Organisatie | Samenwerkingsorgaan Holland Rijnland |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de vergaderingen van het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland |
Citeertitel | "Reglement van orde voor de vergaderingen van het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland" |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Geen. |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2012 | 25-04-2019 | Onbekend | 20-06-2012 Website Holland Rijnland en Gemeentelijke pagina's deelnemende gemeenten | 12/ 1214 |
Hoofdstuk II Het houden van vergaderingen
Artikel 2 Oproep vergadering en publicatie
De voorzitter bepaalt de plaats, dag en uur van de vergadering en zendt de oproep tenminste veertien dagen vóór de te houden vergadering aan de leden en in afschrift aan de raden van de deelnemende gemeenten. In spoedeisende gevallen, ter beoordeling van de voorzitter, kan die termijn worden bekort tot tenminste drie dagen.
Artikel 3 Agenda vergadering ter inzage legging
Ieder lid kan binnen twee dagen na het verschijnen van de agenda de voorzitter verzoeken een onderwerp aan de agenda toe te voegen. De voorzitter beslist zo spoedig mogelijk. Indien de voorzitter positief beslist worden de aangepaste agenda en eventueel daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk te verspreiden.
Artikel 7 Openingen vergaderquorum
Indien een half uur na het bij de oproep bepaalde tijdstip blijkens de presentielijst niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen, stelt de voorzitter vast dat de vergadering wegens te geringe opkomst niet kan worden gehouden. In dat geval is artikel 20 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk VI De orde van de vergadering
Artikel 11 Beraadslaging en volgorde sprekers
Op verzoek van een lid van het Algemeen Bestuur of op voorstel van de voorzitter kan het Algemeen Bestuur besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het Dagelijks Bestuur of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Een spreker mag in zijn rede niet worden gestoord, behoudens de bevoegdheid van de voorzitter hem te herinneren aan het in acht nemen van dit reglement. Indien een spreker afwijkt van het onderwerp dat in behandeling is, brengt de voorzitter hem zulks onder het oog en roept hem tot de behandeling van het onderwerp terug.
Indien een spreker zich naar het oordeel van de voorzitter beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft of, op welke wijze ook, de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen, en in de gelegenheid gesteld de woorden die tot de waarschuwing aanleiding hebben gegeven, terug te nemen.
Indien een spreker voortgaat van het onderwerp af te wijken, beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen te gebruiken, de orde te verstoren, of niet voldoet aan de uitnodiging van de voorzitter, bedoeld in het voorgaande lid, kan deze hem voor het aan de orde zijnde onderwerp het woord ontnemen. Hiervan is beroep op het Algemeen Bestuur niet toegelaten.
Hoofdstuk VII Initiatieven vanuit het Algemeen Bestuur
Artikel 19 Initiatief voorstellen
Een initiatief-voorstel uitgaande van een of meer leden moet schriftelijk dan wel digitaal en door de voorsteller(s) ondertekend, worden ingediend bij de voorzitter, die het met inachtneming van de in de artikelen 2 en 3 van dit reglement bedoelde termijnen op de agenda van de volgende vergadering plaatst.
Het initiatief-voorstel kan slechts dan onderwerp van beraadslaging uitmaken, als het door tenminste drie leden is ondertekend, of ter vergadering blijkt, dat zoveel leden het ingediende voorstel ondersteunen, dat hun aantal met dat van de ondertekenaar(s) tezamen tenminste drie bedraagt. Is dit niet het geval, dan wordt het voorstel van de agenda afgevoerd.
Indien een lid ten aanzien van een onderwerp dat niet op de agenda voorkomt, inlichtingen van het Dagelijks Bestuur verlangt, kan hij, met aanduiding van de voornaamste punten waarover hij vragen wil stellen, aan het Algemeen Bestuur toestemming verzoeken tot het houden van een interpellatie, welk verzoek in de regel tenminste drie dagen voor de aanvang van de vergadering digitaal ter kennis van de secretaris wordt gebracht.
Artikel 21 Schriftelijke vragen
Indien de vragensteller of een van de andere leden dit wenst, zullen de vragen en antwoorden onderwerp van gedachtewisseling uitmaken in het Algemeen Bestuur. Een verzoek daartoe dient ten minste drie dagen voor de aanvang van de vergadering digitaal ter kennis van het Dagelijks Bestuur te worden gebracht. De voorzitter stelt na afdoening van de agenda de schriftelijke vragen en antwoorden aan de orde.
Onverminderd het bepaalde in artikel 21 van dit reglement heeft een lid het recht om - zonder toestemming van het Algemeen Bestuur - mondelinge vragen aan het Dagelijks Bestuur te stellen over een onderwerp dat niet op de agenda voorkomt en dat een zodanige actualiteit heeft, dat het stellen van schriftelijke vragen niet of minder doelmatig wordt geacht.
Artikel 25 Stemmen over personen
De stemming geschiedt met gebruikmaking van de aan de leden verstrekte stembiljetten. Het stembureau telt de stembiljetten en onderzoekt of het aantal biljetten gelijk is aan het aantal leden dat aan de stemming heeft deelgenomen. Is het aantal ingeleverde biljetten groter dan het aantal volgens de presentielijst aanwezige leden, dan worden de stembiljetten vernietigd en vindt er een nieuwe stemming plaats.
Artikel 27 Voortgezette stemming
Indien bij de tweede vrije stemming een gelijk aantal stemmen is uitgebracht op meer dan twee personen en dit aantal stemmen groter is dan dat, hetwelk op anderen is uitgebracht, dan beslist tussen hen, die het grootste aantal stemmen verkregen, het lot, welke twee personen voor de herstemming, bedoeld in lid 2, in aanmerking zullen worden gebracht.
Indien bij de tweede vrije stemming één persoon het grootste aantal stemmen, doch niet de volstrekte meerderheid heeft verkregen, terwijl op twee of meer andere personen een lager dan het hoogste doch een gelijk aantal stemmen is uitgebracht, dan beslist het lot, wie van deze laatste met de persoon, die het grootste aantal stemmen verkreeg, voor de herstemming, bedoeld in lid 2, in aanmerking zal worden gebracht.
Hoofdstuk IX Besloten vergaderingen
Artikel 29 Besloten vergadering
De deuren van de vergadering worden gesloten wanneer tenminste een vijfde gedeelte van de aanwezige leden hierom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. Het Algemeen Bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. Met betrekking tot het opleggen en intrekken van geheimhouding is artikel 23 van de wet van toepassing.
Leden van de raden van de deelnemende gemeenten die geen lid van het Algemeen Bestuur zijn, zijn bevoegd kennis te nemen van stukken, waarvoor een verplichting tot geheimhouding is opgelegd. Op hen zijn de in de wet en in het reglement van orde vermelde bepalingen met betrekking tot de geheimhouding van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk XI Informatieverstrekking aan raden
Artikel 32 Informatieverplicht
Naast de elders in dit reglement opgenomen verplichting tot informatie, welke ongevraagd aan de raden der deelnemende gemeenten wordt verstrekt, worden door de bestuursorganen van het samenwerkingsorgaan aan de raden alle inlichtingen verstrekt die door één of meer leden van die raden worden verlangd.
Artikel 37 Onvoorziene gevallen
In geval van twijfel omtrent de toepassing of uitleg van enige bepaling van dit reglement alsmede in gevallen waarin het niet voorziet, beslist het Algemeen Bestuur.