De gemeenteraad van de gemeente Hardenberg;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 30 oktober
2001,
nr. 2001/WVEM/26890;
gelet op de Gemeentewet en titel 4.2. van de Algemene wet
bestuursrecht;
Besluit:
vast te stellen de volgende
"VERORDENING INZAKE DE INSTELLING, HET BEHEER EN DE AANWENDING VAN HET
FONDS HERDENKINGEN EN OORLOGSMONUMENTEN".
Artikel 1 Instelling fonds
Er is een fonds, aangeduid als "Fonds Herdenkingen en
Oorlogsmonumenten". In de begroting is een structureel bedrag van fl.
9.916,70-- (€ 4.500,--) opgenomen. Bij het opstellen van de jaarrekening
worden eventuele overschotten/tekorten verrekend met de
egalisatiereserve Herdenkingsfonds. De 45e wijziging van de
gemeentebegroting 2001 wordt ten behoeve hiervan vastgesteld.
Artikel 2 Doelstelling verordening
Subsidie op basis van deze verordening kan worden verleend voor al dan
niet jaarlijks terugkerende herdenkingen, exposities, onthullingen of
andersoortige activiteiten in de gemeente Hardenberg van verenigingen,
instellingen en organisaties die gevestigd zijn in de gemeente
Hardenberg en die zich bewegen op één of meerdere terreinen van
herdenking van slachtoffers en gebeurtenissen in de tweede
wereldoorlog.
Artikel 3 Uitsluitingen aanspraak op subsidie
- 1.
De herdenkingen, exposities, onthullingen of activiteiten waarvoor
reeds op basis van een andere subsidieregeling subsidies worden
verstrekt, komen niet in aanmerking voor een subsidie.
- 2.
Herdenkingen, exposities, onthullingen of activiteiten die op
commerciële basis worden geëxploiteerd komen eveneens niet in
aanmerking voor een bijdrage.
Artikel 4 Zelfwerkzaamheid
- 1.
De vereniging, instelling of organisatie als bedoeld in artikel 2,
komt alleen in aanmerking voor subsidie op basis van deze regeling
indien deze naar beste vermogen ook zelf een financiële bijdrage
levert aan de herdenking, expositie, onthulling of activiteit
waarvoor een bijdrage wordt gevraagd.
- 2.
Onder een eigen financiële bijdrage worden ook verstaan activiteiten
van zelfwerkzaamheid. Onder zelfwerkzaamheid wordt verstaan de
werkzaamheden die door leden van de vereniging, instelling of
organisatie en/of derden om niet of tegen gereduceerde prijzen
worden verricht.
Artikel 5 Subsidieplafond en wijze van verdeling
- 1.
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd subsidies te
verlenen uit het fonds voor zover de financiële middelen van het
fonds toereikend zijn.
- 2.
Aanvragen worden jaarlijks in behandeling genomen op volgorde van
ontvangst volgens het principe wie het eerst komt, het eerst
maalt.
Artikel 6 Aanvraag subsidie
- 1.
Een aanvraag om een subsidie moet uiterlijk zestien weken voor de
aanvang van de herdenking, expositie, onthulling of activiteit
worden ingediend bij het college van burgemeester en
wethouders.
- 2.
Bij de aanvraag moet ten minste een omschrijving van het programma
worden overgelegd;
Artikel 7 Beslistermijn
- 1.
Het college van burgemeester en wethouders beslist binnen acht weken
na ontvangst van de aanvraag.
- 2.
De termijn van lid 1 kan ten hoogste met een periode van acht weken
worden verlengd.
Artikel 8 Subsidieverlening
- 1.
Er wordt per jaar niet meer dan één subsidie verleend per
vereniging, instelling of organisatie als bedoeld in artikel 2.
- 2.
De hoogte van de verleende subsidie bedraagt fl 440,24 (€
200,--).
Artikel 9 Subsidiebetaling
- 1.
De betaling van de subsidie vindt plaats op aanvraag.
- 2.
De aanvraag moet vergezeld gaan van de originele facturen.
- 3.
De aanvraag tot subsidiebetaling dient uiterlijk 12 weken na de
activiteit waarvoor subsidie is verleend te worden ingediend bij het
college van burgemeester en wethouders.
- 4.
Het college van burgemeester en wethouders beslist binnen 4 weken op
de aanvraag tot subsidievaststelling en -betaling.
Artikel 10 Slotbepaling
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college
van burgemeester en wethouders.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 juli
2001.
Artikel 12 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als de "Verordening
Herdenkingsfonds".