Organisatie | Waterschap Rivierenland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Delegatiebesluit Waterschap Rivierenland 2010 |
Citeertitel | Delegatiebesluit Waterschap Rivierenland 2010 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur – waterschappen |
Externe bijlage | exb-2016-4313 |
1) Advertentie in diverse huis-aan-huis bladen in het hele gebied van het waterschap in week 18 (2010), o.a. in het Kontakt Alblasserwaard, 06-05-2010. Een kopie van deze advertentie bijgevoegd (zie "bijlagen")
2) Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 23-4-2010
3) Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Kontakt Alblasserwaard, 06-05-2010
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-05-2010 | 22-12-2009 | 05-05-2011 | nieuwe regeling | 23-04-2010 Kontakt Alblasserwaard, 06-05-2010 | 2009-44587 |
HET ALGEMEEN BESTUUR VAN WATERSCHAP RIVIERENLAND;
gelezen het voorstel van het college van dijkgraaf en heemraden d.d. 15 december 2009;
overwegende dat de Waterschapswet en diverse andere wetten bevoegdheden neerleggen bij het algemeen bestuur;
dat het ter bevordering van de doelmatigheid in de besluitvorming gewenst is om een aantal bevoegdheden te delegeren van het algemeen bestuur aan het dagelijks bestuur;
dat het wenselijk is om bevoegdheden uit te oefenen op het niveau dat in overeenstemming is met de aard en de inhoud van die bevoegdheden;
gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, de Waterschapswet en het Reglement voor het Waterschap Rivierenland;
Aan het verkrijgen, vervreemden en bezwaren van onroerende zaken is niet langer een maximum gesteld. Voor het doen van transacties met betrekking tot onroerende zaken gelden de grenzen zoals die gesteld worden in het Eigendommenbeleid en in de Regelingen Financieel Beheer en Budgetbeheer. Verder wordt de voorwaarde gesteld dat aan de aankopen een taxatierapport ten grondslag ligt en dat per kwartaal wordt gerapporteerd over de aankopen.Artikel 2:
Dit artikel delegeert het vestigen, wijzigen en beëindigen van zakelijke rechten. Een voorbeeld is het vestigen van een recht van opstal voor het leggen en instandhouden van rioolwaterpersleidingen.
In dit artikel wordt de bevoegdheid gedelegeerd tot het aangaan, wijzigen of beëindigen van overeenkomsten over werken, leveringen of diensten. In de Europese richtlijn 2004/18 worden in artikel 1 de volgende definities gehanteerd voor de vraag of de decentrale overheid een opdracht vergeeft voor een werk, levering of dienst:
Een werk is het product van een geheel van bouwkundige of civieltechnische werken dat ertoe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen.
Onder leveringen worden verstaan opdrachten die betrekking hebben op de koop, lease, huur of huurkoop van producten. Een opdracht die betrekking heeft op de levering van een product en waarvoor werkzaamheden moeten worden verricht voor het aanbrengen en installeren van dat product wordt beschouwd als een opdracht voor een levering.
Bij een dienst gaat het om andere opdrachten dan leveringen en werken (bijvoorbeeld het inhuren van een adviesbureau of de overdracht van vorderingen op derden aan de deurwaarder).
Op basis van artikel 5.4 eerste lid van de Waterwet geschiedt de aanleg of wijziging van een waterstaatswerk door of vanwege de beheerder overeenkomstig een daartoe door hem vast te stellen projectplan. Voor hele omvangrijke werken is vaststelling van een projectplan door het algemeen bestuur te verkiezen. Vaststelling van projectplannen op basis van artikel 5.5 Waterwet blijft daarom voorbehouden aan het algemeen bestuur.
In Artikel 5.5 Waterwet wordt bepaald:
Deze paragraaf is van toepassing op projectplannen tot aanleg,verlegging of versterking van primaire waterkeringen en,in de gevallen bijof krachtens provinciale verordening bepaald,op projectplannen van besturen van waterschappen voor de aanleg of wijziging van andere waterkeringen dan primaire waterkeringen en op andere watertaatswerken van bovenlokale betekenis die met spoed en op gecoördineerde wijze totstand moeten worden gebracht.
Hierbij valt onder andere te denken aan het indienen van bezwaren, het instellen van beroep en hoger beroep, het voeren van verweer, verzoeken om schorsing of voorlopige voorziening, arbitrage en het sluiten van vaststellingsovereenkomsten.
Een voorbeeld is het indien van zienswijzen tegen ontwerpbestemmingsplannen ingevolge artikel 3.8 lid 1 sub d van de Wet ruimtelijke ordening.
Bij het aangaan van overeenkomsten betreffende de uitoefening van publiekrechtelijke bevoegdheden kan onder meer gedacht worden aan het sluiten van convenanten, bestuursovereenkomsten, het sluiten van (afval)waterakkoorden, waterplannen, (samenwerkings)overeenkomsten en afspraken met provincie/gemeenten of derden.