Organisatie | Groningen (Gr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene verhuurvoorwaarden voor de kermis gemeente Groningen 2013 |
Citeertitel | Algemene verhuurvoorwaarden voor de kermis gemeente Groningen 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Algemene verhuurvoorwaarden kermis gemeente Groningen |
Geen.
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-03-2013 | nieuwe regeling | 05-03-2013 Gemeenteblad, 2013, 26 | MD 13.3483622 |
Jaarlijks worden de data, locaties, openingstijden en op- en afbouwtijden van de Mei- en Augustuskermis vastgesteld.
De verhuur van een standplaats op de Meikermis en de Augustuskermis geschiedt bij inschrijving of door middel van onderhandse verhuur.
Bij de inschrijving dienen te worden gevoegd:
een plattegrond, waarop de juiste afmetingen van de inrichting staan aangegeven, de juiste positie van de kassa' s en de hoogte en de doorsnede van de inrichting. Indien de plaats van de kassa('s) niet wordt aangegeven op de tekening, kan/kunnen deze naar inzicht van de gemeente Groningen worden geplaatst;
Op een inschrijfformulier mag slechts voor één inrichting worden ingeschreven. Inschrijvingen met een combinatie van twee of meer inrichtingen, alsmede gecombineerde inschrijvingen door twee of meer verschillende exploitanten zijn niet toegestaan. De gemeente kan inschrijvingen die in strijd met dit lid zijn gedaan terzijde leggen.
Wanneer ten aanzien van een geboden huursom het voorbehoud "zonder concurrentie" wordt gemaakt, moet daarbij nauwkeurig worden aangegeven:
of het voorbehoud betrekking heeft op het gehele kermisterreinen, dan wel een gedeelte daarvan; in dat laatste geval moet duidelijk worden omschreven welk gedeelte van het kermisterrein is bedoeld.
Indien tussen de gemeente en de exploitant verschil van mening bestaat over de aard van een bepaalde inrichting in verband met de concurrentie, of wanneer de gemeente van mening is dat het voorbehoud in andere zin onvoldoende duidelijk is, is de gemeente bevoegd het voorbehoud als niet geschreven te beschouwen en de betrokken inschrijver aan zijn (hoogste) bod te houden.
Inschrijfformulieren die per post worden verzonden worden geadresseerd aan het in de advertentie genoemde adres. Ter voorkoming van voortijdige opening dienen de per post verzonden inschrijfformulieren voor de kermis duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn en tevens te zijn voorzien van naam, adres en woonplaats van de afzender.
De exploitant is gehouden zijn bod tot en met de datum van de gunning, althans uiterlijk totdat de gunning definitief is, gestand te doen.
Verhoging of verlaging van de geboden huursom kan uitsluitend geschieden door middel van een nieuw inschrijfformulier, waarop duidelijk is vermeld welk bod verhoogd of verlaagd wordt en dient tevens te geschieden voor de datum en het tijdstip als bedoeld in artikel 6.
Uiterlijk zes weken na de sluitingsdatum van de inschrijving beslist de gemeente over de gunning van de standplaatsen. Zij heeft daarbij de bevoegdheid om uit de inschrijvingen een keuze te doen, om standplaatsen al dan niet aan de hoogste inschrijvers te gunnen.
De gemeente kan inschrijvingen van exploitanten, die op het moment van inschrijving niet aan een betalingsverplichting jegens de gemeente hebben voldaan, ter zijde leggen.
De gemeente behoudt zich het recht voor aan verschillende inschrijvers standplaatsen voor een zelfde soort inrichting te gunnen, behoudens hun verplichtingen in geval van gunning van een standplaats met concurrentiebeding.
Aan elke inschrijver zal binnen vier weken na de in het eerste lid genoemde datum van gunning bericht worden gezonden of de standplaats(en), waarvoor hij heeft ingeschreven, hem al dan niet is (zijn) gegund. Na tien weken zijn de inschrijvers niet meer gehouden hun aanbiedingen gestand te doen.
