Organisatie | Nijkerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement adviescommissie planschade Nijkerk |
Citeertitel | Reglement adviescommissie planschade Nijkerk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, art. 84
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-11-2005 | nieuwe regeling | 25-10-2005 De Stad Nijkerk, 2-11-2005 | cbsl. 25-10-2005/22 |
Het college van de gemeente Nijkerk;
gelet op de Procedureregeling planschadevergoeding 2005;
gelet op het raadsbesluit van 4 maart 2004, nr. 2004-002-B waarbij bevoegdheden ter uitvoering van de Monumentenwet 1988 aan het college zijn gedelegeerd;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit vast te stellen het Reglement adviescommissie planschade Nijkerk.
Artikel 1 Instelling commissie
Er is een onafhankelijke schadebeoordelingscommissie, hierna te noemen: de commissie.
De commissie adviseert het college over de door het college te nemen beschikking op een aanvraag om:
De leden en plaatsvervangend leden maken geen deel uit van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Nijkerk noch van een door zo’n bestuursorgaan ingestelde raads-, bestuurs- of andere adviescommissie en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Nijkerk.
De leden, de plaatsvervangende leden en de tijdelijke leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding over informatie die de commissie in het kader van haar onderzoek en advisering ter beschikking zijn gesteld en waarvan, voor zover dat niet uitdrukkelijk is aangegeven, redelijkerwijze mag worden aangenomen dat deze als vertrouwelijk is bedoeld.
De commissie brengt haar adviezen over de onderwerpen, genoemd in artikel 2, uit met inachtneming van de Procedureregeling planschadevergoeding 2005.
Als gevolg van de wijziging van de planschadeartikelen in de Wet op de Ruimtelijke Ordening is de bevoegdheid om op aanvragen om planschadevergoeding te beslissen overgegaan van de raad naar het college. Eerder was deze bevoegdheid door de raad aan het college gedelegeerd.
Voor de behandeling van aanvragen planschadevergoeding is op 20 september 2005 een nieuwe procedureregeling vastgesteld. De instelling en werkwijze van de planschadebeoordelingscommissie is geregeld in dit reglement.
De commissie adviseert aan het college en wordt daarom door het college ingesteld. De commissie heeft de rol van adviseur als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.
De inhoud van deze artikelen komt overeen met de sinds 2004 bestaande bepalingen.
Dit artikel waarborgt de onafhankelijkheid van de leden van de commissie.
Deze artikelen behoeve geen toelichting.
Naast de gebruikelijke bepalingen over inwerkingtreding e.d. is hier geregeld dat de benoeming van leden en plaatsvervangende leden in de planschadebeoordelingscommissie niet opnieuw hoeft plaats te vinden; de huidige leden zijn in 2004 benoemd ter uitvoering van de (nu ingetrokken) procedureregeling planschade 2004.