Organisatie | Hattem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid gemeente Hattem |
Citeertitel | Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid gemeente Hattem |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-04-2010 | nieuwe regeling | 23-03-1998 Dijkpoorter, 28-04-2010 | 1998/nr.15 |
onderwijsbeleid gemeente Hattem
-----------------------------------------
in te trekken de "Verordening procedure overleg huisvesting onderwijs gemeente Hattem".
Door de decentralisatie van een aantal rijkstaken op onderwijsgebied naar de gemeenten zullen op lokaal niveau gemeenten en schoolbesturen in toenemende mate met elkaar in overleg treden. Het voeren van overleg is daarbij een belangrijk instrument voor de nog te ontwikkelen lokaal onderwijsbeleid. De wetgever heeft dan ook bepaald dat de gemeenteraad bij verordening een procedure dient vast te stellen voor het op overeenstemming gericht overleg.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een modelregeling tot stand gebracht. Hierbij is de model-procedureverordening voor de onderwijshuis- vesting als vertrekpunt genomen. De hierin neergelegde benadering is verbreed naar andere onderdelen van het lokaal onderwijsbeleid. Onderdelen van de model-verordening kunnen worden toegepast voor die onderwerpen van het lokale beleid waarop de figuur van het op overeenstemming gericht overleg formeel (wettelijk) nog niet van toepassing is. Genoemde verordening is breed opgezet zodat zij op alle onderwerpen van lokaal onderwijsbeleid, en dus ook op de huisvesting, toepasbaar is. In verband met het vorenstaande wordt tevens voorgesteld de "Verordening procedure overleg huisvesting onderwijs gemeente Hattem" in te trekken.
Over de model-verordening heeft constructief overleg plaatsgevonden met de besturenorganisaties van het bijzonder onderwijs. Deze stemmen in met de inhoud van de model-verordening. Ook de schoolbesturen alsmede het Bestuurlijk Overleg kunnen zich met de inhoud van de model-verordening verenigen.
De op dit voorstel betrekking hebbende stukken liggen op de gebruikelijke wijze ter inzage.
Burgemeester en wethouders van Hattem,
de secretaris, de burgemeester,
onderwijsbeleid gemeente Hattem
-----------------------------------------
De raad van de gemeente Hattem;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Hattem d.d. 15 juli 1997, no. 15;
gelet op de bepalingen over het op overeenstemming gericht overleg in de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs;
gezien het gevoerde overleg met de vertegenwoordigers van de schoolbesturen;
overwegende dat het noodzakelijk is een regeling vast te stellen voor het overleg tussen de gemeente en de schoolbesturen over het lokaal onderwijs- beleid;
vast te stellen de volgende "Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid gemeente Hattem".
In deze verordening wordt verstaan onder:
schoolbestuur: het bevoegd gezag van een volgens de Wet op het basisonderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs bekostigde openbare of bijzondere school voor basisonderwijs, voor algemeen voortgezet onderwijs/voor voorbereidend beroepsonderwijs, die gelegen is op het grondgebied van de gemeente;
Paragraaf 2.2 Voorbereiding overleg
Burgemeester en wethouders kunnen een voorbereidend overleg tussen vertegenwoordigers van de schoolbesturen en burgemeester en wethouders instellen dat voorafgaat aan het overleg in het overlegorgaan. Dit voorbereidend overleg wordt afgerond met een inventarisatie van de onderwerpen waarover al dan niet overeenstemming is bereikt. Per onderwerp wordt aangegeven of het gaat om een onderwerp als bedoeld in artikel 2, tweede lid onder a.
Paragraaf 2.3 Uitvoering overleg
Artikel 9. Advies Onderwijsraad
Indien een of meer schoolbesturen of burgemeester en wethouders een advies wensen over een onderwerp waarop het op overeenstemming gericht overleg van toepassing is, maken ze dit uiterlijk kenbaar in het overleg waarin het onderwerp in finale zin aan de orde is. Dit gebeurt aan de hand van een schriftelijk gemotiveerde omschrijving van het onderwerp waarover het advies wordt verwacht. Hierbij wordt tevens het verband aangegeven tussen het onderwerp en de vrijheid van richting en de vrijheid van inrichting van het onderwijs.
