Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene voorwaarden van de gemeente Breda voor het inkopen van diensten 2005 |
Citeertitel | Algemene voorwaarden van de gemeente Breda voor het inkopen van diensten 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-01-2013 | 14-01-2013 | Intrekking | 05-12-2012 Het Stadsblad Breda, 06-01-2013 | 40232 | |
14-06-2005 | 14-01-2013 | Nieuwe regeling | 14-06-2005 Onbekend | Onbekend |
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In deze inkoopvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen en uitdrukkingen als volgt gedefinieerd:
Deze inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op de aanvragen, aanbiedingen en overeenkomsten, inclusief eventuele vervolgovereenkomsten, en op alle daarop gebaseerde opdrachten tot het verrichten van diensten, waarbij de gemeente Breda, hierna te noemen "Breda", optreedt als inkoper van dienstverlening door een derde en waarbij de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van dienstverlener uitdrukkelijk van de hand worden gewezen.
Artikel 4: Totstandkoming van een overeenkomst
Indien een mondelinge order of opdracht - conform de aanbieding - volgt op de offerte, komt de overeenkomst tot stand op het moment van het verlenen van die opdracht. Bij zulk een mondeling aangaan vindt de uitvoering van de overeenkomst niet eerder plaats dan na het moment van ontvangst door dienstverlener van de schriftelijke bevestiging van de order.
Breda heeft het recht wijzigingen en aanvullingen op de offerte aan te brengen. In dat geval komt de overeenkomst tot stand op het moment waarop Breda een schriftelijke bevestiging van de opdracht of order ontvangt overeenkomstig de gewijzigde dan wel aangevulde offerte dan wel op het moment dat de dienstverlener feitelijk begint met de uitvoering van de overeenkomst.
Indien een schriftelijke dan wel mondelinge order of opdracht door Breda wordt geplaatst zonder een daaraan voorafgaande offerte van de dienstverlener, komt de overeenkomst tot stand op het moment, dat binnen 30 dagen na verzending van de order of opdracht een getekende orderbevestiging door Breda wordt ontvangen dan wel de zaken binnen deze termijn overeenkomstig de order worden geleverd.
Door Breda voor de uitvoering van de overeenkomst (ook voorafgaande aan het aangaan ervan) ter beschikking gestelde of door Breda goedgekeurde bestekken, tekeningen, modellen, specificaties, instructies, keuringsvoorschriften e.d. - hoe ook genaamd en belichaamd - maken, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, deel uit van de overeenkomst.
De prijzen omvatten alle kosten in verband met de nakoming door de dienstverlener van zijn verplichtingen, dus inclusief de kosten van reizen, transport, inklaring, verzekering, administratie, verpakking, opleiding, training, de in het derde lid van artikel 7 opgesomde bescheiden en materialen en dergelijke. Meer- en minderwerk worden door Breda slechts erkend indien dit schriftelijk is overeengekomen.
Artikel 7: Kwaliteit te verrichten werkzaamheden en garantie
Dienstverlener garandeert, dat de te verrichten werkzaamheden, inclusief de daarbij eventueel te leveren zaken, voldoen aan de overeengekomen eisen. De werkzaamheden beantwoorden niet aan de overeenkomst, indien zij niet worden uitgevoerd op die wijze die en niet van dien aard zijn als Breda op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Voor zover geen nadere omschrijving van de aan de werkzaamheden te stellen eisen is gegeven, dienen zij in ieder geval van goede kwaliteit te zijn en tenminste aan alle relevante wettelijke bepalingen inzake kwaliteit, milieu, veiligheid en gezondheid en de gebruikelijke eisen van deugdelijkheid, doelmatigheid en afwerking te voldoen.
Dienstverlener garandeert, dat de werkzaamheden geheel compleet worden uitgevoerd en het resultaat daarvan – indien van toepassing – voor gebruik gereed is. Hij zorgt ervoor, dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen, instructieboeken, tekeningen en dergelijke, die noodzakelijk zijn voor het nakomen van de overeenkomst, worden meegeleverd, ook indien zij niet met name worden genoemd.
De dienstverlener is gehouden tot het op zijn kosten herstellen of vervangen van bij de uitvoering van de dienstverlening geleverde zaken, die binnen twee jaar buiten de schuld van Breda of derden niet of niet meer voldoen aan het bepaalde in het eerste lid van dit artikel en hetgeen dienstverlener met betrekking tot deze zaken conform dit artikel heeft gegarandeerd, een en ander onverminderd het recht van Breda op aanvullende schadevergoeding. In dit geval is dienstverlener gehouden om binnen tien werkdagen over te gaan tot herstel of vervanging, bij het verstrijken waarvan de dienstverlener zonder nadere ingebrekestelling in verzuim is. Bij gebreke van behoorlijke nakoming van deze herstelverplichting en / of nakoming daarvan binnen de gestelde termijn, zomede in spoedeisende gevallen, heeft Breda het recht voor rekening en risico van de dienstverlener het nodige te verrichten of door derden te doen verrichten. De dienstverlener wordt hiervan zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.
