Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels speelautomatenhallen gemeente Tiel 2012 |
Citeertitel | Nadere regels speelautomatenhallen gemeente Tiel 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Nadere regels bij de Verordening speelautomatenhallen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Tiel op 13 februari 2013
Verordening speelautomatenhallen 2012, artikel 2a.
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-03-2013 | 25-02-2016 | nieuwe regeling | 12-03-2013 Tiel Actueel, 27 maart 2013 | Regelgevingregister 2013, nr.2.04; college van burgemeester en wethouders 12-03-2013, nr.A4 |
Hoofdstuk 3 Voorschriften en beperkingen
De door de Burgemeester te verlenen vergunning zal worden verleend onder de navolgende voorschriften en beperkingen.
Het is op werkdagen verboden de in deelgebied 1 gelegen speelautomatenhal voor het publiek geopend te hebben van 01.00 uur tot 06.00 uur en op zaterdagen en zondagen van 02.00 tot 06.00 uur.
In geval van een verstoring van de orde in de speelautomatenhal of in geval van verstoring van de openbare orde in de nabijheid van de speelautomatenhal, is de beheerder of exploitant verplicht op een daartoe strekkend bevel van de politie de speelautomatenhal te ontruimen, te sluiten en/of te doen sluiten.
Toelichting nadere regels speelautomatenhallen Gemeente Tiel
Deze nadere regels zijn gebaseerd op artikel 2a van de Verordening speelautomatenhallen Tiel 2012. Hierin wordt de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels door de Burgemeester genoemd, in ieder geval ten aanzien van tot de volgende thema's:
De vergunningsprocedure is uitgewerkt in hoofdstuk 2. In hoofdstuk 3 staan voorschriften en beperkingen aan de te verlenen vergunning benoemd.
Veel van de exploitatieregels zijn onderdeel van de "criteria voor amusementscentra". Deze criteria zijn mede door belanghebbenden, de VAN Speelautomaten Branche-organisatie, Sectie Amusementscentra opgesteld en zijn door DEKRA Sertification geaccepteerd als voorwaarden voor het aspectcertificaat met betrekking tot de erkenning en bedrijfsvoering van het bedrijfsproces van amusementscentra. (voorheen Kema, nu DEKRA-keur).
Op grond van artikel 4 dient de vergunninghouder in het bezit te zijn van dit DEKRA-keurmerk. De in de criteria voor amusementscentra opgenomen exploitatieregels kunnen daardoor op een indirecte wijze door de vergunningverlener worden afgedwongen.
Een aantal van deze bepalingen is echter van een dusdanig belang dat deze onmiddellijk afdwingbaar dienen te zijn. In die gevallen zijn de bepalingen ook in de nadere regels zelf geregeld zodat overtreding daarvan direct een intrekkings- of weigeringsgrond oplevert. Een voorbeeld van een dergelijke bepaling is artikel 5 (toegangs- en leeftijdscontrole).
De definitiebepalingen van artikel 1 van de verordening zijn van overeenkomstige toepassing. Aanvullend daarop zijn hier een aantal definities opgenomen.
Speelautomatenhallen die voldoen aan de wet- en regelgeving vergen een zeer grote investering. Redelijkerwijs moet de vergunninghouder in staat worden gesteld om deze investering terug te verdienen. Derhalve is er voor gekozen de vergunning voor onbepaalde tijd te verlenen.
De burgemeester blijft uiteraard bevoegd om te controleren of de exploitant nog aan alle voorwaarden voldoet en de voorschriften en beperkingen verbonden aan de vergunning naleeft. Indien zulks niet het geval is, is de burgemeester bevoegd hiertegen handhavend op te treden, waarbij intrekking van de vergunning tevens een mogelijkheid is.
In dit artikel wordt de procedure voor vergunningverlening beschreven, zoals deze zal worden gevolgd na inwerkingtreding van de verordening en bekendmaking van deze beleidsregels. Het doel van dit artikel is om een zorgvuldige en transparante vergunningprocedure in te richten.
Van belang daarbij is dat het hier ‘schaarse vergunningen’ betreft. Om die reden zijn de termijnen met betrekking tot behandeling en aanvulling van de aanvraag uitputtend en nauwkeurig benoemd.
Het vereiste DEKRA-keurmerk waarborgt dat de speelautomatenhal en de exploitatie daarvan voldoet aan de kwaliteitscriteria op het terrein van veiligheid en de preventie van kansspelverslaving.
Aanvrager wordt een redelijke (herstel)termijn gegund ter verwerving van het keurmerk.
De exploitant dient te beschikken over een deugdelijke, schriftelijk vastgelegde procedure voor toegangs- en leeftijdscontrole ter voldoening aan artikel 30u van de wet.
Hoewel dit vereiste ook onderdeel is van de Dekra-vereisten, is het hier opgenomen zodat in geval van een gebrekkige controle direct handhavend opgetreden kan worden.
Ten behoeve van de speelautomatenhal in deelgebied I zullen openingstijden worden gehanteerd, waarbij wordt aangesloten bij de geldende horecatijden van de gemeente Tiel. Voor de speelautomatenhal in deelgebied II gelden deze openingstijden niet, daar de speelautomatenhal niet is gevestigd binnen een horecaconcentratiegebied. Indien zulks gerechtvaardigd mocht blijken te zijn is de Burgemeester evenwel bevoegd ook aan de vergunning voor de speelautomatenhal in deelgebied II een voorschrift te verbinden in het kader van de openingstijden.
Dit voorschrift is opgenomen in het kader van de openbare orde en veiligheid. Het niet (tijdig) opvolgen van bevelen van het bevoegd gezag spreekt voor zich en kan onder omstandigheden zelfs leiden tot intrekking van de vergunning (artikel 7 verordening). Dit is bovendien strafbaar (zie artikel 9 verordening).
In het eerste lid is een coördinatiebepaling met artikel 2.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht opgenomen.
In het belang van een goede toezichtspraktijk is in het tweede lid bepaald dat de vergunningbescheiden op locatie aanwezig dienen te zijn en desgevraagd getoond moeten kunnen worden.