Overheidsorganisatie | Hoogheemraadschap van Delfland |
---|---|
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit Delfland |
Citeertitel | Mandaatbesluit Delfland |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Mandaatbesluit van 27 november 2003, laatstelijk gewijzigd op 19 april 2005.
Advertentie in diverse huis-aan-huis-bladen in het hele gebied van Delfland in week 28, 2006, o.a. in de Posthoorn, 13-07-06
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 11-7-2006
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: De Posthoorn, 13-07-2006
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-07-2006 | 31-03-2014 | nieuwe regeling | 11-07-2006 De Posthoorn, 13-07-2006 | Onbekend |
In dit besluit wordt verstaan onder:
besluit: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
verenigde vergadering: algemeen bestuur van het Hoogheemraadschap van Delfland in de zin van artikel 10 van de Waterschapswet;
college: college van dijkgraaf en hoogheemraden als dagelijks bestuur van het Hoogheemraadschap van Delfland in de zin van artikel 10 van de Waterschapswet;
dijkgraaf: voorzitter van het Hoogheemraadschap van Delfland in de zin van artikel 10 van de Waterschapswet;
functionaris: natuurlijk persoon werkzaam bij het Hoogheemraadschap van Delfland;
mandaat: bevoegdheid om in naam van het college besluiten te nemen;
volmacht: bevoegdheid om in naam van het Hoogheemraadschap van Delfland privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
machtiging: bevoegdheid om handelingen te verrichten die een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
Mandaatbijlage: bijlage bij het Mandaatbesluit Delfland waarin een overzicht is opgenomen van alle gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden en volmachtverleningen.
Elk mandaat of volmacht voor het nemen van een besluit of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling omvat ook alle daarmee samenhangende (voorbereidende of uitvoerende) rechtshandelingen.
De uitoefening door de functionaris van diens mandaat, volmacht of machtiging, geschiedt met inachtneming van:
algemene en bijzondere aanwijzingen van degene die het mandaat, de volmacht of de machtiging heeft gegeven;
van toepassing zijnde wet- en regelgeving en beleidsregels.
Elke functionaris is gemachtigd om handelingen te verrichten die een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn voorzover deze handelingen binnen de normale uitoefening van zijn functie vallen.
1. De dijkgraaf verleent volmacht aan in de Mandaatbijlage genoemde functionarissen om de aldaar vermelde privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
2. De functionaris die volmacht heeft gekregen, is bevoegd om schriftelijk substitutievolmacht te verlenen.
De gemandateerde brengt eenmaal per jaar verslag uit aan het college over het gebruik van de verleende mandaten.
Het college verleent mandaat aan de in de Mandaatbijlage genoemde leden van het college om de besluiten te nemen die aldaar staan vermeld.
Het college mandateert de ondertekening van de besluiten die door de afzonderlijke leden van het college in mandaat zijn genomen aan de secretaris-directeur.
In geval van afwezigheid van een collegelid aan wie mandaat of volmacht is verleend, kan het mandaat of de volmacht worden uitgeoefend door diens plaatsvervanger.
Het college verleent mandaat aan de in de Mandaatbijlage genoemde functionarissen om de besluiten te nemen die aldaar staan vermeld.
1. De gemandateerde is bevoegd om schriftelijk ondermandaat te verlenen.
2. Op ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit met uitzondering van paragraaf II van overeenkomstige toepassing.
3. Verdere ondermandatering is niet toegestaan.
1. In geval van afwezigheid van de secretaris-directeur kan een aan hem verleend mandaat of volmacht worden uitgeoefend door de plaatsvervangend secretaris-directeur.
2. In geval van afwezigheid van de degene aan wie (onder)mandaat of volmacht is verleend, kan het aan hem verleende (onder)mandaat of de volmacht worden uitgeoefend door een hiërarchisch leidinggevende.
1. Een document waarmee een besluit (mandaat) wordt vastgelegd door een daartoe op grond van deze regeling bevoegde functionaris vermeldt aan het slot:
Dijkgraaf en Hoogheemraden van Delfland,
namens deze,
functieaanduiding functionaris,
Handtekening
naam functionaris
2. Een document waarmee een privaatrechtelijke rechtshandeling (volmacht) wordt vastgelegd door een daartoe op grond van deze regeling bevoegde functionaris vermeldt aan het slot:
Het Hoogheemraadschap van Delfland,
namens deze,
de Dijkgraaf,
Handtekening
naam dijkgraaf
Of:
Het Hoogheemraadschap van Delfland,
namens deze,
functieaanduiding functionaris,
Handtekening
naam functionaris
1. Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatbesluit Delfland”.
2. Het Mandaat- en volmachtbesluit Delfland, vastgesteld door het college op 27 november 2003, laatstelijk gewijzigd op 19 april 2005, wordt ingetrokken.
3. Het Mandaatbesluit Delfland treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking daarvan.
Aldus besloten door het college van dijkgraaf en hoogheemraden op 11 juli 2006.
Secretaris
F.P. Spaak
Dijkgraaf
drs. P.H. Schoute
Mandaat
Dagelijks worden door het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Delfland (hierna: het college) diverse besluiten genomen. Het is niet werkbaar als al deze besluiten steeds het voltallige college moeten passeren. Daarom bestaat de mogelijkheid om op grond van een
daartoe verstrekt mandaat besluiten te nemen namens het college door collegeleden of functionarissen van Delfland.
Volmacht
De dijkgraaf is op grond van artikel 95 van de Waterschapswet bevoegd om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Hij kan aan de secretaris-directeur of een andere functionaris machtiging verlenen tot vertegenwoordiging. Deze machtiging behoeft ingevolge artikel 95 instemming van het college. De vertegenwoordigingsbevoegdheid omvat het ondertekenen van overeenkomsten en aktes, alsmede het in ontvangst nemen van verklaringen.
