Organisatie | Waterschap Rivierenland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Beleidsregel kwalitatief niet-verspreidbare baggerspecie in B-watergangen 2010 |
Citeertitel | Beleidsregel kwalitatief niet-verspreidbare baggerspecie in B-watergangen 2010 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | milieu – water |
Externe bijlagen | Schema Beleidsregel kwalitatief niet-verspreidbare baggerspecie in B-watergangen 2010 (17 KB) Kopie advertentie Kontakt Alblasserwaard 28-10-2010 (week 43, 2010) (450 KB) |
Advertentie in diverse huis-aan-huis-bladen in het hele gebied van het waterschap in week 43, 2010, oa. in Kontakt Alblasserwaard, 28-10-2010. Een kopie van deze advertentie is als bijlage opgenomen bij deze regeling (zie onder "bijlagen")
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 28-9-2010
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Kontakt Alblasserwaard, 28-10-2010
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-10-2010 | nieuwe regeling | 28-09-2010 Kontakt Alblasserwaard, 28-10-2010 | 201023743 |
vast te stellen de beleidsregel, inclusief toelichting, kwalitatief niet-verspreidbare baggerspecie in B-watergangen 2010:
In dit besluit wordt verstaan onder:
ontvangstplicht: rechthebbenden ten aanzien van gronden, gelegen aan of in een oppervlaktewaterlichaam waarvan het onderhoud geschiedt door of onder toezicht van het waterschap, zijn gehouden op die gronden specie en maaisel te ontvangen, die tot regulier onderhoud van dat oppervlaktewaterlichaam worden verwijderd;
Artikel 2 Toepassingsbereik beleidsregel
Deze beleidsregel geldt alleen voor B-watergangen die op grond van de legger in onderhoud bij derden zijn en waar kwalitatief niet-verspreidbare baggerspecie is aangetroffen. De B-watergangen zijn gelegen in het baggergebied dat het betreffende jaar, met inachtneming van artikel 3, derde lid, gebaggerd wordt door het waterschap.
Artikel 3 Werkwijze en financiën
Indien een belanghebbende partij bij het waterschap een verzoek doet om een B-watergang te onderzoeken, zal het waterschap hier gehoor aan geven:
indien kwalitatief verspreidbare (schone) baggerspecie wordt aangetoond, brengt het waterschap de kosten voor het onderzoek in rekening bij de aanvrager en dienen de aanliggende rechthebbenden in het kader van de onderhoudsplicht zelf de baggerspecie te verwijderen en op hun perceel te ontvangen vanwege de geldende ontvangstplicht;
Toelichting beleidsregel kwalitatief niet-verspreidbare baggerspecie in B-watergangen
Het beleid van het waterschap is er op gericht om binnen 15 jaar verontreinigde baggerspecie uit het gebied te verwijderen. Enkele beleidsijnen zijn hiertoe uitgezet. Onder andere is na een besluit van het algemeen bestuur in september 2005 versneld gebaggerd om de achterstand in baggeronderhoud in te lopen. Tevens zijn derden gestimuleerd om verontreinigde baggerspecie te verwijderen. De kosten voor het verwijderen, afvoeren en storten of zo mogelijk verwerken van verontreinigde baggerspecie liggen vele malen hoger dan voor het op de kant zetten van baggerspecie. De Unie van Waterschappen (UvW) heeft al in 1995 in een advies aan de waterschappen aangegeven dat in voorkomende gevallen niet van derden mag worden verwacht dat zij verontreinigde baggerspecie afvoeren en storten, maar dat de waterschappen deze taak dan op zich moeten nemen.
De beleidsregel betreft een uitwerking van de onderhoudsplicht op basis van de legger van het waterschap en de ontvangstplicht van baggerspecie als bedoeld in artikel 5.23, tweede lid van de Waterwet. De beleidsregel heeft alleen betrekking op B-watergangen waar kwalitatief niet-verspreidbare baggerspecie is aangetroffen gelegen in het baggergebied dat het betreffende jaar gebaggerd wordt door het waterschap. De beleidsregel is aldus gekoppeld aan het winterbaggerwerk. Een B-watergang wordt door het waterschap gebaggerd, mits alle aanliggende rechthebbenden hiertoe schriftelijk toestemming verlenen aan het waterschap in verband met de voorbereiding van de uitvoeringsfase. Het waterschap voert daarmee het onderhoud voor derden uit.
