Organisatie | Waterschap Noorderzijlvest |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Algemene inkoopvoorwaarden waterschap Noorderzijlvest 2005 |
Citeertitel | Algemene inkoopvoorwaarden |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Geen
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2005 | 24-08-2011 | nieuwe regeling | 07-12-2005 Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant, 2005-12-04 | Geen |
Hoofdstuk 1 Algemene inkoopvoorwaarden
Afwijkingen van de onderhavige inkoopvoorwaarden zijn slechts geldig voor zover door
de opdrachtgever schriftelijk worden aanvaard en gelden slechts voor de order of overeenkomst
waarop ze betrekking hebben. Indien enige bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden
nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene
De leverancier is verplicht de bij order en/of overeenkomst gestelde termijnen na te komen
en op de daarbij gestelde plaats af te leveren. Bij niet voldoening van de leverancier aan
deze verplichting is de leverancier zonder ingebrekestelling in verzuim.
De opdrachtgever is dan gerechtigd zonder ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst en
onverminderd de verdere rechten van de opdrachtgever (zoals onder meer vordering tot
schadevergoeding) de order en/of overeenkomst te ontbinden, zonder dat de opdrachtgever
5. Kwaliteit, garantie en keuring
De leverancier garandeert dat de geleverde producten beantwoorden aan de overeenkomst
en dat de zaken beschikken over de eigenschappen die zijn toegezegd, vrij van gebreken,
geschikt voor het doel waarvoor ze zijn bestemd en voldoen aan de wettelijke eisen en
overige overheidsvoorschriften, alsmede aan de eisen van binnen de branche gehanteerde
veiligheids- en kwaliteitsnormen, alle zoals deze gelden op het moment van levering.
6. Risico- en eigendomsovergang
In geval van afkeuring of indien hetgeen door de leverancier is geleverd niet aan de
overeenkomst beantwoordt, heeft de opdrachtgever het recht binnen bekwame tijd, nadat
zij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had kunnen ontdekken, bij de leverancier te
reclameren. Bewerking, ingebruikneming, verwerking of doorlevering van de geleverde
In geval de opdrachtgever aan de leverancier materialen, zoals gereedschappen, tekeningen,
specificaties en software ter beschikking stelt ten behoeve van de nakoming van zijn
verplichtingen, blijven deze eigendom van de opdrachtgever. Leverancier zal deze
bewaren, afgescheiden van voorwerpen welke toebehoren aan hemzelf en derden.
Indien de leverancier in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn
verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening in en buiten
rechte voor rekening van de leverancier. In ieder geval is de leverancier in het geval van
een geldvordering incassokosten verschuldigd. De incassokosten worden berekend
overeenkomstig het incassotarief zoals door de Nederlandse Orde van Advocaten in
Ten aanzien van de door de opdrachtgever verstrekte tekeningen, ramingen, schema's
ontwerpen en dergelijke behoudt de opdrachtgever zich naast het eigendomsrecht ook het
auteursrecht voor. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de
opdrachtgever noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en of aan derden worden
getoond of ter hand gesteld of door de leverancier worden gebruikt ter vervaardiging van
goederen of uitvoering van werken, waarop deze betrekking hebben.
Indien door de opdrachtgever aan de leverancier gegevens van vertrouwelijke aard ter
beschikking zijn gesteld, die noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering van de opdracht,
is de leverancier verplicht te waarborgen dat de betreffende gegevens uitsluitend worden
gebruikt in het kader van de uitvoering van de opdracht en voorts onverwijld alle
maatregelen te treffen en aanwijzingen op te volgen die de opdrachtgever heeft gegeven.
De leverancier is voorts verplicht alle gegevens te retourneren, dan wel te vernietigen op
het door de opdrachtgever bij de verlening van de opdracht kenbaar gemaakte tijdstip. Bij
de verlening van de opdracht, dan wel zo spoedig mogelijk daarna, deelt de opdrachtgever
aan de leverancier mee, welke gegevens een vertrouwelijk karakter dragen.
