Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Marum

Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Marum

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMarum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Marum
CiteertitelVerordening financiën gemeente Marum
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 212.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201001-01-2015nieuwe regeling

01-03-2010

Achtdorpennieuws

Nr. 10.02.08

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Marum

Nr. 8A

 

De raad van de gemeente Marum;

 

gelezen het voorstel van de auditcommissie d.d. 19 februari 2010, nr. 10.02.08.;

 

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;

 

 

besluit vast te stellen de: VERORDENING OP DE UITGANGSPUNTEN VOOR HET FINANCIEEL BELEID, ALSMEDE DE REGELS VOOR HET FINANCIEEL BEHEER EN VOOR DE INRICHTING VAN DE FINANCIËLE ORGANISATIE VAN DE GEMEENTE MARUM

 

1.INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1. Definities

 

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. afdeling: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college.

b. administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Marum en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

 

2. BEGROTING EN VERANTWOORDING

Artikel 2. Programma-indeling/planning en controlcyclus

 

  • 1.

    De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast, alsmede het daarbij behorende beleidskader (invulling W-vraag inzake wat willen we bereiken).

  • 2.

    De raad stelt op voorstel van het college per programma waar nodig geacht relevante indicatoren vast voor het meten van en het afleggen van verantwoording over de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid.

  • 3.

    Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college een overzicht aan met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het college en het vaststellen door de raad van de jaarstukken, het integraal meerjarenbeleidsplan, de voorjaarsnota, de najaarsnota en de begroting met de meerjarenraming.

     

Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken/ kaders ontwerp-begroting

 

  • 1.

    Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de productenraming ingedeeld naar programma’s en bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de productenrealisatie ingedeeld naar programma’s.

  • 2.

    Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven.

  • 3.

    In de jaarrekening wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investerings-kredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.

  • 4.

    De begroting en de jaarstukken bevatten naast de verplichte paragrafen een paragraaf subsidies met daarin een overzicht van de subsidies. In overleg met de auditcommissie kan hiervoor een nader te bepalen ondergrens worden ingesteld, alsmede afspraken over de verschijningsfrequentie.

  • 5.

    De ramingen van onderhoudsbudgetten in de ontwerp begroting worden gebaseerd op de meerjarige onderhoudsplannen, zoals die door de raad zijn vastgesteld.

     

Artikel 4. Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen

 

  • 1.

    De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

  • 2.

    Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.

  • 3.

    Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt dit door het college in de eerstvolgende raadsvergadering aan de raad gemeld. In overleg met de auditcommissie kan hiervoor een nader te bepalen ondergrens worden ingesteld. Deze ondergrens is vooreerst vastgesteld op € 5.000 per geautoriseerd budget of investerings-krediet.

  • 4.

    Het college voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget of het investeringskrediet ten behoeve van de eerstvolgende tussentijdse rapportage in voorjaar of najaar of een voorstel voor bijstelling van het beleid.

  • 5.

    Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor, dan wel een voorstel voor verwerking in de voor- of najaarsrapportage.

     

Artikel 5. Tussentijdse rapportage

 

  • 1.

    Het college informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente over de eerste drie en de eerste negen maanden van het begrotingsjaar, de zogenaamde voor- en najaarsrapportage.

  • 2.

    De tussenrapportage bevat een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht met de bijgestelde raming van:

    • a

      de baten en lasten per programma;

    • b

      het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen;

    • c

      het resultaat voor bestemming volgend uit de onderdelen a. en b.;

    • d

      de (beoogde) toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma;

    • e

      het resultaat na bestemming, volgend uit de onderdelen c. en d., alsmede een realisatie en raming van de productenrealisatie en de realisatie en raming van de uitputting van de investeringskredieten.

  • 3.

    In de tussenrapportage worden afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten en investeringskredieten in de begroting groter dan € 5.000 in elk geval toegelicht.

     

3. FINANCIEEL BELEID

Artikel 6. Waardering en afschrijving vaste activa

 

  • 1.

    Geactiveerde kosten voor onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief en het saldo van agio en disagio worden lineair in 5 jaar afgeschreven.

  • 2.

    Kosten voor het afsluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

  • 3.

    De materiële vaste activa met economisch nut worden lineair afgeschreven conform de bij deze verordening gevoegd besluit afschrijvingstermijnen.

  • 4.

    Activa met economisch nut zoals gronden en terreinen worden altijd geactiveerd.

