Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | DEELVERORDENING EVENEMENTENSUBSIDIES |
Citeertitel | Deelverordening evenementensubsidies gemeente Tiel 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | subsidies evenementen |
Geen.
Algemene subsidieverordening gemeente Tiel
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2013 | 01-01-2021 | art. 1, 5, 7, toelichting | 13-02-2013 Zakengids, 22-02-2013 | Regelgevingregister 2013 nr.2.02, gemeenteraad 13-2-2013, nr.5h | |
01-05-2010 | 02-03-2013 | Nieuwe regeling | 16-09-2009 Zakengids 30-4-2010 | Regelgevingregister nr 2.01 / Raad 16-09-2009 nr. 07 |
Een subsidie kan slechts worden verleend indien het evenement voldoet aan tenminste twee van de volgende algemene criteria:
a. het evenement versterkt het culturele, sportieve dan wel toeristisch klimaat van Tiel zoals dat is verwoord in het evenementen-, cultuur-, sport-, dan wel toeristisch beleid;
b. het evenement draagt bij aan de profilering van Tiel als een levendige en aantrekkelijke stad;
c. het evenement heeft door zijn uitstraling een aantoonbare stadspromotionele meerwaarde;
d. het evenement draagt significant bij aan het genereren van extra bestedingen in de stad;
In aanvulling op de onder lid 1 genoemde algemene criteria kan een subsidie voor culturele evenementen slechts worden verleend indien het evenement eveneens aan de navolgende criteria voldoet:
a. het evenement is origineel en vernieuwend;
b. het evenement voldoet aan één of een combinatie van de volgende voorwaarden:
- voegt iets bijzonders toe aan het culturele aanbod in Tiel;
- geeft een nieuwe invulling aan het reguliere aanbod;
- levert een bijdrage aan een goed cultureel imago van Tiel;
Artikel 4 Weigerings- en intrekkingsgronden
De subsidieaanvraag kan geheel of gedeeltelijk worden geweigerd of een subsidie kan worden ingetrokken indien:
Artikel 6 Het evenementenfonds
Jaarlijks wordt een door het college te bepalen bedrag uit het evenementenfonds gereserveerd ten behoeve van subsidieverlening en sponsoring van de volgende evenementen:
- Appelpop, georganiseerd door Stichting Muziekstad of haar rechtsopvolger;
- Fruitcorso, georganiseerd door Stichting Vierstromenland of haar rechtsopvolger.
Artikel 7 Vast subsidiebedrag per categorie
De subsidiecommissie evenementen adviseert het college van burgemeester en wethouders over de subsidiebeschikkingen en de jaarlijkse vaststelling van de subsidiebedragen en reserveringen als bedoeld in artikel 6 en 7.
De deelverordening evenementensubsidies vormt de wettelijke grondslag voor de subsidiering van
Tielse evenementen zoals op grond van artikel 4:23 Awb is vereist. Tot nog toe vond subsidiëring vaak op incidentele basis plaats, zonder dat daarbij een uniforme procedure en subsidiecriteria werden toegepast. Bovendien bestonden er verschillende subsidiestromen voor evenementen, die gedekt werden uit verschillende budgetten. De subsidiëring op grond van deze verordening zal plaatsvinden vanuit een evenementenfonds zoals beschreven in de evenementennota 2007.
In deze subsidieverordening, die onderdeel is van de Algemene Subsidieverordening, zijn de specifieke bepalingen voor de subsidiëring van evenementen opgenomen. Daarnaast zijn de bepalingen uit het algemene deel van de subsidieverordening onverkort van toepassing, tenzij hiervan in de deelverordening evenementensubsidies nadrukkelijk wordt afgeweken.
De hier gehanteerde definitie haakt aan bij de definitie zoals deze in de Algemene plaatselijke verordening (APV) wordt gehanteerd. Dit heeft tot gevolg dat evenementen die overwegend in de privésfeer worden georganiseerd niet subsidiabel zijn op grond van deze verordening. De APV-definitie is verder verengd door de toevoeging ‘voor een relatief groot publiek’. Hiermee wordt tot uitdrukking gebracht dat het evenement een voor de Tielse samenleving relevant bereik dient te hebben.