De vertegenwoordigingsbevoegdheid wordt dikwijls volmacht genoemd, maar is niet geheel hetzelfde als volmacht. Volmacht is de bevoegdheid om privaatrechtelijke rechtshandelingen namens Delfland te verrichten (zie definitie artikel 1, onder g, Mandaatbesluit). Het college mag op grond van artikel 84 Waterschapswet of het Delegatiebesluit Delfland beslissen tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen, de dijkgraaf kan deze beslissingen uitvoeren op grond van zijn vertegenwoordigingsbevoegdheid. Aangezien het college en de dijkgraaf niet alle privaatrechtelijke rechtshandelingen respectievelijk vertegenwoordigingshandelingen zelf kunnen verrichten (deze vereisen ook vaak lange onderhandelingen en het opstellen van contracten waarin afspraken worden vastgelegd), is voor een aantal zaken volmacht gegeven aan functionarissen.
In artikel 5, eerste lid, van het Mandaatbesluit heeft het college aan de dijkgraaf de bevoegdheid verstrekt om volmacht te verlenen aan functionarissen. Hiermee is tegelijk ook de vereiste instemming van artikel 95 Waterschapswet gegeven voor de vertegenwoordigingsbevoegdheid. Zie verder de toelichting onder artikel 5.
Mandaatbesluit Delfland
Ontwikkelingen als reorganisatie, wijziging van functieomschrijvingen en herverdeling en samenvoeging van bevoegdheden nopen het Hoogheemraadschap van Delfland (hierna: Delfland) ertoe om het Mandaat- en volmachtbesluit geregeld aan te passen.
Het nieuwe besluit is nader afgestemd op Delflands huidige situatie en is derhalve op diverse punten gewijzigd. Zo wordt onder meer een duidelijk onderscheid gemaakt tussen mandaat, machtiging en volmacht. Beoogd wordt een zo volledig mogelijk overzicht te geven van de binnen Delfland aanwezige bevoegdheden.
De huidige naam ‘Mandaat- en volmachtbesluit’ dekt de inhoud van het besluit niet geheel. Voor de volledigheid zou de naam moeten luiden: Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit. Aangezien dit wel een erg lange titel is, wordt het besluit kortheidshalve ‘Mandaatbesluit Delfland’ genoemd.
Mandaatbijlage
De Mandaatbijlage bij het Mandaatbesluit geeft een overzicht van door de verenigde vergadering aan het college van dijkgraaf en hoogheemraden gedelegeerde bevoegdheden (overeenkomstig het Delegatiebesluit Delfland van de verenigde vergadering) en de op grond van het Mandaatbesluit (en voorafgaande regelingen) verleende mandaten en volmachten. De Mandaatbijlage maakt onderdeel uit van het Mandaatbesluit van D&H van 11 juli 2006.
Inhoudsopgave paragrafen en artikelsgewijze toelichting
Paragraaf I (artikelen 1 tot en met 6) bevat algemene bepalingen over mandaat, machtiging en volmacht en geldt derhalve voor het hele besluit. Het betreft hier enkele definities, reikwijdte, generieke en specifieke aanwijzingen en dergelijke.
Vervolgens komt in paragraaf II (artikel 7 tot en met 9) mandaat en volmacht aan leden van het college aan de orde met daarop volgend in paragraaf III (artikel 10 tot en met 12) mandaat en volmacht aan functionarissen. Het besluit wordt afgesloten met paragraaf IV (artikel 13 en 14) met slotbepalingen over de wijze van ondertekening, de inwerkingtreding en de citeertitel.
met een overzicht van bevoegdheden per organisatieonderdeel, bevoegd orgaan, delegatie, mandaat en volmacht.
Nr. | bevoegdheid | Bevoegd orgaan | Delegatie | mandaat | volmacht | Aanwijzingen en toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Algemeen | |||||
1.1 | De aanwijzing van bestuursleden voor rechtspersonen, gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden waarin het hoogheemraadschap deelneemt. | VV | D&H | Het gaat hierom rechtspersonen en gemeenschappelijke regelingen waarin Delfland deelneemt. | ||
1.2 | De benoeming, schorsing en het ontslag van de voorzitter, leden en plaatsvervangend leden van de commissie bezwaarschriften. | VV | D&H | Zie hiervoor de Verordening commissie bezwaarschriften Delfland. | ||
1.3 | Het indienen van bezwaar en het instellen van beroep, het instellen van rechtsgedingen, het voeren van verweer tegen rechtsvorderingen en het berusten in rechtsvorderingen, het ageren tegen plannen van derden, en het indienen van zienswijzen, bedenkingen en klaagschriften. | VV | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | Het instellen van rechtsgedingen en voeren van verweer omvat onder meer het dagvaarden van een partij, het in verzet, hoger beroep of cassatie gaan en het voegen in juridische procedures, met uitzondering van strafzaken. De secretaris-directeur is tevens bevoegd om functionarissen te machtigen om Delfland of zijn bestuursorganen te vertegenwoordigen in bezwaar- en (hoger) beroepszaken, voorlopige voorzieningen, verweer in kort gedingen en kantongerechtprocedures. |
1.4 | Het aangaan van vaststellingsovereenkomsten en schikkingen alsmede het opdragen van geschillenbeslechting aan scheidslieden. | VV | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | Bevoegdheid van artikel 77 Waterschapswet. Het betreft hier vaststellingsovereenkomsten als bedoeld in artikel 7:900 BW en schikkingen ter beëindiging of voorkoming van een juridische procedure alsmede bijvoorbeeld arbitrage of mediation. |
1.5 | Het aangaan van overeenkomsten van blijvende aard ten behoeve of ten laste van het hoogheemraadschap. | VV | D&H | Deze bevoegdheid strekt zich niet uit over waterakkoorden en overeenkomsten die betrekking hebben op het opnieuw in polderverband brengen. | ||
