Organisatie | Waterschap Rivierenland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Stimuleringsregeling Duurzame Inrichting Waterketen 2010 |
Citeertitel | Stimuleringsregeling Duurzame Inrichting Waterketen 2010 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur – waterschappen |
Externe bijlage | exb-2016-4304 |
1) Advertentie in diverse huis-aan-huis-bladen in het hele gebied van het waterschap in week 8, 2010, oa. in Kontakt Alblasserwaard. Een kopie van deze advertentie is als bijlage opgenomen bij deze regeling (zie onder "bijlagen").
2) Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 12-2-2010
3) Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Kontakt Alblasserwaard, 25-02-2010
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2010 | 11-07-2013 | nieuwe regeling | 12-02-2010 Kontakt Alblasserwaard, 25-02-2010 | 200939633 |
Het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland;
gelezen het voorstel van het college van dijkgraaf en heemraden d.d. 01-12-2009;
gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en artikel 59 van de Waterschapswet;
gelet op artikel 1.4 van de Algemene subsidieverordening Waterschap Rivierenland;
Over de wijze waarop verhard oppervlak wordt afgekoppeld, moet voorafgaand aan de subsidieaanvragen overeenstemming zijn met het waterschap. De plannen worden door het waterschap getoetst aan het rioleringsbeleid van het waterschap. De lozing op het oppervlaktewater moet uit kwaliteits- en kwantiteitsoogpunt acceptabel zijn. Het uitvoeren van monitoring kan een voorwaarde zijn bij pilotprojecten. Het waterschap kan monitoring financieel ondersteunen. Een project kan ook alleen uit een monitoringsfase bestaan.
Onder monitoring wordt verstaan ‘het meten van gewenste en mogelijk ongewenste effecten van het project’. Dit kunnen zowel fysiek meetbare effecten zijn (bijvoorbeeld de oppervlaktewaterkwaliteit) als meer maatschappelijke effecten zoals gedragsveranderingen van bewoners of bewustwording ten aanzien van water en milieu.
Communicatie kan belangrijk zijn voor het succesvol zijn van projecten waarbij traditionele oplossingen worden doorbroken. Te denken valt aan gerichte voorlichting (brochures, bijeenkomsten enz.) aan de bewoners vanwege bijvoorbeeld de omgang met regenwater. Bekendheid geven aan (de ervaringen met) het project is van belang om als voorbeeld te kunnen dienen voor andere gemeenten.
In deze subsidieregeling is sprake van een subsidieplafond. Gedurende de looptijd van de regeling zal het bedrag van € 2.300.000,- het maximum zijn dat aan subsidies wordt verstrekt.
Van dit bedrag moet worden afgetrokken de uitgaven en verplichtingen die het dagelijks bestuur is aangegaan op basis van Stimuleringsregeling Duurzame Inrichting Waterketen 2008 (geldig vanaf 1 juli 2008). De regeling uit 2008 wordt ingetrokken per 1 maart 2010, gelijktijdig met inwerkingtreding van deze regeling. Het is echter niet de bedoeling om extra geld beschikbaar te stellen in deze aangepaste regeling.