Organisatie | Reusel-De Mierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel evenementen bij kermissen |
Citeertitel | Beleidsregel evenementen bij kermissen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Geen.
Algemene Plaatselijke Verordening, art. 2:24
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-03-2013 | 24-02-2014 | nieuwe regeling | 05-03-2013 D'n Uitkijk, 08-03-2013 | B&W 13-88 |
In deze beleidsregel wordt conform artikel 2:24 eerste lid van de APV onder evenement verstaan: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:
Op grond van artikel 2:24 tweede lid van de APV wordt onder een evenement mede verstaan:
Straten op of in de directe nabijheid van het kermisterrein mogen worden gebruikt voor aanvullende evenementen.
In afwijking hiervan geldt bij de kermis in Reusel als aangewezen locatie voor het aanvullend evenement uitsluitend de Wilhelminalaan ter hoogte van nummer 46 (hoek Wilhelminalaan/Kerkstraat) tot en met nummer 65 (hoek Wilhelminalaan/Molenstraat).
In verband met de (verkeers)veiligheid, handhaving van de openbare orde, voorkomen of beperken van overlast, uitstralingseffecten en cumulatie van geluid wordt per kermis maximaal 1 evenementenvergunning (parapluvergunning) verleend voor een aanvullend evenement. De vergunninghouder van deze evenementenvergunning is degene die het evenement organiseert, coördineert en verantwoordelijk is voor het verloop van het evenement.
Artikel 4: indieningsvereisten
Aanvragen voor aanvullende evenementen moeten jaarlijks voor 1 mei worden ingediend. Alleen de op die datum ingediende aanvragen worden in behandeling genomen.
Wanneer sprake is van concurrerende aanvragen dan:
Een aanvraag die in behandeling wordt genomen wordt aan de hand van de volgende punten beoordeeld:
historie/ervaringen met aanvrager uit het verleden (tot 3 jaar) met het organiseren van evenementen. Gedacht kan daarbij worden aan: hoe is in het verleden het traject van vergunningverlening verlopen, hoe is het evenement verlopen, hoe was de evaluatie, hoeveel overtredingen zijn geconstateerd en zijn de afspraken nagekomen. Als op een aanvrager een evenement traditioneel en met succes op een bepaalde plaats heeft georganiseerd wordt dat meegewogen.
Wanneer er meerdere aanvragen voldoen aan de in artikel 2.2.1.3. genoemde toetsingscriteria dan maakt de burgemeester via loting de keuze tussen concurrerende aanvragen.
Als geen wegen afgesloten hoeven te worden mag de opbouw ten behoeve van het aanvullend evenement gelijktijdig starten met de start van de opbouw van de kermis zelf. Als er wel wegen afgesloten moeten worden mag de opbouw van het aanvullend evenement pas starten op de dag dat de weg wordt afgesloten.
Elke evenementenvergunning voor een aanvullend evenement bij een kermis gelden altijd de volgende voorwaarden:
Het college blijft bevoegd om af te wijken van deze beleidsregel. Afwijken van de beleidsregel is mogelijk wanneer deze onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen. In deze gevallen wordt de aanvraag om evenementenvergunning voor advies voorgelegd aan de brandweer en politie.
Aldus besloten in de vergadering van 5 maart 2013.
Burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden,
de secretaris, de burgemeester,
M.J. Doeven H.A.J. Tuerlings.
In elk kerkdorp wordt jaarlijks een kermis gehouden. Bij de kermis wordt ook vaak een aanvullend evenement georganiseerd. Om in de hele gemeente eenduidigheid te krijgen in de organisatie van evenementen bij kermissen is het gewenst een beleidsregel vast te stellen.
De beleidsregel is opgesteld om te komen tot een rechtmatige en doelmatige uitoefening van de “Nota evenementenbeleid” van 13 november 2006 op het gebied van het organiseren van een specifiek soort evenement, namelijk een aanvullend evenement bij een kermis. Hierdoor zijn burgers en bedrijven door de beleidsregel vooraf beter op de hoogte van de criteria die worden gehanteerd bij de beoordeling van aanvragen om evenementenvergunning rondom kermissen. Ten aanzien van een transparante en efficiënte dienstverlening worden met de beleidsregels
Daarnaast biedt in juridische zin het instrument van de beleidsregel de volgende voordelen voor
zowel het bestuursorgaan als voor burgers en bedrijven:
Afwijkingsmogelijkheid: In artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald dat het bestuursorgaan overeenkomstig de beleidsregel handelt, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. Uit deze bepaling vloeit voort dat voor het bestuursorgaan de mogelijkheid bestaat om van de beleidsregel af te wijken (dit wordt de inherente afwijkingsmogelijkheid genoemd). De mogelijkheid om van de beleidsregel af te wijken kan slechts in bijzondere omstandigheden gehanteerd worden.
In afdeling 7 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is opgenomen dat een evenementenvergunning is vereist voor het organiseren van een evenement. Een uitzondering wordt gemaakt voor evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten. Hiervoor geldt een meldingsplicht.
Artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de artikelen 4:81 tot en met 4:84 Awb bepalen dat beleidsregels vastgesteld kunnen worden.
In deze beleidsregel is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen. Dit betekent dat als aan de beleidsregel wordt voldaan, maar er een onevenredig nadeel is voor mogelijke belanghebbenden het college kan besluiten geen medewerking te verlenen. Het voldoen aan de beleidsregel is dan ook geen garantie dat ook daadwerkelijk de evenementenvergunning wordt verleend. In de beleidsregel is ook opgenomen dat het college de bevoegdheid heeft om de beleidsregel in een specifieke situatie te beperken.
De voorbereidingsprocedure zoals omschreven in hoofdstuk 1 van de Awb is van toepassing.