Indien door de opdrachtgever aan de leverancier gegevens beschikbaar worden gesteld, die
noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering van de opdracht, maar waarvoor ten aanzien
van de opdrachtgever bepaalde beperkingen gelden voor wat betreft de verstrekking van die
gegevens aan derden, neemt de leverancier bij de uitvoering van de opdracht te allen tijde
dezelfde beperkingen in acht. De opdrachtgever vermeldt bij de verstrekking van de
opdracht, dan wel zo spoedig mogelijk daarna, om welke beperkingen het gaat. Lid 5,
Op verzoek van de opdrachtgever zal leverancier aan de opdrachtgever informatie
verschaffen over de samenstelling van deze gevaarlijke stoffen, dat bij het vervoeren,
opslaan en verwerken kan worden voldaan aan de betreffende wettelijke voorschriften en
bepalingen van internationale verdragen, conventies en overeenkomsten geldig in de in
De leverancier garandeert dat alle producten voldoen aan de daarvoor geldende
specificaties, voorts dat zij met goed vakmanschap zijn vervaardigd en verricht, van een
goede kwaliteit en vrij van constructie-, fabricage- en materiaalfouten zijn en dat hun
werking voldoet aan de in Nederland geldende wetten of andere van overheidswege
De leverancier garandeert, dat de zaken geheel compleet en voor gebruik gereed zijn. Hij
zorgt ervoor dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen,
reservedelen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken, die noodzakelijk zijn voor het
realiseren van het door de opdrachtgever schriftelijk aangegeven doel, worden meegeleverd,
De leverancier verbindt zich alle gebreken die zich aan de geleverde producten voordoen
na de aflevering of voltooiing en gedurende een in de order dan wel overeenkomst bepaalde
periode vanaf de ingebruikstelling van het product waaraan of waarvoor de levering is
verricht voor zijn rekening binnen de door de opdrachtgever bij aanzegging gestelde
redelijke termijn weg te nemen door herstel, vervanging of aanvulling, tenzij blijkt dat deze
gebreken het gevolg zijn van een normale slijtage of onoordeelkundig gebruik door de
Bij gebreke van behoorlijke nakoming en/of bij gebreke van nakoming binnen de gestelde
termijn alsmede in spoedeisende gevallen, heeft de opdrachtgever het recht voor rekening
en risico van de leverancier het nodige te verrichten of door derden te doen verrichten, mits
de leverancier hiervan zo spoedig mogelijk in kennis wordt gesteld.
Voornoemde periode wordt verlengd met het aantal dagen dat van het product, waaraan of
waarvoor de levering of prestatie is verricht, geen gebruik kon worden gemaakt wegens het
wegnemen van de gebreken in de geleverde zaken of prestaties.
Leverancier vrijwaart opdrachtgever voor aanspraken van derden op vergoeding van schade
op grond van aansprakelijkheid zoals bedoeld in de vorige leden en zal op eerste verzoek
van opdrachtgever een schikking treffen met die derden, dan wel zich in recht, in plaats van
of gezamenlijk met opdrachtgever, een en ander ter beoordeling door opdrachtgever,
De leverancier is van rechtswege in verzuim indien hij een verplichting uit hoofde van de
overeenkomst of van andere daaruit voortvloeiende overeenkomsten niet, niet tijdig of niet
naar behoren nakomt. Indien de leverancier enige verplichting uit hoofde van de overeenkomst
of van andere daaruit voortvloeiende overeenkomsten niet, niet tijdig of niet
behoorlijk nakomt alsmede in geval van faillissement, surseance van betaling of schuldsanering
en in geval van stillegging, liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkbare
rechtstoestand van de onderneming van de leverancier, heeft de opdrachtgever het recht de
overeenkomst terstond (zonder ingebrekestelling) en zonder rechterlijke tussenkomst
eenzijdig geheel of gedeeltelijk te beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving
aan de leverancier en/of betalingsverplichtingen op te schorten en/of uitvoering van
de overeenkomst geheel of gedeeltelijk voor rekening van de leverancier aan derden op te
dragen zonder dat de opdrachtgever tot enige schadevergoeding gehouden is, onverminderd
eventueel aan de opdrachtgever verder toekomende rechten, waaronder begrepen het recht
Onverminderd alle andere rechten kan de opdrachtgever de overeenkomst geheel of
gedeeltelijk ontbinden, indien door de leverancier of een van zijn ondergeschikten of
vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die
deel uitmaakt van de opdrachtgever als organisatie of aan een van haar organen, ondergeschikten
Onder verwijzing naar de wet Bibob kan de opdrachtgever deelnemingen aan aanbestedingen
weigeren of overeenkomsten inzake opdrachten ontbinden, zodra zich feiten
en omstandigheden voordoen die erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat de
betrokken leverancier, of een door hem ingeschakelde derde, in relatie staat tot strafbare
feiten. Ontbinding op grond van dit artikel vrijwaart de opdrachtgever van alle door de leverancier
gemaakte of nog te maken kosten, van welke aard ook, terwijl de opdracht of de rest
daarvan door de opdrachtgever direct aan een derde partij gegund kan worden.
17. Wijziging van de voorwaarden
De opdrachtgever zal de gewijzigde voorwaarden aan de leverancier toezenden. Indien
geen tijdstip van in werking treden is meegedeeld, treden de wijzigingen jegens de
leverancier in werking zodra de wijziging is meegedeeld, tenzij binnen 14 dagen na
inwerkingtreding respectievelijk mededeling als in dit artikel genoemd, de leverancier
schriftelijk aan de opdrachtgever heeft meegedeeld de wijziging(en) niet te aanvaarden.
