Overheidsorganisatie | Gemeente Bladel |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen |
Citeertitel | Archiefverordening gemeente Bladel 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt de Archiefverordening gemeente Bladel 2006 d.d. 27 april 2006
Archiefwet 1995, art. 30, lid 1; art. 32, lid 2
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-07-2010 | 29-05-2014 | nieuwe regeling | 14-09-2006 De Lantaarn, 17-07-2010 | R2006.068 |
De raad van de gemeente Bladel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 augustus 2006
gelet op artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995
besluit vast te stellen de navolgende:
Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
de wet: de Archiefwet 1995
het besluit: het Archiefbesluit 1995
archiefbescheiden: de archiefbescheiden van de organen van de gemeente Bladel
de archiefbewaarplaats: de door de regioraad van het Samenwerkingsorgaan Regio Eindhoven aangewezen archiefbewaarplaats;
de archivaris: de door de regioraad van het Samenwerkingsorgaan Regio Eindhoven benoemde streekarchivaris;
beheerder: degene die ingevolge artikel 3 is/zijn belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die nog niet overgebracht zijn naar de archiefbewaarplaats;
beheerseenheid: een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatieonderdeel;
informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraad pleegd;
de gemeenschappelijke regeling: Regeling Samenwerkingsverband Regio Eindhoven 2005.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van voldoende en doelmatige archiefruimten.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder/beheerders.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ongeacht hun vorm.
1. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschieden op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.
Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats voorschriften vast.
Burgemeester en wethouders doen tenminste éénmaal per twee jaar aan de raad verslag over wat zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet. Zij leggen daarbij de verslagen die door de archivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Archiefverordening gemeente Bladel 2006 d.d. 27 april 2006 wordt ingetrokken.
Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening gemeente Bladel 2006.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 14 september 2006.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,