Organisatie | Waterschap Aa en Maas |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Regeling tot het delegeren van bevoegdheden aan het Dagelijks Bestuur |
Citeertitel | Delegatieregeling waterschap Aa en Maas |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur – waterschappen |
Artikel 3 van de Delegatieregeling wordt uitgebreid. Lid 1 wordt eraan toegevoegd: De delegaatgever stelt ten aanzien van de gedelegeerde bevoegdheden beleidsregels vast.
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 13-11-2009
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Brabants Dagblad, 30-12-2009 (Gebiedsdekkend)
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-05-2010 | 03-05-2010 | intrekking | 09-04-2010 Brabants Dagblad, 03-05-2010 | Vergadering Algemeen Bestuur 9 april 2010 | |
30-12-2009 | 13-11-2009 | 03-05-2010 | art. 3 | 13-11-2009 Brabants Dagblad, 30-12-2009 (Gebiedsdekkend) | Vergadering Algemeen Bestuur 13 november 2009 |
18-06-2008 | 31-03-2008 | 30-12-2009 | art. 2 | 25-04-2008 Brabants Dagblad, 18-06-2008 (Gebiedsdekkend) | Vergadering Algemeen Bestuur 25-04-2008 |
13-12-2007 | 01-04-2007 | 18-06-2008 | art. 2 | 30-11-2007 Brabants Dagblad, 13-12-2007 (Gebiedsdekkend) | Vergadering Algemeen Bestuur 30-11- 2007 |
23-01-2004 | 01-01-2004 | 13-12-2007 | nieuwe regeling | 05-01-2004 Brabants Dagblad, 23-01-2004 (Gebiedsdekkend) | Vergadering Algemeen Bestuur 05-01-2004 |
DELEGATIEREGELING WATERSCHAP AA EN MAAS
Het Algemeen Bestuur van het waterschap Aa en Maas;
gelezen het voorstel van de Voorbereidingscommissie van 17 december 2003;
gelet op de Waterschapswet, de Waterstaatswet 1900 en de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de volgende regeling tot het delegeren van bevoegdheden aan het Dagelijks Bestuur.
Het Algemeen Bestuur delegeert de volgende bevoegdheden aan het Dagelijks Bestuur:
het wijzigen van een besluit tot aanleg en/of verbetering van een waterstaatswerk in niet betekenende mate dat wil zeggen in die gevallen waarin geen sprake is van wezenlijk waterhuishoudkundige gevolgen dan wel wezenlijke nadelige financiële gevolgen, onder gehoudenheid van toezending van het besluit aan de delegaatgever ter informatie.
het voeren van rechtsgedingen, het maken van bezwaar, het instellen van beroep, het vragen van voorlopige voorzieningen en het aanspannen van een kort geding, alsmede het aangaan van dadingen, het opdragen van geschillen aan scheidslieden en het berusten in rechtsvorderingen, een en ander onder de verplichting deze handelingen te melden aan het algemeen bestuur;
Delegatieregeling waterschap Aa en Maas
Met ingang van 1 januari 2004 zijn de waterschappen De Aa en De Maaskant gefuseerd. Deze fusie alsmede de hiermee gepaard gaande nieuwe organisatiestructuur noodzaken tot het vaststellen van een nieuwe delegatieregeling. Door delegatie kan bestuurlijk slagvaardiger worden opgetreden.
Deze regeling regelt de overdracht van de bevoegdheden van het Algemeen Bestuur (AB) aan het Dagelijks Bestuur (DB).
Delegatie heeft betrekking op de overdracht van bevoegdheden. Het AB draagt zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten over aan het DB, die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent. Het delegerende bestuursorgaan (AB) kan de bevoegdheid dus niet meer zelf uitoefenen en is daarmee in beginsel de zeggenschap kwijt. Uiteraard kan het delegatiebesluit wel te allen tijde door het AB worden ingetrokken, waarna zelf de bevoegdheid weer kan worden uitgeoefend.
Voorts is van belang dat elk op grond van delegatie genomen besluit het delegatiebesluit en de vindplaats daarvan moet vermelden.
Delegatie is alleen toegestaan indien de wet die mogelijkheid geeft. Delegatie wordt mogelijk gemaakt door artikel 83 van de Waterschapswet. Hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht geeft algemene regels voor delegatie.
Op grond van artikel 83, tweede lid, Waterschapswet kunnen bepaalde bevoegdheden niet worden overgedragen. Het betreft o.a. de bevoegdheid tot het vaststellen van de begroting, begrotingswijzigingen en de rekening, het heffen van belastingen of rechten, het vaststellen van peilbesluiten en het vaststellen van verordeningen.
De in dit artikel genoemde bevoegdheden mogen worden gedelegeerd. Via het afleggen van verantwoording wordt het AB in staat gesteld inzicht te verkrijgen in het gebruik van deze bevoegdheid.
Genoemde artikelen van de Waterstaatswet 1900 geven het waterschap een aantal voorzieningen ten behoeve van aanleg, onderhoud en verbetering van waterstaatswerken. In deze bepalingen worden vooral geregeld de verplichtingen van eigenaren van gronden langs watergangen tot het gedogen van bepaalde werkzaamheden aan deze watergangen. ]
Inherent aan het delegeren is dat er periodiek gerapporteerd wordt aan het gedelegeerd bestuursorgaan omtrent de wijze waarop gebruik gemaakt wordt van de gedelegeerde bevoegdheid (zie ook artikel 10:16 , tweede lid, Awb dat voorschrijft dat degene aan wie de bevoegdheid is gedelegeerd, op verzoek van het bestuursorgaan inlichtingen verschaft over de uitoefening van de bevoegdheid). Hiertoe wordt aansluiting gezocht bij de bestuursrapportages die het planning- en controlsysteem kent.]