Overheidsorganisatie | Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard |
---|---|
Officiële naam regeling | Inspraakverordening Schieland en de Krimpenerwaard |
Citeertitel | Inspraakverordening Schieland en de Krimpenerwaard |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur – waterschappen |
Deze verordening treedt acht dagen na de dag van bekendmaking in werking.
De Inspraakverordening Schieland en de Krimpenerwaard, vastgesteld bij besluit van de verenigde vergadering op 30 maart 2005, wordt ingetrokken
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Onbekend
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-10-2006 | 19-07-2013 | nieuwe regeling | 27-09-2006 De Postiljon ed. Zoetermeer, 12-10-2006 | Onbekend |
De verenigde vergadering van Schieland en de Krimpenerwaard; op voordracht van dijkgraaf en hoogheemraden van Schieland en de Krimpenerwaard
van 25 juli 2006; gelet op artikel 79 van de Waterschapswet;
B E S L U I T :
vast te stellen de Inspraakverordening.
inspraak: het betrekken van ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding van de door de verenigde vergadering te nemen besluiten.
inspraakprocedure: de wijze waarop de inspraak gestalte wordt gegeven;
te nemen besluit: het in ontwerp door dijkgraaf en hoogheemraden opgestelde door de verenigde vergadering te nemen besluit.
1. Op de inspraak is de procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op te nemen besluiten:
die rechtstreeks voortvloeien uit voorschriften van hoger gezag;
die slechts interne werking hebben voor het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard;
tot het doen van voordrachten, benoemingen of ontslag;
tot het aangaan van overeenkomsten;
op verzoeken tot nadeelcompensatie op basis van wet- en regelgeving;
tot vaststelling en wijziging van belastingverordeningen, met uitzondering van wijziging van de belastingplicht en/of het belastingplichtig gebied;
tot het uitvoeren van gewoon onderhoud of verbetering van waterstaatswerken waarvan niet in betekenende mate een wijziging van de bestaande waterstaatkundige situatie is te verwachten;
tot het uitvoeren van gewoon onderhoud of verbetering van eigendommen.
tot vaststelling of wijziging van de begroting en de jaarrekening.
3. In afwijking van het eerste lid bedraagt de termijn van ter inzage ligging respectievelijk het naar voren brengen van zienswijzen tegen een te nemen besluit tot vaststelling van de begroting en jaarrekening twee weken en kunnen zienswijzen uitsluitend schriftelijk naar voren worden gebracht.
4. Dijkgraaf en hoogheemraden kunnen voor een te nemen besluit een andere inspraakprocedure vaststellen.
1. Ter afronding van de inspraak stelt de verenigde vergadering een eindverslag vast.
2. Het eindverslag bevat in elk geval:
een overzicht van de gevolgde inspraakprocedure;
een weergave van de zienswijzen die tijdens de inspraak mondeling of schriftelijk naar voren zijn gebracht;
een reactie op deze zienswijzen, waarbij met redenen omkleed wordt aangegeven op welke punten al dan niet tot aanpassing van het te nemen besluit wordt overgegaan.
3. Het eindverslag wordt toegezonden aan degene die een zienswijze naar voren heeft gebracht.
1. De Inspraakverordening Schieland en de Krimpenerwaard, vastgesteld bij besluit van de verenigde vergadering op 30 maart 2005, wordt ingetrokken.
2. Deze verordening treedt acht dagen na de dag van bekendmaking in werking.
3. Deze verordening wordt aangehaald als Inspraakverordening Schieland en de Krimpenerwaard.
Rotterdam, 27 september 2006
De verenigde vergadering voornoemd.
In artikel 79 van de Waterschapswet is aan het algemeen bestuur de verplichting opgelegd een inspraakverordening vast te stellen. Met de Wet uniforme voorbereidingsprocedure Algemene wet bestuursrecht en met name de Aanpassingswet uniforme voorbereidingsprocedure Algemene wet bestuursrecht is artikel 79 van de Waterschapswet gewijzigd. Als gevolg van de wijziging van artikel 79 van de Waterschapswet zijn voortaan in beginsel alle door de verenigde vergadering te nemen besluiten aan inspraak onderhevig.
Wet uniforme openbare voorbereidingsprocedure Awb
Op 1 juli 2005 is de Wet uniforme voorbereidingsprocedure Awb, tegelijk met de Aanpassingswet uniforme openbare voorbereidingsprocedure, in werking getreden. In deze wet wordt Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht grondig herzien en artikel 79 van de Waterschapswet gewijzigd. Ingevolge het overgangsrecht is de wijziging van artikel 79 van de Waterschapswet op 1 juli 2006 in werking getreden.
Afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht (oud/nieuw)
Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat een procedure voor de voorbereiding van besluiten. Deze afdeling heeft als doelstelling het bevorderen van eenheid in de wetgeving en het systematiseren en vereenvoudigen van wetgeving. Bij het in werking treden van de Awb in 1994 bestond naast deze afdeling nog een Afdeling 3.5 die een uitgebreide voorbereidingsprocedure kende. Met de nieuwe Wet uniforme openbare voorbereidingsprocedure Awb is beoogd deze twee procedures ineen te schuiven en tegelijkertijd te vereenvoudigen. Bij de Aanpassingswet uniforme openbare voorbereidingsprocedure Awb wordt de nieuwe afdeling in verschillende bijzondere wetten van toepassing verklaard. Zo is in deze wet Afdeling 3.4 (nieuw) van toepassing verklaard op de inspraak bij waterschappen. Uit de laatste zinsnede van het nieuwe tweede lid van artikel 79 van de Waterschapswet blijkt dat afwijkingen van afdeling 3.4 van de Awb zijn toegestaan. De Gemeente- en de Provinciewet kennen een vergelijkbare bepaling. In de Memorie van Toelichting (MvT) op de Wet uniforme voorbereidingsprocedure Awb (TK 1999-2000, 27 023, nr. 3, blz. 31) is te lezen dat in de Inspraakverordening zowel geheel als gedeeltelijk kan worden afgeweken van afdeling 3.4 van de Awb. Volgens de MvT kan dit laatste bijvoorbeeld plaatsvinden in gevallen waarin het wenselijk is om wel het ontwerp ter inzage te leggen, maar de inspraak daarover op andere wijze te organiseren dan via het mondeling naar voren brengen van zienswijzen of om te werken met andere termijnen.
Inspraakprocedure/deregulering
Aan inspraak kan op zeer uiteenlopende manieren vorm worden gegeven. Gekozen is voor een efficiënte regeling waarbij inwoners en bedrijven zoveel mogelijk betrokken worden bij de besluitvorming door het van toepassing verklaren van de procedureregeling van afdeling 3.4 van de Awb. Niettemin is gebruik gemaakt van de mogelijkheid om voor een aantal te nemen besluiten geen inspraak te verlenen of deze aan een kortere termijn te binden. Hiermee wordt recht gedaan aan de behoefte van insprekers en bestuur mede in relatie tot aard, schaal en reikwijdte van het te nemen besluit waarop inspraak plaatsvindt.