De gemeente is bevoegd om standplaatsen te verhuren aan exploitanten die niet deelnemen aan de inschrijving als bedoeld in artikel 5. Zij kunnen van deze bevoegdheid gebruik maken zowel voor als na, als in plaats van de inschrijving als bedoeld in artikel 5.
Onderhandse verhuur vindt plaats voor een periode van één jaar. In uitzonderingsgevallen kan voor een periode van twee jaar onderhands worden verhuurd.
Op verzoek van de gemeente dient de exploitant een inschrijfformulier als bedoeld in artikel 5 in te vullen en te overleggen.
Op het kermisterrein, alsmede op de terreinen waar de woon- en bedrijfswagens worden geplaatst, zal de gemeente zorgen voor voldoende afvalcontainers, wateraftappunten en stroomtoevoercontacten.
De leverancier brengt aan de exploitant de kosten van het stoomgebruik op het kermisterrein in rekening.
Voor het gebruik van het terrein voor de woon- en bedrijfswagens en bijbehorende voorzieningen worden kosten in rekening gebracht.
De kosten van het verbruik van water en elektriciteit op het woonwagenterrein zijn voor rekening van de gemeente.
De gemeente zorgt voor de benodigde publiciteit en aankondigingen van de kermis en brengt de exploitant daarvoor een bedrag in rekening.
De huursom moet door de exploitant worden voldaan binnen 30 dagen na factuurdatum. Bij overschrijding van de betalingstermijn is de exploitant zonder nadere ingebrekestelling in verzuim en vervalt dienst recht op de hem toegewezen plaats. Het college is in dit geval gerechtigd om de standplaats aan een ander toe te wijzen, onverminderd de verplichting van de exploitant om de huursom, vermeerderd met de wettelijke handelsrente en de gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten aan de gemeente te voldoen.
De exploitant en het bij hem in dienst zijnde personeel zijn verplicht om medewerkers van de politie, brandweer, voedsel- en waren autoriteit, bewakingsdienst en de gemeente te allen tijde in de inrichting toe te laten en de door deze medewerkers in het belang van de openbare orde, veiligheid, gezondheid of goed verloop van de kermis gegeven aanwijzingen op te volgen. Deze verplichting geldt zowel tijdens de kermis als tijdens het op en afbouwen van de kermis. Tot deze aanwijzingen kan behoren de eis tot (tijdelijke) sluiting van de inrichting in het geval zich een ongeval heeft voorgedaan, een ongeval dreigt of in verband met extreme weersomstandigheden.
Gedurende de tijden dat de kermis voor het publiek is opengesteld, dient de exploitant zijn inrichting voor het publiek open te houden en te exploiteren. Dit geldt niet voor inrichtingen die buiten enige twijfel uitsluitend gericht zijn op jonge kinderen. Deze inrichtingen dienen echter tot het sluitingsuur verlichting te blijven voeren.
Wanneer in afwijking van het voorgaande lid - in het belang van de kermis - door de gemeente toestemming verleend wordt om met een andere attractie te verschijnen, om de standplaats aan een derde over te dragen en/of de standplaats te ruilen, dan laat dat onverlet de bevoegdheid van het college van de gemeente om schadevergoeding te eisen en/of maatregelen als bedoeld in artikel 35 te treffen.
Behalve voor opbouw- en afbraakactiviteiten mogen gedurende de kermis op het kermisterrein geen bedrijfswagens, noch personenauto's staan, zulks met uitzondering van een kassawoonwagen, indien dit voor de exploitatie noodzakelijk is. De bevoorrading dient plaats te vinden tussen 9 en 11 uur ’s ochtends.
Onder alle stoom- en elektrische machines, alsmede onder alle toestellen, werktuigen en/of machinerieën, waarvan olie, benzine of dergelijke kan afdruipen, moet een adequate voorziening worden getroffen ter voorkoming van verontreiniging van de bodem.
Voor de inrichtingen gelden de volgende geluidsvoorschriften.