Indien de levering mede bestaat uit het er beschikking stellen van arbeidskrachten, voldoet de terbeschikkingstelling aan de wettelijke vereisten. De arbeidskrachten zullen voorts voldoen aan de overeengekomen of (indien terzake geen specifieke afspraken zijn gemaakt) aan de algemeen geldende eisen van bekwaamheid. De dienstverlener staat in voor de kwaliteit en de integriteit van degene, die namens de dienstverlener belast is met de uitvoering van de overeenkomst. Het overeengekomen aantal arbeidskrachten zal tijdens de overeengekomen periode voortdurend beschikbaar zijn.
Artikel 8: Controle en keuring door Breda
Indien bij de controle c.q. de keuring het resultaat van de verrichte werkzaamheden geheel of gedeeltelijk wordt afgekeurd, zal Breda dit per omgaande aan de dienstverlener schriftelijk melden. De dienstverlener zal binnen tien werkdagen zorgdragen voor herstel. Indien dedienstverlener van deze gelegenheid geen gebruik maakt dan wel er niet in slaagt naar behoren te leveren, is de dienstverlener zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
Breda heeft het recht de diensten voor rekening van de dienstverlener (doen) verrichten door een derde, indien na overleg met de dienstverlener redelijkerwijs mag worden aangenomen, dat de dienstverlener niet, niet-tijdig of niet naar behoren voor herstel of vervanging kan of zal zorgdragen. Breda kan van dat overleg afzien, indien dringende omstandigheden, zulks ter beoordeling van Breda, Breda daartoe nopen.
De werkzaamheden worden als verricht c.q. geleverd beschouwd, indien Breda de resultaten daarvan blijkens een schriftelijke kennisgeving daarvan aan dienstverlener heeft geaccepteerd.
De door Breda aan de dienstverlener ter beschikking gestelde dan wel voor rekening van Breda door de dienstverlener aangeschafte of vervaardigde materialen, tekeningen, modellen, instructies, specificaties, programmatuur, gereedschappen en overige middelen die op enigerlei wijze voor de dienstverlener een ondersteunende functie hebben voor de te leveren diensten, blijven dan wel worden eigendom van Breda op het moment van aanschaffing of vervaardiging.
De dienstverlener is verplicht de in het eerste lid van dit artikel bedoelde hulpmiddelen te merken als kenbaar eigendom van Breda, deze in goede staat te houden en voor rekening van de dienstverlener te verzekeren tegen alle risico's zolang de dienstverlener ten aanzien van die hulpmiddelen als houder voor Breda optreedt.
Artikel 11: Tot de levering behorende informatiedragers en / of diensten
Certificaten, attesten, montagevoorschriften, onderhouds- en bedieningsvoorschriften, tekeningen of andere documenten, of diensten zoals het geven van opleiding en training en alle andere diensten waarvan is overeengekomen dat zij meegeleverd dan wel uitgevoerd dienen te worden, maken deel uit van de levering.
De dienstverlener dient ervoor zorg te dragen, dat al deze zaken op of vóór het tijdstip van levering als bedoeld in artikel 6 tijdig in het bezit van Breda zijn dan wel uitgevoerd zijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij het ontbreken van een of meerdere van deze zaken of diensten geldt de levering als niet volledig.
Indien een wijziging naar het oordeel van de dienstverlener gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en / of datum van de levering, is hij verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven, Breda hieromtrent zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen één week na de kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en / of levertijd naar het oordeel van Breda onredelijk zijn, zullen partijen hierover in overleg treden.
Artikel 13: Facturering en betaling
Indien Breda de betreffende factuur zonder geldige reden niet na het verstrijken van de termijn als bedoeld in het derde lid van onderhavig artikel heeft voldaan, is zij van rechtswege een rentevergoeding over het aan de dienstverlener toekomende bedrag verschuldigd, berekend op jaarbasis, gelijk aan de wettelijke rente. Op deze rentevergoeding zal de dien-stverlener geen aanspraak kunnen maken, indien de betreffende factuur niet de gegevens als bedoeld in het tweede lid van dit artikel bevat.
Breda is te allen tijde gerechtigd door de dienstverlener verzonden facturen door een door Breda aan te wijzen register-accountant op inhoudelijke juistheid te doen controleren.
De dienstverlener zal de betrokken register-accountant inzage van boeken en bescheiden verlenen en alle gegevens en informatie verstrekken, welke deze verlangt. De controle zal vertrouwelijk zijn en zich niet verder uitstrekken dan voor het verifiëren van de facturen is vereist. De register-accountant zal zijn rapportage zo spoedig mogelijk aan beide partijen uitbrengen.
