Organisatie | Schagen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie Griffier gemeente Schagen 2013 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie Schagen 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | werkgeverscommissie griffie |
Geen
Gemeentewet, artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156; Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-03-2013 | Nieuwe regeling | 29-01-2013 Schager Weekblad, 20 maart 2013 | 2013-21 |
De raad van de gemeente Schagen,
gelezen het voorstel van de raadsgriffier d.d. 21 januari 2013;
gelet op het advies van het presidium d.d. 21 januari 2013;
gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
de Verordening werkgeverscommissie Griffier gemeente Schagen 2013
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning in het geval van evaluatie-, functionerings- en beoordelingsgesprekken.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste twee maal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 29 januari 2013.
De raad van de gemeente Schagen,
de raadsgriffier, de voorzitter,
Mevrouw E. van der Voorde De heer G. Westerink
Toelichting verordening werkgeverscommissie griffie Schagen 2103
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
Van de delegatie zijn uitgezonderd benoeming, schorsing en ontslag van de griffier, de vaststelling van de instructie griffier en de vervanging van de griffier.
Toelichting op enkele artikelen
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie vervult alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie. De commissie mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel aan de griffier.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als informant. Het is gebruikelijk dat de commissie voor het voeren van bijv. functioneringsgesprekken met de griffier van te voren spreekt met de voorzitter van de raad, de gemeentesecretaris, het griffiepersoneel maar ook bijv. fractievoorzitters.
Artikel 7 Openbaarheid van vergaderingen en stukken
In de vergaderingen van de werkgeverscommissie zullen meestal personele aangelegenheden aan bod komen. Wat hier wordt besproken is niet bedoeld om aan derden kenbaar te maken. Het ligt daarom voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Om diezelfde reden zijn de stukken in de regel ook geheim. Als het persoonlijk belang niet aan de orde is zijn de stukken wel openbaar.
Raadsleden kunnen wel inzage krijgen in de stukken, aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat onder invulling van de werkgeversrol moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.