Organisatie | Hoogheemraadschap van Rijnland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Verordening vergoedingen en tegemoetkomingen leden en fracties algemeen bestuur van het hoogheemraadschap van Rijnland 2009. |
Citeertitel | Verordening vergoedingen en tegemoetkomingen leden en fracties algemeen bestuur van het hoogheemraadschap van Rijnland 2009. |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur – waterschappen |
Bevat regels voor vergoedingen en tegemoetkomingen voor leden van het Algemeen Bestuur.
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 25-3-2009
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Witte weekblad
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2009 | 01-01-2008 | 06-03-2020 | nieuwe regeling | 25-03-2009 Witte weekblad | 09. |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
hoogheemraadschap: hoogheemraadschap van Rijnland
lid van het algemeen bestuur: lid van de Verenigde Vergadering van het hoogheem-raadschap van Rijnland dat niet tevens lid van het dagelijks bestuur van dit hoogheemraadschap is
dagelijks bestuur: het college van dijkgraaf en hoogheemraden van het hoogheemraadschap van Rijnland
Waterschapsbesluit: besluit van 29 november 2007, houdende regels met betrekking tot de Waterschappen
Hoofdstuk 2 Vergoedingen en tegemoetkomingen leden algemeen bestuur
Artikel 3 Tegemoetkoming ziektekostenverzekering
Een lid van het algemeen bestuur ontvangt ten laste van het hoogheemraadschap een tegemoetkoming in de kosten voor een ziektekostenverzekering als bedoeld in artikel 3.8 van het Waterschapsbesluit.
Hoofdstuk 3 Financiële bijdrage fracties
Artikel 6 Financiële bijdrage fracties
De fracties, als bedoeld in artikel 1 onder t. van het Reglement van Orde voor de Verenigde Vergadering en Commissies Rijnland 2005 (waaronder begrepen de in de Verenigde Vergadering vertegenwoordigde categorieën van geborgde zetels) ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.
Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 6, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie in het jaar van fractiesplitsing verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken zetels en met in achtneming van de resterende periode van het kalenderjaar na de splitsing.
Bij splitsing van een fractie wordt voor de jaren volgend op het jaar van de fractiesplitsing tot de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen Verenigde Vergadering plaatsvindt voor elk van de nieuwe fracties het vaste deel van de bijdrage als bedoeld in artikel 6, tweede lid, bepaald op basis van hun respectieve zetelaantal evenredig gedeelte van het vaste deel van de bijdrage, die de oorspronkelijke fractie voor dat jaar zou hebben ontvangen.
Deze verordening is vastgesteld bij besluit van de Verenigde Vergadering van 5 november 2008.
Deze verordening is gewijzigd bij besluit van de Verenigde Vergadering van 25 maart 2009 nr. 09.03144 (wijziging naam, toevoeging nieuw hoofdstuk 3 en artikel 12, derde en vierde lid)
De Waterschapswet is per 1 januari 2008 ingrijpend gewijzigd als gevolg van de modernisering van het waterschapsbestel.
De rechtspositie van de leden van het bestuur van een waterschap was voorheen geregeld in een algemeen artikel in de Waterschapswet en uitgewerkt in drie losse Algemene maatregelen van bestuur, te weten: één voor de leden van het algemeen bestuur, één voor de leden van het dagelijks bestuur en één voor de voorzitter.
Sinds de inwerkingtreding van het Waterschapsbesluit, eveneens per 1 januari 2008, heeft de rechtspositie van bestuursleden daarin een plaats gekregen. Daarbij is aansluiting gezocht bij vergelijkbare bepalingen die gelden voor leden van de gemeenteraad.
Verder is gebleken dat het wenselijk is een (beperkte) financiële bijdrage te ontvangen voor hun werkzaamheden; met name om de contacten met de ingelanden te kunnen onderhouden. Ook voor deze regeling - neergelegd in hoofdstuk 3 - is aangesloten bij vergelijkbare bepalingen die gelden voor fracties in gemeenteraden.
De belangrijkste regels over de rechtspositie zijn geregeld in het Waterschapsbesluit. Dit besluit geeft ruime bepaalde zaken nader te regelen in een verordening. Het algemeen bestuur is op basis van artikel 59 van de Waterschapswet bevoegd de verordening op te stellen.
Voor de tegemoetkoming aan fracties bevatten Waterschapswet noch Waterschapsbesluit bepalingen.
Er is geen vergoedingsregeling voor computerapparatuur voor ambtenaren van het hoogheemraadschap vastgesteld.
Het in dit artikel opgenomen bedrag is gebaseerd op een computerconfiguratie waarmee de werkzaamheden in het kader van het bestuurslidmaatschap van het hoogheemraadschap met betrekking tot informatievoorziening op een goede wijze moeten kunnen worden vervuld.
De kosten voor dergelijke apparatuur zijn regelmatig aan aanpassing onderhevig. In verband hiermede is gekozen voor aanpassing van het vergoedingsbedrag aan het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie.
De fiscale consequenties die uit de in dit artikel bedoelde vergoedingsregeling voortvloeien zullen voor rekening van het hoogheemraadschap worden genomen.
De inhoud van dit artikel is rechtstreeks gebaseerd op hetgeen hierover in het Waterschapsbesluit is opgenomen.
Het gaat hier om scholingskosten die relevant zijn voor de taak van een waterschapsbestuurder en voor het hoogheemraadschap. Een bedrag van maximaal € 500,00 op jaarbasis wordt redelijk geacht.
Het gaat in dit artikel om individuele scholing. Scholing die groepsverband door het hoogheemraadschap wordt aangeboden val hier niet onder.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de begroting moeten worden opgenomen en dus door de Verenigde Vergadering worden vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel.
Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben (bijv. op facilitair gebied) is het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen.
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten voor wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan werkzaamheden in het kader van het werk van de Verenigde Vergadering. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat VV-leden hun eigen vergoeding voor het VV-werk (vastgelegd in het Waterschapsbesluit) aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning. Opleidingen voor VV-leden dienen bekostigd te worden op basis van de hoofdstuk 2 van de Verordening en dus niet uit de bijdrage voor fractieondersteuning.
Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat, kan deze inhoudelijk in de regeling niet te zeer gedetailleerd worden.
Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct moeten worden verrekend.
Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten ingaan.
Ook is geregeld dat de bijdrageberekening zoals die na fractiesplitsing is ontstaan gehandhaafd blijft voor de resterende jaren van de dan lopende zittingsperiode: zij krijgen niet elk het gehele vaste bedrag dat een fractie ontvangt.
De reserve bestaat uit het voorschot van voorgaande jaren. Dit bedrag zal niet eindeloos mogen groeien. De reserve is dan ook aan een maximum gebonden. Ook met betrekking tot de reserve is het van belang dat goed wordt omgegaan met de splitsing van een fractie. De regeling gaat ervan uit dat de reserve naar evenredigheid wordt verdeeld over de nieuw ontstane fracties.
Indien een splitsing kort na de verkiezingen plaatsvindt zou een conflict kunnen ontstaan over de verdeling van de reserve. De regeling laat er echter geen twijfel over dat in dat geval de reserve wordt verdeeld.