Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterland

Verordening Functioneringsgesprek burgemeester en raad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Functioneringsgesprek burgemeester en raad
CiteertitelVerordening Functioneringsgesprek burgemeester en raad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikelen 147, 149 en 84 Gemeentewet
  2. 1.0:c:BWBR0005416&artikel=149&g=2013-03-08
  3. 1.0:c:BWBR0005416&artikel=84&g=2013-03-15
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-03-2013Nieuwe regeling

14-02-2013

Gemeenteblad 2013, 11

166-75

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Functioneringsgesprek burgemeester en raad

De raad van de gemeente Waterland;

overwegende, dat het wenselijk is dat de burgemeester - in het kader van een zorgvuldig personeelsbeleid - er recht op heeft minimaal drie keer tijdens zijn / haar ambtsperiode van de raad te horen hoe over zijn / haar functioneren wordt gedacht;

gelezen het voorstel van de griffier,

gehoord het fractievoorzittersoverleg, d.d. 7 november 2012;

gelet op de nota van betering c.q. nota van wijziging nr. 166-66;

gelet op het bepaalde in artikel 147 jo. 149 en artikel 84 van de Gemeentewet;

gezien de handreiking ‘Evaluatie in de goede toon’ van de provincie Noord-Holland, uitgave februari 2008;

gezien de handreiking ‘Functioneringsgesprekken tussen raad en burgemeester’, van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, uitgave juli 2008;

gezien de circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, d.d. 24 augustus 2012;

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de navolgende verordening:

 

Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

 

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester;

  • b.

    commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die het functioneringsgesprek voeren;

  • c.

    adviseurs: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van informatie voorzien;

  • d.

    commissaris: commissaris van de Koningin in de provincie

Artikel 2 Algemene bepalingen

 

  • 1.

    De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen;

  • 2.

    De commissie voert tenminste drie en maximaal zes gesprekken per ambtsperiode;

  • 3.

    Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester;

  • 4.

    Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt de commissie tussentijds een functioneringsgesprek;

  • 5.

    In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt tevens een 150- dagengesprek plaats.

Artikel 3 Procedure en tijdschema

 

  • 1.

    De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken;

  • 2.

    Drie van de gesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de commissaris van de Koningin met de burgemeester heeft;

  • 3.

    De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Holland.

Artikel 4 Samenstelling en commissie

 

  • 1.

    De leden van de commissie worden door de raad uit zijn midden gekozen;

  • 2.

    De commissie bestaat 3 leden van de raad;

  • 3.

    De benoeming tot commissielid geldt voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 4.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden;

  • 5.

    Bij ziekte of langdurige afwezigheid van een commissielid kiest de raad een vervanger;

  • 6.

    De commissie laat zich bijstaan door de griffier;

  • 7.

    De commissie kan zich laten informeren door de adviseurs.

Artikel 5 Voorzitterschap van de commissie

 

  • 1.

    De commissie wijst uit haar midden een van de leden aan als voorzitter;

  • 2.

    De voorzitter leidt het gesprek;

  • 3.

    De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten;

Artikel 6 Geheimhouding

 

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken;

  • 2.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan;

  • 3.

    Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van raadsleden, wethouders en secretaris. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten;

  • 4.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, eerste lid en artikel 9, vierde lid;

  • 5.

    De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen;

  • 6.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken;

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht;

  • 8.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier en de adviseurs.

Artikel 7 Voorbereiding gesprek

 

  • 1.

    Leden commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om, voorzover van toepassing, het voorgaand verslag in te zien;

  • 2.

    Leden commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren;

  • 3.

    Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten;

  • 4.

    Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee;

  • 5.

    Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

Artikel 8 Het gesprek

 

  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid;

  • 2.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten;

  • 3.

    Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd;

  • 4.

    De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken: de burgemeester

    • a.

      als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium of overleg met de fractievoorzitters;

    • b.

      als voorzitter van het college;

    • c.

      als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;

    • d.

      die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • e.

      en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

    • f.

      als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie en rijk;

    • g.

      en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • h.

      en zijn nevenfuncties en integriteit;

    • i.

      en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties.

  • 5.

    In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente.

Artikel 9 Verslaglegging

 

  • 1.

    Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld en door de commissie en de burgemeester door ondertekening vastgesteld;

  • 2.

    Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek;

  • 3.

    Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene;

  • 4.

    Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris van de Koningin in de provincie gestuurd.

Artikel 10 Archivering

 

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag;

  • 2.

    Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking één dag na de datum van publicatie.

Artikel 12 Citeerartikel

 

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Functioneringsgesprek burgemeester en raad.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Waterland, gehouden op 14 februari 2013.

De raad voornoemd,

drs. E.G.H. Dijk mw. L.M.B.C. Wagenaar-Kroon

griffier voorzitter