Organisatie | Waterschap De Dommel |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Reglement van orde algemeen bestuur 2009 |
Citeertitel | Reglement van orde algemeen bestuur 2009 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur – waterschappen |
Externe bijlage | Bijlage |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-08-2016 | 01-11-2016 | art. 4, lid 1 | 20-04-2016 Elektronisch Waterschapsblad d.d. 1 augustus 2016 | geen | |
02-03-2015 | 02-08-2016 | art. 4, art. 5 lid 1 onderdeel b | 25-02-2015 Elektronisch Waterschapsblad 995, d.d. 1 maart 2015 | geen | |
01-12-2014 | 02-03-2015 | wijziging; art.1 lid 3, art.4, 10, 14 lid 1 en noot 1 | 29-10-2014 Elektronisch Waterschapsblad d.d. 1 december 2014 | onbekend | |
01-08-2014 | 01-12-2014 | aanvulling van artikel 26 lid 3 en toelichting | 02-07-2014 Elektronisch Waterschapsblad d.d. 1 augustus 2014 | I24628 | |
08-05-2012 | 01-08-2014 | nieuw art. 9, wijziging art. 8 lid 1 | 25-04-2012 Elektronisch Waterschapsblad d.d.8 mei 2012 | I10619 | |
02-08-2010 | 08-05-2012 | intrekken art. 9 en wijziging art. 64 | 14-07-2010 Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad 2 augustus 2010 | B-10-00269 | |
21-12-2008 | 02-08-2010 | nieuwe regeling | 28-11-2008 Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad, 20 december 2008 | I-08.00739, Wsb 08.28 | |
01-01-2005 | 21-12-2008 | art. x, y-z | 24-11-2004 Brabants dagblad, 4 december 2004 | I-04-01498 & Waterschapsblad 04-76 |
Het algemeen bestuur van Waterschap De Dommel te Boxtel,
het algemeen bestuur in een reglement van orde zijn vergaderingen en andere werkzaamheden regelt,
de Waterschapswet, het Waterschapsbesluit en het Reglement voor Waterschap De Dommel 2008
vast te stellen het volgende Reglement van orde algemeen bestuur 2009:
Hoofdstuk I: Toelating leden algemeen bestuur
Voor het onderzoek omtrent de toelating van benoemden als lid als bedoeld in artikel V 4 van de Kieswet 1 wijst de watergraaf uit de zitting hebbende leden van het algemeen bestuur een commissie van drie personen aan.
Eed of verklaring en belofte - Artikel 2
Het afleggen van de eed of van de verklaring en belofte 2 door de leden, toegelaten voor een nieuwe zittingsperiode, gebeurt zo mogelijk in de eerste vergadering van het nieuwe algemeen bestuur.
Het afleggen van de eed of de verklaring en belofte vindt plaats na de opening van de vergadering, direct volgend op de beslissing over hun toelating en voordat enig ander punt aan de orde komt. Indien dit niet mogelijk is, gebeurt het afleggen van de eed of de verklaring en belofte zo spoedig mogelijk in een volgende vergadering.
De leden van het algemeen bestuur die door het stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, alsmede de leden van het algemeen bestuur die zijn benoemd overeenkomstig artikel 14, eerste, tweede en derde lid van de Waterschapswet, worden bij de aanvang van de zitting ieder als een fractie beschouwd. Is onder een lijst slechts één lid benoemd, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd. Is onder een lijst slechts één lid verkozen, respectievelijk voor een categorie van belanghebbenden slechts één lid benoemd, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd.
De namen van degenen die als voorzitter van de fractie en als diens plaatsvervanger optreden worden zo spoedig mogelijk doorgegeven aan de voorzitter. Zolang deze namen nog niet zijn doorgegeven, nemen de lijsttrekkers de rol van voorzitter waar. Voor de categorieën “Ongebouwd”, “Natuurterreinen” en “Bedrijven” neemt voor iedere categorie de oudste in leeftijd de rol van voorzitter waar.
a. De voorzitter wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis gesteld indien:
- één of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden;
- twee of meer fracties als één fractie gaan optreden;
- één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie.
b. Met de onder a. beschreven veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering van het algemeen bestuur na de mededeling daarvan.
