Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Steenwijkerland

Algemene uitgangspunten bij de vergunningverlening aan de paracommerciele instelllingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSteenwijkerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene uitgangspunten bij de vergunningverlening aan de paracommerciele instelllingen
CiteertitelAlgemene uitgangspunten bij de vergunningverlening aan de paracommerciele instelllingen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Drank- en Horecawet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

n.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200417-12-2013nieuwe regeling

31-08-2004

Gemeenteblad, 2004, 16

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene uitgangspunten bij de vergunningverlening aan de paracommerciele instellingen

 

 

Algemene uitgangspunten bij het verlenen van drank- en horecavergunningen aan paracommerciële instellingen (Drank- en Horecawet).

 

  • 1)

    Vergunningaanvragen

    a)Bestaande situaties: aanvrager beschikte over drank- en horecavergunning, doch een nieuwe vergunning is noodzakelijk

    .In beginsel wordt eenzelfde vergunning verleend.

    .Niet stelselmatig wordt onderzoek gedaan naar de plaatselijke en regionale omstandigheden.

  • b)Nieuwe situaties: aanvrager beschikte niet eerder over drank- en horecavergunning

    Verbinden van voorschriften aan de vergunning is afhankelijk van het onderzoek naar de plaatselijke en regionale omstandigheden.

  • 2)

    Aanpak/inhaalslag met betrekking tot sportverenigingen

    a)Bij de sportkantines blijft de alcoholverstrekking aan voorschriften gebonden, conform de inhoudelijke spelregels uit de overeenkomsten die tot 1 oktober 2000 van toepassing waren, t.w.:

    - geen bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen, toegestaan;

    - de drankverstrekking is beperkt tot anderhalf uur na de laatste verenigingsactiviteit;

    b)Het lichten en eventueel aanpassen van de bestaande vergunningen, als verplicht uitvloeisel van artikel 5, derde lid, Drank- en Horecawet, heeft in 2004 geen bestuurlijke prioriteit.

  • 3)

    Bestuursreglement

    Zelfregulering vanuit de branches blijft de voorkeur genieten.

    • ·

      Als vorm van zelfregulering wordt aangemerkt het in een bestuursreglement opnemen van bepalingen ter bestrijding van paracommerciële activiteiten analoog aan het model-bestuursreglement van de NOC*NSF.

    • ·

      Wordt bij de vergunningaanvraag bovengeschetst bestuursreglement overlegt, dan wordt onder verwijzing naar het bestuursreglement een drank- en horecavergunning zonder voorschriften en beperkingen verleend.

  • 4)

    Openbare voorbereidingsprocedure

    De vergunningverlening moet met toepassing van afdeling 3.4 Awb worden voorbereid. De procedure wordt als volgt nader ingevuld:

  • Openbare kennisgeving : Steenwijkerland Expres

  • Ter inzage leggen : het ontwerp-besluit

  • Termijn van terinzagelegging : periode van vier weken

  • Zienswijze mogelijkheid : voor belanghebbenden schriftelijk

  • Reactierecht aanvrager : zo nodig aanvrager in gelegenheid stellen te reageren

  • Geen zienswijzen ingediend : afdeling PUZA verleent in mandaat vergunning

  • Wel zienswijzen ingediend : vergunningverlening verloopt via het college