1.6 | Het ondertekenen van raamovereenkomsten, convenanten, startovereenkomsten en dergelijke op basis van een door het college genomen algemeen of afzonderlijk besluit. | Dijk-graaf | Secretaris-directeur | De dijkgraaf is op grond van artikel 95 Waterschapswet bevoegd om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Hij kan een ander machtigen om deze bevoegdheid uit te oefenen. Dit behoeft instemming van D&H en is daarom in deze Mandaatbijlage opgenomen. De vertegenwoordigingbevoegdheid omvat het ondertekenen van de overeenkomst. | ||
1.7 | Het besteden van de in de jaarbegroting beschikbaar gestelde gelden. | VV | D&H | Van deze gedelegeerde bevoegdheid is door D&H volmacht verleend voor bepaalde organisatieonderdelen. Zie verder in deze bijlage. | ||
1.8 | Het beschikken over posten onvoorzien in de vastgestelde jaarbegroting. | VV | D&H | Secretaris-directeur | ||
1.9 | Aanwijzing van een of meer ambtenaren die de secretaris bij afwezigheid vervangen. | VV | D&H | |||
1.10 | Het overnemen in beheer of onderhoud van waterstaatkundige werken. | VV | D&H | |||
1.11 | De aanleg of verbetering van waterstaatswerken waarvan naar het oordeel van het college niet in betekende mate een wijziging van de bestaande waterstaatkundige situatie of van de hoogte van de te heffen omslagen is te verwachten. | VV | D&H | |||
1.12 | Het geven van beschikkingen terzake van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het RVV 1990. | VV | D&H | Dijkgraaf | Ingevolge artikel 18 van het RVV 1990 worden verkeersbesluiten voor zover zij betreffen het verkeer op wegen onder beheer van een waterschap door de VV of, krachtens delegatie, door het college genomen. | |
1.13 | Bijhouden van het stemregister. | D&H | Dijkgraaf | Bevoegdheid van artikel 29 Waterschapswet. | ||
1.14 | Verstrekken van inlichtingen uit het stemregister. | D&H | Dijkgraaf | Artikel 30 Waterschapswet. | ||
1.15 | Nemen van beslissingen en uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). | D&H | Dijkgraaf | Bijvoorbeeld: Besluiten op grond van artikel 39 en 40 Wbp; besluit om mededeling artikel 34 Wbp achterwege te laten en te weigeren aan een verzoek als bedoeld in artikel 35 te voldoen; aanstellen functionaris gegevensbescherming (artikel 62 Wbp). | ||
1.16 | Besluiten op bezwaar in overeenstemming met het advies van de commissie bezwaarschriften. | D&H | Secretaris-directeur | Indien het advies van de commissie niet wordt gevolgd, dient D&H op het bezwaar te besluiten. Indien het primaire besluit in mandaat is genomen, dan is de gemandateerde van het primaire besluit niet bevoegd om op het bezwaar te beslissen (verbod van artikel 10:3, derde lid, Awb). Dit betekent dat primaire beslissingen van de adjunct-directeuren in bezwaar door de secretaris-directeur worden afgedaan en primaire beslissingen van de secretaris-directeur in bezwaar door D&H. Ten aanzien van personeelszaken geldt dat de portefeuillehouder personele aangelegenheden bevoegd is in bezwaar te beslissen. Zie specifiek mandaat onder nr. 6.11. | ||
1.17 | Afdoening van ingekomen klachten. | D&H | Dijkgraaf | Gemandateerd bij besluit D&H van 18 mei 2004, nr. 117486. | ||
1.18 | Geheel of gedeeltelijk erkennen of afwijzen van aansprakelijkheidsstellingen door derden. | D&H | Secretaris-directeur, adjunct-directeur en sectorhoofd, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Secretaris-directeur, adjunct-directeur en sectorhoofd, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Bevoegdheid op grond van artikel 84, eerste lid, Waterschapswet. Het betreft hier dagelijkse aangelegenheden van Delfland. Volmacht/mandaat is verleend aan de secretaris-directeur, adjunct-directeur en het sectorhoofd, ieder voorzover het zijn taken betreft. Aanwijzing: bij gebruikmaking van deze bevoegdheid dient hiervan melding te worden gemaakt in de bestuursrapportage | |
1.19 | Aansprakelijk stellen van derden. | D&H | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd en program-mamanager, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd en program-mamanager, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Bevoegdheid op grond van artikel 84, eerste lid, Waterschapswet. Het betreft hier dagelijkse aangelegenheden van Delfland. Deze bevoegdheid berust in het algemeen bij de secretaris-directeur, adjunct-directeur en het sectorhoofd, ieder voorzover het zijn taken betreft, maar bij AWW in voorkomende gevallen ook bij de programmamanager. | |
1.20 | Vaststelling van de wijze en het houden van aanbestedingen voor uit te voeren werken, leveringen en diensten. | VV | D& H | |||
1.21 | Doen van aanbestedingen en gunnen van werken, leveringen en diensten; vaststellen van bestekken en gunnen van werkzaamheden voortvloeiende uit meerwerk, conform het advies van de directievoerder en mits de vastgestelde kredieten niet worden overschreden. | D&H | Secretaris-directeur onbeperkt; adjunct-directeur tot 400.000 euro; sectorhoofd en programma-manager tot 200.000 euro; projectleider tot 100.000 euro. | Secretaris-directeur onbeperkt; adjunct-directeur tot 400.000 euro; sectorhoofd en programma-manager tot 200.000 euro; projectleider tot 100.000 euro. | Deze volmacht en bijbehorend mandaat zijn gegeven bij besluit van D&H van 19 april 2005. De secretaris-directeur heeft een onbeperkte volmacht. Andere functionarissen hebben volmacht tot een bepaalde hoogte en voorzover deze handelingen binnen de uitoefening van hun taak vallen en voorzover de gelden binnen de besteedbare ruimte beschikbaar zijn gesteld door de opdrachtgever van de uit te voeren opdracht. | |
