Organisatie | Delft |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor het verlenen van ontheffing voor het autoluw-plusgebied |
Citeertitel | Beleidsregels voor het verlenen van ontheffing voor het autoluw-plusgebied |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Verordening ontheffingverlening autoluwplus, art. 2.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-05-2012 | geactualiseerd | 15-05-2012 Stadskrant, 23 mei 2012 | Onbekend |
Nadere regels ter verduidelijking van de wijze van ontheffingverlening, de in het autoluw-plusgebied geldende regels en hetgeen in genoemde tabellen is opgenomen.
Onderwerp: Beleidsregels ontheffingverlening autoluw-plus
Laatstelijk gewijzigd 15 mei 2012
Het college van de gemeente Delft,
dat er een Verordening ontheffingverlening autoluw-plus Delft (verder: verordening) is vastgesteld, in welk kader het college, gezien artikel 2, derde lid, van deze verordening de mogelijkheid heeft nadere regels vast te stellen, terwijl nadere regels, in de vorm van specifieke criteria en voorwaarden, gewenst zijn op basis waarvan toegang tot het autoluw-plus gebied kan worden verstrekt;
Vast te stellen de “Beleidsregels voor het verlenen van ontheffing voor het autoluw-plusgebied”, bestaande uit:
Het verlenen van een ontheffing
Een éénmalige ontheffing heeft een beperkte geldigheidsduur, gerelateerd aan het doel waarvoor deze werd verleend. Uiterlijk op het moment dat deze geldigheidsduur verloopt, dient het autoluw-plusgebied te zijn verlaten. Het bewijs van ontheffing dient zichtbaar achter de voorruit te worden geplaatst.
De ontheffingspas mag alleen worden gebruikt voor het voertuig waarvoor de ontheffing, conform artikel 2, elfde lid, sub c van de verordening, is verleend, tenzij bij het verlenen van de ontheffing uitdrukkelijk anders is bepaald.
In het autoluw-plusgebied geldende regels (niet limitatief)
Onder laden of lossen, zoals bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de verordening wordt tevens verstaan het verrichten van werkzaamheden, anders dan aannemers-werkzaamheden, waarbij bij voortduring gebruik wordt gemaakt van apparatuur en/of gereedschappen uit een voertuig, welk in de directe nabijheid van deze werkzaamheden is geplaatst, zonder de doorgang voor overige verkeer te hinderen. Voorwaarde hierbij is dat er sprake is een noodzakelijk verband tussen de aanwezigheid van het voertuig en het verrichten van de werkzaamheden. Bovendien dient het redelijkerwijs niet mogelijk te zijn de bij de werkzaamheden benodigde materialen op de betreffende locatie af te leveren, waarna het voertuig buiten het autoluw-plus gebied wordt gebracht en eerst na het uitvoeren van de werkzaamheden weer wordt opgehaald, teneinde alle materialen daarin te kunnen terugzetten. Redenen van financiële aard worden hierbij niet in aanmerking genomen.
Ten aanzien van hetgeen in de tabellen is opgenomen
Leveranciers van versproducten worden in principe als (vaste) leveranciers beschouwd. Ontheffing voor de tijden, zoals genoemd in artikel 2, lid 7, sub c, van de verordening, kan slechts worden verleend indien het spoedeisende karakter in verband met de versheid van de producten aannemelijk wordt gemaakt. Bovendien dient, voor wat betreft die tijden, aannemelijk te worden gemaakt dat de producten redelijkerwijs slechts kunnen worden afgeleverd indien het betreffende voertuig in de directe omgeving van het afleveradres wordt gereden en niet met andere middelen de afstand tussen het voertuig, wanneer deze zich buiten het autoluw-plusgebied bevindt, en het afleveradres kan worden overbrugd (artikel 7).
