Organisatie | Waterschap De Dommel |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening Waterschap De Dommel 2005 |
Citeertitel | Organisatieverordening waterschap De Dommel 2006 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur – waterschappen |
Dit is een intern werkend document, hierdoor is dit document enkel intern bekendgemaakt)
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 21-6-2006
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Dommelstroom (intranet van waterschap De Dommel)
Ondermandaatbesluit ambtelijke organisatie 2000
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-06-2006 | 02-08-2010 | nieuwe regeling | 21-06-2006 Dommelstroom (intranet van waterschap De Dommel) | I-06-01100 & Waterschapsblad 06-06 | |
01-01-2005 | 21-06-2006 | nieuwe regeling | 29-09-2004 Dommelstroom (intranet van waterschap De Dommel) | I-04-00917 & Waterschapsblad 04.58 |
Het algemeen bestuur van Waterschap De Dommel
Het noodzakelijk is een organisatieverordening vast te stellen om op een duidelijke wijze aan te geven hoe de organisatie van Waterschap De Dommel is vormgegeven en welke taken en verantwoordelijkheden de diverse organisatieonderdelen hebben;
De ondernemingsraad positief heeft geadviseerd over dit besluit;
Vast te stellen de Organisatieverordening Waterschap De Dommel 2006, alsmede de bijbehorende toelichting op de Organisatieverordening.
Artikel 13 Gebiedsmanagers en procescoördinatoren
De procescoördinator Instandhouden en Beheren afvalwaterketen vertaalt de doelen samen met de procesmanagers en de proceseigenaar naar een plan Instandhouden en Beheren voor zijn installatie(s). De procescoördinator is verantwoordelijk voor het behalen van de resultaten die in het plan voor zijn installatie(s) zijn opgenomen met betrekking tot het Instandhouden en Beheren.
Artikelsgewijze toelichting behorend bij de Organisatieverordening waterschap De Dommel 2006
Deze organisatieverordening is een juridisch ambtelijk document. Er is voor gekozen om de verordening zo beknopt mogelijk te houden en concreet te benoemen welke taken en verantwoordelijkheden binnen het waterschap zijn toebedeeld aan welke functionaris en/ of organisatieonderdeel.
In deze toelichting volgt, daar waar nodig, een nadere uitleg per artikel.
Artikel 2 Organisatorische indeling
In artikel 2 worden de verschillende afdelingen van de ambtelijke organisatie genoemd.
Hierna wordt per afdeling aangegeven wat de kerntaak van de afdeling is, van welke processen het afdelingshoofd proceseigenaar is en welke hoofdprocessen binnen de afdeling worden uitgevoerd.
Afdeling Ontwikkelen afvalwaterketen
De afdeling is verantwoordelijk voor hrt uitvoeren van alle planvormings- en realisatieprojecten in de waterketen en de daarvoor benodigde beleidsactiviteiten. De afdeling heeft drie procesmanagers, één procesmanager voor het proces Opstellen plannen en innoveren afvalwaterketen, één procesmanager voor het proces Opstellen en beoordelen externe plannen en één procesmanager voor het proces Ontwerpen en realiseren afvalwaterketen.
De volgende hoofdprocessen worden binnen de afdeling uitgevoerd:
Afdeling Ontwikkelen watersysteem
De afdeling is verantwoordelijk voor het uitvoeren van alle planvormings- en realisatieprojecten in het watersysteem en de daarvoor benodigde beleidsactiviteiten. De afdeling is niet verantwoordelijk voor de plantoetsing van plannen van derden en het actualiseren van gebiedsgerichte plannen en waterakkoorden.
De volgende hoofdprocessen worden binnen de afdeling uitgevoerd:
1. Het afdelingshoofd concernstaf vervult naast zijn functie als afdelingshoofd tevens de functie van concerncontroller.
2. Het afdelingshoofd is proceseigenaar:
3. De verantwoordelijkheid voor de overige producten die op het gebied van externe verantwoording worden opgeleverd (Milieujaarverslagen, Wm-jaarverslag etc.) ligt bij de andere afdelingshoofden.
4. De afdeling beschikt over drie procesmanagers: één voor het proces Regievoeren planning en control en één voor het proces Coördineren organisatieontwikkeling en één procesmanager Stellen van kaders, adviseren en toetsen.
5. Het afdelingshoofd Concernstaf vervult, net als andere afdelingshoofden, een rol in het proces relatiebeheer.
6. Het hoofd concernstaf wordt bij afwezigheid in zijn rol van concerncontroller vervangen door de procesmanager Regievoeren planning en control.
