Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2008 |
Citeertitel | Verordening reclamebelasting 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De ingang van de heffing is 1 januari 2008
Gemeentewet
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2009 | intrekking | 11-11-2008 Gemeenteblad, 2008, 34 | 2008/383 | |
23-11-2007 | nieuwe regeling | 30-10-2007 Gemeenteblad, 2007, 45 | 2007/322 |
De verordening reclamebelasting 2008 is toepasselijk binnen het gebied van de gemeente Tilburg in de straten:
Heuvelstraat (nr. 1 t/m 139 en nr. 2 t/m 130), Stadhuisplein,Juliana van Stolbergstraat, Nieuwlandstraat, Stationsstraat, Noordstraat, Tuinstraat, Pieter Vreedestraat, Telefoonstraat, Langestraat (nr. 142 t/m 160 en nr. 45 t/m 65a), Willem II straat en Pieter Vreedeplein, zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende kaart.
In de gevallen waarin de gemeente een vergunning heeft verleend voor het hebben van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg, is het belastingtijdvak de periode waarvoor de vergunning is verleend, met dien verstande dat bij een kalenderjaaroverschrijdende geldigheidsduur van de vergunning het belastingtijdvak gelijk is aan het kalenderjaar.
Indien het belastingtijdvak gelijk is aan het kalenderjaar en de belastingplicht eindigt voor het verstrijken van het belastingtijdvak, wordt op verzoek van belastingplichtige ontheffing verleent over zoveel twaalfde gedeelten van het over een jaar verschuldigde bedrag als er na het tijdstip van beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden van het belastingtijdvak resteren.
Tarief en berekening van de belasting.
Indien de gemeente een vergunning heeft verleend voor het hebben van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg, wordt voor de berekening van de reclamebelasting aangesloten bij de geldigheidsduur van die vergunning, tenzij blijkt dat het belastbaar feit zich gedurende een kortere periode heeft voorgedaan. In dat geval bestaat aanspraak op ontheffing, waarbij artikel 5 van overeenkomstige toepassing is.
Memorie van toelichting behorende bij de "Verordening reclamebelasting 2008"
1. Invoeren van reclamebelasting
De doelstelling voor het invoeren van reclamebelasting is tweeledig:
De reclamebelasting wordt ingevoerd in het gebied waarin de meeste winkels zich bevinden en waar winkeliers, horeca en zakelijke dienstverlening zich niet of onvoldoende hebben georganiseerd. Het gebied omvat de volgende straten:
Heuvelstraat (nr. 1 t/m 139 en nr. 2 t/m 130) , Stadhuisplein, Juliana van Stolbergstraat, Nieuwlandstraat, Stationsstraat, Noordstraat, Tuinstraat, Pieter Vreedestraat, Telefoonstraat, Langestraat (nr. 142 t/m 160 en nr. 45 t/m 65a), Willem II straat en Pieter Vreedeplein.
In een aantal andere gebieden in de binnenstad wordt hierdoor geen reclame-belasting geheven. Dit is een weloverwogen beslissing. De horeca in het horeca concentratiegebied (HCG) is verenigd in de Stichting HCG, welke stichting een eigen fonds heeft voor het stimuleren van kleinschalige activiteiten. Dit geldt eveneens voor de Schouwburgpromenade. De Emmapassage en Heuvelpoort zijn ook niet in het gebied opgenomen, omdat deze winkelcentra niet als openbare weg kunnen worden aangeduid.
In december 2006 en januari 2007 heeft een extern bureau een onderzoek ingesteld naar de haalbaarheid van reclamebelasting in zowel de binnenstad van de gemeente Tilburg als de gehele gemeente Tilburg. Op basis van dit onderzoek en het onderzoek dat door de afdeling Beheer en Onderhoud van de gemeente Tilburg is ingesteld, zijn uiteindelijk de volgende tariefklassen en tarieven vastgesteld:
Door middel van het hanteren van deze indeling van tariefklassen wordt het aantal grensgevallen tot een minimum gereduceerd. Voor de bepaling in welke tariefklassen men hoort, wordt de oppervlakte van alle openbare aankondigingen op één winkelunit, horecagelegenheid et cetera bij elkaar opgeteld. Openbare aankondigingen kleiner dan 1 m2 zijn niet in het klassenstelsel opgenomen, omdat dit voornamelijk kleine naambordjes betreft.
Met betrekking tot de tarieven wordt uitgegaan van een progressieve belastingvorm, omdat dit zich het beste verhoudt met de aard van de reclamebelasting. Voor het bepalen van de hoogte van de tarieven is van de volgende uitgangspunten uitgegaan:
In artikel 8 zijn de vrijstellingen geregeld.
Artikel 8, lid g heeft betrekking op losse reclameborden, die door de winkelier voor hun winkel op het trottoir geplaatst worden en die 's avonds, na winkelsluitingstijd, weer naar binnen worden gehaald. Dit artikel is derhalve niet van toepassing op reclameborden die zijn bevestigd aan de gevel of die op andere wijze zijn verankerd in de grond of een gevel.
Artikel 8, lid h heeft betrekking op openbare aankondigingen die niet of in zeer beperkte mate zijn gericht op het langskomend publiek. Hierbij valt te denken aan kledingstukken in een kledingwinkel of openbare aankondigingen die bestemd zijn voor het in de winkel of het bedrijf aanwezige publiek. De openbare aankondigingen richten zich daarbij niet op het langskomend publiek.
3. Kostentoerekening en tarieven 2008
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 oktober 2007