Organisatie | Waterschap Aa en Maas |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Stimuleringsregeling afkoppelen verharde oppervlakken Aa en Maas 2008 |
Citeertitel | Stimuleringsregeling Afkoppelen verharde oppervlakken Aa en Maas 2008 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | milieu – water |
Deze regeling eindigt op het moment dat het beschikbare krediet is besteed dan wel op het moment dat een nieuwe stimuleringsregeling omtrent afkoppelen in werking is getreden.
Het Algemeen Bestuur heeft op 28 november 2008 besloten om de Stimuleringsregeling "Afkoppelen verharde oppervlakken Aa en Maas 2008" te verlengen voor de periode 2009.
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 25-4-2008
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Brabants Dagblad, 18-06-2008 (Gebiedsdekkend)
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-06-2008 | 01-01-2008 | 31-12-2009 | nieuwe regeling | 25-04-2008 Brabants Dagblad, 18-06-2008 (Gebiedsdekkend) | Vergadering Algemeen Bestuur 25-04-2008 |
Het Algemeen Bestuur van het waterschap Aa en Maas;
Gezien het voorstel van het Dagelijks Bestuur van 12 maart 2008;
het vervallen van de Stimuleringsregeling Afkoppelen verharde oppervlakken Aa en Maas 2004 met ingang van 1 januari 2008;
het nog beschikbare krediet voor de uitvoering een stimuleringsregeling
de wenselijkheid van een gelijkluidende stimuleringsregeling ten einde het beschikbare krediet aan te kunnen wenden;
het bepaalde in de Waterschapswet en de Algemene wet bestuursrecht
Stimuleringsregeling Afkoppelen verharde oppervlakken Aa en Maas 2008
Stimuleringsregeling “Afkoppelen verharde oppervlakken Aa en Maas 2008”
Het bestuur verstrekt aan gemeenten bijdragen ter stimulering van de uitvoering van projecten voor het afkoppelen van verhard oppervlak, met als beleidsuitgangspunten:
Artikel 10 – aanvraag tot uitbetaling van de bijdrage
aanvraag tot uitbetaling gaat vergezeld van een beknopte inhoudelijke beschrijving van de aard, omvang en looptijd van de activiteiten, de werkzaamheden die zijn verricht en waarvoor besloten is een bijdrage toe te kennen, de werkelijke kosten van het plan en de grootte van het daadwerkelijk afgekoppelde oppervlak.
4 Overgangs- en slotbepalingen
Deze regeling kan worden aangehaald als:
Stimuleringsregeling afkoppelen verharde oppervlakken Aa en Maas 2008.
Deze regeling treedt, na de bekendmaking, in werking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2008 en eindigt op het moment dat het beschikbare krediet is besteed dan wel op het moment dat een nieuwe stimuleringsregeling omtrent afkoppelen in werking is getreden.
Het afvalwater dat naar rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI’s) wordt afgevoerd bestaat uit de droog weer afvoer (DWA) - die gevormd wordt door het afvalwater afkomstig van woningen en bedrijven - en het af te voeren regenwater. Beide samen worden RWA genoemd.
Reeds in de jaren ’80 ontstond het besef dat de RWA veel problemen veroorzaakt bij de inzameling, het transport en de zuivering van afvalwater. Met name wanneer in korte tijd veel hemelwater moet worden afgevoerd (bij hevige buien) kunnen rioleringsstelsels het aanbod van water niet aan waardoor overstorten in werking treden en verontreiniging van oppervlaktewater en waterbodem ontstaat. Verder worden de transportkosten van afvalwater voor een groot deel bepaald door de het af te voeren regenwater, omdat deze bij buien vele malen groter kan zijn dan de DWA. Het aangevoerde regenwater leidt ook tot een stijging van de zuiveringskosten omdat het feitelijk schone hemelwater het zuiveringsproces wel moet doorlopen. Daarnaast daalt het zuiveringsrendement van onze RWZI’s door het grote aanbod van schoon hemelwater. Door deze oorzaken moet de capaciteit van de riolering en zuiveringstechnische werken op de RWA worden gedimensioneerd.
In de loop der jaren zijn verschillende oplossingen bedacht die betrekking hadden op het scheiden van de regenwater- en DWA-stromen. Tot het begin van de jaren ’80 werd gekozen voor de aanleg van gescheiden rioleringsstelsels waarbij afvalwater en hemelwater apart worden ingezameld en afgevoerd. De DWA wordt hierbij naar de RWZI getransporteerd terwijl het regenwater rechtstreeks op oppervlaktewater loost. De kosten van aanleg van gescheiden stelsels zijn echter hoog en bovendien leidt het afstromende hemelwater tot verontreiniging van het oppervlaktewater als gevolg van foutieve aansluitingen en het feit dat al het ingezamelde regenwater inclusief de zogenaamde ‘first flush’ - de vuilvracht van intensief bereden straatoppervlakken die bij de eerste minuten van een fikse bui met het hemelwater wordt meegespoeld - ook in het oppervlaktewater terecht komt.