Hoofdstuk II: Verkiezing leden dagelijks bestuur
De informateur, de fracties dan wel de leden van het algemeen bestuur die zich willen kandideren voor het lidmaatschap van het dagelijks bestuur geven de namen van de kandidaat DB leden zo spoedig mogelijk door aan de watergraaf t.b.v. de hierna omschreven integriteitstoets. Deze verplichting geldt zowel voor vacatures in het dagelijks bestuur die zijn ontstaan als gevolg van bestuursverkiezingen als voor tussentijdse vacatures in het dagelijks bestuur.
De watergraaf schakelt direct na opgave van de namen van de kandidaat-DB leden een extern bureau in dat bij elk kandidaat-DB lid een integriteitstoets afneemt. Een kandidaat-DB lid verleent zijn medewerking aan de integriteitstoets en aan het aanvragen en overleggen van een verklaring omtrent gedrag conform het profiel politieke ambtsdragers.
Het algemeen bestuur stelt voor de duur van de lopende bestuursperiode achtereenvolgens vast:
het aantal zetels 3 dat beschikbaar is voor:
- de categorieën ongebouwd, natuurterreinen en bedrijven gezamenlijk 4, op een daartoe strekkend voorstel van het dagelijks bestuur nadat dit bestuur de lijsttrekkers van belangenorganisaties en vertegenwoordigers van de categorieën ongebouwd, natuurterreinen en bedrijven heeft geconsulteerd;
de tijdsbestedingnorm van de leden van het dagelijks bestuur, op een daartoe strekkend voorstel van de voorzitter 5 nadat deze de lijsttrekkers van belangenorganisaties en vertegenwoordigers van de categorieën ongebouwd, natuurterreinen en bedrijven heeft geconsulteerd.
Uitschrijven van de vergadering - Artikel 8
Bij de oproep zijn in elk geval gevoegd de agenda, de ontwerp-notulen met ontwerp-besluitenlijst van de vorige vergadering, de voorstellen van het dagelijks bestuur betreffende de te behandelen onderwerpen alsmede een lijst van de voor het algemeen bestuur ingekomen stukken en bestemde mededelingen. Uit overwegingen van efficiency kan worden gekozen om (een deel van) voornoemde stukken elektronisch naar het algemeen bestuur te sturen
Opiniërende vergadering- Artikel 9
Op de agenda voor een opiniërende verandering van het algemeen bestuur worden, in afwijking van de in dit reglement opgenomen regels voor de agendering van reguliere besluitvormende vergaderingen, geen notulen of besluitenlijst van de vorige vergadering noch ingekomen stukken of besluitvormende voorstellen geagendeerd, tenzij deze naar het oordeel van de watergraaf spoedeisend zijn.
De watergraaf kan afhankelijk van de aard van het onderwerp en de gekozen vergadervorm bepalen dat kan worden volstaan met een beperkte verslaglegging van de opiniërende vergadering, met dien verstande dat beraadslaging en besluitvorming over spoedeisende voorstellen in elk geval wel worden genotuleerd en in een besluitenlijst wordt vastgelegd.
Terinzagelegging vergaderstukken - Artikel 10
De secretaris-directeur draagt er zorg voor dat de aan het algemeen bestuur gerichte voorstellen met de bijbehorende stukken voor zover deze betrekking hebben op het openbare gedeelte van de vergadering, 6 dagen vóór de behandeling voor een ieder gedurende de normale kantooruren in het waterschapshuis ter inzage liggen of beschikbaar zijn via de website van de Dommel.
Kennisneming niet meegezonden stukken - Artikel 12
De secretaris-directeur draagt er zorg voor dat stukken die betrekking hebben op een geagendeerde zaak maar niet bij de agendastukken worden toegezonden, vanaf het moment van toezending van de oproepingsbrief voor de leden in het waterschapshuis gedurende de normale kantooruren en vanaf een uur voor de vergadering in de vergaderzaal ter inzage liggen.
