Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen Almere 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-1999 | 01-01-2011 | nieuwe regeling | 10-12-2009 Almere Vandaag, 2009-12-19 | RV-71/2009 |
Perceel: een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte ervan, dat blijkens indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel door een particuliere huishouding te worden gebruikt en ook als zodanig wordt gebruikt. Met perceel wordt gelijkgesteld: een stacaravan, een woonboot, een woonwagen, en een demontabel zomer- of vakantiehuisje, indien gebruikt door een particuliere huishouding;
Bedrijfspand:een gebouwde onroerende zaak of een zelfstandig gebruikt gedeelte ervan, geen perceel zijnde.
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet Milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:
degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;
ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruik is afgestaan: degene die dat gedeelte ten gebruik heeft afgestaan.
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
In afwijking van het eerste lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen onroerende-zaakbelastingen of andere heffingen meer is dan € 85,- doch minder dan € 5000,- en zolang het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen door middel van automatische incasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kan worden afgeschreven, geldt dat de aanslagen moeten worden betaald in 8 gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op die welke in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens één maand later.
Onder de naam " reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
De rechten worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Voor de berekeningen van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als volle eenheid aangemerkt.
De reinigingsrechten zoals genoemd in hoofdstuk 2 van de tarieventabel zijn exclusief de verschuldigde omzetbelasting.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De reinigingsrechten worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een nota of andere schriftuur, waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingplichtige bekend gemaakt.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, wordt over de reinigingsrechten waarvoor een jaartarief is vastgesteld op aanvraag ontheffing verleend, over zoveel twaalfde gedeelten als er na beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden in het belastingjaar overblijven.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de reinigingsheffingen.
Hoofdstuk 1 Afvalstoffenheffing
Het tarief voor de afvalstoffenheffing bedraagt per perceel, per belastingjaar
Voor het beschikbaar stellen of omruilen van een container bedraagt het recht per container:
Voor het gebruiken en ledigen van een container en het verwijderen van de daarin verzamelde afvalstoffen bedraagt het tarief per kalenderjaar:
Bij het eenmaal per twee weken ledigen van een container voor restafval voor de eerste container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het eenmaal per week ledigen van een container voor restafval voor de eerste container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het eenmaal per week ledigen van een container voor restafval voor de tweede en volgende container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het twee keer per week ledigen van een container voor restafval voor de eerste container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het twee keer per week ledigen van een container voor restafval voor de tweede en volgende container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het drie keer per week ledigen van een container voor restafval voor de eerste container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het drie keer per week ledigen van een container voor restafval voor de tweede en volgende container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het vier keer per week ledigen van een container voor restafval voor de eerste container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het vier keer per week ledigen van een container voor restafval voor de tweede en volgende container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het vijf keer per week ledigen van een container voor restafval voor de eerste container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het vijf keer per week ledigen van een container voor restafval voor de tweede en volgende container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Voor incidentele extra lediging voor een container voor restafval, buiten het regulier tijdstip* per container, per lediging
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het een keer per week ledigen van een container voor GFT voor de eerste container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij het een keer per week ledigen van een container voor GFT voor de tweede en volgende container:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Voor incidentele extra lediging voor een container voor GFT, buiten het regulier tijdstip* per container, per lediging
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Voor incidentele extra lediging voor een container voor Papier, buiten het regulier tijdstip* per container, per lediging
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Het tarief bedraagt voor het op afroep ledigen van containers
restafval of papier, per container, per jaar:
Bij een inhoud van 1.000 liter
Bij een inhoud van 1.100 liter
Bij een inhoud van 1.280 liter
Bij een inhoud van 1.300 liter
Bij een inhoud van 1.600 liter
Bij een inhoud van 40.000 liter
Het tarief bedraagt voor het met behulp van het Ondergronds Inzameldepot verwijderen van afvalstoffen:
Bij maximaal 5 stortingen per week
Bij maximaal 10 stortingen per week
Bij maximaal 15 stortingen per week
Bij maximaal 20 stortingen per week
Bij maximaal 25 stortingen per week
Bij maximaal 30 stortingen per week
Bij maximaal 35 stortingen per week
Bij maximaal 40 stortingen per week
Bij maximaal 45 stortingen per week
Bij maximaal 50 stortingen per week
Voor het verwijderen van losse vracht bedraagt het tarief:
Indien handmatig een factuur moet worden aangemaakt wordt het bedrag verhoogd met
Voor het verwijderen van extra vuil aangeboden bij een reguliere lediging per kuub
Het tarief bedraagt voor het met behulp van het Ondergronds afvaltransportsysteem verwijderen van restafval en GFT per kalenderjaar:
Bij maximaal 5 stortingen per week
Bij maximaal 10 stortingen per week
Bij maximaal 20 stortingen per week
Bij maximaal 30 stortingen per week
Bij maximaal 45 stortingen per week
Voor elke storting boven de 45 bedraagt het tarief per extra storting per week
Het reguliere tijdstip van de lediging wordt door de dienst Stadswerk voor ingang van de dienstverlening
bepaald en aan belastingplichtige medegedeeld.
Deze tabel behoort bij het raadsbesluit van 10 december 2009