Tielse evenementensubsidies worden als waarderingssubsidies (zie ook artikel 1.1 onder f ASV) verstrekt. Doorgaans gaat het om relatief kleine subsidies die op een zo eenvoudige, doch rechtmatige wijze verleend moeten worden.
Naast het streven naar een transparant systeem geldt als uitgangspunt dat de administratieve lasten voor zowel organisatoren als de ambtelijk procedure zo beperkt mogelijk blijven. Zie ook de toelichting bij artikel 6.
Om in aanmerking te kunnen komen voor een subsidie dient het evenement aan ten minste twee van een aantal met name genoemde criteria te voldoen. In het eerste lid van dit artikel zijn de criteria opgenomen, die reeds als kaderstellend beleid zijn vastgelegd in de nota evenementenbeleid 2007. Het criterium ‘sport’ is daaraan toegevoegd omdat is gebleken dat hieraan specifieke behoefte bestond.
Waar mogelijk dient te worden aangesloten bij de beleidsdoelstellingen en –criteria zoals verwoord in de beleidsnotities inzake toerisme, evenementen, cultuur en sport.
Voor wat betreft sport en cultuur is in het tweede en derde lid nader beschreven op welke wijze dergelijke evenementen zich kunnen onderscheiden en daardoor in aanmerking voor subsidie kunnen komen.
Het niet voldoen aan de subsidiecriteria levert op grond van artikel 4.4 ASV een weigeringsgrond op.
Indien toepassing van de subsidiecriteria dan wel de hierna te bespreken weigeringsgronden een onbillijke uitkomst tot gevolg heeft, kan met toepassing van de hardheidsclausule als bedoeld in artikel 6.2 ASV toch tot subsidieverlening worden overgegaan.
Artikel 4 Weigerings- en intrekkingsgronden
Wanneer op voorhand bekend is dat het evenement niet in bezit is of zal zijn van de benodigde vergunningen en ontheffingen dient een subsidieverzoek te worden afgewezen. Voorkomen moet worden dat de gemeente Tiel direct of indirect overtredingen van wet- en regelgeving faciliteert door subsidieverlening. In een aantal gevallen zal het ontbreken van vergunningen en ontheffingen ook tot intrekking van een reeds toegekende subsidie kunnen leiden. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de aanvrager ten tijde van de aanvraag verwijtbaar een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven omtrent de vereiste vergunningen en ontheffingen. Zie ook artikel 4.6 onder c ASV.
De hier genoemde weigeringsgronden laten de algemene weigeringsgronden als genoemd in artikel 4.4 ASV en artikel 4:25 Awb onverlet.
Artikel 5 Afwijkende regeling voor straatfeesten
Het doel van deze regeling is een zeer laagdrempelige regeling te treffen voor straatfeesten waarmee het volgende wordt beoogd:
Bijzondere betekenis komt in dit geval toe aan de weigeringsgrond als genoemd in artikel 4 onder b. Overmatig gebruik van de regeling kan door toepassing van deze bepaling worden voorkomen.
Artikel 6 het evenementenfonds
Door het samenvoegen van de verschillende subsidiestromen in een evenementenfonds ontstaat een inzichtelijk financieel systeem. Een eventueel restant bedrag vloeit niet terug naar algemene middelen, maar blijft behouden voor de organisatie van toekomstige evenementen. De raad stelt het bedrag vast waarmee het fonds jaarlijks wordt gevoed.
Voor een aantal zeer kenmerkende evenementen welke voor de Tielse samenleving van zodanig belang zijn dat zij inmiddels een vast onderdeel uitmaken van de lokale cultuur en traditie is in het derde lid een reservering opgenomen. Hiermee wordt bewerkstelligd dat er jaarlijks voldoende middelen zijn om deze evenementen plaats te doen vinden (zie ook artikel 6, derde lid). Overigens wordt hiermee niet beoogd organisatoren een ‘carte blanche’ te geven: de toetsing van de subsidieaanvraag verschilt niet van andere evenementen en een gehele of gedeeltelijke afwijzing van de subsidieaanvraag blijft mogelijk. De bepaling van de hoogte van de reservering is aan het college gedelegeerd zodat tijdig kan worden gehandeld in geval van veranderde feiten of omstandigheden.
