Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunschoten

Beleidsregel snippergroenbeleid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel snippergroenbeleid
CiteertitelBeleidsregel snippergroenbeleid
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage I, schematisch proces van verkoop bij aanwezigheid kabels en leidingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Groenbeleid 2012-2015: 2e Herziene Snippergroenbeleid

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 160 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-03-2013nieuwe regeling

07-03-2013

Gemeentekrant, 20-03-2013

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel snippergroenbeleid

 

 

7. Snippergroen

7.0 Inleiding en historie

Vanuit het coalitieakkoord 2010-2014 is de opdracht geformuleerd dat het voorgaande snippergroenbeleid geëvalueerd dient te worden. Deze evaluatie heeft plaats gevonden d.m.v. een opiniërende bespreking tijdens de vergadering commissie ruimte van 23 november 2011. Tijdens deze vergadering heeft de commissie randvoorwaarden meegegeven teneinde het beleid aan te passen. Deze randvoorwaarden zijn onderzocht en uitgewerkt. Tijdens twee tussentijdse meldingen, gehouden op 28 maart en 20 juli 2012, zijn de verschillende mogelijkheden aan de commissie gepresenteerd. De commissie heeft als opdrachtformulering meegegeven dat de hoofdgroenstructuur gerespecteerd blijft en daaruit niet verkocht wordt. Wel is het wenselijk dat het toetsingscriteria Kabels en leidingen versoepeld wordt. Daarnaast een duidelijke kaart komt waarin geïllustreerd wordt waar de verkoopbare groenvakken liggen. Als derde aanpassing dat de verkoop van snippergroen altijd kostendekkend moet zijn. Al deze zaken worden hieronder in het nieuwe snippergroenbeleid behandeld.

7.1 Doel van het beleid

Vanuit het bestuur en de organisatie is de wens geuit om het beleid ten aanzien van het snippergroen duidelijk vorm te geven. Hierdoor is het voor zowel het bestuur als de organisatie helder welke procedure geldt voor uitgifte van snippergroen. Uiteraard is het doel om duidelijk en eenduidig te zijn indien een snippergroenaanvraag bij de organisatie binnenkomt.

Het snippergroenbeleid heeft als doel:

  • -

    De inwoners van Bunschoten waar mogelijk tegemoet te komen in hun wens om een strook groen van de gemeente te kopen

  • -

    Uit te sluiten dat groen met een belangrijke openbare functie wordt verkocht.

De verkoop of verhuur van snippergroen vindt plaats op verzoek van de bevolking. De gemeente neemt hiertoe in principe geen initiatief met uitzondering van het gestelde in 7.3 punt 5.

7.2 Algemene uitgangspunten

  • 1.

    Functie openbaar groen

  • Het openbaar groen heeft een belangrijke functie in de gemeente zoals afscherming, cultuurhistorie,recreatie, verkeersgeleiding en ecologie. Daarom staat de gemeente Bunschoten in beginsel het beleid voor dat geen openbaar groen verkocht wordt. Er zijn echter uitzonderingen mogelijk waarin de gemeente kan besluiten openbaar groen te verkopen of te verhuren.

  • 2.

    Verkoopbaar snippergroen

  • Verkoopbaar snippergroen is groen wat in blok of buurtstructuur ligt. Hoofdgroenstructuur en wijkstructuren worden niet verkocht of verhuurd.

  • 3.

    Definitie snippergroen

  • Onder snippergroen wordt verstaan een perceel grond dat;

    • 1.

      Op grond van het vigerende (en eventueel in voorbereiding zijnde) bestemmingsplan de bestemming openbaar groen of een gelijkwaardige openbare bestemming heeft;

    • 2.

      Grenst aan een perceel waarop zich één of meerdere woningen bevinden;

    • 3.

      Aanvrager van het snippergroen dient in één van de boven bedoelde woningen te wonen.

    • 4.

      Niet groter is dan 100 m2.

    • 5.

      Zich bevind in een blok of buurtstructuur (zie groenstructuurvisie 2005-2015)

  • 4.