De wettelijke termijn voor het uitbrengen van het advies wordt opgeschort met ingang van de dag waarop de Onderwijsraad burgemeester en wethouders uitnodigt het verzoek voor het uitbrengen van het advies aan te vullen met de gegevens die hij nodig heeft voor een goede vervulling van zijn taak, tot de dag waarop het verzoek is aangevuld.
Burgemeester en wethouders zenden zo spoedig mogelijk een afschrift van het uitgebrachte advies toe aan alle schoolbesturen. Indien het geheel of gedeeltelijk opvolgen van het advies zou leiden tot een of meer inhoudelijke bijstellingen van het voorstel over een onderwerp waarover advies is gevraagd, worden de schoolbesturen bij de toezending van het afschrift van het advies uitgenodigd voor nader overleg. In alle andere gevallen beoordelen burgemeester en wethouders of nader overleg over het advies wenselijk is. Zij geven dit aan bij de toezending van het afschrift van het advies.
Artikel 10. Verslaglegging; informeren raad
Het overlegorgaan stelt het verslag vast. In afwijking hiervan kunnen burgemeester en wethouders spoedheidshalve het verslag ter commentaar toezenden aan de schoolbesturen. Binnen tien dagen na de dag waarop het conceptverslag is toegezonden, maken de schoolbesturen die deel hebben genomen aan het overleg schriftelijk hun opmerkingen over het concept van het verslag kenbaar. Burgemeester en wethouders stellen het verslag vast met inachtneming van de opmerkingen.
Burgemeester en wethouders brengen het verslag gelijktijdig met het voorstel over het onderwerp ter kennis van de raad. Voor zover burgemeester en wethouders afwijken van de tijdens het overleg naar voren gebrachte zienswijzen wordt dit gemeld in het voorstel aan de raad. Daarbij geven zij de redenen aan van het niet of niet geheel overnemen van deze zienswijzen.
Artikel 11. Heropening overleg
Indien uit het oordeel van de betrokken raadscommissie over het voorgenomen voorstel aan de raad over een onderwerp blijkt dat de meerderheid van de raadscommissie of een deel van de raadscommissie dat volgens burgemeester en wethouders geacht wordt een meerderheid in de raad te vertegenwoordigen, van oordeel is dat het voorstel inhoudelijk bijstelling behoeft, dan kan een heropening van het overleg plaatsvinden. Burgemeester en wethouders beslissen daarover. Zij heropenen het overleg in ieder geval indien de inhoudelijke bijstelling betrekking heeft op een onderwerp als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a, waarover overeenstemming in het overlegorgaan was bereikt.
Indien burgemeester en wethouders het overleg heropenen, dan roepen zij het overlegorgaan zo spoedig mogelijk bijeen, doch uiterlijk vóór het moment waarop de raad een definitief besluit neemt over het onderwerp. In dit overleg hebben de vertegenwoordigers de gelegenheid om hun zienswijze te geven op het oordeel van de raadscommissie. Burgemeester en wethouders informeren de raad over het resultaat van dit overleg in de vorm van een aanvulling op het verslag als bedoeld in artikel 10. De raad betrekt de in dit aanvullend verslag neergelegde zienswijzen bij zijn definitieve besluitvorming over het onderwerp.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Hattem, gehouden op 23 maart 1998.
De raad voornoemd,
, voorzitter.
, griffier.
ONDERW5.wz/gclr
incl. wijz. R.b. d.d. 8 december 2003, no. 82-II; treedt in werking op 1 januari 2004 of – indien de Wet dualisering gemeentelijke medebewindbevoegdheden later in werking treedt – met ingang van de dag waarop de Wet dualisering gemeentelijke medebewindbevoegdheden in werking treedt.