Voorlopige geheimhouding - Artikel 13
Wanneer bij het dagelijks bestuur het voornemen bestaat stukken in een besloten vergadering te doen behandelen, doet het de leden daarvan beknopt mededeling met vermelding van de aard van de stukken. Met betrekking tot deze mededeling kan het dagelijks bestuur voorlopige geheimhouding opleggen.
Toevoeging punten aan de agenda - Artikel 14
Indien een lid daarom verzoekt, plaatst de watergraaf een door dit lid aangedragen punt op de bij de oproeping toe te zenden agenda. Een dergelijk verzoek moet door ten minste twee andere leden worden ondersteund. Een zodanig verzoek moet zijn voorzien van een toelichting, die tevens de formulering van de eventueel door het algemeen bestuur te nemen beslissing bevat, en ten minste vier weken voor de dag van de vergadering bij het dagelijks bestuur zijn ingediend. De toelichting wordt door het dagelijks bestuur op een Waterschapsblad geplaatst en bij de agenda gevoegd.
De secretaris-directeur draagt er zorg voor dat tijdig voor aanvang van de vergadering er een presentielijst ligt, die in alfabetische volgorde de namen bevat van de zitting hebbende leden van het algemeen bestuur. De leden die ter vergadering komen, dienen voor aanvang van de vergadering de presentielijst te tekenen. Zonder voorafgaande tekening van deze lijst kan een lid niet aan de stemming deelnemen.
Bericht van verhindering - Artikel 17
Een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft daarvan zo mogelijk vóór de aanvang van de vergadering kennis aan de secretaris-directeur.
Taak van de watergraaf - Artikel 18
De watergraaf is als voorzitter belast met:
a. het leiden van de vergadering;
b. het handhaven van de orde in de vergadering;
c. het geven van voldoende gelegenheid aan de leden tot het uiten van hun opvattingen omtrent een in behandeling zijnd onderwerp;
d. het formuleren van datgene waarover zal worden gestemd dan wel zoals is besloten;
e. het zo nodig in stemming brengen van de aan de vergadering gedane voorstellen en het bekend maken van de uitslag van de stemmingen en lotingen.
Taak van de secretaris-directeur - Artikel 19
De secretaris-directeur woont alle vergaderingen van het algemeen bestuur bij en is verantwoordelijk voor het ontwerpen van de notulen en de besluitenlijst.
De notulen houden in elk geval in:
a. de namen van de watergraaf en de secretaris-directeur;
b. de namen van de leden die aanwezig waren alsmede van de leden die afwezig waren;
c. een opgave van de medegedeelde stukken en de mondelinge mededelingen;
d. de zakelijke inhoud van het besprokene met vermelding van de namen van de leden die het woord hebben gevoerd of voorstellen en dergelijke aan de vergadering hebben gedaan;
f. de vermelding van de gehouden stemmingen en hun uitslag, met vermelding tevens van de namen van degenen die zich bij hoofdelijke stemmingen vóór of tegen een voorstel verklaarden en van degenen die zich van stemming hebben onthouden;
g.de naam van ieder lid dat geacht wilde worden te hebben tegengestemd betreffende een zonder hoofdelijke stemming genomen besluit.
De besluitenlijst is een kort overzicht van hetgeen overeenkomstig het bepaalde onder e van artikel 20 in de notulen is opgenomen.
Het algemeen bestuur kan slechts besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal leden dat zitting heeft en zich niet van deelneming aan de stemming moet onthouden, aan de stemming heeft deelgenomen. 6
Het eerste lid is niet van toepassing:
wanneer het onderwerpen betreft die in een daaraan voorafgaande niet geopende vergadering aan de orde waren gesteld. 7
Een besluit wordt genomen bij volstrekte meerderheid van het aantal geldig uitgebrachte stemmen. 8
Als een vergadering, ingevolge het bepaalde in het eerste lid, niet kan besluiten belegt de watergraaf zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering ter behandeling van de onderwerpen, die in de oproeping voor de eerste vergadering zijn vermeld. In de oproeping wordt de reden vermeld waarom de tweede vergadering is belegd. In deze tweede vergadering wordt, behoudens de gevallen dat wettelijk de meerderheid van het aantal zitting hebbende leden is vereist, met gewone meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen beslist.