De te gebruiken geluid/muziekinstallaties en andere apparatuur, zoals sirenes en hoorns, moeten afgesteld zijn op een maximaal geluidsniveau van 70 dB(A) en 85 dB (C) per blok, gemeten, invallend op enig punt op de gevels van de omliggende panden, een en ander ter beoordeling van de medewerkers van de gemeente Groningen, die met de geluidmetingen zijn belast.
Verbaal geluid (bij voorbeeld aankondigen, aanprijzen etc.) dat via de geluids- of muziekinstallatie wordt weergegeven, moet zijn afgesteld op een maximaal geluidsniveau van 82 dB(A), gemeten op 1 meter afstand van de betreffende inrichting, een en ander ter beoordeling van de medewerkers van de gemeente, die met de geluidmetingen zijn belast.
Alle attractie- en speeltoestellen moeten voldoen aan de eisen die gesteld zijn in het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen, de Nadere Regels Attractie & Speeltoestellen, de norm NEN-EN 13814:2004 en andere geldende relevante praktijkrichtlijnen.
De exploitant is verplicht het risico van aansprakelijkheid, waarin begrepen zowel wettelijke als contractuele aansprakelijkheid, voor schade aan personen en goederen (daaronder begrepen het gehuurde), alsmede de daaruit voortvloeiende schade, direct of indirect verband houdende met de exploitatie van de inrichting, te verzekeren. De exploitant is op gelijke wijze als voor eigen handelen aansprakelijk voor schade die ontstaat door handelen van zijn personeel en van door hem bij de exploitatie ingeschakelde derden.
De exploitant is aansprakelijk voor alle schade, toegebracht aan bestrating, aan andere gemeentelijke eigendommen en aan de eigendommen van derden, die aan hem te wijten is en welke is ontstaan door het plaatsen van en het rijden met kermisvoertuigen, het oprichten, in bedrijf hebben, onderhouden, wijzigen en afbreken van kermisinrichtingen, alsmede door het plaatsen, verplaatsen of verwijderen van machines en werktuigen, of door welke andere oorzaak ook. De schade aan gemeentelijke eigendommen zal van gemeentewege op zijn kosten worden hersteld. De exploitant is gehouden de kosten van herstel, zoals die hem door de gemeente Groningen zijn opgegeven, aan deze onverwijld na die opgave te voldoen.
De gemeente Groningen is jegens de exploitant uitsluitend aansprakelijk voor schade als deze schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van de gemeente en haar ondergeschikten. De gemeente is niet aansprakelijk voor de gevolgen van wijzigingen in wetten of voorschriften die van kracht worden na het aangaan van de huurovereenkomst.
De aansprakelijkheid van de gemeente is beperkt tot het bedrag van de door de verzekering gedane uitkering, voor zover deze aansprakelijkheid door de verzekering van de gemeente wordt gedekt. Indien de verzekering in enig geval geen dekking biedt of niet tot uitkering over gaat, is de aansprakelijkheid van de gemeente beperkt tot de hoogte van de door de exploitant geboden huursom. In dat geval komt schade voor zover bestaande in gederfde winst, verminderde opbrengst of vervolg- en gevolgschade, in geen geval voor vergoeding in aanmerking. De gemeente is niet aansprakelijk voor fouten ten gevolge van afwijkingen in opgaven, tekeningen, maten, gewichten e.d. die de exploitant heeft verstrekt.
Indien de exploitant het recht op een standplaats verliest doordat de huursom niet of niet volledig is betaald (art. 12, eerste lid), doordat de standplaats niet wordt ingenomen (artikel 19) of doordat de afmetingen van de inrichting te groot zijn (artikel 20), betaalt de gemeente de door de exploitant die het recht op een standplaats verliest betaalde huursom geheel of gedeeltelijk terug in het geval dat de standplaats nog aan een ander kan worden verhuurd.