1.22 | Doen van meldingen, aanvragen van vergunningen, concessies en overige publiekrechtelijke vormen van toestemming. | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd, programma-manager, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd, programma-manager, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | |||
1.23 | Indienen van een verzoek tot wijziging of vrijstelling van een bestemmingplan. | D&H | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd, programma-manager, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd, programma-manager, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | ||
1.24 | Afhandelen van verzoeken om nadeelcompensatie op grond van de Verordening nadeelcompensatie. | D&H | Secretaris-directeur | Ook bij inschakeling van de adviescommissie nadeelcompensatie is de secretaris-directeur bevoegd om in mandaat te beslissen. Aanwijzing: bij gebruikmaking van dit mandaat dient hiervan melding te worden gemaakt in de bestuursrapportage. | ||
1.25 | Instemmen met het maken van kosten voor het inwinnen van inlichtingen en adviezen op verzoek van de Adviescommissie voor nadeelcompensatie | D&H | Secretaris-directeur | Artikel 17, derde lid, Verordening nadeelcompensatie: de Adviescommissie kan inlichtingen en adviezen bij derden inwinnen na instemming van D&H. | ||
1.26 | Uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wet openbaarheid van bestuur. | D&H | Dijkgraaf | Zie collegestuk nr. 376629, vastgesteld 21 oktober 2003. Het betreft hier verzoeken tot het openbaar maken van gegevens die (politiek) gevoelig kunnen liggen. | ||
1.27 | Beslissingen op grond van artikel 6 en 8, tweede lid, Verordening commissie bezwaarschriften Delfland | D&H | Secretaris-directeur | Het betreft hier het aanwijzen van een plaatsvervangend secretaris (artikel 6) en het geven van een machtiging om betaald advies van een deskundige in te winnen (artikel 8). | ||
1.28 | Maken van bezwaar en instellen van beroep in spoedeisende gevallen. | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | Bevoegd op grond van artikel 86, derde lid, Waterschapswet. Voorwaarden voor het gebruik maken van dit mandaat en volmacht zijn: het vooraf of zo spoedig mogelijk informeren van D&H; het niet-procederen heeft nadelige gevolgen voor Delfland en overeenstemming met intern of zonodig extern juridisch advies. NB. Let op bekrachtiging artikel 86, vierde lid, Waterschapswet. | |
1.29 | Voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van VV- en collegebesluiten. | D&H | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd/ bureauhoofd, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd/ bureauhoofd, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Deze bevoegdheid is een algemene “restbevoegdheid, dat wil zeggen dat er slechts gebruik van kan worden gemaakt indien geen specifiek mandaat of volmacht is geregeld en ook gebruik van artikel 2 van het Mandaatbesluit niet volstaat. Bij deze restbevoegdheid geldt als voorwaarde dat de handelingen binnen de taakuitoefening van de functionaris vallen. Onder deze bevoegdheid vallen ondermeer de brieven die aan gemeenten worden gestuurd met het verzoek om (ontwerp-)peilbesluiten ter inzage te leggen. | |
1.30 | Offertes vragen, afwijzen en opdracht verlenen en bestellen van goederen en diensten. | D&H | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd/ bureauhoofd, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd/ bureauhoofd, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Deze bevoegdheid is een algemene “restbevoegdheid” in aanvulling op nr. 1.21, dat wil zeggen dat er slechts gebruik van kan worden gemaakt indien nr. 1.21 niet aan de orde is. Bij deze restbevoegdheid geldt als voorwaarde dat de handelingen binnen de taakuitoefening van de functionaris vallen en binnen zijn bevoegdheid om rechtshandelingen tot een bepaald bedrag te verrichten. | |
1.31 | Nemen van besluiten en beslissingen voortvloeiend uit of verband houdend met invorderingsprocedures. | D&H | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd, ieder voorzover het zijn taken betreft. | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd, ieder voorzover het zijn taken betreft. | Hierbij kan gedacht worden aan het inschakelen van deurwaarders en het opstellen dan wel het uitbrengen van dwangbevelen. | |
1.32 | Verkrijgen, vervreemden of bezwaren van registergoederen. | VV | D&H | Secretaris-directeur tot 500.000 euro. | Secretaris-directeur tot 500.000 euro. | |
1.33 | Vestigen, wijzigen, opzeggen en afstand doen van zakelijke rechten. | VV | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | Het gaat hier bijvoorbeeld om het recht van erfpacht en het recht van opstal en het vaststellen of wijzigen van de erfpachtscanon. De dijkgraaf is op grond van artikel 95 Waterschapswet bevoegd om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Hij kan een ander machtigen om deze bevoegdheid uit te oefenen. Dit behoeft de instemming van D&H, die hiermee is gegeven. |
1.34 | Vaststellen van tarieven voor huur, pacht, jachtrecht en visrecht met betrekking tot taakgebonden en niet-taakgebonden eigendommen. | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | ||
