Organisatie | Waterschap Amstel, Gooi en Vecht |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Verkeersbesluit Vaarwegen AGV-1 |
Citeertitel | Verkeersbesluit Vaarwegen AGV-1 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | ruimtelijke ordening - waterkeringen en waterbeheer |
Externe bijlagen | regio_amstel_ib20100277.pdf (1340 Kb) regio_gooi_en_vecht_ib20100278.pdf (1353 Kb) |
Datum ondertekening: 21-9-2010
Bron bekendmaking: Weekmedia, 02-12-2010
Scheepvaartverkeerswet, art. 2, lid 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-12-2010 | 06-10-2016 | art. 2 | 21-09-2010 Weekmedia, 02-12-2010 | DB 010-480 | |
23-03-2006 | 06-10-2016 | nieuwe regeling | 07-03-2006 Weekmedia, 15-03-2006 | DB 06/163 |
Het dagelijks bestuur van het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht;
Dat met ingang van 1 januari 1997 de Scheepvaartwegenverordening van Noord-Holland 1995, de Vaarwegenverordening Zuid-Holland, respectievelijk de Scheepvaartwegenverordening provincie Utrecht 1992 van toepassing zijn verklaard op bovengenoemde scheepvaartwegen, voor zover gelegen binnen de provincie Noord-Holland, respectievelijk de provincie Utrecht;
Dat artikel 1.06 Binnenvaartpolitie (BPR) aangeeft dat een schip, of een samenstel, niet mag deelnemen aan de scheepvaart, indien de lengte, de breedte, de hoogte boven water, de diepgang, de manoeuvreerbaarheid en de snelheid van dit schip of dit samenstel niet verenigbaar zijn met de karakteristiek en met de afmetingen van de vaarweg en van de kunstwerken;
gelet op de Scheepvaartverkeerswet, het Binnenvaartpolitiereglement en het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer;
Verkeersbesluit Vaarwegen AGV 1 (DB 97/49) en Verkeersbesluit Vaarwegen 3 (DB 02/002), laatstelijk gewijzigd bij besluit van 23 april 2002 (DB 02/166), in te trekken.
Het is verboden zonder ontheffing van het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht af te wijken van de in de onderstaande tabel aangegeven maximale vaartuigafmetingen.
Maximale vaartuigafmetingen en minimale vaarstrookbreedte (vaarwaterbreedte)
Voor de vaarwegen die openbaar toegankelijk zijn voor motorvaartuigen
*) Dit betreffen schepen met een diepgang van minder dan 1,3 meter. Hierbij is in overweging genomen dat schepen met een geringe diepgang aanzienlijk minder opwerveling van slib en golfslag en daarmee potentieel minder schade aan de ecologische kwaliteit veroorzaken .
Het is verboden zonder ontheffing van het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht ligplaats te nemen, te meren of te ankeren met een schip, een drijvend voorwerp of een drijvende inrichting:
Amsterdam, 7 maart 2006,
Het Dagelijks bestuur,
J. de Bondt
dijkgraaf
drs. H.J. Kelderman
wnd. secretaris
Artikel 3: Ligplaats nemen, meren of ankeren, met een woonschip, een schip, een drijvend voorwerp of een drijvende inrichting is nooit toegestaan wanneer hierdoor gevaar of hinder voor de scheepvaart kan ontstaan (Scheepvaartverkeerswet). Dit betekent dat het betreffende object in ieder geval nooit een deel van de vaarstrook mag afdekken. De vaarstrook is de minimaal vrij te houden vaarwaterbreedte voor een veilig en vlot verloop van het scheepvaartverkeer. De breedte van de vaarstrook is per vaarweg vastgelegd in lid 2 van dit verkeersbesluit.
Afmeren is ook niet toegestaan in bochtige, smalle of op andere wijze onoverzichtelijke delen van vaarwegen. Daarnaast mag op basis van artikel 3 van de Scheepvaartverkeerswet en artikelen uit provinciale scheepvaartwegenverordeningen ook geen schade worden toegebracht aan de waterhuishouding en aan landschappelijke en natuurwetenschappelijke waarden. Met inbegrip van schade aan de oevervegetatie en daarmee schade aan de ecologische toestand van water en oevers. De oeverzones waar dit het geval is zijn aangegeven op de bij dit besluit behorende vaarwegkaarten. Op de bij de beleidsnota Vaarwater op Orde behorende Oeverzoneringskaarten Vaarwegen kan desgewenst worden nagezocht of het gaat om waterhuishoudkundige, natuurwetenschappelijke of landschappelijke waarden of een combinatie daarvan. Daarnaast is het verboden om langer dan de middels bebording aangegeven tijd af te meren langs openbare aanlegplaatsen.
Voor het verkrijgen van een ontheffing dient voldaan te zijn aan de eisen van de Keur van AGV, dit Verkeersbesluit, en de voorwaarden die gesteld zijn in de beleidsnota Vaarwater op Orde.