    Voorwaarden voor verhuur

  • Verhuur van snippergroen zal alleen gebeuren als de woning van de aanvrager ook gehuurd wordt door de aanvrager. Agrarisch grondgebruik en het hebben van gebouwen op het gehuurde perceel snippergroen zijn in principe verboden. Door de gemeente kunnen echter in de huurovereenkomst aanvullende of afwijkende voorwaarden voor verhuur worden opgenomen.

  • 5.

    Voorwaarden voor verkoop

  • Snippergroen wordt alleen verkocht aan de eigenaar van een perceel (incl. zijn woning) aangrenzend aan het gevraagde snippergroenperceel. Het is ongewenst dat versnippering van eigendom optreedt ten behoeve van de uitgifte van snippergroen.

  • 6.

    Voorwaarden voor overname van onderhoud

  • Afhankelijk van de uitkomsten van de pilot Verdistraat wordt beleid voor onderhoudscontracten geformuleerd.

  • 7.

    Prijs van snippergroen

  • De prijs van snippergroen is gebaseerd op de inspanning die het ambtelijk apparaat moet leveren om tot een gedegen advies te komen of er al dan niet verkocht kan worden. De hiermee samenhangende uren worden direct verrekend in de snippergroenprijs, kortom de verkoop van snippergroen moet ten allen tijde kostendekkend zijn. De snippergroenprijs is gelijkgesteld aan de openbare grondprijs. Deze openbare grondprijs is kostendekkend.

  • 8.

    Wijziging in bestemmingsplan

  • Als snippergroen wordt verkocht moet in veel gevallen ook de bestemming worden gewijzigd van openbaar groen in tuin. Om dit mogelijk te maken zal een uitgebreide WABO procedure worden gevolgd. Daardoor wordt het mogelijk om af te wijken van het bestemmingsplan en wordt het gebruik als tuin toegestaan.

7.3 Procedure en inwerkingtreding

  • 1.

    Algemene spelregels

  • Van de gemeente mag men verwachten dat zij zich houdt aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Dit houdt onder ander in dat de gemeente zorgvuldigheid moet betrachten en willekeur moet voorkomen. Van toepassing zijn daarnaast de algemene wettelijke regels voor de aan- en verkoop danwel de verhuur van onroerende zaken. Bij het aangaan van een koop- of huurovereenkomst worden deze regels verder ingevuld en/of wordt hiervan afgeweken voor zover de wet dit toestaat. Instemming en ondertekening van zowel de koper als verkoper (of van zowel huurder als verhuurder) is noodzakelijk voor het geldig zijn van een koop- of huurovereenkomst. Enerzijds kunnen degenen die een aanvraag hebben ingediend niet worden verplicht om grond aan te kopen of te huren van de gemeente. Anderzijds kan de gemeente niet worden verplicht om een koop- of huurovereenkomst aan te gaan.

  • 2.

    Behandeling van een aanvraag

    • a.

      Een aanvraag om een perceel snippergroen aan te kopen of te huren dient schriftelijk ingediend te worden bij het college van Burgemeester en Wethouders;

    • b.

      De aanvraag wordt door de gemeente geïnventariseerd en getoetst op grond van de hierboven omschreven definities, voorwaarden en criteria. Indien wenselijk, vindt met de aanvrager ambtelijk overleg plaats over begrenzing, voorwaarden, uitvoering enzovoorts.

    • c.

      Indien van toepassing wordt eerst onderzocht of kabels en leidingen worden verwijderd en verlegd, of dat zakelijk recht wordt gevestigd. In beide gevallen wordt er een kostendekkend contract gesloten waar bij de aanvrager garant staat de kosten voor onderzoek en uitvoering te dragen.

    • d.

      Indien na toetsing blijkt dat het perceel voor verkoop of verhuur in aanmerking komt, dan krijgt de aanvrager een koop- of huurovereenkomst voorgelegd. Ondertekening betekent dat beide partijen akkoord gaan met de gestelde voorwaarden en dat deze bindend is voor de partij die hem heeft ondertekend;

    • e.