Dit artikel stelt het college in staat om per categorie een subsidiebedrag vast te stellen.
De reden hiervoor is dat het subsidiebeschikking op een voor zowel aanvrager als verlener zo eenvoudig mogelijke wijze tot stand moet komen. Door de hoogte van de subsidie vooraf aan de hand van objectieve criteria per categorie te regelen kan een uitgebreide casuïstische beoordeling van het subsidiebedrag achterwege blijven. Hierdoor kan ook de aanvraagprocedure sterk worden vereenvoudigd, wat resulteert in een laagdrempelige regeling.
In het tweede lid is geregeld dat per categorie een onderverdeling wordt gemaakt naar de reikwijdte en aard van het evenement. Zo ontstaat een systeem waarbij de subsidie aan de hand van categorie en reikwijdte forfaitair wordt vastgesteld. Overigens geldt dat er voor sportevenementen dat er op grond van het gestelde in artikel 1 lid 4 sub a de facto geen onderverdeling gemaakt kan worden omdat alleen sportevenementen op nationaal niveau gehonoreerd kunnen worden.
Uiteraard mag verwacht worden dat de hoogste bedragen worden toegekend de evenementen met het grootste bereik. Daarbij wordt bewust onderscheid gemaakt tussen buurt- en lokaalniveau. Onder een lokaal-evenement wordt een festiviteit verstaan die naar aard, opzet en omvang de gehele gemeente Tiel bestrijkt. Een wijk-evenement is beperkter van opzet.
Vervallen (13-2-2013; zie ook artikel 5 lid 2)
Voorbeeld vaststelling subsidiebedragen
Artikel 8 wijze van aanvragen subsidie
In afwijking van de evenementennota 2007 is de aanvraagperiode verkort tot 12 weken voorafgaand aan het evenement. Hiertoe is besloten om de subsidieregeling toegankelijker te maken.
In het kader van deregulering is er voor gekozen om de aanvraagprocedure zo simpel mogelijk te houden. Daarom is hier geen lange opsomming van indieningscriteria opgenomen, maar wordt volstaan met de eis dat door het college vast te stellen aanvraagformulier benut dient te worden. In het aanvraagformulier worden alleen de meest noodzakelijke gegevens uitgevraagd. Op dit punt kan dus worden afgeweken van artikel 3.5, eerste lid ASV.
Per evenement wordt slechts één aanvraag in behandeling genomen. Vervolgens is natuurlijk de vraag wat onder één evenement dient te worden verstaan. Dit zal met name aan de hand van de plaatselijke feiten en omstandigheden beoordeeld dienen te worden. Tijdstip, locatie en thema zullen in die beoordeling een belangrijke rol spelen. Zo worden de festiviteiten rondom Koninginnedag die door de verschillende Oranjeverenigingen op verschillende locaties worden georganiseerd als verschillende evenementen beschouwd. Wanneer echter diverse horecagelegenheden tegelijkertijd verschillende optredens op het Plein organiseren zal dat doorgaans wel als één evenement worden gezien. In dat geval mag van verschillende aanvragers worden verwacht dat ze samenwerken om tot één subsidieaanvraag te komen.
Indien het aanvraagformulier niet (volledig) is ingevuld zal de aanvrager een termijn gegund moeten worden om het formulier alsnog volledig in te vullen. Zie ook artikel 4:5 Awb. Indien de aanvraag niet binnen de door of namens het college gestelde termijn volledig is aangevuld zal de aanvraag doorgaans buiten behandeling moeten worden gelaten.
De subsidiecommissie evenementen adviseert het college over de subsidieaanvragen. Verder adviseert zij het college over de hoogte van de reserveringen en vaste subsidiebedragen per categorie.
Artikel 10 Beslistermijn college
De beslistermijn is gelet op de eenvoudige procedure zo kort mogelijk gehouden. Dit in afwijking van artikel 4.1 ASV. In geval er onverhoopt toch complicaties optreden kan de beslistermijn met 10 werkdagen worden verlengd.