Organisatie | Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Bekendmakingsverordening 2003 |
Citeertitel | Bekendmakingsverordening 2003 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur – waterschappen |
Geen
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 2-7-2003
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Holland Combinatie 13-11-2003
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-11-2003 | 01-01-2008 | nieuwe regeling | 02-07-2003 Holland Combinatie 13-11-2003 | 03.11831 |
Onverminderd het bepaalde in de Waterschapswet worden algemeen verbindende voorschriften ter inzage gelegd op de gemeentehuizen van de inliggende gemeenten, of, indien zij slechts voor een bepaald deel van het waterschapsgebied gelden, op de gemeentehuizen van de gemeenten binnen dat gebied en overigens conform het daarover bepaalde in de door het hoogheemraadschap opgestelde inspraakverordening.
Artikel 16 - Overdracht van bevoegdheden
Dijkgraaf en hoogheemraden is bevoegd één of meer ambtenaren van het waterschap aan te wijzen, die in zijn plaats treedt respectievelijk treden met betrekking tot de uitvoering van deze verordening, of tot de uitvoering van een deel ervan.
In dit artikel worden een aantal begrippen gedefinieerd. De definities die de Algemene wet geeft, gelden ook voor toepassing van deze verordening. Daarnaast zijn er in dit artikel een aantal begrippen bepaald, die niet in de Algemene wet gedefinieerd zijn. Hierbij is zoveel mogelijk gelet op de aansluiting bij de bestaande wetgeving.
Besluiten van algemene strekking
Voor de bekendmaking van besluiten van algemene strekking laat de Algemene wet, artikel 3:42, enige ruimte. Zij schrijft voor dat de besluiten bekend gemaakt worden door publicatie van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of in een dag-, nieuws-, of huis-aan-huisblad, of een andere geschikte wijze.
In een apart beleidsnotitie wordt deze keuze verder ingevuld.
De Algemene wet stelt geen bijzondere eisen aan de mededeling. In artikel 3 worden een aantal onderwerpen genoemd waarvan het niet meer dan logisch is dat ze in de mededeling vermeld worden. De zakelijke inhoud van het besluit hoeft niet in de mededeling opgenomen te worden. Het besluit is immers via het publicatieblad algemeen verkrijgbaar.
Voor genoemde termijn van drie maanden geldt hetzelfde als hetgeen is gesteld in het commentaar bij artikel 2 omtrent de onduidelijkheid tussen besluiten van algemene strekking en algemeen verbindende voorschriften. De termijn van drie maanden is vereist voor algemeen verbindende voorschriften. Om mogelijke fouten uit te sluiten dienen de besluiten van algemene strekking dus ook gedurende die termijn ter inzage te liggen.
Verkeersbesluiten kunnen een spoedeisend of een tijdelijk karakter hebben. Bovendien is de bekendmaking van verkeersbesluiten in het Reglement Verkeersregels & Verkeerstekens voldoende geregeld. Indien de verkeersbesluiten wel onder de werking van de verordening zouden vallen, zou dit inhouden dat ze drie maanden ter inzage zouden moeten liggen. Bovendien zou de mededeling in een plaatselijk dag- of nieuwsblad een heel andere inhoud moeten krijgen. Aangezien het vaststaat dat verkeersbesluiten onder de besluiten van algemene strekking vallen is de kans op een verkeerde bekendmaking uitgesloten. Vandaar dat de besluiten zonder risico buiten de verordening kunnen vallen.
Algemeen verbindende voorschriften
De Waterschapswet, artikel 72, regelt de bekendmaking en terinzagelegging van algemeen verbindende voorschriften. Aangezien een algemeen verbindend voorschrift onder de categorie besluiten van algemene strekking valt, gelden artikel 2, lid 2 en artikel 3 ook voor algemeen verbindende voorschriften.
