Organisatie | Grave |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut |
Citeertitel | Treasurystatuut 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | FBB |
Interne regeling. Treedt daarom in werking na vaststelling en niet na publicatie.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-03-2012 | 01-01-2014 | Nieuwe regeling | 13-03-2012 Graafsche Courant, 26 maart 2013 | FBB |
Bij uitzettingen dient er een onderscheid gemaakt te worden in uitzettingen uit hoofde van de publieke taak en uitzettingen uit hoofde van treasury.
2.1 Uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak
Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
De gemeente mag leningen of garanties uitsluitend verstrekken uit hoofde van haar publieke taak.
Er worden zoveel mogelijk zekerheden gesteld, waarbij vooraf advies door de afdeling Financieel Beheer en Beleid wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij.
2.2 Uitzettingen uit hoofde van treasury
Voor tijdelijke beleggingen uit hoofde van treasury gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht te vallen, zoals de Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer. Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit financiële Markten (AFM);
De gemeente vraagt offertes op bij minimaal 2 instellingen, waaronder de huisbankier, alvorens langlopende financieringsmiddelen worden aangetrokken. Dit is ook van toepassing op kortlopende financieringsmiddelen met een looptijd langer dan drie maanden. Deze offertes worden door de gemeente zelf schriftelijk vastgelegd.
3.2 Kortlopende financiering (rentetypische looptijd < 1 jaar)
3.3 Langlopende financiering (rentetypische looptijd >1 jaar)
5 Administratieve organisatie/interne controle
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in de volgende tabel gedefinieerd.
In de onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasury aktiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering. Hierbij wordt rekening gehouden met een functiescheiding tussen: voorbereiden, autoriseren, uitvoeren, administreren en controleren van de treasury aktiviteiten.
Het treasurystatuut geeft de kaders weer, waarbinnen de treasury aktiviteiten dienen te worden uitgevoerd. In de paragraaf financiering van de begroting wordt ingegaan op de wijze waarop concreet invulling wordt gegeven aan het treasurybeleid.
Het opstellen en hanteren van operationele informatie is de verantwoordelijkheid van de functionarissen die bij de uitvoering betrokken zijn. De belangrijkste operationele informatie die te allen tijde beschikbaar moet zijn volgt hieronder:
De verantwoording over het uit te voeren treasurybeleid vindt plaats binnen de reguliere Planning & Control cyclus. Daarnaast wordt in de paragraaf financiering bij de jaarrekening het uitgevoerde beleid geëvalueerd. In de evaluatie wordt weergegeven in hoeverre de beleidsvoornemens uit de paragraaf bij de begroting zijn uitgevoerd en wat de oorzaken zijn van eventuele afwijkingen. Om een goede vergelijking mogelijk te maken dienen de indeling en de onderwerpen van de evaluatie aan te sluiten bij de paragraaf financiering van de begroting van het betreffende jaar.