Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging betreffende specifieke bevoegdheden medewerkers Markten, afdeling Veiligheid en Handhaving van de gemeente Sittard-Geleen 2008 |
Citeertitel | Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging betreffende specifieke bevoegdheden medewerkers Markten, afdeling Veiligheid en Handhaving van de gemeente Sittard-Geleen 2008 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | submandaat |
incl toelichting
mandaatbesluit gemeente Sittard-Geleen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | nieuw besluit | 01-09-2008 Trompetter,27 aug. 2008 | n.b. |
Het hoofd van de afdeling Veiligheid en Handhaving,
Gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2007 alsmede de eerste wijziging van het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2007;
Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is dat het hoofd van de afdeling Veiligheid en Handhaving gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheden,
Artikel 1. Begripsomschrijving
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder het begrip: resultaatverantwoordelijkheid: betreft productverantwoordelijkheid en omvat de beleidsadvisering, planning, uitvoering van en afleggen van rapportage en verantwoording over het product.
De medewerkers Markten hebben ieder voor zich in het kader van de resultaatverantwoordelijkheid de bevoegdheid binnen door het afdelingshoofd gegeven richtlijnen, de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen alsmede het afdoen van stukken betreffende alle aangelegenheden die het product Markten (6.263) regarderen. Voorts zijn deze medewerkers bevoegd verplichtingen met financiële consequenties aan te gaan en uitgaven goed te keuren, conform de Budgetregeling en in overeenstemming met het gemeentelijke aanbestedings- en inkoopbeleid, tenzij bij wet anders is bepaald of de aard van die bevoegdheid zich in een specifiek geval daartegen verzet.
Artikel 3. Beperking en voorwaarden ondermandaat
Aan het in artikel 2 verleende ondermandaat worden nog de volgende beperkingen gesteld:
Het verleende ondermandaat met betrekking tot het nemen van besluiten dan wel het verrichten van handelingen ter uitvoering van hetgeen is bepaald in de Marktverordening Sittard-Geleen 2007 en onderliggende (beleids)regels is niet van toepassing op de navolgende bevoegdheden:
De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:
“Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen” “namens dezen”, respectievelijk
“De Burgemeester van Sittard-Geleen”, “namens deze,”
gevolgd door de functienaam van de(onder)gemandateerde,
Artikel 5. Afwezigheid/ontstentenis
De medewerkers Markten vervangen elkaar in geval van afwezigheid of ontstentenis van één van hen.
De ondergemandateerde functionaris legt verantwoording af over de uitvoering van de aan hem opgedragen taken en het gebruik van verleende bevoegdheden op de navolgende wijze:
Sittard-Geleen, 1 september 2008
Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen/de Burgemeester van Sittard-Geleen,
De gemeentesecretaris van Sittard-Geleen
Mr. M.E.J.Goldsmits-Brouns
In algemene zin wordt verwezen naar het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2007, de eerste wijziging van voornoemd besluit, het Besturings- en Management Concept, het Organisatiebesluit, de Budgetregeling alsmede het besluit Planning- en Controlcyclus gemeente Sittard-Geleen.
Deze besluiten zijn leidend en bepalend. Indien strijdigheid ontstaat van onderhavig ondermandaatbesluit met één van de vijf genoemde besluiten, dan prevaleert hetgeen is bepaald in één van de laatstgenoemde besluiten.
In dit besluit wordt met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht (privaatrechtelijke rechtshandelingen) en machtiging (feitelijke handelingen).
In dit artikel is de definitie omschreven van het begrippen resultaatverantwoordelijkheid.
In dit artikel worden door het afdelingshoofd Veiligheid en Handhaving aan de medewerkers Markten, binnen een aantal algemene kaders zoals handelen in overeenstemming met zowel de budgetregeling als het gemeentelijke aanbestedings- en inkoopbeleid, de bevoegdheden opgedragen voor het nemen van besluiten en beslissingen (rechtshandelingen) en het afdoen van stukken (procedureel van aard) en het verrichten van feitelijke handelingen voor zover het aangelegenheden betreft vallend onder het product “Markten”. In dit kader is genoemde functionaris bevoegd uitvoering te geven aan het bepaalde in de Marktverordening Sittard-Geleen 2007 met bijbehorende (beleids)regels en voorzover vallende binnen het product Markten aan het bepaalde in de Algemene plaatselijke verordening (Apv).
De bepaling dat de Budgetregeling te allen tijde in acht dient te worden genomen, beoogt te voorkomen dat er financiële verplichtingen worden aangegaan waarvoor geen financiële dekking bestaat.
