Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Besluit post- en archiefzaken van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingBesluit post- en archiefzaken van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
CiteertitelBesluit post- en archiefzaken van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur – waterschappen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit post- en archiefzaken van dijkgraaf en heemraden van het voormalige waterschap Kromme Rijn d.d. 21 november 1991.Deze regeling is op 1 juli 1998 vervangen door de Archiefverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 1998.

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 27-9-1994

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Archiefwet 1962,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-09-199401-07-1998nieuwe regeling

27-09-1994

-

1994; 94.B39

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit post- en archiefzaken van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

 

 

Aanhef

Dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden;

B E S L U I T E N:

vast te stellen de volgende voorschriften voor de administratie en het beheer van de bij het hoogheemraadschap berustende archief- en documentatiebescheiden (Besluit post- en archiefzaken van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden);

Inhoud

Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze voorschriften worden onder "archief- en documentatiebescheiden" verstaan de in artikel 1, eerste lid, sub b, van de Archiefwet 1962 genoemde bescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de in artikel 30 van voormelde wet bedoelde archiefbewaarplaats.

Artikel 2

Tabel

 

 

1.

De secretaris van het hoogheemraadschap is belast met het beheer van de bij het hoogheemraadschap berustende archief- en documentatiebescheiden en waarborgt de goede en veilige bewaring.

2.

Met machtiging van het dagelijks bestuur, kan de secretaris het beheer van bepaalde bescheiden overdragen aan een aan hem ondergeschikte ambtenaar of aan secretarissen van commissies.

De administratie van de archiefbescheiden

Artikel 3

Tabel

 

 

1.

Alle ingekomen stukken, behoudens de in lid 3 te noemen stukken, worden dadelijk na ontvangst geregistreerd en van een kenmerk voorzien; per fax ingekomen stukken worden direct na ontvangst gekopieerd en overeenkomstig behandeld, behoudens de in lid 5 te noemen stukken. Niet geregistreerde ingekomen stukken mogen niet in behandeling worden genomen.

2.

Uitgaande en interne stukken worden op overeenkomstige wijze geregistreerd.

3.

Stukken van gering belang en stukken waarvan de inschrijving op andere wijze geschiedt, kunnen van registratie worden uitgezonderd, volgens regelen te stellen door de secretaris.

4.

De registratie dient zodanig te geschieden dat van elk in behandeling zijnd stuk de aanwezigheid en verblijfplaats kan worden vastgesteld, indien slechts bekend is één van de volgende gegevens: de inhoud, de datum, de afzender dan wel de geadresseerde, het kenmerk van de afzender en het registratienummer.

5.

Per fax ingekomen verzoeken om informatie door notariskantoren betreffende de omslag worden niet gefotocopiëerd danwel geregistreerd.

["gefotocopiëerd"moet zijn "gefotokopieerd"]

Artikel 4

De secretaris draagt zorg voor het (doen) distribueren van de stukken.

Artikel 5

Tabel

 

 

1.

De archiefbescheiden moeten zodanig worden gerangschikt dat alle stukken betreffende eenzelfde zaak worden samengevoegd in één dossier. Indien zulks ondoelmatig zou zijn kan voor elk daarvoor in aanmerking komend archiefbestanddeel een andere wijze van ordening worden bepaald.

2.

De ordening van de archiefbescheiden dient zodanig te zijn dat selectie ter vernietiging op eenvoudige wijze kan geschieden.

3.

De "Code voor de ordening van archieven van de waterschappen (1993-6)" dient als basis voor de ordening van de archiefbestanddelen.

Het beheer van de hoogheemraadschapsarchieven

Artikel 7

Het invoegen van stukken in een dossier is slechts voorbehouden aan de registrator. Verwijdering, zelfs tijdelijk, van een stuk uit een dossier is niet toegestaan, tenzij zulks geschiedt met toestemming van de registrator.

Artikel 8

Van de dossiers wordt een inventaris aangelegd en bijgehouden.

Artikel 9

Tabel

 

 

1.

Door de registrator wordt aantekening gehouden van de uitlening van dossiers aan derden en wordt gecontroleerd of de uitgeleende dossiers tijdig worden terugbezorgd.

2.

Het lichten en terugplaatsen van de dossiers geschiedt door of in overleg met de registrator.

Artikel 10

Tabel

 

 

1.

De beheerder, als bedoeld in artikel 2, bevordert dat vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden plaatsvindt overeenkomstig de artikelen 2, 3 en 5 van het Archiefbesluit.

2.

Van de vernietiging wordt tevens aantekening gehouden in de dossierinventaris, en er wordt een verklaring van vernietiging opgemaakt.

Artikel 11

Ter voorbereiding van de in de Archiefwet voorgeschreven overbrenging naar de archief-bewaarplaats, sluit de registrator het archief als regel elke vijf jaar af.

Artikel 12

Tabel

 

 

1.

De beheerder bevordert dat de archiefbescheiden, met de daarbij behorende dossierinventaris, binnen de in de Archiefwet gestelde termijn naar de archief-bewaarplaats worden overgebracht.

2.

Afgesloten archiefgedeelten, die door de administratie niet meer veelvuldig behoeven te worden geraadpleegd, worden (in overleg met de archivaris) overgebracht zodra dit mogelijk is.

Artikel 13

Tabel

 

 

1.

Deze regeling kan worden aangehaald als "Besluit post- en archiefzaken van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden".

2.

Dit besluit treedt in werking op de dag na de vaststelling.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 27 september 1994.

Dijkgraaf en hoogheemraden,

W. Jongeneel, waarnemend dijkgraaf.

mr. D. Wijtmans, secretaris-directeur