      Nadat de aanvrager de overeenkomst heeft ondertekend wordt de overeenkomst ter besluitvorming aan het college van Burgemeester en Wethouders voorgelegd en namens de gemeente ondertekend. De koop of huur is dan een feit;

    • f.

      Inzake koop kan vervolgens een afspraak met de notaris worden gemaakt voor de juridische overdracht van de grond. Betaling vindt plaats voorafgaand aan de juridische overdracht. Na betaling en overdracht is de aanvrager eigenaar van de grond geworden;

    • g.

      Inzake huur wordt de ingangsdatum van de huur en de wijze van betaling in de huurovereenkomst opgenomen.

  • 3.

    Proces Voorbeeld

  • Een bewoner wil een stuk snippergroen kopen, volgens de toetsingscriteria kan het stuk grond worden verkocht aan bewoner, er ligt alleen een stroomkabel van Stedin. De grond kan pas worden verkocht wanneer de kabel uit het perceel vandaan is.

      • a.

        De bewoner tekent een overeenkomst met de gemeente waarin hij toezegt dat hij opdraait voor onderzoekskosten, interne uren en uitvoeringskosten van verwijderen en verleggen van de kabel of leiding.

      • b.

        De gemeente onderzoekt samen met het nutsbedrijf of de kabel weg kan, hoe de kabel verlegd kan worden en het nutsbedrijf maakt een offerte voor deze werkzaamheden.

      • c.

        De gemeente overlegd met de bewoner het onderzoek en de eventuele offerte.

      • d.

        Nu heeft de bewoner 2 keuzes:

        • -

          De bewoner vind het verleggen van de kabel te duur en ziet af van de koop, hij betaald de gemeente de verschuldigde onderzoekskosten en eventuele kosten van de nutsbedrijven.

        • -

          De bewoner betaald de volgende kosten:

          • o

            de openbare grondprijs per m2,

          • o

            alle gemaakte kosten van de aanvraag,

          • o

            kosten voor werkvoorbereiding verlegging,

          • o

            kosten voor verwijderen en verlegging van kabels en leidingen,

          • o

            kosten koper.

    • Na het voldoen van deze kosten wordt de bewoner de nieuwe eigenaar van het perceel.

  • Zie ook bijlage: I schematisch proces van verkoop bij aanwezigheid kabels en leidingen.

  • 4.

    Beslissingsbevoegdheid college inzake verkoop

  • Het besluit om een perceel grond, in dit geval snippergroen, te verkopen of te verhuren is op grond van artikel 160, lid 1, sub e van de Gemeentewet een bevoegdheid van het college.

  • Het college is in ieder geval bevoegd:

  • e) tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente te besluiten;

  • De gemeenteraad van Bunschoten heeft met het vaststellen van dit hoofdstuk van het Groenbeleidsplan de beleidskaders vastgesteld waarbinnen openbaar groen als snippergroen mag worden verkocht.

  • 5.

    Vaststelling openbare grondprijs

  • Het toegestane gebruik van het snippergroen op grond van het bestemmingsplan en algemene economische ontwikkelingen zijn bepalend voor de snippergroenprijs. Deze prijs is gelijk aan de openbare grondprijs. Deze wordt jaarlijks vastgesteld door de gemeente Bunschoten. Onderhandelen over deze prijs is niet mogelijk.

  • De opbrengsten van de verkopen van snippergroen komen ten gunste van de voorziening groenbeheer.

  • 6.

    Inwerkingtreding

  • Dit snippergroenbeleid treedt in werking 1 dag na publicatie van het snippergroenbeleid via de gemeentelijk publicatiekanalen. Alle aanvragen zullen vanaf die datum overeenkomstig dit snippergroenbeleid worden behandeld.

  • 7.

    Afhandeling

  • Verzoeken tot aankoop van openbaar groen zullen worden voorgelegd aan de afdeling Openbare Ruimte en de afdeling RO&V. De afdeling Openbare Ruimte zal, na overleg met de afdeling RO&V, het college adviseren over de verkoop van snippergroen. Het college zal naar aanleiding van het advies een besluit nemen. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan het managementteam.

