Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aa en Hunze

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, Wet Sociale Werkvoorziening en Wet Investeren in Jongeren gemeente Aa en Hunze

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAa en Hunze
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, Wet Sociale Werkvoorziening en Wet Investeren in Jongeren gemeente Aa en Hunze
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, Wet Sociale Werkvoorziening en Wet Investeren in Jongeren gemeente Aa en Hunze
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147 lid 1 
  2. Wet werk en bijstand, art. 47 
  3. Wet sociale werkvoorziening, art. 3 lid 3 
  4. Wet investeren in jongeren, art. 12, lid 1, lid 2 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-02-201001-01-2009nieuwe regeling

27-01-2010

De Schakel, 03-02-2010

2010/06

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, Wet Sociale Werkvoorziening en Wet Investeren in Jongeren gemeente Aa en Hunze

De raad der gemeente Aa en Hunze;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze,

d.d. 12 november 2009, nummer ;2010/06

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 3 lid 3 van de Wet sociale werkvoorzieningen en artikel 12 eerste lid, onderdeel d en lid 2 van de Wet Investeren in Jongeren;

overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop cliëntenparticipatie met betrekking tot de uitvoering van de Wet werk en bijstand, de Wet sociale werkvoorziening en de Wet Investeren in Jongeren plaatsvindt bij verordening te regelen;

besluit:

  • -

    de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand vastgesteld d.d. 27 oktober 2004 in te trekken;

  • -

    de Verordening Cliëntenparticipatie gemeentelijk Wsw-beleid vastgesteld d.d. 18 juni 2008 in te trekken;

  • -

    de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, Wet Sociale Werkvoorziening en Wet Investeren in Jongeren gemeente Aa en Hunze vast te stellen.

Artikel 1 Definities

Artikel 2 Opdracht aan het college

Het college bevordert het instellen van een orgaan, bestaande uit cliënten, of hun vertegenwoordigers wanneer deze blijkens hun statuten zijn gericht op behartiging van de belangen van cliënten, hierna te noemen: cliëntenraad, met als doel deze te betrekken bij de uitvoering van de WWB, WSW en WIJ, zoals beschreven in deze verordening.

Artikel 3 Samenstelling cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad bestaat merendeels uit cliënten, of hun vertegenwoordigers, wanneer deze blijkens hun reglement zijn gericht op behartiging van de belangen van cliënten.

  • 2.

    De cliëntenraad streeft ernaar dat de samenstelling van haar leden zoveel mogelijk een representatieve afspiegeling is van de groep van cliënten.

  • 3.

    Politieke partijen, leden van B&W en raad, die in en voor de gemeente Aa en Hunze actief zijn, mogen geen deel uitmaken van de cliëntenraad.

Artikel 4 Faciliteiten

  • 1.

    De gemeente zorgt voor toegankelijke vergaderruimte voor de leden.

  • 2.

    De cliëntenraad is schriftelijk en telefonisch bereikbaar voor leden, cliënten en de gemeente.

Artikel 5 Periodiek overleg cliëntenraad

De cliëntenraad komt minimaal zes maal per jaar bijeen voor periodiek overleg over de uitvoering van de WWB, WSW en WIJ door de gemeente.

Artikel 6 Initiatiefrecht

  • 1.

    De cliëntenraad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering en (de kwaliteit van) de dienstverlening van de afdeling sociale zaken zaken in het structureel overleg met de gemeente aan de orde te stellen.

  • 2.

    De cliëntenraad heeft het recht advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en (de kwaliteit van) de dienstverlening van de afdeling sociale zaken betreffen.

  • 3.

    De cliëntenraad stelt jaarlijks een activiteitenplan op, inclusief financiële onderbouwing, dat met het afdelingshoofd van de afdeling sociale zaken wordt besproken.

  • 4.

    De cliëntenraad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen, bij voorkeur in overleg met de afdeling sociale zaken gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.

  • 5.

    De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.

Artikel 7 Informatierecht

  • 1.

    De cliëntenraad wordt geïnformeerd over de resultaten van klant-tevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages.

  • 2.

    De cliëntenraad krijgt spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken zoals in deze verordening omschreven nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

Artikel 8 Adviesrecht

  • 1.

    De cliëntenraad wordt tijdig betrokken bij de voorbereiding en de totstandkoming van zaken waarmee de cliënt in de uitvoering door de afdeling sociale zaken rechtstreeks wordt geconfronteerd).

  • 2.

    De gemeente stelt de cliëntenraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen over beleid en uitvoering dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. Indien de gemeente om advies vraagt, wordt het advies binnen vier weken uitgebracht.

  • 3.

    Van alle adviezen uitgebracht aan het college van burgemeester en wethouders wordt de ontvangst schriftelijk meegedeeld.

  • 4.

    Wanneer het college besluit af te wijken van het advies van de cliëntenraad wordt deze afwijking gemotiveerd ter kennis gebracht van de cliëntenraad.

  • 5.

    Informatieverzoeken en verbetervoorstellen met betrekking tot de uitvoering, door de cliëntenraad, die schriftelijk zijn verstrekt, worden door het college beoordeeld. Het college verzorgt binnen vier weken een schriftelijke met redenen omklede reactie.

  • 6.

    Indien de cliëntenraad zich niet kan verenigen met het standpunt van de het college of de afdeling sociale zaken, zal de cliëntenraad dit gemotiveerd en schriftelijk kenbaar maken aan gemeenteraad respectievelijk de wethouder en raad.

Artikel 9 Periodiek overleg met de gemeente

  • 1.

    De cliëntenraad overlegt in beginsel viermaal per jaar met het hoofd van de afdeling sociale zaken, of diens vertegenwoordiger.

  • 2.

    De cliëntenraad overlegt in beginsel tweemaal per jaar met de relevante wethouder van de gemeente.

  • 3.

    De cliëntenraad kan agendapunten aandragen voor de overleggen zoals bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel.

  • 4.

    Door of namens het college worden nadere regels gesteld over de wijze van agendering van de overleggen zoals bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel.

Artikel 10 Incidenteel overleg met de gemeente

De cliëntenraad kan incidenteel overleggen met beleidsambtenaren van de gemeente over voor de cliëntenraad relevante beleidsonderwerpen.

Artikel 11 Geheimhoudingsplicht

De cliëntenraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden ook worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, zal de cliëntenraad informatie en gegevensdragers die hem ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.

Artikel 12 Informatievoorziening door de gemeente

Door of namens het college wordt de cliëntenraad voorzien van de voor de uitvoering van zijn taak relevante informatie.

Artikel 13 Vergoedingen

Ter uitvoering van haar werkzaamheden wordt de cliëntenraad jaarlijks een door de raad vastgesteld budget beschikbaar gesteld ter bestrijding van de ter uitvoering van haar taak te bestrijden kosten.

Artikel 14 Verslag

Binnen 2 maanden na afloof van het kalenderjaar wordt door de cliëntenraad een verslag van de verrichte werkzaamheden in het afgelopen jaar, vergezeld van een financieel verslag.

Artikel 15 inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van publicatie en werkt terug tot 1 januari 2009.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, Wet sociale werkvoorziening en Wet Investeren in Jongeren Gemeente Aa en Hunze”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Aa en Hunze, gehouden op

27 januari 2010.

De griffier, De voorzitter,

T. Santes Drs. H.F. van Oosterhout