Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap Rivierenland

Stimuleringsregeling Duurzame Inrichting Waterketen 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterschap Rivierenland
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingStimuleringsregeling Duurzame Inrichting Waterketen 2010
CiteertitelStimuleringsregeling Duurzame Inrichting Waterketen 2010
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur – waterschappen
Externe bijlageexb-2016-4304

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1) Advertentie in diverse huis-aan-huis-bladen in het hele gebied van het waterschap in week 8, 2010, oa. in Kontakt Alblasserwaard. Een kopie van deze advertentie is als bijlage opgenomen bij deze regeling (zie onder "bijlagen").

2) Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 12-2-2010

3) Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Kontakt Alblasserwaard, 25-02-2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Waterschapswet, art. 59, 78

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-201011-07-2013nieuwe regeling

12-02-2010

Kontakt Alblasserwaard, 25-02-2010

200939633

Tekst van de regeling

Intitulé

Stimuleringsregeling Duurzame Inrichting Waterketen 2010

Het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland;

gelezen het voorstel van het college van dijkgraaf en heemraden d.d. 01-12-2009;

gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en artikel 59 van de Waterschapswet;

gelet op artikel 1.4 van de Algemene subsidieverordening Waterschap Rivierenland;

BESLUIT vast te stellen:

Stimuleringsregeling Duurzame Inrichting Waterketen 2010

Aanhef

 

Artikelen

 

Algemene toelichting

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1.3, tweede lid

Over de wijze waarop verhard oppervlak wordt afgekoppeld, moet voorafgaand aan de subsidieaanvragen overeenstemming zijn met het waterschap. De plannen worden door het waterschap getoetst aan het rioleringsbeleid van het waterschap. De lozing op het oppervlaktewater moet uit kwaliteits- en kwantiteitsoogpunt acceptabel zijn. Het uitvoeren van monitoring kan een voorwaarde zijn bij pilotprojecten. Het waterschap kan monitoring financieel ondersteunen. Een project kan ook alleen uit een monitoringsfase bestaan.

Onder monitoring wordt verstaan ‘het meten van gewenste en mogelijk ongewenste effecten van het project’. Dit kunnen zowel fysiek meetbare effecten zijn (bijvoorbeeld de oppervlaktewaterkwaliteit) als meer maatschappelijke effecten zoals gedragsveranderingen van bewoners of bewustwording ten aanzien van water en milieu.

Communicatie kan belangrijk zijn voor het succesvol zijn van projecten waarbij traditionele oplossingen worden doorbroken. Te denken valt aan gerichte voorlichting (brochures, bijeenkomsten enz.) aan de bewoners vanwege bijvoorbeeld de omgang met regenwater. Bekendheid geven aan (de ervaringen met) het project is van belang om als voorbeeld te kunnen dienen voor andere gemeenten.

Artikel 1.4

In deze subsidieregeling is sprake van een subsidieplafond. Gedurende de looptijd van de regeling zal het bedrag van € 2.300.000,- het maximum zijn dat aan subsidies wordt verstrekt.

Van dit bedrag moet worden afgetrokken de uitgaven en verplichtingen die het dagelijks bestuur is aangegaan op basis van Stimuleringsregeling Duurzame Inrichting Waterketen 2008 (geldig vanaf 1 juli 2008). De regeling uit 2008 wordt ingetrokken per 1 maart 2010, gelijktijdig met inwerkingtreding van deze regeling. Het is echter niet de bedoeling om extra geld beschikbaar te stellen in deze aangepaste regeling.

Artikel 1.5, tweede lid

Subsidiëring vindt plaats indien naar oordeel van het dagelijks bestuur het project als voldoende innovatief wordt aangemerkt.