Organisatie | Waterschap Rijn en IJssel |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Besluit nadere regels vaarwegbeheer Oude IJssel |
Citeertitel | Besluit nadere regels vaarwegbeheer Oude IJssel |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | verkeer – water |
Deze regeling vervangt het Scheepvaartreglement voor de Oude IJssel.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2007 | nieuwe regeling | 09-11-2006 Publicatieblad, 2007, 02 | Onbekend. |
Dit besluit is van toepassing op de Oude IJssel vanaf Doesburg, met inbegrip van het sluizencomplex aldaar, tot aan de brug in de Slingerparallel ter hoogte van kilometerpaal 16,8 in de gemeente Oude IJsselstreek.
Artikel 4 Tijdelijke maatregelen
Het college van dijkgraaf en heemraden kan in geval van bijzondere omstandigheden het schutten of de doorvaart tijdelijk beperken of nader regelen.
Artikel 5 Bediening van sluizen en bruggen voor de scheepvaart
Het college van dijkgraaf en heemraden stelt de bedieningstijden van sluizen en bruggen vast.
Artikel 6 Mogelijkheid tot ontheffing
Het college van dijkgraaf en heemraden kan ontheffing verlenen van het verbod ingevolge artikel 2, tweede lid en artikel 3, tweede lid.
Artikel 8 Aanwijzing ambtenaren
Het college van dijkgraaf en heemraden wijst de ambtenaren aan die belast zijn met het toezicht en de handhaving op de naleving van hetgeen bij of krachtens dit besluit is bepaald.
Toelichting op het Besluit nadere regels vaarwegbeheer Oude IJssel
In 1985 heeft het bestuur van het voormalige waterschap van de Oude IJssel het Scheepvaartreglement voor de Oude IJssel 1985 vastgesteld. Dit reglement is grotendeels vervallen als gevolg van de inwerkingtreding van het Binnenvaartpolitiereglement. Reden waarom het Scheepvaartreglement voor de Oude IJssel bijna geheel teruggenomen kan worden.
Artikel 42 van de Scheepvaartverkeerswet geeft aan het waterschap de bevoegdheid aanvullende regels te stellen ten aanzien van het onderwerp waarin de Scheepvaartverkeerswet voorziet, voorzover die regels niet in strijd zijn met de bij of krachtens die wet gestelde regels. Van deze aanvullende bevoegdheid maakt het waterschap gebruik vanwege de specifieke situatie van de Oude IJssel als kleinere scheepvaartweg. De belangrijkste regels zijn in dit verband die betreffende de toegelaten afmetingen van schepen en die betreffende de toegelaten vaarsnelheden.
De Oude IJssel kan als vaarweg niet onbeperkt gebruikt worden. Met het oog op de veiligheid als vaarweg en de instandhouding van de Oude IJssel als vaarweg met bijbehorende werken en taluds, oevers en kaden zijn beperkingen nodig voor wat betreft de afmetingen en diepgang van schepen. Artikel 2 voorziet in die beperkingen.
Artikel 3 voorziet in het stellen van nadere regels betreffende de toegelaten snelheden. De achtergrond van deze regels is de veiligheid op de vaarweg en de bescherming van de vaarweg en bijbehorende voorzieningen zoals oevers en kaden.
De bedieningstijden worden door het college van dijkgraaf en heemraden vastgesteld (artikel 5). De tijden worden gepubliceerd en op borden bij de sluis in Doesburg vermeld.
Van de verbodsbepalingen kan in bijzondere gevallen ontheffing worden verleend (artikel 6).
Het Scheepvaartreglement kan vervallen. Die bepalingen, die in verband met de Oude IJssel als kleinere vaarweg gehandhaafd moeten blijven, worden als nadere regels (artikel 1 tot en met 8) aanvullend op het Binnenvaartpolitiereglement opnieuw vastgesteld.