Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen op Zoom

De raad van de gemeente Bergen op Zoom;

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen op Zoom
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDe raad van de gemeente Bergen op Zoom;
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. de Archiefwet 1995
  3. Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-03-201301-09-2013nieuwe regeling

05-03-2013

Bergen op Zoomse Bode, 10-03-2013

RVB13-0012

Tekst van de regeling

Intitulé

De raad van de gemeente Bergen op Zoom;

 

gezien het voorstel van het fractievoorzittersoverleg van 27 februari 2013, nr. RVB13-0012;

 

gelet op de Gemeentewet, de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995,

 

alsmede op de “Circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester” van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ingangsdatum 15 juli 2012);

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de navolgende:

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2013  

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

• De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

• De commissaris: de commissaris van de Koningin in Noord-Brabant;

• De commissie: de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2013

Artikel 2 Taak van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

  • 2.

    De commissie gaat bij de beoordeling van de kandidaten in ieder geval uit van de eisen zoals die door de gemeenteraad zijn vastgesteld in de bij raadsbesluit van 5 maart 2013 vastgestelde profielschets burgemeester gemeente Bergen op Zoom 2013.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

 

  • 1.

    De commissie bestaat uit de volgende leden:

    • -

      de heer P.A. van den Ouden MPM, tevens voorzitter van de commissie

    • -

      de heer W.C.E. Musters, tevens plaatsvervangend voorzitter van de commissie

    • -

      de heer drs. A.F.M. Siebelink

    • -

      de heer P.A.M. van der Velden

    • -

      de heer J.G. Huismans

    • -

      de heer J.A.S.H. Verbeem

    • -

      mevrouw drs. Y.J.M.M. Kammeijer- Luycks

    • -

      de heer F. El-Khassim

    • -

      mevrouw H.F.C. Andreas- de Jong

    • -

      de heer A. Akkaya

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De heer A.J.F.M. Linssen, zijnde eerste loco-burgemeester, wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 4.

    De griffier, de heer C.J.M. Terstappen, fungeert als ondersteuner/ secretaris van de commissie. De plaatsvervangend griffier, de heer P.J.C.Th.M. Vergouwen, fungeert als ondersteuner/ adjunct-secretaris van de commissie.

  • 5.

    De gemeentesecretaris, mevrouw mr. A.C. Spindler, wordt als ondersteuner aan de commissie toegevoegd.

  • 6.

    De adviseur en de ondersteuners (griffier, plaatsvervangend griffier en gemeentesecretaris) zijn geen lid van, en hebben geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 4 Geheimhouding

 

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 8 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 6, 7, tweede lid, en 11 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de adviseur en de ondersteuners van de commissie.

Artikel 5 Vergaderingen

 

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 2 leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en de adviseur.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 6 Contactpersoon bij de benoemingsprocedure

 

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan, worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 7 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1.

    De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 8 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

  • b.

    een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie; bij benoemingen wordt in het verslag van bevindingen ook de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling gemotiveerd,

  • c.

    aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

Het verslag heeft in ieder geval de volgende bijlage: de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

 

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister (ingangsdatum 15 juli 2012) niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 10 Ontbinding van de commissie

 

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 11 Archivering

 

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet 1995 door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 12 Inwerkingtreding

 

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en vervalt op de dag, bedoeld in artikel 10.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2013”.

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 5 maart 2013

De griffier, De voorzitter,