Onmiddellijk na het openen van de vergadering spreekt de watergraaf de volgende bede uit: “Aan het begin van deze bijeenkomst, waarin wij samenkomen om de taakuitoefening van Waterschap De Dommel te dienen, spreken wij uit dat wij ons zullen inzetten voor een goede waterhuishouding, dat wij verantwoordelijkheid nemen voor onze beslissingen en respect hebben voor elkaars mening.”
Na de opening van de vergadering doet de watergraaf mededeling van hetgeen ter kennis van het algemeen bestuur dient te worden gebracht, voor zover hierover bij de agenda geen schriftelijke of elektronische mededeling is gedaan.
Notulen besloten vergadering - Artikel 28
De ontwerp-notulen van een besloten vergadering worden afzonderlijk gehouden van de ontwerp-notulen van de openbare vergaderingen. Zij worden zonder nadere bespreking in een volgende openbare vergadering vastgesteld of in een eventueel na afloop van het openbare gedeelte gehouden, besloten vergadering besproken en vastgesteld.
Onderwerpen volgens agenda - Artikel 29
Na de vaststelling van de notulen en de besluitenlijst stelt de watergraaf de onderwerpen aan de orde waarvoor de vergadering is belegd, in de volgorde waarin zij op de agenda zijn vermeld. Het algemeen bestuur kan op voorstel van de watergraaf of van ten minste vijf leden besluiten deze volgorde te wijzigen.
Niet geagendeerde voorstellen - Artikel 30
Andere voorstellen dan de op de agenda vermelde maken onderwerp van beraadslaging uit, indien zij worden gedaan door de watergraaf, door het dagelijks bestuur of door een lid van het algemeen bestuur; in het laatste geval indien het voorstel door ten minste twee andere leden wordt gesteund. Laatstgenoemd voorstel dient schriftelijk of elektronisch te worden gedaan. De watergraaf bepaalt na welk agendapunt het aan de orde komt.
Behoudens in uitzonderlijke gevallen dient een voorstel dat buiten de agenda om wordt gedaan, op een zodanig tijdstip aan de leden te worden toegezonden dat kennisneming daarvan, voorafgaande aan de vergadering, redelijkerwijs mogelijk is. Het lid dat zodanig voorstel doet, dient dit daartoe uiterlijk drie werkdagen vóór de datum van een vergadering bij de watergraaf in te dienen. De watergraaf draagt er zorg voor dat het voorstel direct wordt vermenigvuldigd en aan de leden schriftelijk of elektronisch wordt toegezonden.
Bespreking niet geagendeerde onderwerpen - Artikel 31
De watergraaf kan onderwerpen die niet op de agenda zijn vermeld, ter sprake brengen zonder dat over een dergelijk onderwerp besluitvorming plaatsvindt.
Schorsing in verband met handhaving van de orde - Artikel 36
Indien dringende omstandigheden het ter handhaving van de orde noodzakelijk maken, schorst de watergraaf de vergadering. De schorsing gaat de tijd van één uur niet te boven.
Verdaging van de vergadering - Artikel 37
Indien bijzondere omstandigheden dit wenselijk maken, is de watergraaf bevoegd de vergadering te verdagen. In dat geval zal de vergadering binnen acht dagen worden hervat dan wel opnieuw worden uitgeschreven.
Wiize van beraadslaging - Artikel 38
Bij beraadslaging over keuren, verordeningen, reglementen, begrotingen, rekeningen en andere in artikelen of in onderdelen verdeelde stukken wordt door de watergraaf eerst gelegenheid geboden tot algemene beschouwingen over het aan de orde zijnde onderwerp alvorens beraadslaging over de verschillende artikelen of onderdelen plaatsvindt.
De hoofdelijke oproeping vangt aan bij het lid dat de watergraaf via loting aanwijst. De loting vindt plaats door het trekken van een nummer uit de bus, waarin zich de nummers bevinden waaronder de leden op de presentielijst zijn opgenomen. Na uitbrenging van de stem door het aldus bij loting aangewezen lid brengen de leden in de volgorde waarin zij na hem op de presentielijst voorkomen hun stem uit.