  • Als het college de aanvraag goedkeurt zal de afdeling RO&V, in overleg met de afdeling Middelen, zorg dragen voor de administratieve en financiële handelingen die leiden tot de verkoop van het snippergroen.

  • 8.

    Rapportage

  • Jaarlijks wordt gerapporteerd over de verkooptransacties van het voorgaande jaar door het college van Burgemeester en Wethouders aan de raad in het kader van de jaarrekening. In deze rapportage wordt inzicht gegeven in de hoeveelheid aanvragen, hoeveelheid akkoord bevonden aanvragen en hoeveelheid verkochte/ verhuurde m² snippergroen met de opbrengsten hieruit.

7.4 Toetsingscriteria

Een aanvraag voor snippergroen wordt geïnventariseerd en getoetst aan gemeentelijke belangen en beleidsterreinen. De toetsing heeft als doel te voorkomen dat de verkoop van openbaar groen de (toekomstige) kwaliteit van de omgeving verstoort. Hierbij functioneert de snippergroenkaart. Vervolgens zal de aanvraag worden getoetst aan de hieronder volgende criteria.

  • 1.

    Toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen

  • Indien de gemeente verwacht dat zij in verband met ruimtelijke ontwikkelingen belang heeft bij het in eigendom hebben van bepaalde percelen grond, dan worden deze percelen niet verkocht.

  • 2.

    Ongewenste bebouwing

  • Indien de gemeente het ongewenst vind dat op een verkocht perceel gebouwd gaat worden, wordt het perceel niet verkocht.

  • 3.

    Verkoop snippergroen aan nutsbedrijven

  • Indien er verzoeken zijn van nutsbedrijven voor gebruik van groenvoorzieningen voor openbare nutsvoorzieningen kan de grond worden verkocht aan het nutsbedrijf tegen de openbare grondprijs. De bestemming blijft openbaar groen. Het gestelde onder 7.2, punt 3 is voor nutsbedrijven niet van toepassing.

  • De verkoop van snippergroen aan een nutsbedrijf zal alleen kunnen plaatsvinden indien de gemeente het recht van terugkoop van het snippergroen behoud. De grondprijs die gehanteerd wordt tijdens deze terugkoop zal dezelfde zijn als waar het nutsbedrijf de grond van de gemeente heeft aangekocht. De grond zal terug worden overgedragen in onbebouwde staat, vrij van nutsvoorzieningen en plant- of zaaiklaar.

  • 4.

    Groenstructuur

  • In de groenstructuurvisie en in dit groenbeleidsplan staat beschreven hoe de Bunschotense groenstructuren opgebouwd zijn. Gronden die tot de Blok of buurtstructuren horen zijn verkoop of verhuurbaar. Echter, bij aanwezigheid van (beeldbepalende) bomen wordt de grond niet verkocht of verhuurt.

  • Tevens zullen beeldbepalende en cultuurhistorische groenvoorzieningen niet voor verkoop of verhuur in aanmerking komen. Wanneer een boom of groen beeldbepalend is wordt bepaalt door de gemeenteraad middels het vaststellen van een lijst waardevolle bomen en groenstructuren.

  • 5.

    Versnippering eigendomssituatie

  • Versnippering van onderhoud en van de gemeentelijke eigendomssituatie is niet gewenst. Verkoop van percelen grond mag niet ten koste gaan van het efficiënt beheren en onderhouden van de groenvoorziening. Het gaat hier met name om stukken grond die overblijven na de verkoop van het perceel snippergroen. Het overblijvende deel moet een bepaalde breedte en omvang houden, afhankelijk van de specifieke onderhoudssituatie.

  • Verkoop van percelen grond mag niet leiden tot verspringende erfgrenzen.

  • Verkoop van percelen grond mag geen zakelijke rechten zoals recht van overpad schenden.

  • 6.

