Organisatie | Waterschap Rivierenland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Omslagklassenverordening voor het Waterschap Rivierenland 2005 |
Citeertitel | Omslagklassenverordening voor het Waterschap Rivierenland 2005 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur – waterschappen |
1) Goedkeuring: goedgekeurd door gedeputeerde staten van provincie Gelderland bij besluit van 4 januari 2005, kenmerk MW2004.36383.
2) Bekendmaking: advertentie in huis-aan-huis-bladen gebiedsbreed in week 1, 2005, oa. in Zakengids, 05-01-2005.
3) Inwerkingtreding: Een verordening treedt pas 8 dagen na bekendmaking in werking. Deze verordening werkt echter terug tot 1 januari 2005
4) Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 3-1-2005
5) Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Zakengids, 05-01-2005
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-01-2005 | 01-01-2005 | 01-01-2010 | nieuwe regeling | 03-01-2005 Zakengids, 05-01-2005 | 2004-16506 |
Het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland:
gelezen het voorstel van 9 december 2004 van het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland;
gelet op artikel 120, zevende lid, van de Waterschapswet;
vast te stellen de Omslagklassenverordening voor het Waterschap Rivierenland 2005
Artikel 2 Instellen omslagklassen
Teneinde te voorkomen dat verschillen in hoedanigheid of ligging van onroerende zaken bij de toepassing van de verordening op de waterschapsomslagen leiden tot onevenredig voor- of nadeel voor de omslagplichtigen worden:
Artikel 3 Indeling omslagklassen
De indeling van onroerende zaken in omslagklassen als bedoeld in artikel 2 is aangegeven op bij deze verordening behorende kaarten (kaart 1 t/m 3).
Artikel 4 Vermenigvuldigingsfactor waterkeringszorg ongebouwd
Ten aanzien van de in de verordening op de waterschapsomslagen bedoelde omslagplichtigen voor de omslagheffing ongebouwd voor de waterkeringszorg wordt de op de voet van de verordening vastgestelde heffingsmaatstaf van een ongebouwde onroerende zaak die grotendeels in een omslagklasse is gelegen gecorrigeerd op basis van de volgende vermenigvuldigingsfactoren.
Artikel 5 Vermenigvuldigingsfactor waterkeringszorg gebouwd
Ten aanzien van de in de verordening op de waterschapsomslagen bedoelde omslagplichtigen voor de omslagheffing gebouwd voor de waterkeringszorg wordt de op de voet van de verordening vastgestelde heffingsmaatstaf van een gebouwde onroerende zaak die grotendeels in een omslagklasse is gelegen gecorrigeerd op basis van de volgende vermenigvuldigingsfactoren.
Artikel 6 Vermenigvuldigingsfactor waterkwantiteitsbeheer ongebouwd
Ten aanzien van de in de verordening op de waterschapsomslagen bedoelde omslagplichtigen voor de omslagheffing ongebouwd voor de waterkwantiteitsbeheer wordt de op de voet van de verordening vastgestelde heffingsmaatstaf van een ongebouwde onroerende zaak die grotendeels in een omslagklasse is gelegen gecorrigeerd op basis van de volgende vermenigvuldigingsfactoren.
Artikel 7 Vermenigvuldigingsfactor waterkwantiteitsbeheer gebouwd
Ten aanzien van de in de verordening op de waterschapsomslagen bedoelde omslagplichtigen voor de omslagheffing gebouwd voor het waterkwantiteitsbeheer, wordt de op de voet van de verordening vastgestelde heffingsmaatstaf van een gebouwde onroerende zaak die grotendeels in een omslagklasse is gelegen gecorrigeerd op basis van de volgende vermenigvuldigingsfactoren.
Op grond van artikel 11 van het overgangsreglement voor het waterschap Rivierenland draagt het Dagelijks bestuur van het waterschap zorg voor de voorbereiding van de overkomst van het overgaand gebied. De voorbereiding, waaronder de voorbereiding van de benodigde besluiten, geschiedt in overleg met de dagelijkse besturen van het hoogheemraadschap Alm en Biesbosch, het hoogheemraadschap van de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden en het zuiveringsschap Hollandse Eilanden en Waarden.
In onderdeel a wordt het begrip ‘beheersgebied’ gedefinieerd. Het betreft het gebied zoals omschreven in artikel 2 van het Algemeen Reglement voor het waterschap Rivierenland.
In onderdeel b wordt het begrip ‘taakgebied’ gedefinieerd. Het betreft hier een bij waterschapsreglement en de Verordening op de waterschapsomslagen aangegeven, binnen het beheersgebied van het waterschap gelegen gebied, waarin één of meer van de aan het waterschap opgedragen waterschapstaken worden behartigd.
In onderdeel c wordt het begrip ‘ongebouwde onroerende zaak’ omschreven. Verwezen is naar de definities in de verordening op de waterschapsomslagen teneinde te bereiken dat de inhoud van de begrippen in de Omslagklassenverordening en de Omslagverordening identiek zijn.
In onderdeel d wordt het begrip ‘gebouwde onroerende zaak’ omschreven. Verwezen is naar de definities in de verordening op de waterschapsomslagen teneinde te bereiken dat de inhoud van de begrippen in de Omslagklassenverordening en de Omslagverordening identiek zijn.