  • 5.

    Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden onder aftrek van bijdragen van derden ten laste van de exploitatie gebracht. Indien hiervan bij raadsbesluit wordt afgeweken, wordt het actief lineair afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere door de raad aan te geven tijdsduur.

     

Artikel 7. Kostprijsberekening

 

  • 1.

    Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.

  • 2.

    Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

  • 3.

    De omslagrente voor de rentetoerekening aan de activa wordt bepaald door het rentetotaal van de uitstaande leningen en de bij begroting vastgestelde gecalculeerde rente over het eigen vermogen en de voorzieningen.

     

Artikel 8. Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

 

  • 1.

    Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rioolrechten, afvalstoffenheffing en leges.

  • 2.

    Het college biedt eens in de vier jaar de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen voor de verhuur en verkoop van onroerende goederen en in het bijzonder de prijzen voor de uitgifte van gronden en erfpachtcanons. De raad stelt de nota vast.

  • 3.

    Het college biedt eens in de vier jaar de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen van gemeentelijke diensten anders dan genoemd in het tweede lid. De raad stelt de nota vast.

  • 4.

    De besluiten voor het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen worden ter kennisneming aan de raad aangeboden.

     

Artikel 9. Financieringsfunctie

 

  • 1.

    Het college zorgt bij het uitoefenen van de financieringsfunctie voor:

    • a

      het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma’s binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting uit te voeren;

    • b

      het beheersen van de risico’s verbonden aan de financieringsfunctie zoals renterisico’s, koersrisico’s en kredietrisico’s;

    • c

      het beperken van de kosten van leningen en het bereiken van een voldoende rendement op uitzettingen;

    • d

      het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

  • 2.

    Het college neemt bij het uitvoeren van de financieringsfunctie de volgende richtlijnen in acht:

    • a

      het uitzetten van overtollige geldmiddelen gebeurt uitsluitend bij financiële instellingen met minimaal een A rating afgegeven door tenminste één gezaghebbende rating agency, of bij instellingen voor wiens waardepapieren een solvabiliteitseis geldt van 0%;

    • b

      overtollige geldmiddelen worden uitsluitend uitgezet tegen vastrentende waarden, dan wel in producten waarbij de hoofdsom tenminste aan het eind van de looptijd in tact is;

    • c

      derivaten worden uitsluitend gebruikt voor het beperken van financiële risico’s;

    • d

      voor het aantrekken van financieringen met een looptijd langer dan één jaar worden tenminste twee prijsopgaven bij verschillende financiële instellingen gevraagd;

    • e

      overeenkomsten voor het aangaan van leningen, het uitzetten van middelen of het verlenen van garanties luiden in euro.

  • 3.

    Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofd van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.

     

     

4. FINANCIEEL BEHEER EN INTERNE CONTROLE

Artikel 10. Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:

  • 1.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;

  • 2.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden en contracten;

  • 3.

    het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

  • 4.

    het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;

  • 5.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

  • 6.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

     

Artikel 11. Interne controle

Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

 

Artikel 12. Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

 

5. FINANCIËLE ORGANISATIE

Artikel 13. Financiële organisatie

 

  • 1.

    Het college zorgt voor en legt vast:

    • a

      een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;

    • b

      een bij de schaal van organisatie passende adequate scheiding van taken, functies,bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat zo goed mogelijk aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

    • c

      de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

    • d

      de regels voor de taken en bevoegdheden , de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

    • e

      de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.

       

6. SLOTBEPALINGEN

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van het begrotingsjaar 2010. De stukken voor dit begrotingsjaar worden geacht en latere begrotingsjaren voldoen aan de bepalingen van deze verordening.

Deze verordening treedt in de plaats van de ‘Financiële verordening gemeente Marum’ vastgesteld door de raad op 30 oktober 2003.

 

Artikel 15. Citeertitel

Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam ‘Financiële verordening gemeente Marum’.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van 1 maart 2010.

 

 

 

, voorzitter

 

 

 

, griffier

Bijlage bij de Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het

financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Marum.

 

 

 

De raad van de gemeente Marum;

 

gelet op artikel 6 lid 3 van de Financiële verordening gemeente Marum;

 

 

besluit vast te stellen het navolgende:BESLUIT AFSCHRIJVINGSTERMIJNEN GEMEENTE MARUM

 

 

Artikel 6 lid 3 van de Financiële verordening gemeente Marum verplicht de raad tot het nemen van het Besluit afschrijvingstermijnen, waarin wordt opgenomen de afschrijvingsmethodiek van materiële vaste activa met maatschappelijk en economische nut.

