Organisatie | Moerdijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling raad van toezicht Openbaar Basisonderwijs West-Brabant |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling raad van toezicht Openbaar Basisonderwijs West-Brabant |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-04-2013 | 01-08-2020 | Onbekend | 07-02-2013 Moerdijkse Bode week 14, 2013 | Onbekend |
Samenstelling raad van toezicht
De personen die deel uitmaken van de raad van toezicht zitten in hun hoedanigheid van wethouder in de raad van toezicht. Bij de vervulling van zijn taak richt de raad van toezicht zich naar het belang van de stichting, het belang van de scholen die door de stichting in stand worden gehouden, en het belang van de samenleving.
De raad van toezicht kan ook op andere wijze dan in een vergadering besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid worden gesteld hun stem uit te brengen en geen van hen zich tegen deze wijze van besluitvorming verzet. Een besluit is alsdan genomen, indien de volstrekte meerderheid van het aantal leden zich vóór het voorstel heeft verklaard. Van elk buiten vergadering genomen besluit wordt mededeling gedaan in de eerstvolgende vergadering, welke mededeling in de notulen van die vergadering wordt vermeld.
5 De vergaderingen van de raad van toezicht zijn openbaar.
De artikelen 16 (reglement), 17 (vergaderfrequentie), 19 (schriftelijke oproeping), 20 (quorum), 22 (immuniteit), 26 (handhaving orde) en 28 tot en met 33 (onder andere stem- en beslissingquotum en wijze van stemming) van de Gemeentewet zijn op het houden en de orde van de vergaderingen van de raad van toezicht van overeenkomstige toepassing.
De raad van toezicht kan in een besloten vergadering, op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken welke aan het algemeen bestuur worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Deze wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennisdragen, in acht genomen, totdat de raad van toezicht haar opheft.
Gelet op de taken die de raad van toezicht heeft, achten de gemeenteraden het niet noodzakelijk om binnen de raad van toezicht een "dagelijks bestuur" en een "algemeen bestuur" in te stellen. Voorzover wettelijk noodzakelijk fungeert de voorzitter van de raad van toezicht als "dagelijks bestuur", in die zin dat hij het eerste aanspreekpunt voor de stichting is en hij richting de stichting het woord voert.
Wijziging van de regeling is mogelijk als twee/derde van de gemeenteraden hiermee instemmen. Wijziging van de regeling houdt niet wijziging van de statuten van de stichting in. Zowel de raad van toezicht als de gemeenteraden kunnen een voorstel doen om de regeling te wijzigen; als de gemeenteraad dit voorstel doet, stelt zij de raad van toezicht vooraf hiervan in kennis.