Stemplicht en wijze van stemmen - Artikel 48
Elk lid dat ter vergadering aanwezig is en zich niet van stemming dient te onthouden, is verplicht zijn stem uit te brengen. 9
Een lid kan zijn stem niet meer wijzigen nadat het volgende lid tot de stemming is opgeroepen. Het laatst opgeroepen lid kan zijn stem niet meer wijzigen nadat de watergraaf heeft geconstateerd dat de stemming heeft plaatsgehad. Elk lid kan echter verzoeken in de notulen te laten aantekenen dat het zich bij het uitbrengen van zijn stem heeft vergist.
Aantekening tegenstem - Artikel 49
Indien geen stemming plaatsvindt, kan een lid verklaren dat het geacht wil worden te hebben tegengestemd.
Stemopneming en controle aantal stembriefjes - Artikel 52
De leden die voor het opnemen van de stemmen zijn aangewezen, onderzoeken of het aantal stembriefjes gelijk is aan dat van de leden die aan de stemming hebben deelgenomen. Is dit niet het geval dan worden de stembriefjes, zonder te zijn geopend, vernietigd waarna opnieuw tot stemming wordt overgegaan.
Voorlezen stembriefjes en aantekening - Artikel 53
Eén van de voor het opnemen van de stemmen aangewezen leden opent de stembriefjes en leest de inhoud op duidelijk verstaanbare wijze voor. Een ander van de aangewezen leden ziet de briefjes na en het derde lid houdt hiervan aantekening. Van de bevindingen bij de stemopneming en van de uitkomst van de stemming wordt verslag gedaan aan de watergraaf, die de uitslag bekend maakt.
Vernietiging stembriefjes - Artikel 55
De watergraaf draagt er zorg voor dat de stembriefjes na afloop van elke stemming terstond worden vernietigd, tenzij een lid tegen het verloop of de uitslag van de stemming protest heeft aangetekend.
Regeling bij staking van stemmen op personen - Artikel 56
Is ook bij een tweede, vrije stemming geen volstrekte meerderheid verkregen, dan wordt de volgende stemming beperkt tot de twee personen die de meeste stemmen hebben verkregen of -in geval de meeste stemmen over meer dan twee personen zijn verdeeld - tot allen die de meeste stemmen hebben verkregen.
Indien ook bij een derde stemming geen volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een vierde stemming plaats over de twee personen die bij de derde stemming de meeste stemmen hebben verkregen. Indien bij een derde stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen zijn verdeeld wordt door het lot beslist wie met degene, die bij de derde stemming de meeste stemmen heeft verkregen, in herstemming komt.
Loting na staking der stemmen over personen - Artikel 57
Voor het tot stand brengen van een beslissing bij het lot worden de namen in het bijzijn van de leden van het algemeen bestuur door een van de leden die voor de stemopneming zijn aangewezen op afzonderlijke, identieke briefjes geschreven. De briefjes worden op identieke wijze dichtgevouwen en in de bus geworpen. Door een ander voor stemopneming aangewezen lid worden de naambriefjes één voor één uit de bus genomen en voorgelezen. De persoon wiens naam op het eerst uit de bus genomen naambriefje is vermeld, is benoemd of gekozen.
Indien de voorkeur wordt gegeven aan mondelinge beantwoording of indien het dagelijks bestuur dan wel de watergraaf bezwaar heeft tegen beantwoording van de schriftelijk of elektronisch door een lid gestelde vragen, deelt het dagelijks bestuur dan wel de watergraaf dit binnen vijf weken schriftelijk of elektronisch en gemotiveerd aan dat lid mede.
Vóór het sluiten van de vergadering wordt elk lid de gelegenheid geboden om één of meer korte vragen te stellen aan het dagelijks bestuur of aan de watergraaf. Deze vragen worden zo mogelijk onmiddellijk mondeling of anders vòòr of in een volgende vergadering mondeling, schriftelijk of elektronisch beantwoord.
