Organisatie | Enkhuizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Het reglement voor de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens van de gemeente Enkhuizen |
Citeertitel | Privacyreglement GBA 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | persoonsgegevens, NAW gegevens, GBA, Gemeentelijke basisadministratie, |
Geen
Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Enkhuizen 2009
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-06-1999 | 03-02-2011 | Nieuwe regeling | 03-06-2009 De Drom, 10-06-2009 | 2009034 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Enkhuizen
gelet op de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Enkhuizen (Verordening GBA)besluiten:
Het Reglement voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Enkhuizen vast te stellen
de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);
de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 2 juni 2009;
basisadministratie: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;
aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;
bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;
verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde burgemeester en wethouders;
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;
ingezetene: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;
betrokkene: een ingezetene of een ingeschrevene;
afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene;
protocol: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde;
telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 100 lid 2 van de wet.
Beheerder van de bevolkingsadministratie is het clusterhoofd Dienstverlening
In de bevolkingsadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Enkhuizen.
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet op systematische wijze de gegevens worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Zie hiervoor bijlage 3.
Aan buitengemeentelijke afnemers kunnen systematisch gegevens worden verstrekt op basis van een afzonderlijk besluit van de verantwoordelijke, mits zij deze gegevens niet al langs systematische weg zijn te verkrijgen krachtens een besluit van de Minister.
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de verantwoordelijke, is dat het
verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit de bevolkingsadministratie worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.
Aan de rechtspersonen als bedoeld in artikel 100 van de wet kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens, desgewenst in de vorm van selecties, worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang waarvoor de gegevens gevraagd worden. Verstrekking van gegevens in de vorm van een selectie is alleen mogelijk als het College van Burgemeester enWethouders hierover een afzonderlijk besluit heeft genomen
Bijlage 2 Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage. In de GBA-appliactie zijn raadpleegprofielen opgenomen, waaraan de medewerkers van de clusters/ taakvelden zijn toegevoegd.
De volgende dienstonderdelen van de gemeente Enkhuizen hebben toegang tot de basisadministratie:
Bijlage 3 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt vanuit de GBA
Bijlage 4 Lijst van vrije derden waaraan gegevens mogen worden verstrekt uit de GBA
Bijlage 5 Lijst van binnengemeentelijke applicaties waaraan gegevens uit de bevolkingsadministratie kunnen worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.
Toelichting op het GBA privacyreglement van de gemeente Enkhuizen
De Wet GBA bepaalt dat de verstrekking van persoonsgegevens aan organen van de gemeente en verstrekkingen aan afnemers of derden buiten het GBA stelsel om in een eigen gemeentelijke regeling moeten worden uitgewerkt.
Bovendien heeft de gemeente een aantal persoonsgegevens aan de GBA “aangehaakt” voor gebruik binnen de gemeente.
Er is op 2 juni 2009 een nieuwe verordening vastgesteld waarin de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders aanwijst om in een apart reglement deze zaken te regelen.
Door dit reglement in werking te laten treden voldoet de gemeente aan alle gestelde eisen op dit punt.