De volgende hoofdprocessen worden binnen de afdeling uitgevoerd:
Afdeling Ondersteunen beleid en bestuur
De afdeling heeft zes procesmanagers: één voor het proces Inrichten en instandhouden informatievoorziening, één voor het proces inrichten en uitvoeren communicatie, één voor het proces Adviseren bestuurlijke en juridische zaken, één voor Structureren en instandhouden calamiteitenzorg, één voor het proces Adviseren personeel & organisatie, en één voor het proces Inrichten en instandhouden technische infrastructuur.
De volgende hoofdprocessen worden binnen de afdeling uitgevoerd:
Afdeling Ondersteunen bedrijfsfuncties
1. Het afdelingshoofd is proceseigenaar voor het beheersmatige deel van alle middelenfuncties met uitzondering van de beheerstaken ten aanzien van het personeel (personeelsprocessen) en informatie (Technische ICT infrastructuur).
2. Het afdelingshoofd is zowel in termen van doelen als in termen van resultaat, verantwoordelijk voor het volledige proces van aanslagregeling en invordering.
3. Het afdelingshoofd is, voor zover het de aan hem als proceseigenaar toegekende processen betreft (mede)proceseigenaar van het proces Adviseren bestuurlijke en juridische zaken.
4. De afdeling heeft vijf procesmanagers: één voor het proces Beheren financiën, één voor het beheren van de Frontoffice, één procesmanager Opleggen aanslagen en invorderen één voor het proces Beheren en faciliteren huisvesting en archief en één voor het proces Inkopen en aanbesteden.
5. Het afdelingshoofd vervult, net als andere afdelingshoofden, een rol in het proces relatiebeheer.
6. De volgende hoofdprocessen worden binnen de afdeling uitgevoerd:
De taken van het algemeen bestuur worden in de Waterschapswet vermeld. Het voert te ver om in deze ambtelijke organisatieverordening al deze taken specifiek te benoemen. Een aantal taken die ons AB heeft naast de in de Waterschapswet aangegeven taken zijn:
De taken van het dagelijks bestuur zijn in de wet aangegeven. Naast de wettelijke taken houdt ons DB zich specifiek ook bezig met:
De portefeuillehouder heeft voor de inhoud van zijn portefeuille een signalerende, coördinerende en initiërende functie tussen:
De portefeuillehouder heeft voor de inhoud van zijn portefeuille de volgende taken:
Binnen de directie wordt het principe van eenhoofdige leiding gehanteerd, dit wil zeggen dat de secretaris-directeur altijd de beslissende stem heeft. De directeuren Beleid & Innovatie en Bedrijfsvoering leggen verantwoording af aan de secretaris-directeur door middel van managementrapportages en R&O-gesprekken.
De aandachtsgebieden van de directie zijn onderverdeeld in bedrijfsfuncties:
De directie bepaalt de strategische koers van de organisatie (zowel op het gebied van de organisatieontwikkeling als op de uitvoering van de reglementaire taken), geeft de afdelingshoofden de opdracht om deze koers binnen de door de directie aangegeven strategische kaders verder door te vertalen naar de organisatie en stelt de hiervoor benodigde middelen beschikbaar
De directie geeft integraal sturing aan processen en programma’s/projecten en houding en gedrag in de organisatie op basis van de beoogde organisatiecultuur en de gewenste identiteit van de organisatie op strategisch niveau en legt hierover verantwoording af aan het DB in het kader van de gemaakte resultaatafspraken;
De directie voert overleg met partners op strategisch niveau en gaat allianties aan. Daarnaast is de directie sparringpartner en adviseur van het DB, portefeuillehouders en collega-directie(team)leden en facilitator en coach van het middenkader.
Het directieteam is een overlegorgaan. De voorzitter is de secretaris-directeur. De directie wordt in dit overleg bijgestaan door de concerncontroller en de directiesecretaris. De concerncontroller ontwerpt het besturingsinstrumentarium en toetst op welke wijze de directie hieraan invulling geeft. Hij confronteert en spiegelt richting de directie en zorgt voor de checks & balances in de sturing van de organisatie.
De directiesecretaris vervult een adviserende rol richting de directie. Deze adviserende rol spitst zich toe op de kwaliteit van de besluitvorming, zowel procedureel als op het gebied van kwaliteitscontrol van bestuursstukken en op de wijze waarop de directie op centraal niveau sturing geeft aan beleid. Besluitvorming binnen het directieteam geschiedt door de directie. Het principe hierbij is eenhoofdige leiding. Bij verdeeldheid wordt het besluit genomen door de secretaris-directeur.
De secretaris-directeur stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het directieteam vast. De directieteamleden kunnen zaken voor agendering indienen bij de voorzitter. Bestuursvoorstellen worden altijd geagendeerd. De secretaris-directeur kan naar aanleiding van de agenda andere dan in het eerste lid genoemde functionarissen vragen aan de vergaderingen van het directieteam deel te nemen.
