Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Uden

Inkoop- en aanbestedingsregeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInkoop- en aanbestedingsregeling
CiteertitelInkoop- en aanbestedingsregeling
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening wijzigt de inkoop- en aanbestedingsregeling aril 2005

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Financiële verordening gemeente Uden, art. 26

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Besluit Drempelbedragen aanbestedingsprocedures gemeente Uden

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-09-200801-01-20171e wijz. wijziging van artikel(s) 4 en 5

16-09-2008

Udens Weekblad 16-09-2008

College 16-09-2008

Tekst van de regeling

Intitulé

Inkoop- en aanbestedingsregeling

 

 

 

Het College van burgemeester en wethouders van Uden;

gelet op de Financiële verordening gemeente Uden;

b e s l u i t

vast te stellen:

Inkoop- en aanbestedingsregeling van leveringen, diensten en werken

Artikel 1. Doelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid

  • 1.

    De hoofddoelstelling die wordt nagestreefd is: "Het optimaliseren van de prijs-kwaliteitverhouding bij inkoopactiviteiten bij de gemeente Uden".

  • 2.

    De nevendoelstellingen zijn:

    • a.

      inkoop- en aanbestedingsprocessen transparant laten verlopen;

    • b.

      het naleven van de relevante (Europese) regelgeving;

    • c.

      het streven naar openbaarheid opdat bedrijven gelijke kansen krijgen en gelijke behandeling krijgen in het proces van aanbestedingen;

    • d.

      het waarborgen van de integriteit van het aanbestedingsproces zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau.

Artikel 2. Centrale adviesfunctie van de inkoopcoördinator bij aanbestedingen

  • 1.

    Alle aanbestedingen vanaf een waarde van €50.000,00 worden vooraf gemeld en geregistreerd bij de inkoopcoördinator.

  • 2.

    De inkoopcoördinator kan bij meervoudige, openbare en Europese aanbestedingen zonodig gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen

  • 3.

    Van het advies kan slechts afgeweken worden op basis van een schriftelijk gemotiveerd en openbaar besluit van de directeur van de betrokken dienst, indien hij daartoe bevoegd is.

  • 4.

    Bij Europese aanbestedingen voor de start van de aanbestedingsprocedure (plaatsen advertentie) worden de aanbestedingsstukken verplicht voor gelegd aan de inkoopcoördinator ter toetsing.

  • 5.

    Ter toetsing worden bij meervoudige, openbare en Europese aanbestedingen in het voortraject de bedrijfseconomisch adviseur en/of de dienstcontroller geconsulteerd.

  • 6.

    Bij het gunnen van de opdracht of bij een directeurs- of collegeadvies wordt de dienstcontroller geconsulteerd.

Artikel 3. Beslissingsbevoegdheden

  • 1.

    De aanbesteding van dienstspecifieke opdrachten vindt plaats onder de verantwoordelijkheid van de betreffende budgethouder.

  • 2.

    Bij aanbestedingen worden de vigerende mandaatregels en budgethoudersregeling gevolgd.

Artikel 4. Bepaling aanbestedingsprocedures

 

Artikel 4. Bepaling aanbestedingsprocedures

  • 1.

    Bij het bepalen van de aanbestedingsprocedures wordt uitgegaan van de drempelbedragen zoals die zijn vastgesteld in het besluit “Drempelwaarden aanbestedingsprocedures gemeente Uden”.

  • 2.

    Bij iedere aanbesteding stelt de budgethouder vast wat de financiële omvang van de opdracht is.

  • 3.

    Van het type aanbesteding kan alleen op basis van een besluit van het College van burgemeester en wethouders worden afgeweken.

Artikel 5. Opstellen aanbestedingsreglement

  • 1.

    Voor Werken is het Aanbestedingreglement Werken 2005 van toepassing.

  • 2.

    Voor de aanbesteding van leveringen en diensten wordt een aanbestedingsreglement opgesteld dat de (nadere) eisen bevat waaraan de aanbestedingprocedure moet voldoen, waaronder:

    • a.

      de in acht te nemen inschrijvingstermijn;

    • b.

      de te verstrekken gegevens;

    • c.

      de te hanteren selectie- en gunningscriteria;

    • d.

      de verplichting tot motivering van de gunning.

  • 3.

    Dit reglement is gespecificeerd naar de vier typen aanbesteding: enkelvoudig, meervoudig, openbaar en Europees aanbesteden.

  • 4.

    Het streven is om projecten innovatief aan te besteden.

Artikel 6. Verbod op splitsen opdrachten

Het splitsen van opdrachten niet toegestaan (niet organisatorisch, niet inhoudelijk en niet in de tijd).

Artikel 7. Dooronderhandelen

  • 1.

    Het uitgangspunt in een aanbestedingsprocedure is dat de bieding waarbij de prijs/kwaliteitverhouding de hoogste is de opdracht gegund krijgt.

  • 2.

    Indien bij openbare aanbestedingen de prijsaanbiedingen tijdens een aanbestedingsprocedure sterk afwijken van de opgestelde kostenbegroting, kan er dooronderhandeld worden.

  • 3.

    In het geval van openbare aanbestedingen worden bij dooronderhandeling na de beoordeling van de offertes de algemene beginselen van behoorlijk bestuur uit de Algemene Wet Bestuursrecht in acht genomen en worden naast de in het bestek vermelde eisen en clausules geen andere eisen of clausules naar voren gebracht.

  • 4.

    Bij Europese aanbestedingen is dooronderhandelen niet toegestaan.

Artikel 8. Inschakelen NMa

Indien er gedegen twijfels bestaan over prijsafspraken, moet de Nederlands Mededingingsautoriteit worden inschakelen.

Artikel 9. Advies Wet BIBOB

  • 1.

    Verzoeken om een BIBOB-advies worden ingediend door tussenkomst van de inkoopcoördinator.

  • 2.

    Ook bij niet-Europese aanbestedingen dienen de uitsluitingscriteria van de Europese aanbestedingsrichtlijnen expliciet op de betreffende aanbesteding van toepassing te worden verklaard.

  • 3.

    In de aanbestedingsstukken wordt vermeld welke documenten de gegadigde dient te overleggen om aan te tonen dat de verschillende uitsluitingscriteria niet op hem van toepassing zijn.

Artikel 10. Verbod op inschrijvingskostenvergoeding

  • 1.

    In beginsel worden inschrijvingskosten niet vergoedt

  • 2.

    In specifieke gevallen kan een vergoeding alleen worden toegekend door een separaat directeursadvies.

Artikel 11. Verplichting tot inrichting aanbestedingsdossier

Van elke aanbesteding wordt een dossier bijgehouden door de voor de aanbesteding verantwoordelijke persoon, conform mandaatregeling.

Artikel 12. Verplichting tot hanteren checklist Europees aanbesteden

Om te bepalen op welke wijze er ingekocht en aanbesteed dient te worden, maken medewerkers gebruik te maken van de 'checklist Europees aanbesteden'.

Artikel 13. Evaluatie inkoop- en aanbestedingsbeleid

Jaarlijks wordt het inkoop- en aanbestedingsbeleid geëvalueerd.

Artikel 14. Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking per 19 april 2005.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Inkoop- en aanbestedingsregeling.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 19 april 2005.

Uden, 19 april 2005

Burgemeester en wethouders van Uden

de secretaris de burgemeester