 

Waardering

  • Nieuw aangeschafte activa met een economische waarde worden gewaardeerd tegen de historische aanschafwaarde inclusief de bijkomende kosten. Gedurende de levensduur wordt een activum niet geherwaardeerd.

  • Activa met een maatschappelijke waarde worden niet geactiveerd, indien ze bekostigd worden vanuit een reserve.

     

    Afschrijving

    De gemeente Marum schrijft de activa af volgende de lineaire methode met de hieronder genoemde afschrijvingstermijnen. In principe wordt elk activum met een economische levensduur langer dan 1 jaar afgeschreven. De afschrijvingstermijn komt overeen met de economische levensduur van het activum. Zonder een gegronde reden is het niet toegestaan om de afschrijvingsmethodiek te wijzigen. Ongeacht de aanschafdatum vindt de eerste afschrijving plaats in het jaar van aanschaf.

     

    Geen afschrijving

    Op gronden en terreinen wordt als regel niet afgeschreven, aangezien deze in principe niet in waarde afnemen. Indien sloop- en/of ontruimingskosten, dan wel grondvervuiling leidt tot een grondwaarde die lager is dan de historische aanschafwaarde, dan kan hierop worden afgeschreven.

     

    Afschrijving op annuïteitenbasis

    Alleen activa die worden gefinancierd uit de rioolrechten, de afvalstoffenheffing of de reinigingsrechten alsmede activa waarbij tegenover de waardevermindering een rijksbijdrage staat, zoals de geactiveerde restauratie van een monument, kunnen worden afgeschreven op basis van annuïteiten.

     

    Marge afschrijvingstermijnen

    Indien de verwachte levensduur van een activum daartoe aanleiding geeft kan van de hieronder vermelde termijn met maximaal 20% worden afgeweken, met een minimum van 1 jaar.

     

    Afschrijvingstermijnen

     

    Afschrijving in 40 jaar

    ( 2½% afschrijving van de aanschafwaarde per jaar)

  • Aanleg wegen en paden

  • Gebouwen

     

     

    Afschrijving in 30 jaar

    (3 1/3% afschrijving van de aanschafwaarde per jaar)

  • Dorpsvernieuwing

  • Aanleg en groot onderhoud sportvelden

  • Rioleringen nieuw

     

    Afschrijving in 25 jaar

    (4% afschrijving van de aanschafwaarde per jaar)

  • Reconstructie wegen en paden

  • Openbare verlichting

  • Rioleringen oud

  • Groot onderhoud gebouwen

     

    Afschrijving in 20 jaar

    (5% afschrijving van de aanschafwaarde per jaar)

  • Hekwerken, dakbedekkingen en kozijnen

  • Aanleg en verbetering sportvelden

     

    Afschrijving in 15 jaar

    6 2/3% afschrijving van de aanschafwaarde per jaar)

  • Installaties en energiemaatregelen

  • Inrichting gebouwen

  • Brandweermateriaal

  • Geldleningen disagio

     

    Afschrijving in 12 jaar

    8 1/3 afschrijving van de aanschafwaarde per jaar)

  • Afvalcontainers

  • Bedrijfs- en vervoermiddelen

     

    Afschrijving in 10 jaar

    10% afschrijving van de aanschafwaarde per jaar)

  • Wegmeubilair

  • Speelterreinen en speeltoestellen

  • Gereedschappen

  • Financiële vaste activa

     

    Afschrijving in 7 jaar

    (14,3% afschrijving van de aanschafwaarde per jaar)

  • Randapparatuur ICT

     

    Afschrijving in 5 jaar

    (20% afschrijving van aanschafwaarde per jaar)

  • Apparaten binnendienst

  • Computerprogrammatuur

  • Immateriële vaste activa

     

    Afschrijving in 4 jaar

    (25% afschrijving van de aanschafwaarde per jaar)

  • Hulpmiddel computerapparatuur

     

     

    Afschrijving in 3 jaar

    (33 1/3% afschrijving van aanschafwaarde per jaar)

  • Computerapparatuur

     

    Aldus vastgesteld in de openbare

    vergadering van 1 maart 2010,

     

     

    , voorzitter.

     

     

    , secretaris.