Met de aanleg van verbeterd gescheiden stelsels werd het risico van verontreiniging van het oppervlaktewater sterk verminderd. Hierbij wordt het hemelwater dat in het regenwaterriool wordt ingezameld via een pomp met een capaciteit variërend van 0.2 tot 0.4 mm/uur overgepompt naar het DWA- of afvalwaterriool en tegelijkertijd met het ‘reguliere’ DWA afgevoerd naar de RWZI. Hiermee wordt in elk geval de ‘first flush’ naar de RWZI getransporteerd. Het niet door het regenwatergemaal te verpompen hemelwater komt via regenwateruitlaten alsnog in het oppervlaktewater terecht. In de praktijk blijkt bij dit stelsel echter een groot deel (circa 70% of meer op jaarbasis) van het hemelwater alsnog op de RWZI terecht te komen omdat van alle buien - met name de veelal voorkomende kleinere buien - uiteindelijk nog een aanzienlijk deel verpompt wordt.
Als meest duurzaam wordt gezien het afkoppelen van de niet-verontreinigde oppervlakken en het verantwoord aanpassen van het pompregime bij verbeterd gescheiden stelsels, zodanig dat een ‘first flush’ met verontreinigingen wordt afgevoerd, en niet onnodig veel schoon regenwater.
In oudere wijken liggen echter nog voornamelijk traditionele gemengde stelsels die veelal nog een technische restlevensduur (en afschrijvingstermijn) van tientallen jaren hebben. Het zijn met name de overstorten uit deze stelsels die tot verontreiniging van het oppervlaktewater leiden.
Om deze problematiek te verminderen heeft waterschap Aa en Maas besloten het afkoppelen van verhard oppervlak bij gemengde rioleringsstelsels te stimuleren. Hiermee wordt bereikt dat:
De voorwaarden om in aanmerking te komen voor een stimuleringsbijdrage staan vermeld in de stimuleringsregeling afkoppelen van verhard oppervlak. Het proces dat leidt tot een stimuleringsbijdrage is hierbij grafisch weergegeven.
De stimuleringsregeling is ontwikkeld in een werkgroep die de volgende - voor de totstandkoming van de regeling - elementaire afwegingen heeft gemaakt:
§ 2.1 Alleen van toepassing bij bestaande situaties
Het waterschap heeft belang bij afkoppelingsprojecten. Het in geval van nieuwbouw niet aansluiten van verharde oppervlakken op de riolering is conform de huidige milieukundige inzichten (de ‘watertoets’). In de vigerende waterbeheersplannen wordt gestreefd naar afkoppelen (eigenlijk: niet aankoppelen) bij nieuwbouw en 2% (De Aa) c.q. 5% (De Maaskant) afkoppelen bij bestaande bebouwing in 2004. Aa en Maas gaat er vanuit – mede gezien de watertoets - dat gemeenten in nieuwe situaties ook zonder stimuleringsbijdrage zullen afkoppelen of ‘niet aansluiten’. Een stimuleringsbijdrage wordt verleend bij projecten in bestaande situaties met een gemengd rioleringsstelsel, om gemeenten daarmee te stimuleren tot afkoppeling over te gaan.
§ 2.2 Niet opengesteld voor particulieren en bedrijven
In aanmerking voor een bijdrage komen uitsluitend gemeenten. Overwogen is de regeling ook voor particulieren en bedrijven open te stellen. Deze vallen immers in directe zin buiten de boot terwijl zij best over afkoppelplannen beschikken en zelfs degenen kunnen zijn die daadwerkelijk tot afkoppeling overgaan. Het openstellen voor particulieren doet tevens recht aan het principe dat wie inspanning levert, wordt beloond.
Besloten is echter de regeling alleen voor gemeenten open te stellen. Enerzijds omdat maximaal 50% van de kosten vergoed wordt en afkoppelen relatief kostbaar (zo’n € 15 à € 20/m2) is: van een particulier of bedrijf kan niet verwacht worden dat zij - in tegenstelling tot overheden - een doel tot ‘verbetering van het algemeen belang’ hebben. Anderzijds dient een stimuleringsregeling voor bedrijven aangemeld te worden ingevolge Europese richtlijnen en bepalingen. Particulieren en bedrijven kunnen eventueel wel via de gemeente in aanmerking komen voor een stimuleringsbijdrage. Dat de gemeente in deze gevallen wel bij de afweging wordt betrokken, is raadzaam omdat de gemeente rioolbeheerder is. Hierbij wordt in overleg tussen particulier of bedrijf, de gemeente en het waterschap naar een oplossing gezocht. In de praktijk zal de gemeente het plan in veel gevallen overnemen en kan zij een aanvraag indienen.
