsreclame 
 voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het maken van handelsreclame€ 45,00
 Verkeer en vervoer 
7.3ontheffing parkeerregels 
7.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een ontheffing voor de in de binnenstad geldende parkeerregels: 
 a. geldig voor één dag€ 7,85
 b. geldig voor één week€ 19,60
 c. geldig voor één maand€ 39,20
7.3.2Het tarief bedraagt voor een ontheffing voor een vaste vergunninghouder van de weekmarkt geldig tijdens markttijden per jaar€ 30,00
7.4Gehandicaptenparkeerkaart 
7.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 
 a. tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer€ 54,60
 b. voor het ondergaan van een geneeskundig onderzoek als bedoeld in artikel 2 van het onder a genoemde besluit€ 118,39
7.4.2De kosten van het geneeskundig onderzoek worden gerestitueerd na een positief advies. 
7.4.3De leges ingevolge het onderdeel 7.4.1 onder a wordt, indien op de aanvraag afwijzend wordt beschikt, gedeeltelijk terugbetaald met een bedrag van (kosten kaart)€ 23,48
7.5Aanleggen gehandicaptenparkeerplaats 
 Het tarief bedraagt voor de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op een bestaande parkeerplaats 
 a. plaatsen van een paal€ 134,12
 b. monteren van een bord invalidenparkeerplaats€ 115,99
 c. monteren van een onderbord met kenteken€ 61,60
 d. wijzigen kenteken onderbord€ 12,01
 e. aanleggen inrit€ 380,64
7.6bijzonder transport 
7.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (stb.459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten:€ 44,40
7.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1. van het voertuigenreglement (stb. 1994,450):€ 44,40
7.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing op grond van artikel 21 Wet vervoer gevaarlijke stoffen:€ 193,60
7.6.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een volgende aanvraag voor ontheffing op grond van artikel 21 Wet vervoer gevaarlijke stoffen:€ 117,30
7.7overige APV vergunningen 
7.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning 
 a. ingevolge artikel 2.6.2. van de APV (vuurwerkvergunning)€ 375,90
 b. ingevolge artikel 4.5.2. van de APV (kapvergunning)€ 64,90
 c. ingevolge artikel 3.2.1. van de APV (seksinrichting)€ 1.177,50
 d. ingevolge artikel 3.2.1. van de APV (escortbedrijf)€ 693,25
7.7.2Het tarief bedraagt voor vergunningen c.q. ontheffingen op grond van de APV, voorzover daarvoor niet elders in deze verordening of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 18,75
7.8winkeltijdenwet 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
7.8.1- voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996,182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183):€ 56,35
7.8.2- tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander:€ 18,75
7.8.3- tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing:€ 18,75
7.9verblijfsgebouw 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning zoals bedoeld in de Verordening op de verblijfsgebouwen€ 187,95
7.10vergunning weekmarkt 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning 
 a. voor het innemen van een vaste standplaats€ 100,25
 b. voor de wijziging van een vergunning voor een vaste standplaats€ 25,00
 c. voor inschrijving op de wachtlijst, per inschrijving€ 20,50
 d. voor verlenging van de inschrijving op de wachtlijst per kalenderjaar€ 20,50
7.11Drank- en Horecawet 
 Het tarief bedraagt voor: 
7.11.1- het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet:€ 471,00
7.11.2- het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een reeds verleende vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet:€ 225,00
7.11.3- het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, op een verleende vergunning ingevolge artikel 5, eerste lid van de Drank- en Horecawet:€ 137,50
7.11.4- het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 50,00
7.12Wet Persoonsregistratie 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van inlichtingen aan een geregistreerde omtrent de inhoud van hetgeen in een bestand voorkomt over de aanvrager€ 7,50
7.13Destructiemateriaal 
 Het tarief bedraagt voor het in ontvangst nemen en bewaren van destructiemateriaal zoals bedoeld in de Destructieverordening 1995 per aanbieding van dit materiaal: 
 a. met een gewicht tot en met 25 kg€ 8,35
 b. met een gewicht van 26 kg of meer€ 18,80
7.14Aansluitkast 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het gebruik van de gemeentelijke aansluiting op het elektriciteitsnet voor iedere morgen, middag of avond€ 2,00
7.15Telecommunicatiewet 
7.15.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2. derde lid, van de Telecommunicatiewet:€ 155,35
7.15.2indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker-, en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met€ 1,30
7.15.3Het in 7.15.1 genoemde bedrag wordt: 
7.15.3.1- indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aan bieder van het netwerk, verhoogd met€ 61,65
7.15.3.2- indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
7.15.4Indien een begroting als bedoeld in 7.15.3.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
7.15.5Het tarief bedoeld in onderdeel 7.19 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstand dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen. 

Deze tarieventabel treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van 27 november 2008,

de griffier, de voorzitter,