Met deze bepaling wordt aansluiting gezocht met de inspraakverordening van hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
Artikel 8 - Publicatie van aanvragen
Om in ieder geval aan de zorgvuldigheidseis van de Algemene wet te voldoen, worden de aanvragen tot het nemen van een beschikking gepubliceerd in een wekelijkse publicatie. De Algemene wet schrijft voor dat een bestuursorgaan voldoende op de hoogte moet zijn van de diverse belangen die met een besluit verband kunnen houden. Omdat niet altijd bekend is wie belanghebbend zijn, worden de aanvragen vooraf gepubliceerd. Eventuele onbekende belanghebbenden kunnen dan reageren.
Aangezien direct na het publiceren van de aanvraag het maken van bezwaar nog niet mogelijk is, er is immers nog geen besluit genomen, dient er in de mededeling vermeld te worden wanneer dit wel mogelijk is. Daarnaast kan het waterschap besluiten om de belanghebbenden die reageren op een lijst te plaatsen. Het bestuursorgaan kan dan op het moment dat de officiële bezwaartermijn is begonnen de belanghebbenden persoonlijk op de hoogte stellen van de mogelijkheid van bezwaar. Dit is weer een extra waarborg dat het besluit zorgvuldig tot stand is gekomen.
Artikel 10 - Publicatie van verleende ontheffingen en vergunningen
Indien een ontheffing ten onrechte is verleend en er ontstaat schade voor een derdebelanghebbende, kan deze een schadeloosstelling eisen. Om dit te voorkomen worden de verleende ontheffingen en vergunningen gepubliceerd. Op die manier is de derde-belanghebbende op de hoogte van het genomen besluit en kan hij in een vroeg stadium, voordat de werkzaamheden zijn begonnen, bezwaar maken. Zo wordt de kans dat er schade ontstaat en er een schadeloosstelling wordt geëist kleiner. Om te voorkomen dat de werkzaamheden in de periode tussen bekendmaking en publicatie plaatsvinden, en de derde-belanghebbende alsnog schadeloos gesteld moet worden, worden de ontheffingen of vergunningen niet eerder bekend gemaakt (= door toezending of uitreiking) dan nadat zij zijn gepubliceerd.
Artikel 11 - Inhoud mededeling
De mededeling bevat in ieder geval voldoende gegevens om aan het doel te kunnen voldoen: belanghebbenden op de hoogte stellen van het genomen besluit om hen de mogelijkheid te geven om bezwaar te maken.
Artikel 12 - Uitzonderingsbepalingen
Dit artikel is opgenomen om te voorkomen dat twee procedures door elkaar heen gaan lopen. In het geval van lid 1 kan dit bijvoorbeeld gebeuren als door een wettelijke regeling afdeling 3.4 of 3.5 van toepassing is verklaard op de voorbereiding van een besluit.
Artikel 13/14/15 - Uitgifte/Vorm/Terinzagelegging
Krachtens artikel 73 van de Waterschapswet moet een besluit inhoudende algemeen verbindende voorschriften bekendgemaakt worden alvorens zij in werking kan treden. De bekendmaking geschiedt “door plaatsing in een vanwege het waterschapsbestuur tegen betaling van kosten algemeen verkrijgbaar gestelde publicatie”.
De uitgifte, de vorm en de terinzagelegging van die “tegen betaling van kosten algemeen verkrijgbare publicatie” wordt in deze artikelen geregeld. Met betrekking tot de vorm dient opgemerkt te worden dat daarvoor niet veel geregeld is. Het blad kan dan ook gewoon in gekopieerde vorm beschikbaar worden gesteld.
De terinzagelegging van het blad voor de tijd van drie maanden lijkt misschien lang, maar de terinzagelegging van het blad kan dienen als officiële terinzagelegging van de besluiten die erin worden gepubliceerd.
Artikel 16 - Overdracht van bevoegdheden
Op grond van deze bepaling kan de uitvoering van de verordening aan één of meer ambtenaren gemandateerd worden.
Dit artikel regelt de inwerkingtreding van de verordening.
Er is voor de citeertitel ‘Bekendmakingsverordening’ gekozen in plaats van 'Publicatieverordening', omdat de verordening meer regelt dan alleen de publicatie in dag- of nieuwsbladen. De term 'bekendmaken' geeft de inhoud beter weer.