Artikel 10 Secretaris-directeur
De secretaris-directeur is als algemeen directeur eindverantwoordelijk voor de ambtelijke organisatie (het principe van eenhoofdige leiding). Vanuit deze eindverantwoordelijkheid vervult de secretarisdirecteur de rol van:
Als secretaris heeft de secretaris-directeur de volgende taken:
De secretaris-directeur onderhoudt contacten met de externe omgeving. In dit kader participeert hij in overleggremia binnen de Unie van Waterschappen en de Vereniging Directeuren Waterschappen.
In de verordening is kort aangegeven wat de taken zijn van het afdelingshoofd. Hieronder worden de taken specifiek aangegeven:
Het afdelingshoofd is proceseigenaar van een of meerdere processen. Hij/ zij is verantwoordelijk voor de realisatie van doelen die ten aanzien van het aan hem toebedeelde proces gesteld zijn. Hij kan eigenaar zijn van meerdere processen (cluster).
Het afdelingshoofd is gesprekspartner voor de leden van het dagelijks bestuur over bestuurlijke issues. Het afdelingshoofd vertaalt, samen met het directielid, (programma)doelen naar subdoelen (projecten) en neemt de verantwoordelijkheid voor het behalen hiervan. Samen met de andere afdelingshoofden maakt het afdelingshoofd een doorvertaling van de door de directie uitgezette strategische kaders naar de bedrijfsvoering.
Binnen de door de directie aangegeven strategische kaders stelt hij de doelen voor zijn proces vast, maakt afspraken met de procesmanagers en, in het geval hij als opdrachtgever voor projecten fungeert, met de projectleiders over te behalen resultaten (vertaalt samen met de projectleider de subdoelen naar resultaten en inspanningen (= projecten) en beoordeelt resultaten op basis van afspraken die zijn vastgelegd in beslisdocumenten) en stelt de hiervoor benodigde middelen beschikbaar. Bij projecten fungeert het afdelingshoofd als opdrachtnemer van de directie voor het (deel)programma. Hij legt verantwoording af over gerealiseerde doelen en resultaten aan de programmamanager.
Hij beoordeelt resultaten en legt aan de directie verantwoording af over de realisatie van de doelen en behaalde resultaten, en draagt zorg voor het ontwikkelen van de afdeling. Hij coacht de procesmanagers en de overige medewerkers binnen de afdeling en voert R&O-gesprekken met hen. Hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van de planning en control:
De proceseigenaar heeft PIOFAH-taken. De P-taken behoren bij het afdelingshoofd waaronder het proces wordt uitgevoerd, ongeacht het feit of dit afdelingshoofd al dan niet proceseigenaar is.Samen met collega-afdelingshoofden worden afspraken gemaakt over de inzet van medewerkers. De hoofden van de afdelingen vervangen elkaar bij afwezigheid.
Voor de (zuiverings- en slib)installaties wordt een andere lijn gevolgd. De procescoördinatoren Instandhouden en Beheren afvalwaterketen zijn namelijk verantwoordelijk voor de resultaten van het zuiverings-/onderhoudsproces op zijn installatie. De procesmanagers Instandhouden en Beheren zijn eindverantwoordelijk voor het totale zuiveringsresultaat op alle installaties;
De procesmanagers van de processen ‘ontwerpen en realiseren watersysteem’ en ‘Ontwerpen en realiseren afvalwaterketen’ hebben een andere resultaatverantwoordelijkheid ten aanzien van hun proces dan de overige procesmanagers. De verantwoordelijkheid voor het resultaat van de projecten die binnen bovengenoemde processen worden uitgevoerd ligt bij de projectleiders. De procesmanagers zijn verantwoordelijk voor een goed verloop van het ‘projectenproces’. Hij geeft functioneel leiding aan de medewerkers binnen het proces en treedt op als informant voor de R&O-gesprekken die het afdelingshoofd met deze medewerkers voert.
Artikel 13 Gebiedsmanagers en procescoördinatoren
De stroomgebieden kennen gebiedsmanagers en de zuiverings- en slibinstallaties procescoördinatoren.
De gebiedsmanager voor de stroomgebieden:
De procescoördinator Instandhouden/ Beheren afvalwaterketen:
is verantwoordelijk voor het behalen van de resultaten die in het plan voor zijn installatie(s) zijn opgenomen met betrekking tot het Instandhouden/ Beheren. Hij rapporteert hierover aan de procesmanager Instandhouden/ Beheren. De procesmanager Instandhouden afvalwaterketen en/ Beheren afvalwaterketen is verantwoordelijk voor de realisatie van de resultaten zoals opgenomen in het Instandhoudings/ Beheerplan;