1.35 | Aangaan, wijzigen en beëindigen van overeenkomsten inzake jacht- en visrechten, huur, verhuur, pachten, verpachten, ingebruikgeving of ingebruikneming. | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | Het betreft hier een bevoegdheid van het college op grond van artikel 84 Waterschapswet (dagelijkse aangelegenheden). De dijkgraaf is op grond van artikel 95 Waterschapswet bevoegd om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Hij kan een ander machtigen om deze bevoegdheid (tot ondermeer het ondertekenen van aktes) uit te oefenen. Dit behoeft instemming van D&H en deze is door opname in het Mandaatbesluit gegeven. | |
1.36 | Procederen in kort geding en het voegen in strafzaken. | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | Bevoegdheid op grond van artikel 86, tweede lid, Waterschapswet. Het gaat hier bijvoorbeeld om het ondertekenen van correspondentie | |
1.37 | Indienen van een verzoek op grond van de Belemmeringenwet privaatrecht. | D&H | Secretaris-directeur | |||
1.38 | Indienen en afhandelen van subsidieaanvragen. | D&H | Sectorhoofd EFZ | Sectorhoofd EFZ | ||
1.39 | Besluiten op bezwaar om geen kwijtschelding te verlenen van de verontreinigingsheffing en/of ingezetenenomslag. | D&H | Secretaris-directeur | Artikel 10:3 Awb. | ||
1.40 | Het oninbaar verklaren van opgelegde belastingaanslagen (artikel 144, vijfde lid, Waterschapswet). | D&H | Secretaris-directeur | Het besluit ontheft de invorderingsambtenaar van de verplichting verdere pogingen tot invordering te doen. | ||
1.41 | Verrichten van niet elders in de Mandaatbijlage genoemde rechtshandelingen tot een bepaald financieel belang. | D&H | Dijkgraaf tot 1.000.000 euro, secretaris-directeur tot 500.000 euro, adjunct-directeur tot 250.000 euro, sectorhoofd/ bureauhoofd tot 100.000 euro, ieder voorzover het zijn taken betreft. | Dijkgraaf tot 1.000.000 euro, secretaris-directeur tot 500.000 euro, adjunct-directeur tot 250.000 euro, sectorhoofd/ bureauhoofd tot 100.000 euro, ieder voorzover het zijn taken betreft. | Het gaat hier om een algemene “restbevoegdheid”, dat wil zeggen indien elders in de Mandaatbijlage geen specifieke bevoegdheid is genoemd om bepaalde rechtshandelingen te verrichten, van deze algemene bevoegdheid gebruik kan worden gemaakt om rechtshandelingen te verrichten tot een bepaald financieel belang. | |
2. | Waterbeheer (WB) | |||||
2.1 | Adviseren in het kader van ruimtelijke besluiten en ontwikkelingen van andere overheden inclusief de watertoets. | D&H | Adjunct-directeur | Het betreft het adviseren in het kader van ruimtelijke ontwikkelingen als bestemmingsplannen, streekplannen, ontwikkelingsschetsen alsmede het adviseren in het kader van de watertoets op grond van artikel 10 Besluit ruimtelijke ordening en artikel 19 Wet ruimtelijke ordening. | ||
2.2 | Op aanvraag of ambtshalve nemen van besluiten inzake het verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van vergunningen en het afdoen van meldingen, al dan niet met nadere eis, op grond van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren of daarop gebaseerde regelgeving. | D&H | Adjunct-directeur | Artikel 3, tweede lid, Wet verontreiniging oppervlaktewateren. Het betreft hier veelal reguliere werkzaamheden van het team Bedrijfsemissies. | ||
2.3 | Het verlenen en weigeren van aansluitvergunningen. | D&H | Adjunct-directeur | Bevoegdheid op grond van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren en de Aansluitverordening. | ||
2.4 | In schikking treden als bedoeld in artikel 85, derde lid, Waterschapswet, met het door D&H vastgestelde tarief. | D&H | Door D&H aangewezen opsporings-ambtenaren | In artikel 85 Waterschapswet is bepaald dat de bij besluit van het dagelijks bestuur aangewezen ambtenaren belast zijn met de opsporing van de overtreding van bij keuren strafbaar gestelde feiten. | ||
2.5 | Het nemen van handhavingsbesluiten, het toepassen van bestuursdwang en het opleggen van een last onder dwangsom. | D&H | Dijkgraaf | Bevoegdheid van artikel 61 Waterschapswet. Dit mandaat en ondermandaat omvat ook de spoedeisende bestuursdwang en -dwangsom van artikel 5:24, vijfde en zesde lid, Awb. Reageren op een verzoek om handhaving valt hier ook onder. Voor alle duidelijkheid: deze bevoegdheid om niet de bevoegdheid van de dijkgraaf om op grond van artikel 61, derde lid, en artikel 96 Waterschapswet alle nodige maatregelen te nemen in geval van dringend of dreigend gevaar. | ||
2.6 | Het voeren van schouwen (artikel 130 en 131 Delflands Algemene Keur). | D&H | Schouw-coördinator | Alle schouwen kunnen door de schouwcoördinator worden uitgeoefend. | ||
2.7 | Het aanstellen van schouwmeesters door middel van een aanstellingsbrief. | D&H | Dijkgraaf | |||
2.8 | Aanwijzen van personen bevoegd tot binnentreden van woningen zonder toestemming van de bewoner voorzover dat noodzakelijk is voor de vervulling van hun taak. | D&H | Dijkgraaf | Bevoegdheid van artikel 7 Waterstaatswet 1900. Het gaat hier om het aanwijzen van personen in een concreet geval. Er dient in een dergelijk geval een last tot binnentreden te worden opgemaakt waarin gemotiveerd wordt aangegeven waarom van deze bevoegdheid gebruik wordt gemaakt. Ondermandaat is niet mogelijk. | ||
2.9 | Benoemen van ambtenaren zoals bedoeld in artikel 30 Wet verontreiniging oppervlaktewateren juncto artikel 18.4 Wet milieubeheer. | D&H | Dijkgraaf | |||
2.10 | Benoemen van ambtenaren zoals bedoeld in artikel 85, eerste lid, Waterschapswet. | D&H | Dijkgraaf | Het betreft hier het aanwijzen van ambtenaren bevoegd tot het opsporen van de bij de Algemene Keur gestelde strafbare feiten. | ||