Sluiting van de vergadering - Artikel 60
Voorafgaand aan de sluiting spreekt de watergraaf de volgende bede uit: "Hierbij spreken wij het vertrouwen uit, dat de werkzaamheden door ons verricht, in het belang zijn van de taakuitoefening van het waterschap."
Ambtenaren of andere adviseurs kunnen tot de vergadering worden toegelaten voor het geven van toelichting betreffende de aan de orde zijnde onderwerpen of voor het verstrekken van inlichtingen:
a. op uitnodiging van het dagelijks bestuur;
b. op verzoek van een of meer leden met instemming van het algemeen bestuur.
Gelegenheid tot spreken - Artikel 63
een besluit van het bestuur waartegen een (bestuurs)rechtelijke procedure open staat of heeft opengestaan;
b. benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
c. een onderwerp waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;
d. niet-geagendeerde onderwerpen waarover al in een vorige vergadering van het algemeen bestuur of in een commissievergadering het woord is gevoerd.
Het in het eerste lid bedoelde verzoek dient uiterlijk 48 uur voor het begin van de vergadering schriftelijk of elektronisch bij de watergraaf te worden ingediend, onder vermelding van het punt waarover men het woord wil voeren. Dit kunnen ook niet-geagendeerde onderwerpen zijn. De verzoeker vermeldt in zijn verzoek zijn naam, adres, telefoonnummer en (eventueel) e-mailadres.
Indien verzocht is het woord te mogen voeren, schorst de watergraaf onmiddellijk na de opening de vergadering en stelt de toehoorders, in de volgorde waarin zij hun verzoek hebben ingediend, in de gelegenheid het woord te voeren. De watergraaf kan van de volgorde afwijken indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.
Bijzondere commissies - Artikel 66
Indien de commissie het voor haar werkzaamheden nodig acht kan zij aan de watergraaf verzoeken haar andere stukken en bescheiden over te leggen dan die haar reeds in verband met haar bijzondere taak zijn overhandigd. De secretaris-directeur of een door hem aangewezen ambtenaar verleent de commissie ondersteuning.
Hoofdstuk IV: Andere werkzaamheden
Voor andere werkzaamheden 10 van het algemeen bestuur dan vergaderingen wordt ter zake van de regeling van deze werkzaamheden verwezen naar een interne leidraad zijnde de procesbeschrijving “Besluitvorming”. In deze procesbeschrijving zijn onder meer de volgende werkzaamheden beschreven, onverminderd het bepaalde in de Waterschapswet, de Algemene wet bestuursrecht en de Inspraakverordening:
[Toelichting: Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen leggen de leden van het algemeen bestuur in de vergadering, in handen van de voorzitter, de volgende eed (verklaring en belofte) af (artikel 34, Waterschapswet):
"Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van het algemeen bestuur te worden gekozen of benoemd, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, aan iemand enige gift of gunst heb gedaan of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk van iemand enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van het algemeen bestuur naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God almachtig (Dat verklaar en beloof ik)". ]
[Toelichting: Artikel 40 van de Waterschapswet regelt dat het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter (watergraaf) en een door het algemeen bestuur te bepalen aantal andere leden, waarvan ten minste één lid een vertegenwoordiger is van de categorieën ongebouwd, natuurterreinen en bedrijven zoals bedoeld in artikel 12, tweede lid, Waterschapswet]
[Toelichting: In artikel 38a, eerste lid, Waterschapswet is opgenomen dat een lid van het algemeen bestuur niet deelneemt aan de stemming over:
a. een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken;
b. de vaststelling of goedkeuring der rekening van een lichaam waaraan hij rekenplichtig is of tot welks bestuur hij behoort.
Dit is niet van toepassing bij het besluit betreffende de toelating van de na periodieke verkiezing gekozen en benoemde leden (artikel 38a vierde lid, Waterschapswet).
Artikel 38a, tweede lid, Waterschapswet, regelt dat een benoeming iemand persoonlijk aangaat, wanneer hij behoort tot de personen tot wie de keuze door een voordracht of bij een herstemming is beperkt.]