    Andere gegadigden

  • Indien een aanvraag is ontvangen en het betreffende deel snippergroen is zodanig gelegen dat toedeling van dit perceel logischerwijs ook aan andere percelen zou kunnen plaatsvinden, dan wordt de overige eigenaren van deze aangrenzende percelen gevraagd of belangstelling bestaat voor de aankoop van een evenredig deel van het perceel. Wanneer hiervoor geen interesse is wordt de verkoopaanvraag afgewezen, in dat geval zou dit leiden tot verspringende erfgrenzen (punt 5) Het is ook niet wenselijk het geheel aan de aanvrager te verkopen want dan zou zijn tuin deels voor de tuin van de buren komen te liggen. Dit kan voor overlastsituaties in de toekomst zorgen.

  • 7.

    Verkeerssituatie

  • Openbare grond wordt niet verkocht of verhuurd als dit ten koste gaat van infrastructurele voorzieningen aangelegd ten behoeve van verkeer, voer- en vaartuigen en fiets- of voetgangers. Bij fiets- en wandelpaden wordt ter weerzijde een strook plantsoen ter breedte van minimaal 3 meter gehandhaafd. Bij grotere groenstroken wordt een breedte van minimaal 5 meter gehanteerd. E.e.a. is afhankelijk van de functie van het groen.

  • Openbare grond wordt niet verkocht of verhuurd als de grond kan worden aangewend tot uitbreiding van infrastructurele voorzieningen en de reële verwachting bestaat dat binnen een periode van 10 jaar de uitbreidingen worden gerealiseerd.

  • Openbare grond wordt niet verkocht of verhuurd als hierdoor de verkeersveiligheid in gevaar komt.

  • 8.

    Sociale veiligheid

  • Openbaar groen wordt niet verkocht of verhuurd als hierdoor naar mening van de gemeente de veiligheid of het gevoel van sociale veiligheid wordt aangetast. Te denken valt aan ongewenste versmalling van straatprofielen of minder openbaar licht.

  • In verband met de sociale veiligheid zal de gemeente eisen stellen aan de inrichting van verkochte of verhuurde percelen. Bijvoorbeeld het niet toestaan van niet-vergunningplichte bouwwerken (bijvoorbeeld schutting, tuinmuur).

  • 9.

    Nutsvoorzieningen

  • Wanneer in het perceel openbare nutsvoorzieningen aanwezig zijn wordt in overleg met de kabelbeheerder gekeken naar de mogelijkheden tot verkoop.

  • Zakelijk recht

  • In sommige gevallen zal dit leiden tot het vestigen van een zakelijk recht op de grond, in zo’n geval zullen de kabels in het perceel blijven liggen, maar komen er restricties op het gebruik van de grond. Kabels zullen wel toegankelijk moeten blijven. Kosten die voortvloeien uit het voorbereiden van de grondtransactie worden doorberekend aan de aanvrager, ook wanneer de aanvrager besluit de grond niet aan te kopen.

  • Verwijderen en verleggen van kabels en leidingen

  • Wanneer de kabelbeheerder geen zakelijk recht wenst te vestigen zal de kabel verwijderd en verlegd moeten worden. Kosten voor werkvoorbereiding en uitvoering worden betaald door de aanvrager. Wanneer de aanvrager besluit de grond niet aan te kopen is hij alleen de onderzoekskosten verschuldigd.

  • 10.

    Civieltechnische voorzieningen

  • Gronden worden niet verkocht als verwacht wordt dat gevolgen van de verkoop een nadelige invloed hebben op de civieltechnische functies van naastgelegen constructies en/of het onderhoud hiervan. Tevens bij aanvragen waarin verzocht wordt verharding, bijvoorbeeld voetpaden of trottoirs, te verplaatsen worden afgewezen.

7.5 Handhaving

Zie nota integrale handhaving, deze wordt op 13 december 2012 ter goedkeuring aan de raad voorgelegd.

7.6 Bijlagen

Bijlage I: schematisch proces van verkoop bij aanwezigheid kabels en leidingen