2.11 | Uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wrakkenwet. | D&H | Adjunct-directeur | Het betreft hier (overblijfselen van) vaartuigen en overige voorwerpen voorzover gelegen in wateren waarvan Delfland beheerder is. | ||
2.12 | Uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Scheepvaartverkeerswet. | D&H | Adjunct-directeur | Bevoegdheid op grond van aanwijzingsbesluit GS van 20 februari 1992. Dit omvat de bevoegdheid om o.a. verkeersmaatregelen te nemen en verkeerstekens te plaatsen. | ||
2.13 | Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de Algemene Keur waaronder het verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van vergunningen. | D&H | Adjunct-directeur | Het betreft hier het verlenen en weigeren van vergunningen en alle werkzaamheden die voortvloeien uit het toepassen van de Keur. | ||
2.14 | Het nemen van besluiten op grond van artikel 18 van de Verordening Waterbeheer Zuid-Holland. | D&H | Adjunct-directeur | Het betreft hier het vergunnen van lozingen en onttrekkingen (kwantiteit). | ||
2.15 | Het nemen van besluiten inzake peilvergunningen (artikel 19 Verordening Waterbeheer Z-H). | D&H | Adjunct-directeur | Het betreft hier het afwijken van het peilbesluit. In de vergunning wordt toestemming gegeven om een afwijkend peil te hanteren. | ||
2.16 | Het verlenen van subsidies op basis van door de VV vastgestelde regelingen. | D&H | Adjunct-directeur, sectorhoofd, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | Adjunct-directeur, sectorhoofd, ieder voorzo-ver het zijn taken betreft. | ||
3. | Afvalwaterzuivering en Werken (AWW) | |||||
3.1 | Nemen van besluiten op grond van de stimuleringsregeling Afkoppelen verhard oppervlak Delfland. | D&H | Adjunct-directeur | Het betreft hier een subsidieregeling voor het afkoppelen van verhard oppervlak. | ||
3.2 | Nemen van besluiten op grond van de stimuleringsregeling Waterkwaliteitsspoor Delfland (artikel 27 Wet verontreiniging oppervlaktewateren en artikel 78 Waterschapswet). | D&H | Adjunct-directeur | Het betreft hier een subsidieregeling die zich richt op openbare riolering. Alleen gemeenten komen als beheerder van de openbare riolering voor subsidie in aanmerking. | ||
3.3 | Nemen van besluiten op grond van de verordening Bijdrage riolering buitengebied. | D&H | Adjunct-directeur | Artikel 27 Wet verontreiniging oppervlaktewateren en artikel 78 Waterschapswet. | ||
3.4 | Toetsen van rioleringsplannen aan het beleid van Delfland. | D&H | Adjunct-directeur | Gemeenten maken een rioleringsplan per locatie. Delfland toetst dit plan aan zijn beleid en bericht de gemeente schriftelijk over zijn bevindingen. Grondslag voor deze toets is de Wet verontreiniging oppervlaktewateren. | ||
3.5 | Het inspreken op het gemeentelijk rioleringsplan op grond van artikel 4:23 van de Wet milieubeheer. | D&H | Adjunct-directeur | Gemeenten maken een gemeentelijk rioleringsplan. Op grond van artikel 4.23, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wet milieubeheer betrekken burgemeester en wethouders bij de voorbereiding van het plan ondermeer de beheerders van de oppervlaktewateren waarop het ingezamelde water wordt geloosd. | ||
3.6 | Sluiten van planschadevergoedings-overeenkomsten binnen de vastgestelde kredieten. | D&H | Adjunct-directeur | Adjunct-directeur | ||
4 | Sector FZ | |||||
4.1 | Toepassing geven aan de hardheidsclausule van artikel 63 Algemene wet inzake rijksbelastingen | D&H | Secretaris-directeur | |||
4.2 | Aanvaarden van erfstellingen, legaten of schenkingen voorzover hieraan geen bezwarende voorwaarden zijn gebonden. | VV | D&H | Dijkgraaf | Dijkgraaf | De dijkgraaf is op grond van artikel 95 Waterschapswet bevoegd om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Dit omvat ondermeer het ondertekenen van overeenkomsten en aktes. Hierbij krijgt hij ook de bevoegdheid op grond van mandaat en volmacht om de onderliggende besluiten te nemen. |
4.3 | Treffen van conservatoire maatregelen ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit. | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | Bevoegdheid op grond van artikel 86, eerste lid, Waterschapswet. Het gaat hier bijvoorbeeld om het ondertekenen van correspondentie. | |
4.4 | Kopen, vervreemden of verpanden van waardepapieren. | VV | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | |
4.5 | Sturen van ontvangstbevestigingen. | D&H | Teamleider registratuur | De teamleider registratuur krijgt mandaat om ontvangstbevestigingen te sturen op ingekomen brieven. Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke plicht van bijvoorbeeld artikel 6:14 Awb. Deze ontvangstbevestiging zijn zgn. tekstneutraal: “Uw brief van (datum) is ontvangen en geregistreerd onder nummer: …” Het organisatieonderdeel dat de brief vervolgens in behandeling neemt, stuurt dikwijls daarna nog een “inhoudelijke ontvangstbevestiging” met bijv. de mededeling dat de brief in behandeling is bij … en dat contact kan worden opgenomen met … voor nadere informatie over de afhandeling. | ||
5 | Sector EFZ | |||||
5.1 | Het beschikken over een algemeen voorbereidingskrediet ter grootte van 2.500.000 euro. | VV | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | Bij besluit van 15 september 2005 heeft de VV een algemeen voorbereidingskrediet van 2.5 euro miljoen ter beschikking gesteld aan de secretaris-directeur en hem gemachtigd na voorafgaande instemming van D&H vanuit het algemeen voorbereidingskrediet specifieke voorbereidingskredieten toe te wijzen aan budgethouders. |