Wanneer de gemeente een exploitant die het recht op een standplaats verloren heeft, in het belang van de kermis de inrichting toch toelaat, dan laat dat onverlet de bevoegdheid van de gemeente om schadevergoeding te vorderen en/of maatregelen te treffen als bedoeld in artikel 35.
De exploitant is van rechtswege in verzuim indien hij een verplichting uit hoofde van de overeenkomst en/of van andere daaruit voortvloeiende overeenkomsten en/of deze voorwaarden niet, niet tijdig of niet naar behoren nakomt. Alsdan en in geval van faillissement, surseance van betaling of schuldsanering, stillegging, liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkbare rechtstoestand van de onderneming van de exploitant heeft de gemeente het recht de overeenkomst terstond (zonder ingebrekestelling) en zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk te ontbinden door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de exploitant zonder dat de gemeente tot enige schadevergoeding gehouden is, onverminderd eventueel aan de gemeente verder toekomende rechten, waaronder begrepen het recht op volledige schadevergoeding.
Bij beëindiging/ontbinding van de overeenkomst de verdere exploitatie van de inrichting terstond van gemeentewege kunnen worden belet en de ontruiming van de standplaats binnen 24 uur na aanzegging kunnen worden gevorderd, zonder dat de exploitant enige aanspraak zal kunnen maken op schadevergoeding of restitutie van de huursom.
Onverminderd de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden en/of schadevergoeding te vorderen is de gemeente bevoegd om bij overtreding van de kermisvoorwaarden de exploitant een boete op te leggen van € 22.500,00 voor elke dag of gedeelte daarvan dat de overtreding duurt. Deze boete kan in ieder geval opgelegd worden bij overtreding van de artikelen 12,13,14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 en 30.
In bijzondere gevallen, waarbij een kermisexploitant als een direct gevolg van de kermisopstelling aantoonbaar wordt benadeeld in de exploitatie van zijn attractie, en dat nadeel redelijkerwijs niet volledig voor zijn rekening dient te komen, kan de gemeente, gehoord de nationale kermisbonden BOVAK en NKB, beslissen tot gedeeltelijke teruggaaf van de betaalde huursom. De betrokken exploitant dient binnen 4 dagen na aanvang van de kermis schriftelijk bij de gemeente een beroep te doen op het bepaalde in dit lid. Verzoeken die niet voldoen aan het bepaalde in dit lid kunnen door de gemeente terzijde worden gelegd.
In de uitzonderlijke situatie, waarbij de in het voorgaande lid genoemde compensatiemogelijkheid aantoonbaar onvoldoende recht doet aan de geleden schade en er geen nadelige effecten op de kwaliteit van de kermis verwacht worden, kan de gemeente besluiten ter compensatie van het geleden nadeel een standplaats voor maximaal één jaar onderhands te verhuren.
De exploitant wordt geacht voor al hetgeen op de verhuur van de standplaats voor de kermis betrekking heeft, domicilie te hebben gekozen in het gemeentehuis van Groningen.
In geval van overmacht wordt de nakoming van de desbetreffende en de daarmee samenhangende verplichting(en) geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van e overmacht, zonder dat partijen over en weer tot enige schadevergoeding terzake gehouden zijn. Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op overmacht beroepen, indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk op het moment dat hij had moeten presteren, onder overlegging van de bewijsstukken, de wederpartij schriftelijk van een beroep op overmacht in kennis stelt.
Indien enige partij door overmacht definitief in de onmogelijkheid verkeert te presteren, of indien de overmachtperiode langer duurt dan de duur van de kermis, of naar redelijkheid te verwachten is dat deze de hele kermis zal duren, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zonder dat daarbij enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.
De exploitant vrijwaart de gemeente Groningen tijdens het gebruik van de standplaats voor alle aansprakelijkheid voor schade, hoe ook genaamd, toegebracht aan derden.
Voor zover de gemeente Groningen op basis van deze verhuurvoorwaarden een betalingsverplichting heeft jegens een exploitant is de gemeente steeds gerechtigd tot verrekening met vorderingen die zij op de exploitant heeft, uit welke hoofde dan ook.