§ 2.3 Beperking van de kans op verontreiniging
Uit ervaring is gebleken dat lozingen van hemelwater op oppervlaktewater en in de bodem soms ongewenst kunnen zijn, omdat hierdoor verontreiniging van bodem en/of oppervlaktewater kan ontstaan als gevolg van foutieve aansluitingen en straatvuil dat met het hemelwater wordt meegevoerd.
Een integrale benadering voor het verantwoord afkoppelen van regenwater van de riolering naar bodem en/of oppervlaktewater is gewenst gezien de verschillen in bevoegdheden van gemeente en waterschap. Het streven is naar gezamenlijke vaststelling van een beleidskader voor afkoppelen in relatie tot water, bodem, milieu, riolering, communicatie, openbare werken en beheer openbare ruimte.
Aanvraagformulier tot toekenning van een stimuleringsbijdrage
Gemeente :……………………….………………………………………..
Adres :……………………………….………………………………..
Postcode :….……………………………………………………………..
Plaats :….……………………………………………………………..
Naam contactpersoon :………………………………………………………….……..
Functie contactpersoon :…………………………………………………………………
Telefoonnummer :…………………………………………………………………
Is er voor het afkoppelen van regenwater ook subsidie aangevraagd bij andere instanties? Ja/Nee
Zo ja, bij welke instantie(s):
Naam :……………………….………………………………………..
Adres :……………………………….………………………………..
bedrag (in €) :……………………………….………………………………..
Is door uw gemeente eerder subsidie aangevraagd op basis van deze regeling?
Zo ja, voor welk(e) project(en) en voor welk bedrag:…………………… .……………………………………………………………………………………………………………
....................................................................................……….…… ....................................................................................……….……
Is er voor de betreffende locatie een door het waterschap Aa en Maas goedgekeurd rioleringsplan? Ja / Neen
Naam plan en datum plan vaststelling
Welke schone oppervlakken worden afgekoppeld van de riolering? (bijvoorbeeld dakvlakken)
Hoeveel m2 schoon verhard oppervlak wordt afgekoppeld? (hellende dakvlakken horizontaal meten)
……………………………………………………………………………………
Waar/hoe wordt het regenwater geloosd nadat het is afgekoppeld?
De start van de uitvoering is gepland op:…………………………………………………
De vermoedelijke opleveringsdatum is: ……………………………………………………
Eventuele toelichting:………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………..……
De verwachte kosten van het plan (conform artikel 9) bedragen
Ondergetekende verklaart als daartoe bevoegd persoon dit formulier en de daarbij behorende bescheiden, te weten . . . . . bijlage(n), naar waarheid te hebben ingevuld.
Aanvraagformulier tot uitbetaling van een stimuleringsbijdrage
Gemeente : ……………………….………………………………………..
Adres : ……………………………….………………………………..
Postcode : ….……………………………………………………………..
Plaats : ….……………………………………………………………..
Bankrekeningnummer : ….……………………………………………………………..
Naam contactpersoon : ………………………………………………………….……..
Functie contactpersoon : …………………………………………………………………
Telefoonnummer : …………………………………………………………………
Door Waterschap Aa en Maas is in de brief dd. …………….. met kenmerk ……… in principe subsidie verleend voor het afkoppelen van schoon hemelwater van de riolering. De hoogte van de subsidie is toen als voorlopig aangemerkt. Met deze aanvraag meldt de aanvrager dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd en wordt verzocht de subsidie definitief vast te stellen en uit te betalen.
Lokatie waar werkzaamheden zijn uitgevoerd (woonkern, straat):
………………………….............................................................................……………..
Waar/hoe wordt het regenwater geloosd nadat het is afgekoppeld?
Lozing oppervlakte water.............................................................……….……
…………………………………………………………………………………….
Infiltratie in de bodem.........................................................................……….……
………………………………………………………………………………….
Hoeveel m2 schoon verhard oppervlak is werkelijk afgekoppeld? (opmerking: hellende dakvlakken horizontaal meten): ……………………m2.
3 Werkelijke kosten van de uitvoering
De werkelijke kosten van de uitvoering van het plan (conform artikel 9) bedragen
Ondergetekende verklaart dit formulier naar waarheid te hebben ingevuld.
Plaats en datum: …………………………………..