Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Terrassen Ermelo 2012 |
Citeertitel | Beleidsregel Terrassen Ermelo 2012 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Terras |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-01-2013 | 15-01-2015 | Onbekend | 10-01-2013 Ermelo's weekblad | Onbekend |
Terrassen dragen bij aan een levendig straatbeeld en hebben een grote invloed op de uitstraling van een dorp. Een dorp met terrassen is aangenaam om in te verblijven en terrassen zorgen voor inkomsten. Daar staat tegen over dat het gebruik van terrassen kan leiden tot overlast. Vooral geluidsoverlast en een verstoring van het straatbeeld door slecht ingerichte terrassen kunnen een probleem zijn.
In 2004 is het Terrassenbeleid vastgesteld. In dat beleid staan regels voor de plaatsen waar terrassen zijn toegestaan en hoe toegestane terrassen mogen worden gebruikt. Sinds 2004 is een deel van de wetgeving gewijzigd. Het meest in het oogspringend is de Algemene plaatselijke verordening. In de Algemene plaatselijke verordening staat een verbod om de weg te gebruiken op een andere manier dan waarvoor de weg bedoeld is. Daaronder valt ook het gebruik van de weg voor een terras. De definitie van weg is sinds 2004 beperkt. Daardoor is de reikwijdte van het terrasverbod en daarmee de vergunningplicht gewijzigd. Het Terrassenbeleid is alleen al om die reden aan herziening toe.
Het Terrassenbeleid dat voor u ligt, behandelt de vraag welke stukken weg gebruikt mogen worden als terras. Het Terrassenbeleid heeft een beperktere omvang dan het Terrassenbeleid uit 2004. Het Terrassenbeleid 2004 omvat zowel de aspecten uit de Algemene plaatselijke verordening als de aspecten van het bestemmingsplan.
Het Terrassenbeleid geeft aan , aan welke voorwaarden een terras dient te voldoen. Redenen om het gebruik niet toe te staan hebben betrekking op de bruikbaarheid van de weg en overlast (zie ook hieronder).
Naast het verbod in de Algemene plaatselijke verordening regelt het bestemmingsplan waar terrassen mogen staan. In tegenstelling tot de Algemene plaatselijke verordening beperkt het bestemmingsplan zich niet tot de weg. Of het bestemmingsplan een terras toestaat op een perceel, wordt beoordeeld door aspecten van ruimtelijk ordening af te wegen.
Met de Algemene plaatselijke verordening wordt de lastendruk voor bedrijven verminderd aangezien de vergunningplicht is verdwenen. Onder het beleid uit 2004 moest bij elke bedrijfsovername een vergunning worden aangevraagd. In het nieuwe beleid staan de algemene regels waaraan terrassen moeten voldoen. Doen ze dat niet, kan de burgemeester een ontheffing verlenen op basis van de Algemene plaatselijke verordening.
Paragraaf 2.1 Algemene bepalingen
In deze voorschriften wordt verstaan onder:
Een terras dat gescheiden is van de gevel van het bijbehorende horecabedrijf en zich voor of in de directe nabijheid van het betreffende pand is bevind.
Een terras gelegen direct aan de gevel van het bijbehorende horecabedrijf.
De voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt.
Een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.
6. Weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet 1994.
Een terras kan niet worden geëxploiteerd indien:
1-Door de aanleg of het gebruik van het terras schade ontstaat aan de weg.
9-Door de aanleg of het gebruik van het terras een doelmatig beheer en onderhoud van de weg wordt belemmerd.
Voorkomen of beperken van overlast
De burgemeester kan op grond van de Algemene plaatselijke verordening een ontheffing verlenen indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg.
Paragraaf 2.3 Algemene regels voor het gebruik van terrassen
Paragraaf 2.4 Overgangs- en slotbepalingen
Deze beleidsregel is onlosmakelijk verbonden met de APV en zullen, bij een herziening daarvan worden geëvalueerd.
De beleidsregels staan in hoofdstuk 3 en zijn opgedeeld in drie delen:
In de algemene bepalingen staan de definities van begrippen. In paragraaf 3.2 staan de beleidsregels om een terras te exploiteren. Paragraaf 3.3 somt de algemene regels voor het gebruik van terrassen op. In de slotbepalingen van paragraaf 3.4 komen onderwerpen aan de orde zoals de inwerkingtreding van de “Beleidsregel Terrassen 2012”.
Op alle gronden in de gemeente Ermelo is een bestemmingsplan van toepassing. Een bestemmingsplan bepaalt hoe de grond mag worden gebruikt. Terrassen die onder artikel 2.4 van de Algemene plaatselijke verordening vallen, staan meestal op de gronden met de bestemming ‘Verkeer en verblijf’. Deze bestemming staat geen terrassen toe.
In bestemmingsplan ‘Kom Ermelo’ blijft de bestemming ongewijzigd. Bestemmingen waar terrassen zijn toegestaan worden aangeduid als ‘terras(Tr)’.
Terrassen maken deel uit van een inrichting zoals bedoeld in de Wet milieubeheer. De Wet milieubeheer verbiedt het drijven van een inrichting zonder milieuvergunning. Een milieuvergunning is niet nodig als het gaat om zogenoemde A-type of B-type zoals bedoeld in het Activiteitenbesluit. Voor B-type inrichtingen moet een melding worden ingediend. A-type inrichtingen zijn meldingsvrij. In het Activiteitenbesluit staan regels die van toepassing zijn op alle inrichtingen. Daarnaast gelden aanvullende regels voor B-type inrichtingen.
De Winkeltijdenwet regelt een aantal zaken met betrekking tot de openingstijden van winkels en het leveren van goederen aan particulieren. Een terras bij een winkel mag niet worden gebruikt als de winkel dicht is. De Winkeltijdenwet verbiedt dat winkels open zijn van 22.00 tot 6.00 uur en op zon- en feestdagen de hele dag. Hetzelfde geldt dus voor terrassen bij winkels. Omdat de Algemene plaatselijke verordening verbiedt dat terrassen voor 9:00 open gaan, mogen terrassen bij winkels open zijn van 9:00 tot 22:00.
3.1.3 Handhaving van terrassen
Terrassen moeten voldoen aan de algemene regels in paragraaf 2.2 en 2.3. Als een terrasexploitant de algemene regels overtreedt dan handelt hij in strijd en zal er handhavend worden opgetreden.
Op de burgemeester rust de plicht om handhavend op te treden tegen overtredingen van artikel 2.4 Algemene plaatselijke verordening. Daarvan mag hij alleen afzien in heel bijzondere gevallen. Eén zo’n bijzonder geval is aanwezig als er concreet zicht is op legalisatie. Bij het overtreden van de algemene regels geldt deze uitzondering niet.
3.2.1 Toelichting bij artikel 1 Begripsbepalingen
Artikel 1 definieert een aantal begrippen die in de beleidsregels worden gebruikt. Begrippen die ook in de Algemene plaatselijke verordening worden gebruikt hebben dezelfde definitie. Hieronder worden twee begrippen toegelicht; de overige definities spreken voor zich.
Algemene plaatselijke verordening
De definitie is zo gekozen dat steeds verwezen wordt naar de meest recente ‘Algemene plaatselijke verordening’.
Net als de Algemene plaatselijke verordening verwijst de beleidsregel naar de definitie van weg in de Wegenverkeerswet. De Wegenverkeerswet definieert wegen als: “alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten”.