Met betrekking tot de zinsnede: “..tenzij bij wet anders is bepaald of de aard van die bevoegdheid zich in een specifiek geval daartegen verzet.”, wordt het volgende opgemerkt.
In een enkel geval bepaalt de wet dat een bepaald soort besluit niet gemandateerd mag worden en bijgevolg door het bestuursorgaan zelf moet worden genomen. Een voorbeeld is het uitvaardigen van noodbevelen (artikel 177 Gemeentewet).
Bij besluiten met een zware en/of ingrijpende impact kan er sprake zijn van strijdigheid met de aard van de bevoegdheid. Een voorbeeld is het opleggen van zware disciplinaire straffen of het toepassen van bestuursdwang. Het gewicht van de aan dit soort besluiten verbonden verantwoordelijkheden kan dusdanig groot zijn dat deze besluiten niet te laag in de organisatie moeten worden genomen.
In artikel 3 zijn nog een aantal specifieke beperkingen gesteld met betrekking tot het in onderhavig artikel verleende ondermandaat.
Aan de in artikel 2 opgedragen verantwoordelijkheden worden in artikel 3 een aantal nader aangeduide beperkingen gesteld. In de gevallen dat geen ondermandaat is verleend, oefent het afdelingshoofd zelf de bevoegdheid uit.
De ondergemandateerde functionaris is bevoegd financiële verplichtingen aan te gaan tot een bedrag van maximaal € 2.500,-- exclusief BTW. De bevoegdheid om intern opdracht te geven de met deze verplichtingen verbandhoudende facturen te voldoen (het betaalbaar stellen), ligt evenwel bij het afdelingshoofd.
Uitgezonderd van het ondermandaat zijn een tweetal besluiten met betrekking tot hetgeen in de gemeentelijke Marktverordening is bepaald, te weten het intrekken dan wel schorsen van een vergunning en het uitsluiten gedurende een bepaalde periode van een toewijzing van een dagplaats of standwerkerplaats. Tot alle andersoortige besluiten op grond van de Marktverordening en onderliggende (beleids)regels zijn de medewerkers Markten dus wel bevoegd.
Degene die mandaat verkrijgt zal altijd zijn gezonde verstand moeten gebruiken bij de uitoefening van de aan hem toebedeelde bevoegdheden. Telkens zal afgevraagd moeten worden of het te nemen besluit past binnen het reguliere taakveld. Indien het antwoord ontkennend is, bijvoorbeeld wanneer het zaken betreft die (potentieel) uitstijgen boven de verantwoordelijkheid van het taakveld, zoals zaken met een (potentieel) hoog politiek, bestuurlijk, juridisch dan wel financieel risico, betekent dit feitelijk dat de ondergemandateerde functionaris zijn verantwoordelijkheid niet kan waarmaken. In dat geval moet het te nemen besluit naar een hoger niveau worden getild. Ook zaken waar potentiële belangenverstrengeling aan de orde is, moeten naar een ander niveau worden getild.
De verplichte wijze van ondertekening van in ondermandaat genomen besluiten wordt in dit artikel geregeld. De wijze van ondertekening is verplicht enerzijds om binnen de organisatie uniformiteit te bewerkstelligen, anderzijds omdat uit de ondertekening moet blijken dat het besluit in (onder) mandaat is genomen. De ondertekening van stukken die uit naam van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester worden ondertekend, vindt plaats op de aangegeven wijze.
De werkzaamheden in verband met het product Markten zijn verdeeld tussen de diverse medewerkers Markten. In artikel 5 is bepaald dat wanneer één van de medewerkers Markten niet in staat is zijn functie uit te oefenen, de overige medewerkers Markten de taken overnemen.
In dit artikel is geregeld op welke wijze de functionaris terugkoppeling verzorgt ten aanzien van de uitoefening van de aan hem opgedragen bevoegdheden naar het afdelingshoofd.
Tezamen met de in de artikelen 2 en 3 gestelde kaders en beperkingen wordt de kans op financiële risico’s dan wel onrechtmatige handelingen zo klein mogelijk gehouden.
Het oude ondermandaatbesluit wordt tegelijkertijd met het inwerkingtreden van dit besluit, ingetrokken.
Bekendmaking van onderhavig besluit geschiedt, conform artikel 3:42 Awb, via een kennisgeving van de zakelijke inhoud van dit besluit in “de Trompetter”, op intranet en de gemeentelijke internetsite, onder verwijzing naar de locaties waar de integrale tekst van dit besluit kan worden geraadpleegd.