Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2009 |
Citeertitel | Verordening reclamebelasting 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009
Deze regeling vervangt de Verordening reclamebelasting 2008
1.Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reclamebelasting
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 01-01-2011 | intrekking | 11-11-2010 Gemeenteblad, 2010, 75 | 2010/331 | |
05-12-2008 | nieuwe regeling | 11-11-2008 Gemeenteblad, 2008, 34 | 2008/387 |
De raad van de gemeente Tilburg;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;
gelet op de artikelen 216, 217 en 227 van de Gemeentewet;
de verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2008 in te trekken;
de verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2009 vast te stellen.
De verordening reclamebelasting 2009 is van toepassing binnen het gebied van de gemeente Tilburg in de straten:
Heuvelstraat (nr. 1 t/m 139 en nr. 2 t/m 130), Stadhuisplein, Juliana van Stolbergstraat, Alexanderstraat, Monumentenstraat, Nieuwlandstraat, Stationsstraat, Willem II straat, Telefoonstraat, Langestraat (nr. 142 t/m 160 en nr. 45 t/m 65a), Noordstraat, Tuinstraat, Pieter Vreedeplein en Pieter Vreedestraat zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende kaart.
Onder de naam reclamebelasting wordt een directe belasting geheven ter zake van het hebben van openbare aankondigingen, welke zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.
In de gevallen waarin de gemeente een vergunning heeft verleend voor het hebben van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg, is het belastingtijdvak de periode waarvoor de vergunning is verleend, met dien verstande dat bij een kalenderjaaroverschrijdende geldigheidsduur van de vergunning het belastingtijdvak gelijk is aan het kalenderjaar.
Indien het belastingtijdvak gelijk is aan het kalenderjaar en de belastingplicht eindigt voor het verstrijken van het belastingtijdvak, wordt op verzoek van belastingplichtige ontheffing verleent over zoveel twaalfde gedeelten van het over een jaar verschuldigde bedrag als er na het tijdstip van beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden van het belastingtijdvak resteren.
Indien de gemeente een vergunning heeft verleend voor het hebben van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg, wordt voor de berekening van de reclamebelasting aangesloten bij de geldigheidsduur van die vergunning, tenzij blijkt dat het belastbaar feit zich gedurende een kortere periode heeft voorgedaan. In dat geval bestaat aanspraak op ontheffing, waarbij artikel 5 van overeenkomstige toepassing is.
De belasting is invorderbaar in één termijn, welke vervalt binnen een maand na dagtekening van het aanslagbiljet.
Bij de invordering van de reclamebelasting wordt geen kwijtschelding verleend.
Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.
Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reclamebelasting.
Memorie van toelichting behorende bij de “Verordening reclamebelasting 2009".
In het hieronder beschrevene zijn de wijzigingen opgenomen ten opzicht van de ´Verordening reclamebelasting 2008´.
De reclamebelasting is in 2008 ingevoerd in het gebied waarin de meeste winkels zich bevinden en waar winkeliers, horeca en zakelijke dienstverlening zich niet of onvoldoende hebben georganiseerd. Het gebied omvat de volgende straten:
Heuvelstraat (nr. 1 t/m 139 en nr. 2 t/m 130) , Stadhuisplein, Juliana van Stolbergstraat, Nieuwlandstraat, Stationsstraat, Noordstraat, Tuinstraat, Pieter Vreedestraat, Telefoonstraat, Langestraat (nr. 142 t/m 160 en nr. 45 t/m 65a), Willem II straat, Pieter Vreedeplein, Monumentenstraat en Alexanderstraat.
Omdat de Monumentenstraat en Alexanderstraat onderdeel uitmaken van dit gebied zijn deze in de ´Verordening reclamebelasting 2009´ hieraan toegevoegd.
Naar aanleiding van de belastingopleggingen in 2008 is onderzoek ingesteld. Hieruit blijkt dat een groot deel van de ondernemers in het te belasten gebied wel meeprofiteren van de reclamebelasting, maar geen bijdrage hieraan leveren. Tegelijkertijd vallen bijna alle aanslagen die worden opgelegd in de klasse 1-10 m2.
Om de kosten zoveel mogelijk te spreiden onder de ondernemers die er ook baat bij hebben en omdat de grootte van de reclame-uitingen in de binnenstad relatief dicht bij elkaar liggen worden de verschillende klassen gereduceerd naar één klasse. Door het hanteren van één klasse vanaf 0,25 m2 wordt bijna 100% van de ondernemers die een reclame-uiting dragen voor de reclamebelasting aangeslagen.
Het totale winkelgebied in de Tilburgse binnenstad is te verdelen in twee gebieden, te weten het kernwinkelgebied en het dwaalgebied. Het kernwinkelgebied is in zijn geheel voetgangersgebied en in deze straten zitten de grootste winkels. Het merendeel van de winkels in dit gebied is een ketenformule. Ook worden grote delen van het kernwinkelgebied aangewezen als A1 -locatie.
Het dwaalgebied is heel anders van opzet. In dit gebied komen veel minder bezoekers. Hier zijn voornamelijk kleine winkeltjes gevestigd van zelfstandigen. De straten in het dwaalgebied hebben ook een heel ander straatprofiel dan het kernwinkelgebied. Juist in het dwaalgebied zijn nog trottoirs met een rijbaan.
Kortom het dwaalgebied en kernwinkelgebied zijn niet met elkaar te vergelijken. Voortschrijdend inzicht en het loslaten van de klassen leidt tot de mogelijkheid om binnen de tarieven onderscheid te maken tussen deze twee gebieden.
De volgende (delen) van straten vallen onder kernwinkelgebied en dwaalgebied.
Heuvelstraat (nr. 1 t/m 139 en 2 t/m 130) WillemIIstraat (nr. 45 t/m 61 en 68 t/m 102) | |
WillemIIstraat (nr. 1 t/m 43 en 2 t/m 66) |
In 2007 was voor het jaar 2009 een besteedbaar bedrag geprognosticeerd van circa € 53.000. Uitgaande van deze geprognosticeerde opbrengst worden de volgende tarieven berekend.
Tarief kernwinkelgebied € 250,--
Het tarief voor het kernwinkelgebied is vrijwel gelijk aan de contributie van de voormalige winkeliersvereniging.
Kostentoerekening en tarieven 2009
Kosten en opbrengst (x € 1.000,00)
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 november 2008