Organisatie | Lansingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie griffie 2013 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie griffie 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-02-2013 | 29-04-2014 | Nieuwe regeling | 21-02-2013 | BR1300014 / T13.00678 |
De raad van de gemeente Lansingerland
Gelezen het voorstel van het Presidium;
Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet behoudens het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregeling;
Artikel 4 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie (specifiek)
De werkgeverscommissie griffie heeft als taken:
Artikel 5 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 8 Openbaarheid van vergaderingen en stukken
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks verslag uit aan de raad van haarwerkzaamheden en bevindingen.
Toelichting verordening werkgeverscommissie griffie
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
Van de delegatie zijn uitgezonderd benoeming, schorsing en ontslag van de griffier, de vaststelling van
de instructie griffier en de vervanging van de griffier.
Toelichting op enkele artikelen
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie vervult alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden. Naast het
nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren P&O-beleid, integriteitbeleid en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als adviseur.
Artikel 8 Openbaarheid van vergaderingen en stukken
In de vergaderingen van de werkgeverscommissie zullen meestal personele aangelegenheden aan bod komen. Wat hier wordt besproken is niet bedoeld om aan derden kenbaar te maken. Het ligt daarom voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Om diezelfde reden zijn de stukken in de regel ook niet openbaar. Als het persoonlijk belang niet aan de orde is zijn de stukken wel openbaar. Raadsleden kunnen wel inzage krijgen in de stukken, aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat onder invulling van de werkgeversrol moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.