5.2 | Het aangaan van geld- en kapitaalmarkttransacties op basis van een door het college genomen besluit binnen de ruimte van de vastgestelde jaarbegroting en de meerjarenraming. | VV | D&H | Sectorhoofd EFZ | Wet financiering decentrale overheden. Bevoegdheid tot het nemen van het besluit is gedelegeerd. D&H zijn bevoegd binnen de ruimte van de begroting. Er is geen mandaat verleend. De dijkgraaf is op grond van artikel 95 Waterschapswet bevoegd om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Hij kan een ander machtigen om deze bevoegdheid (tot ondertekening) uit te oefenen. Dit behoeft de instemming van D&H, die hiermee is gegeven. | |
5.3 | Het aangaan en wijzigen van rekening-courantovereenkomsten op grond van een door het college genomen besluit. | VV | D&H | Sectorhoofd EFZ | Er is geen mandaat verleend. D&H is dus bevoegd om besluit te nemen. | |
5.4 | Het verlenen van vermindering of kwijtschelding aan hen die hebben aangenomen aan Delfland iets te doen of leveren. | VV | D&H | Secretaris-directeur | Secretaris-directeur | Deze procedure dubieuze debiteuren loopt via EFZ. |
5.5 | Verrichten van rechtshandelingen die nodig zijn voor het betaalbaar stellen van de facturen van de organisatie bij de Nederlandsche WaterschapsBank en het doen van interne overboekingen tussen eigen Delflandrekeningen. | D&H | Sectorhoofd EFZ | Sectorhoofd EFZ | Besluit D&H 24 januari 2006, kenmerk 568055. Hierbij geldt als voorwaarde dat deze handelingen binnen de uitoefening van de taak van het sectorhoofd EFZ vallen. | |
5.6 | Doen van een aanbod tot schadevergoeding voor zover het overeengekomen eigen risico van Delflands verzekering niet wordt overschreden. | D&H | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd EFZ, ieder voorzover het zijn taken betreft. | Secretaris-directeur, adjunct-directeur, sectorhoofd EFZ, ieder voorzover het zijn taken betreft. | Bevoegdheid op grond van artikel 84, eerste lid, Waterschapswet. Het betreft hier dagelijkse aangelegenheden van Delfland. Indien de schadevergoeding boven het eigen risico uitstijgt, is alleen de secretaris-directeur bevoegd. | |
6 | P&O | |||||
6.1 | Uitoefenen van de bevoegdheden van de Sectorale Arbeidsvoorwaardenregelingen Waterschapspersoneel (SAW), waar het directieleden betreft, met uitzondering van het stellen van regels. | D&H | Portefeuille-houder personele aangelegen-heden | Het stellen van regels is voorbehouden aan D&H tenzij de SAW de VV bevoegd acht. Met betrekking tot de overige ambtenaren is het mandaat in de volgende punten geregeld. Tevens is uitgezonderd het uitoefenen van bevoegdheden die expliciet zijn voorbehouden aan een ander orgaan dan D&H. | ||
6.2 | Uitoefenen van de bevoegdheden van hoofdstukken 2 t/m 6, 8.1 en 9 t/m 12 van de SAW, uitgezonderd het uitoefenen van de bevoegdheden waar het directieleden betreft en met uitzondering van het stellen van regels. | D&H | Secretaris-directeur; adjunct-directeur voor zijn aandachtsge-bied: besluiten inzake - art. 3.1.19 - art. 4.1.2 - art. 4.4.2 - art. 4.4.8 - art. 6.1.1 - art. 6.2.8 | Besluiten t.a.v. extra salarisverhoging (art. 3.1.7), persoonlijke toelage (art. 3.1.11), arbeidsmarkttoelage (3.1.12) en extra beloning (art. 6.1.8) behoeven de goedkeuring van de portefeuillehouder personele aangelegenheden. Het stellen van regels is voorbehouden aan D&H tenzij de SAW de VV bevoegd acht. Tevens is uitgezonderd het uitoefenen van bevoegdheden die expliciet zijn voorbehouden aan een ander orgaan dan D&H. Er is ondermandaat voor de Adjunct-directeuren t.a.v. de bevoegdheden van art. 3.1.19 (toekennen van jubileumgratificaties), art. 4.1.2 (verzoeken tot werktijdvermindering), art. 4.4.2 (zwangerschaps- en bevallingsverlof), art. 4.4.8 (zorgverlof), art. 6.1.1. (vaststellen van personeelsbeoordelingen) en art. 6.2.8 (verrichten van wachtdiensten). | ||
6.3 | Uitoefenen van de bevoegdheden met betrekking tot disciplinaire maatregelen en schorsing van ambtenaren. | D&H | Secretaris-directeur | Het betreft de bevoegdheden van hoofdstuk 7 en 8.2 van de SAW. | ||
6.4 | Vaststellen van functiebeschrijvingen en het doen van de schriftelijke mededeling aan de ambtenaar van de functiebeschrijving, waardering en ingangsdatum, uitgezonderd het uitoefenen van de bevoegdheden waar het directieleden betreft. | D&H | Secretaris-directeur | Het betreft de bevoegdheid als bedoeld in art. 3 en 5 van de Procedure FuWater (Bijlage IV van de SAW). | ||
6.5 | Vaststellen van de waardering en functieschaal van functies. | D&H | Portefeuille-houder personele aangelegen-heden | Het betreft de bevoegdheid als bedoeld in art. 4 van de Procedure FuWater (Bijlage IV van de SAW). | ||
6.6 | Uitoefenen van de bevoegdheden binnen het stagebeleid van Delfland en van de Regeling ouderschapsverlof Delfland. | D&H | Secretaris-directeur; adjunct-directeur voor zijn aandachts-gebied | |||
6.7 | Het uitoefenen van bevoegdheden voor bijzondere situaties, waarin de SAW niet of niet in redelijkheid voorziet, met uitzondering van het stellen van regels. | D&H | Portefeuille-houder personele aangelegen-heden | Het stellen van regels is voorbehouden aan D&H, tenzij de SAW de VV bevoegd acht. Tevens is uitgezonderd het uitoefenen van bevoegdheden die expliciet zijn voorbehouden aan een ander orgaan dan D&H. | ||
