Organisatie | Gelderland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling Financiële verordening Gelderland 2014 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling Financiële verordening Gelderland 2014 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën, bestuurlijke organisatie |
Geen.
Financiële verordening Gelderland 2014, artt. 5 lid 1; 8 lid 11; 11 lid 10 en 14
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-06-2014 | 01-01-2014 | 24-09-2016 | Nieuwe regeling | 06-05-2014 Provinciaal Blad 2014, nr. 601 | zaaknummer 2014-007029 |
14-01-2013 | 01-01-2012 | 12-06-2014 | Nieuwe regeling | 18-12-2012 Provinciaal Blad, 2013/1 | zaaknummer 2012-021741 |
Paragraaf 1 Financiële organisatie
Artikel 2 De afdelingsmanagers en de managers prioritair programma
De afdelingsmanagers en de managers prioritair programma zijn tegenover de algemeen directeur verantwoording verschuldigd over de rechtmatige, doelmatige en doeltreffende besteding van budgetten behorende bij de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdeling of prioritair programma en de rapportage hierover.
Artikel 5 Administratieve organisatie
De afdelingsmanagers en de managers prioritair programma zijn verantwoordelijk voor een zodanige inrichting van de administratieve organisatie van hun afdeling of prioritair programma, dat de tijdigheid, juistheid, volledigheid en de relevantie van de informatievoorziening betreffende de rechtmatige, doelmatige en doeltreffende besteding van de budgetten is gewaarborgd.
In de beschrijving van de administratieve organisatie wordt ten aanzien van de financieel administratieve verwerking en de financieringsfunctie vastgelegd dat de beschikkende, uitvoerende, administrerende en controlerende taken door functionarissen afkomstig uit verschillende organisatieonderdelen worden uitgevoerd.
Artikel 7 Managementrapportages
Belangrijke afwijkingen tussen begrote en gerealiseerde dan wel realiseerbare inkomsten en uitgaven worden, zodra deze blijken, door de afdelingsmanagers en de managers prioritair programma aan de algemeen directeur gemeld.
Artikel 8 Rekening en verantwoording
De door de afdelingsmanagers en de managers prioritair programma ten behoeve van de jaarrekening en het jaarverslag aan te leveren verslagen behandelen de geleverde prestaties en de bestede budgetten in relatie tot de afspraken over de te leveren prestaties en de beschikbaar gestelde budgetten en een analyse van verschillen daartussen.
Artikel 9 Reserves en voorzieningen
Is het doel of de omvang van een reserve of voorziening niet meer in overeenstemming met de eerdere besluitvorming daarover, dan meldt de afdelingsmanager of de manager prioritair programma, die deze reserve of voorziening beheert, dit bij de afdelingsmanager Financiën. Hij voegt daarbij een voorstel voor de te treffen maatregelen om doel en omvang weer op elkaar af te stemmen. De afdelingsmanager Financiën zorgt er voor dat het bestuur over het voorstel zo spoedig mogelijk een besluit neemt.
Paragraaf 3 Waardering en afschrijving vaste activa
De kosten die voortvloeien uit rentederving bij het verstrekken van niet marktconforme leningen komen voor rekening van het betreffende begrotingsprogramma, tenzij de
dekking van de lening plaatsvindt vanuit een bij het begrotingsprogramma gevormde reserve. De hoogte van de rentederving wordt bepaald conform lid 3.