Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijkerk

Verordening vertrouwenscommissie vervulling vacature burgemeester

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie vervulling vacature burgemeester
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie vervulling vacature burgemeester
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 61, 82 en 86
  2. Archiefwet 1995, art. 15
  3. Archiefbesluit 1995, art. 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-200607-03-2007nieuwe regeling

30-10-2006

De Stad Nijkerk, 20-12-2006

Rvs. 2006-083

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie vervulling vacature burgemeester

(geconsolideerde versie, geldend van 23 december 2006 tot en met 7 maart 2007)

De raad van de gemeente Nijkerk;

gelet op de artikelen 61, 82 en 86 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 4 november 2005, kenmerk 2005-278431;

b e s l u i t:

vast te stellen de Verordening vertrouwenscommissie vervulling vacature burgemeester.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de commissaris van de Koningin in Gelderland;

  • c.

    de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature burgemeester.

Artikel 2 Taak en werkwijze van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de door de commissaris geselecteerde kandidaten en eventueel andere op de lijst voorkomeNde kandidaten te beoordelen.

  • 2.

    De commissie brengt over haar bevindingen schriftelijk en vertrouwelijk ve2slag uit aan respectiefelijk de commissaris en de raad. Het verslag aan de raad wordt voorzien van een conceptAanbeveling van twee personen. De commissie geeft daarbij een beredeneerde volgorde van de kandidaten op haar conceptaanbeveling aan.

  • 3.

    Decommissie verschaft zich slechts door tussejkomst van de commissaris de door haar nodig geachte inforeatie over de kandidaten.

  • 4.

    De commissie brengt haar in lid 2 bedoelde bevindingen uit op basis van de gegevens die de commissaris haar verstrekt en op basis van mondelinge en schriftelijke informatie die de door haar ontvangen kandidaten haar geven, zulks na weging van een en ander.

  • 5.

    Bij haar werkzaamheden neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de minister d.d. 4 november 2005, kenmerk 2005-278431, in acht.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de volgende raadsleden:

    • -

      de heer H. Doornhof;

    • -

      de heer G.D. Horst;

    • -

      mevrouw J. Kalverda;

    • -

      mevrouw M.L.C. Klein-Schuurs;

    • -

      de heer A. Klompenhouwer;

    • -

      de heer C.C.M. van Lammeren;

    • -

      de heer A.H. Timmerman.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4.

    Vanuit het college wordt één van de wethouders en de gemeentesecretaris/algemeen directeur als adviseur aan de commissie toegevoegd. Een adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 4.

    De commissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend secretaris aan.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3.

    De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

  • 4.

    De commissie vergadert niet indien niet tenminste vier leden aanwezig zijn.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 2.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 2.

  • 4.

    De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 6.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en de adviseurs.

Artikel 7 Verslag

  • 1.

    De bevindingen, bedoeld in artikel 2, worden vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

  • 2.

    Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag vermeld.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van respectievelijk de commissaris en de gemeenteraad gebracht..

Artikel 8 Gesprekken met de kandidaten

  • 1.

    De secretaris nodigt, in overleg met de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2.

    De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 9 Ontbinding commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 10 Archivering van stukken

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 9, alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 2.

    Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a. en c., van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    Alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 11 Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend en op dusdanige wijze verzonden dat anderen dan de leden van de commissie, de adviseurs en kandidaten daar logischerwijs geen kennis van kunnen hebben.

Artikel 12 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister d.d. 4 november 2005 niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 13 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking daags na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister een besluit is genomen op de aanbeveling van de raad.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening vertrouwenscommissie vervulling vacature burgemeester”.

Aldus vastgesteld in de vergadering

van de gemeenteraad van de gemeente Nijkerk d.d.

30 oktober 2006,

de griffier

F.E. CONTANT

de wnd. voorzitter

H. DOORNHOF