Artikel 3 Werkwijze en financiën
In grote lijnen is het genoemde advies van de UvW gevolgd. Het Bbk stelt toepassingen van grond en baggerspecie door particulieren en binnen één vestigingslocatie van een landbouwbedrijf vrij van onderzoeks- en meldingsplicht. Hierdoor kan verspreiding van de baggerspecie op het eigen perceel plaatsvinden zonder waterbodemonderzoek. Onderhoudsplichtigen kunnen WSRL vragen een B-watergang te onderzoeken. Als schone baggerspecie wordt aangetoond, wordt geen verdere actie ondernomen door WSRL. Aanliggende rechthebbenden, die tevens hiervoor onderhoudsplichtig zijn, kunnen deze specie zo op de kant zetten. Als kwalitatief niet-verspreidbare baggerspecie wordt aangetoond, wordt deze watergang verder in beschouwing genomen conform deze beleidsregel.
Financiële bijdrage uitvoeringskosten
In principe zijn alle kosten voor het baggeren van B-watergangen voor de onderhoudsplichtige, ongeacht de kwaliteit. Op basis van deze beleidsregel, echter, worden de onderhoudsplichtigen hierin tegemoetgekomen. Het waterschap baggert, conform het Unie-advies, waarbij:
Grotere organisaties als gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat en NS zijn grote gesprekspartners en voeren zelfstandig baggerwerken uit. Door het uitvoeringsplan kunnen zij vroegtijdig baggeren op de begroting plaatsen waardoor zij mee kunnen liften met het waterschap. Het waterschap komt deze partijen tegemoet door een bijdrage te geven van 30% van de totale uitvoeringskosten.
Als uitvoeringskosten, in de zin van deze beleidsregel, worden uitsluitend in aanmerking genomen:
Niet tot de uitvoeringskosten, in de zin van deze beleidsregel, worden onder meer gerekend:
Verdere uitgangspunten bij de uitvoering van deze beleidsregel zijn:
in het geval in een baggergebied meer kwalitatief niet-verspreidbare baggerspecie in B-watergangen wordt aangetoond dan voorzien, behoudt het waterschap zich het recht voor om de uitgaven voor het baggeren van B-watergangen te heroverwegen. Particulieren, bedrijven en natuurbeschermingsorganisaties krijgen in dat geval voorrang boven gemeenten, NS, Rijkswaterstaat en provincies;
Voor alle situaties geldt dat, indien het waterschap een B-watergang baggert, alle aanliggende rechthebbenden schriftelijk toestemming moeten verlenen, aangezien het waterschap geen wettelijke basis heeft om de baggerplicht voor de onderhoudsplichtige over te nemen en diens terrein daarvoor te betreden, zonder toestemming van de betreffende rechthebbende. Hiertoe stuurt het waterschap een brief met uitleg van de situatie en hoe het waterschap met deze baggerspecie wil omgaan. Tevens bevat deze brief het verzoek tot het verkrijgen van schriftelijke toestemming binnen een uiterste schriftelijke reactietermijn van 4 weken. Alleen B-watergangen waarvoor alle rechthebbenden tijdig positief hebben gereageerd worden door het waterschap meegenomen in dat baggerwerk in verband met de voorbereiding van de uitvoeringsfase.
Er zijn drie situaties denkbaar wanneer kwalitatief niet-verspreidbare baggerspecie in een B-watergang wordt aangetroffen:
Ad 1: B- watergang volledig in onderhoud bij particulieren, natuurbeschermingsorganisaties en/of bedrijven
In deze situatie neemt het waterschap de baggertaak en de daarbij komende inspanningen en kosten voor 100 % voor zijn rekening.
Ad 2: B-watergang volledig in onderhoud bij gemeente, Rijkswaterstaat, provincie en/of NS
In deze situatie levert het waterschap een van tevoren overeengekomen financiële bijdrage (middels overeenkomst) van 30 % van de totale uitvoeringskosten. Hierbij bestaat de mogelijkheid dat het waterschap een trekkersrol vervult in een gezamenlijk project of dat het waterschap de watergang meeneemt in een eigen bestek en het deel van de kosten dat voor rekening van de andere partij is, bij die partij in rekening brengt.
Ad 3: B-watergang in onderhoud bij gemeente enerzijds en anderzijds bij particulieren, natuurbeschermingsorganisaties en/of bedrijven
In deze situatie neemt de gemeente idealiter in overleg met het waterschap de taak van de particulier over, waarmee in feite situatie 2 ontstaat. Vaak betreft het bij deze situatie wegsloten, waar de gemeente de grootste belanghebbende is voor een goede afwatering van de weg.
In navolgend schema is weergegeven hoe het proces verloopt.
[red. opmerking: schema is als bijlage opgenomen, zie onder "bijlagen"]
* Indien van toepassing onderzoekskosten voor rekening van aanvrager
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
Beleidsregels zijn bij besluit vastgestelde algemene regels. Deze regels worden bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud daarvan in een vanwege het waterschapsbestuur uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op andere geschikte wijze. Indien alleen van de zakelijke inhoud wordt kennisgegeven, wordt het besluit tegelijkertijd ter inzage gelegd. In de kennisgeving wordt vermeld waar en wanneer het besluit ter inzage ligt (artikel 3:42 Awb).