In het kader van de bevoorrading van de warenmarkt worden marktkooplieden en bedrijven die het opbouwen en afbreken van de markt verzorgen als vaste leverancier beschouwd. Toegang tot het autoluw-plusgebied wordt aan marktkooplieden verleend op marktdagen en conform hetgeen inzake tijdstippen van bevoorrading in de Marktverordening is bepaald(artikel 7).
Taxi’s worden niet in aanmerking genomen als vaste leverancier. Zij kunnen in aanmerking komen voor een éénmalige ontheffing. Hierbij wordt uitdrukkelijk als voorwaarde gesteld dat altijd de kortste route naar de bestemming, gelegen binnen het autoluw-plusgebied, en terug dient te worden genomen. Het is dan bovendien niet toegestaan de ontheffing te gebruiken om via dit gebied locaties, gelegen buiten dit gebied, sneller te kunnen bereiken dan zonder deze ontheffing mogelijk zou zijn. Indien, door een politieambtenaar dan wel een controleur openbare ruimte van de gemeente Delft, wordt geconstateerd dat een taxibedrijf een dergelijke ontheffing voor een ander doel gebruikt dan waarvoor deze bestemd is, kan er bij volgende verzoeken om éénmalige ontheffing, mogelijkerwijs niet langer vanuit worden gaan dat het betreffende taxibedrijf voornemens is een persoon of meerdere personen binnen het autoluwplus-gebied te halen of te brengen, zoals bedoeld in deze verordening. In dat geval voldoet dat taxibedrijf niet langer aan de voorwaarden op grond waarvan een éénmalige ontheffing kan worden verleend (artikel 8).
Trouwauto’s en -bussen komen in aanmerking voor een éénmalige ontheffing, waarmee slechts ten aanzien van een trouwauto geldt dat dit voertuig tijdens de plechtigheid aan de gevelkant, zuidelijk tegenover het stadhuis, mag stilstaan. Vakteam Burgerzaken verleent een aanvrager maximaal drie ontheffingen voor een auto of één ontheffing voor een bus, tenzij de plechtigheid op een zaterdag plaatsvindt, in dat geval worden maximaal zes ontheffingen voor een auto verleend, waarbij in plaats van drie ontheffingen voor een auto één ontheffing voor een bus kan worden verleend (artikel 8).
Afgezien van de gevallen, zoals genoemd in tabel 2, kan op grond van artikel 3 van de verordening slechts ontheffing worden verleend aan een particulier of bedrijf, indien sprake is van een doorgaans zeer zelden voorkomende en spoedeisende situatie, waarin geen toepassing kan worden gegeven aan hetgeen in de artikelen 4 tot en met 8 van de verordening is bepaald. Voorwaarde hierbij is dat het belang van orde, veiligheid of medische zorg in het geding is, waarbij bijvoorbeeld gevaar dreigt voor de maatschappelijke gezondheid of voor grote materiële schade. De toegang wordt beperkt tot de tijd die strikt noodzakelijk is (artikel 3).
Op vertoon van een speciaal parkeerbewijs krijgen aannemers toegang tot het gebied, waarbij hun voertuig geparkeerd mag worden. Sprake dient te zijn van het verrichten van werkzaamheden, waarbij bij voortduring gebruik wordt gemaakt van apparatuur en/of gereedschappen uit een voertuig, welk in de directe nabijheid van deze werkzaamheden is geplaatst, zonder de doorgang voor overige verkeer te hinderen. Voorwaarde hierbij is dat er sprake is een noodzakelijk verband tussen de aanwezigheid van het voertuig en het verrichten van de werkzaamheden. Bovendien dient het redelijkerwijs niet mogelijk te zijn de bij de werkzaamheden benodigde materialen op de betreffende locatie af te leveren, waarna het voertuig buiten het autoluw-plus gebied wordt gebracht en eerst na het uitvoeren van de werkzaamheden weer wordt opgehaald, teneinde alle materialen daarin te kunnen terugzetten. Redenen van financiële aard worden hierbij niet in aanmerking genomen.