In onderdeel e is het begrip ‘waterkwantiteitsbeheer’ omschreven, omdat dit volgens het Algemeen reglement van het waterschap Rivierenland een afzonderlijke taak is en de kostentoedeling en het instellen van omslagklassen daarom voor deze taak afzonderlijk geschiedt.
In onderdeel f is het begrip ‘waterkeringszorg’ omschreven, omdat dit volgens het Algemeen reglement van het waterschap Rivierenland een afzonderlijke taak is en de kostentoedeling en het instellen van omslagklassen daarom voor deze taak afzonderlijk geschiedt.
In dit artikel is onder letter a aangegeven dat voor ongebouwde onroerende zaken in het taakgebied waar het waterschap de waterkeringszorg uitoefent omslagklassen worden ingesteld en hoeveel.
In dit artikel is onder letter b aangegeven dat voor gebouwde onroerende zaken in het taakgebied waar het waterschap de waterkeringszorg uitoefent omslagklassen worden ingesteld en hoeveel.
In dit artikel is onder letter c aangegeven dat voor ongebouwde onroerende zaken in het taakgebied waar het waterschap het waterkwantiteitsbeheer uitoefent omslagklassen worden ingesteld en hoeveel.
In dit artikel is onder letter d aangegeven dat voor gebouwde onroerende zaken in het taakgebied waar het waterschap het waterkwantiteitsbeheer uitoefent omslagklassen worden ingesteld en hoeveel.
De indeling van onroerende zaken in omslagklassen is aangegeven op van de Omslagklassenverordening deel uitmakende kaarten.
In dit artikel zijn ter zake de waterkeringszorg de omslagklassen voor ongebouwde onroerende zaken opgenomen met de bijbehorende vermenigvuldigingsfactoren. Voor de wijze waarop deze tot stand zijn gekomen alsmede voor de toelichting op het begrip ‘specifiek belang’ wordt verwezen naar het onderdeel ‘Het instellen van omslagklassen’ in het algemene deel van deze toelichtingen. Een onroerende zaak wordt altijd volledig in één omslagklasse ingedeeld. Dit is de omslagklasse waar het grootste deel van de onroerende zaak in is gelegen.
In dit artikel zijn ter zake de waterkeringszorg de omslagklassen voor gebouwde onroerende zaken opgenomen met de bijbehorende vermenigvuldigingsfactoren. Voor de wijze waarop deze tot stand zijn gekomen alsmede voor de toelichting op het begrip ‘specifiek belang’ wordt verwezen naar het onderdeel ‘Het instellen van omslagklassen’ in het algemene deel van deze toelichtingen. Een onroerende zaak wordt altijd volledig in één omslagklasse ingedeeld. Dit is de omslagklasse waar het grootste deel van de onroerende zaak in is gelegen.
In dit artikel zijn ter zake van het waterkwantiteitsbeheer de omslagklassen voor ongebouwde onroerende zaken opgenomen in de bijbehorende vermenigvuldigingsfactoren. Voor de wijze waarop deze tot stand zijn gekomen alsmede voor een toelichting op de begrippen ‘volledig voorzieningenniveau’, ‘onbemalen’, en ‘geen zichtbare waterbeheersingstaak’ wordt verwezen naar het onderdeel ‘Het instellen van omslagklassen’ in het algemene deel van deze toelichtingen. Een onroerende zaak wordt altijd volledig in één omslagklasse ingedeeld. Dit is de omslagklasse waar het grootste deel van de onroerende zaak in is gelegen.
In dit artikel zijn ter zake van het waterkwantiteitsbeheer de omslagklassen voor gebouwde onroerende zaken opgenomen met de bijbehorende vermenigvuldigingsfactoren. Voor de wijze waarop deze tot stand is gekomen alsmede de toelichting op het begrip ‘zichtbare waterbeheersingsstaak’ wordt verwezen naar het onderdeel ‘Het instellen van omslagklassen’ in het algemene deel van deze toelichtingen. Een onroerende zaak wordt altijd volledig in één omslagklasse ingedeeld. Dit is de omslagklasse waar het grootste deel van de onroerende zaak in is gelegen.
In het eerste lid is geregeld dat de verordening van toepassing is met ingang van 1 januari 2005. Hiermee wordt duidelijk op welk moment de nieuwe financiële verplichtingen die aan de omslagplichtigen worden opgelegd, een aanvang nemen (zelfs als op dat moment nog geen goedkeuring is verleend of nog geen bekendmaking heeft plaatsgevonden).
Het tweede lid regelt de inwerkingtreding. De Omslagklassenverordening kan niet in werking treden voordat zij is bekendgemaakt(artikel 73 van de Waterschapswet). Er is voor gekozen om de inwerkingtreding te stellen op de eerste dag na die van de bekendmaking.
In het derde lid is bepaald dat de Omslagklassenverordeningen van het voormalig waterschap en hoogheemraadschappen worden ingetrokken, maar dat de bepalingen van die verordeningen van toepassing blijven voor de jaren waarvoor de verordeningen hebben gegolden. Dit met het oog op nog op te leggen aanslagen over voorgaande jaren.