6.8 | Vaststellen van een regeling voor veiligheid, gezondheid en welzijn van personeel. | D&H | Secretaris-directeur | Het betreft hier artikel 6.1.2, tweede lid, van de SAW: De bedrijfskundige begeleiding van de ambtenaar geschiedt door de Arbo-dienst, overeenkomstig door D&H te stellen regelen. | ||
6.9 | Vaststellen en wijzigen van nadere rechtspositieregelingen. | VV | D&H | |||
6.10 | Vaststellen en wijzigen van regelingen inzake de ondernemingsraad en het georganiseerd overleg. | VV | D&H | |||
6.11 | Besluiten op bezwaar in overeenstemming met het advies van de commissie bezwaarschriften. | D&H | Portefeuille-houder personele aangelegen-heden | Indien het advies van de commissie niet wordt gevolgd, dient D&H op het bezwaar te besluiten. Indien het primaire besluit in mandaat is genomen, dan is de gemandateerde van het primaire besluit niet bevoegd om op het bezwaar te beslissen (verbod artikel 10:3, derde lid, Awb). Dit betekent dat primaire beslissingen van de adjunct-directeuren in bezwaar door de secretaris-directeur worden afgedaan en primaire beslissingen van de secretaris-directeur in bezwaar door de portefeuillehouder personele aangelegenheden. Primaire besluiten van de portefeuillehouder personele aangelegenheden moeten in bezwaar door D&H worden afgedaan. Zie ook algemeen mandaat nr. 1.16. | ||
6.12 | Het uitoefenen van de bevoegdheden van het algemeen bestuur op grond van artikel 8.1.8 SAW (eervol ontslag op grond van onverenigbaarheid van karakters). | VV | D&H | Deze bevoegdheid is gedelegeerd aan het college. Er is geen mandaat verleend. | ||
6.13 | Het doen van voordrachten op grond van artikel 8.1.8, eerste en tweede lid, SAW. | D&H | Portefeuille-houder personele aangelegen-heden |
Toelichting Mandaatbijlage
In het D&H-stuk van 30 mei 2006, kenmerk 583681, is aangegeven wat precies is gewijzigd. Veelal gaat het om een aanscherping van de omschrijving van de bevoegdheid waarvoor mandaat is verleend of om het verschuiven van het mandaat naar een andere functionaris. Bij de wijziging van het Mandaatbesluit en de Mandaatbijlage bij besluit van D&H van 30 mei 2006 is zoveel mogelijk de volgende algemene lijn aangehouden. Mandaten en volmachten liggen veelal centraal bij de secretaris-directeur. Indien nodig, zijn de mandaten of volmachten op operationeel niveau gelegd. Het gaat dan meestal om het niveau van adjunct-directeur, sectorhoofd of teamleider.
Er dient, bij het toepassen van een volmacht, onderscheid te worden gemaakt tussen het nemen van het bestuurlijke besluit tot het aangaan van een contract en het ondertekenen van het betreffende contract waarmee het een en ander juridisch wordt bekrachtigd. Er dient altijd een besluit van D&H aan het toepassen van een volmacht ten grondslag te liggen. Elke privaatrechtelijke rechtshandeling dient ingebed te zijn in een besluit van D&H. Zonder dergelijk besluit kan geen gebruik van een volmacht worden gemaakt. Naar aanleiding hiervan is besloten dat het nemen van het besluit dat noodzakelijk is voor het uitoefenen van een volmacht in principe bij de gevolmachtigde moet worden neergelegd. Dit houdt in dat de houder van een volmacht tevens het mandaat heeft die besluiten te nemen, in de zin van de Awb. Op deze wijze wordt voorkomen dat het college steeds een besluit neemt aangaande het doen van een rechtshandeling uit hoofde van een vergeven volmacht. Zie artikel 5, eerste en tweede lid, van het Mandaatbesluit en de toelichting daarop.
Een gegeven mandaat is een bevoegdheid en schept voor de functionaris géén verplichting om van het mandaat gebruik te maken. De mandaatnemer kan dus te allen tijde beslissen om in een bepaalde aangelegenheid géén gebruik te maken van het gegeven mandaat. Hij kan de beslissing dan aan D&H voorleggen.
Bij twijfel of van het gegeven mandaat of volmacht gebruik kan worden gemaakt, dient de (onder)gemandateerde of de gevolmachtigde overleg te plegen met de mandaat- of volmachtgever. Indien onzekerheid blijft, kan het verstandig zijn om geen gebruik te maken van het mandaat of de volmacht en de zaak in D&H (bij mandaat) of bij de dijkgraaf (inzake volmacht) te leggen.
• Bij afwezigheid van de secretaris-directeur kan het mandaat of de volmacht worden uitgeoefend door de plaatsvervangend secretaris-directeur. Bij afwezigheid van de gemandateerde of gevolmachtigde kan een hiërarchisch leidinggevende het mandaat of de volmacht uitoefenen. Zie artikel 12 van het Mandaatbesluit.
Een centrale en belangrijke bepaling van het Mandaatbesluit is artikel 2. Artikel 2 van het Mandaatbesluit bepaalt de reikwijdte van bovenstaande mandaten en volmachten: Elk mandaat of volmacht voor het nemen van een besluit of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling omvat ook alle daarmee samenhangende (voorbereidende of uitvoerende) rechtshandelingen.
Mandaten of volmachten die in de hele organisatie of veel organisatieonderdelen worden gebruikt, zijn opgenomen in hoofdstuk 1 van de Mandaatbijlage onder het kopje Algemeen.
Indien twee verschillende mandaten of volmachten van toepassing zouden kunnen zijn, gaat de in deze situatie meest specifieke van de twee vóór. Bijvoorbeeld: bij de koop van een dijkhuisje voor een bedrag van 9.000 euro geldt het mandaat voor kopen van onroerende zaken en niet het mandaat van een teamleider om rechtshandelingen ter verrichten tot een financieel belang van 10.000 euro.