Breda is gerechtigd de betaling op te schorten gedurende de periode van het accountantsonderzoek. Van deze bevoegdheid zal Breda uitsluitend gebruik maken, indien bij Breda redelijke twijfel bestaat omtrent de juistheid van de betreffende facturen en uitsluitend voor het betwiste deel van de factuur.
De kosten van het accountants-onderzoek komen voor rekening van Breda, tenzij uit het onderzoek blijkt dat de factuur niet geheel juist was.
Overschrijding van (een) betalingstermijn(en) door Breda of niet-betaling door Breda van (een) fact(u)ur(en) op grond van vermoede inhoudelijke onjuistheid van die fact(u)ur(en) of van ondeugdelijkheid van de gefactureerde prestaties geeft de dienstverlener niet het recht zijn prestaties op te schorten c.q. te beëindigen op voorwaarde, dat de vermoede onjuistheid of ondeugdelijkheid door Breda schriftelijk wordt bevestigd vóór afloop van de betrokken betalingstermijn.
De dienstverlener vrijwaart Breda voor aanspraken van derden, daaronder begrepen personeel van Breda of door Breda ingeschakelde derden, in verband met uitvoering door de dienstverlener van de verplichtingen uit de overeenkomst, schade als gevolg van ondeugdelijkheid van het geleverde daaronder medebegrepen.
Artikel 16: Algemene verplichting Breda
De gemeente is verplicht dienstverlener toegang tot die locaties te geven waar de werkzaamheden worden verricht teneinde het voor dienstverlener mogelijk te maken om de verplichtingen die voor haar uit deze overeenkomst voortvloeien te kunnen nakomen.
Artikel 18: Industriële en intellectuele eigendom
De dienstverlener staat ervoor in, dat het gebruik door Breda, doorverkoop daaronder begrepen, van de door de dienstverlener geleverde zaken of van de door hem ten behoeve van Breda gekochte of vervaardigde hulpmiddelen geen inbreuk zal maken of enig intellectueel eigendomsrecht of overig recht van derden. Voor zover op de te leveren zaken en / of hulpmiddelen een (intellectuele eigendoms)recht van derden rust, draagt de dienstverlener er zorg voor, dat Breda het gebruiksrecht verkrijgt zonder dat daarmee voor Breda buiten de overeengekomen koopprijs extra kosten gemoeid zijn. Breda heeft het recht op kosten van de dienstverlener het gebruiksrecht rechtstreeks met de desbetreffende derde(n) overeen te komen.
De dienstverlener garandeert geheimhouding van alle informatie die op enigerlei wijze verband houdt met deze algemene voorwaarden en alle overeenkomsten en opdrachten die daarop gebaseerd zijn. Hij zal daaromtrent niets openbaar maken zonder daaraan voorafgaande, schriftelijke toestemming van Breda
Artikel 20: Overdracht van rechten en plichten
Indien de dienstverlener bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wil maken van de diensten van derden, zal hij daartoe slechts bevoegd zijn na daartoe verkregen schriftelijke toestemming van Breda. De door Breda gegeven toestemming laat onverlet de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de dienstverlener voor de nakoming van de krachtens deze overeenkomst op hem rustende verplichtingen en de krachtens de belasting- en sociale verzekeringswetgeving op hem als werkgever rustende verplichtingen.
Onverminderd het recht op schadevergoeding en de overige wettelijke rechten voortvloeiend uit een toerekenbare tekortkoming zoals nakoming en ontbinding, is Breda gerechtigd tot het innen van een onmiddellijk opeisbare boete van 10% per dag vanaf de dag van het verzuim, met een maximum van 100% van het door Breda in verband met de levering te betalen bedrag.
Indien één der partijen gedurende een periode van meer dan 14 dagen ten gevolge van overmacht niet kan nakomen c.q. tekortschiet aan zijn verplichtingen op grond van deze overeenkomst te voldoen, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang buiten rechte tem ontbinden, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.
Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, ziekte van personeel, stakingen die niet veroorzaakt zijn door een landelijk CAO-conflict, defecte voertuigen, wanprestatie van een door de dienstverlener ingeschakelde derde, liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de dienstverlener.
Artikel 23: Orde, veiligheid en milieu
De dienstverlener en zijn werknemers evenals door hem ingeschakelde derden zijn gehouden wettelijke en gemeentelijke veiligheids-, gezondheids- en milieuvoorschriften in acht te nemen. Een exemplaar van de gemeentelijke voorschriften – voor zover aanwezig - wordt op aanvraag van de dienstverlener kosteloos door Breda ter beschikking gesteld.
Breda heeft het recht om zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig de overeenkomst met de dienstverlener geheel of gedeeltelijk te ontbinden, ingeval:
Van onder andere faillissement van dienstverlener, surseance van betaling van dienstverlener en in geval van stillegging, intrekking van eventuele vergunningen e.d., beslag op (een deel van) de bedrijfseigendommen of zaken bestemd voor de uitvoering van de overeenkomst, liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkbare toestand van het bedrijf van dienstverlener.