Indien zulk een mededeling door de leverancier is gedaan, blijven de onderhavige
algemene voorwaarden op reeds gesloten overeenkomsten van toepassing.
Hoofdstuk 2 Aanvullende voorwaarden inzake opdrachten en het aannemen van werk ten behoeve van de opdrachtgever.
In deze aanvullende inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder:
installatie/montage hulpmiddelen: alle voertuigen, uitrustingsstukken, kranen,
steigerwerk en onderdelen daarvan, verbruiksartikelen en dergelijke, die de leverancier
gebruikt bij de uitvoering van de overeenkomst, uitgezonderd de zaken die verwerkt
dienen te worden in de tot stand te brengen stoffelijke objecten.
Deze aanvullende voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen, aanbiedingen en
overeenkomsten met betrekking tot het uitvoeren van opdrachten en/of aannemen van werk
door leverancier. Naast deze aanvullende voorwaarden zijn de algemene
inkoopvoorwaarden van het waterschap Noorderzijlvest op vorenbedoelde aanvragen,
aanbiedingen en overeenkomsten van toepassing, tenzij hiervan in de aanvullende
voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk of door de aard van de artikelen wordt afgeweken.
21. Personeel, hulpmiddelen en materialen
22. Zelfstandige functionerende machine (en installatie)
De leverancier is in het kader van de Europese Machinerichtlijn verantwoordelijk voor de
veiligheid van de machine als zijnde de fabrikant van de gehele machine. De opdrachtgever
aanvaardt derhalve geen enkele aansprakelijkheid voortvloeiend uit de niet correcte toepassing
van de Richtlijn, inclusief aansprakelijkheid op grond van artikel 8 lid 7 van de
Machinerichtlijn. De machine of installatie is het geheel van werktuigbouwkundig,
elektrotechnisch, besturingstechnisch en bouwkundig onderdelen dat is samengebouwd.
23. Niet zelfstandige functionerende machine (installatie) of delen hiervan
De leverancier is in het kader van de Europese Machinerichtlijn verantwoordelijk voor de
veiligheid van de machine als zijnde de fabrikant van de machine. De opdrachtgever
aanvaardt derhalve geen enkele aansprakelijkheid voortvloeiend uit de niet correcte
toepassing van de Richtlijnen, inclusief aansprakelijkheid op grond van artikel 8 lid 7 van
Elektrotechnische installaties die geen onderdeel uitmaken van een machine dient de
leverancier te leveren met een verklaring dat de installatie voldoet aan de NEN-EN-IEC
60204-1 en NEN-EN 60439 en 60529 normen.
Onder bedieningshandleiding wordt verstaan de voorschriften voor bediening, onderhoud en revisie van de
machine en onderdelen ervan. De bedieningshandleiding moet in de Nederlandse taal zijn opgesteld
In het Technisch Constructie Dossier (TCD) moet een risicoanalyse zijn opgenomen opgesteld volgens de
Machinerichtlijn en moet tenminste het volgende omvatten:
De opdrachtgever zal slechts betalen zodra het werk door de leverancier naar genoegen van
de opdrachtgever is opgeleverd en/of de opdracht naar genoegen door de leverancier is
uitgevoerd en nadat de leverancier op eerste verzoek van de opdrachtgever heeft aangetoond
dat deze het in het werk gestelde personeel en medewerkers het hun toekomende
De opdrachtgever heeft steeds het recht de door de leverancier ter zake van de verrichte
werkzaamheden verschuldigde sociale premies, BTW en loonbelasting inclusief premies
volksverzekering, waarvoor de opdrachtgever als eigenbouwer ingevolge de Wet Ketenaansprakelijkheid
hoofdelijk aansprakelijk zou kunnen zijn, aan leverancier te betalen door
storting op diens geblokkeerde rekening in de zin van de Wet Ketenaansprakelijkheid.
27. Verplichtingen van de leverancier
De leverancier dient voor het tot stand komen van de overeenkomst schriftelijk te melden
of de aangeboden en te leveren producten (milieu) gevaarlijke stoffen bevatten die vrij
kunnen komen tijdens het normale gebruik, alsook bij storingen, reparaties, onderhoud of
calamiteiten, het verwijderen, opslaan, storten, verplaatsen, afvoeren dan wel bij het
vernietigen aan het einde van de levensduur van de desbetreffende producten.
Indien dit het geval is, dient de leverancier bij de aflevering een duidelijke instructie te
voegen met preventieve maatregelen, hoe het vrijkomen dient te worden voorkomen.
Bovendien dient de leverancier de maatregelen te vermelden die getroffen dienen te worden
om de opdrachtgever en derden in geval van vrijkomen tegen deze stoffen te beschermen.
Personeel en medewerkers van de opdrachtgever worden ook als derden aangemerkt.