De belangrijkste reden voor de beperking aan het aantal schepen en drijvende voorwerpen, is dat het hoogheemraadschap het totaal-oppervlak hiervan zo beperkt mogelijk wil houden. In de eerste plaats om zeker te zijn van ongehinderd en veilig scheepvaartverkeer. Een aanvullende reden is het zoveel mogelijk beschermen van de doorgaans hoge natuurwetenschappelijke en landschappelijke waarden van de oevers van de vaarwegen waar het hoogheemraadschap vaarwegbeheerder is. Daarnaast is het ook belangrijk om de ecologische toestand van water en oevers, ofwel de groei van water- en oeverplanten en het leefgebied van water- en oeverdieren (geen licht in het water), de trekmogelijkheden van dieren (en via deze zaden van planten) langs oevers; en ook om de belangen van oevereigenaren, oeverbewoners en recreanten zoveel mogelijk te beschermen.
In dit verkeersbesluit zijn verbodsbepalingen opgenomen die zijn bedoeld om belemmering en hinder van de scheepvaart en negatieve effecten door de scheepvaart te voorkomen. Een aantal activiteiten en ingrepen die belemmeringen of gevaar voor het scheepvaartverkeer kunnen veroorzaken is tevens verboden in de Keur omdat deze ook belemmeringen voor de doorstroming, de waterbeheersing of het onderhoud kunnen opleveren, dan wel schade kunnen toebrengen aan de ecologische toestand ofwel kwaliteit van water en/of (groene) oevers.
Het hoogheemraadschap is gerechtigd om voor wateren waar zij niet alleen waterbeheerder maar ook bevoegd gezag vaarwegbeheer is en die zijn opengesteld voor openbaar gebruik door motorvaartuigen aanvullende regels te stellen in het belang van:
het voorkomen of beperken van schade door het scheepvaartverkeer aan landschappelijke of natuurwetenschappelijke waarden.
De vaarwegen die openbaar toegankelijk zijn voor motorvaartuigen en waar het hoogheemraadschap bevoegd gezag vaarwegbeheer is vallen, met uitzondering van het in de provincie Zuid-Holland gelegen deel van de Heinoomsvaart en de Geer; en van de Karnemelksloot in Noord-Holland; alle onder de werking van provinciale scheepvaartwegenverordeningen.
Niet alle artikelen uit deze verordeningen zijn echter van toepassing op alle vaarwegen. Artikel 12 tot en met 14 van de Scheepvaartwegenverordening van de provincie Utrecht zijn alleen van toepassing op vaarwegen die in "beheer" zijn bij de provincie. Hieronder vallen formeel ook het Utrechtse deel van de Vecht, en de oostelijke delen van de Nieuwe Wetering (tussen Amsterdam-Rijnkanaal en Vecht) en de Groote Heicop (tussen Aa en Amsterdam-Rijnkanaal).
De Scheepvaartwegenverordening van de provincie Noord-Holland is van toepassing op alle vaarwegen in de provincie Noord-Holland waar AGV vaarwegbeheerder is en die tevens openbaar toegankelijk zijn voor motorvaartuigen, met uitzondering van de Karnemelksloot en de plassen Wijde Blik en Spiegelpolderplas.
De Vaarwegenverordening Zuid-Holland is alleen van toepassing op de delen van de Kromme Mijdrecht die in de provincie Zuid-Holland gelegen zijn. Voor deze delen van de Kromme Mijdrecht geldt op grond van de verordening een verbod op het aanbrengen van afmeervoorzieningen. Een ontheffing op dit verbod moet bij de provincie worden aangevraagd.
Voor vaarwegen die opgenomen zijn in de Scheepvaartwegenverordeningen van de provincies Noord-Holland en Utrecht verleent AGV ontheffingen op regels uit de provinciale scheepvaartwegenverordeningen, voorzover deze van toepassing zijn; en daarnaast op de regels van de eigen Verkeersbesluiten Vaarwegen van AGV.
Daarnaast is op alle vaarwegen ook de regelgeving uit de Keur van AGV van toepassing. Voor afmeren is in het hele beheergebied van het hoogheemraadschap (eveneens) een Keur-ontheffing verplicht wanneer niet voldaan is of wordt aan de voorwaarden die gesteld zijn in verbodsregels van Keur-artikel 14.
Aan dit besluit zijn twee Vaarwegkaarten gekoppeld. Op deze kaarten zijn de oeverzones aangegeven waarlangs het afmeren van vaartuigen of drijvende voorwerpen, een belemmering kan vormen voor vlot en veilig scheepvaartverkeer en/of schade kan toebrengen aan de waterhuishouding of aan natuur- of landschappelijke waarden. De belangen waar het nautisch bevoegd gezag volgens artikel 3 van de Scheepvaartverkeerswet uitdrukkelijk rekening mee moet houden.
De precieze redenen waarom het langs deze oevers conform lid 2-b van dit Verkeersbesluit niet is toegestaan om af te meren (en werken aan te brengen) zijn terug te vinden op de aan de beleidsnota Vaarwater op Orde gekoppelde Oeverzoneringskaarten Vaarwegen. Dit zijn de meer gespecificeerd uitgewerkte achtergrondkaarten van de Vaarwegkaarten Verkeersbesluit.
Ontheffing op het verbod tot afmeren in de op de Keurkaarten Vaarwegen aangegeven zones is alleen mogelijk wanneer sprake is van bijzondere omstandigheden of van een algemeen belang. De voorwaarden waaronder ontheffing kan worden verkregen op deze en andere verboden uit de Integrale Keur van AGV en de vaarwegverkeersregelgeving, waaronder dit Verkeersbesluit, zijn opgenomen in de Beleidsnota Vaarwater op Orde.