Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | winkeltijdenverordening Tilburg 2013 |
Citeertitel | Winkeltijdenverordening Tilburg 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Winkeltijdenverordening Tilburg 2011.
1.geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2013 | 01-07-2013 | intrekking | 24-06-2013 Gemeenteblad, 2013, 31 | 2013/088 | |
08-03-2013 | 01-07-2013 | nieuwe regeling | 07-03-2013 Gemeenteblad, 2013, 16 | 2013/038 |
De raad van de gemeente Tilburg;
-gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;
Artikel 4 Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
Artikel 5 Zon- en feestdagenregeling
Indien er verschil bestaat tussen de aangewezen koopzondagen voor de branche en die voor het gebied, waarin een tot de branche behorende winkel is gelegen, prevaleren de koopzondagen, die voor de branche gelden. Een tot een aangewezen branche behorende winkel mag derhalve niet geopend zijn op voor het gebied aangewezen koopzondagen, die niet overeenkomen met de koopzondagen, die voor de betreffende branche gelden.
De op grond van artikel 12, eerste lid, van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet geldende vrijstelling voor straatverkoop van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken geldt voor de gehele gemeente niet op zondagen tussen 04.00 en 10.00 uur.
De in artikel 2, tweede lid, van de wet genoemde verboden, voor zover deze betrekking hebben op werkdagen, gelden niet voor het te koop aanbieden en verkopen van feestartikelen en speelgoed op een terrein waar een kermis wordt gehouden als bedoeld in de 'Verordening vaststelling plaatsen en tijden kermis 1997', gedurende de openingstijden van die kermis.
Winkels gelegen in het gebied bedoeld in artikel 1, tweede lid van de 'Verordening vaststelling plaatsen en tijden van de kermis 1997' alsmede winkels gelegen in het gebied binnen de 'cityring' (de ring rondom de binnenstad, gevormd door de Spoorlaan, Heuvelring, Piusplein, Paleisring, Stadhuisplein, Schouwburgring en Noordhoekring) kunnen gedurende de kermis geen gebruik maken van de mogelijkheid tot ontheffing van de Winkeltijdenwet conform artikel 7 van deze verordening.
De in artikel 2, tweede lid van de wet genoemde verboden, gelden niet voor het te koop aanbieden en verkopen van snoepgoed, voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken, religieuze artikelen en souvenirs alsmede voor bloemen en planten op het voorterrein van de Hasseltse Kapel gedurende de maand mei.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door het college aangewezen ambtenaren.
TOELICHTING WINKELTIJDENVERORDENING
De Winkeltijdenverordening is gebaseerd op de Winkeltijdenwet (hierna: de wet). De hoofdlijnen van deze wet zijn:
toegestaan. Gemeenten kunnen evenwel vrijstellingen en ontheffingen van deze verplichte winkelsluiting verlenen. Op 24 december, 4 mei en op Goede Vrijdag gaat dit nachtregime in om 19.00 uur.
-Op zon- en feestdagen is winkelopening niet toegestaan. Voor maximaal 12 zon- en feestdagen per kalenderjaar kan de gemeente vrijstelling van deze verplichte sluiting verlenen. Als feestdagen worden hierbij aangemerkt Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag.
Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de wet. Koninginnedag is in de wet niet meer aangemerkt als een feestdag.
In de praktijk worden verzoeken per omgaande beantwoord (binnen twee weken). Bij verzoeken die gevolgen kunnen hebben voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse van de winkel kan het nodig zijn advies van bijvoorbeeld de politie in te winnen. In die gevallen zal een beslissing langer op zich kunnen laten wachten.
Artikel 3 Overdracht van de ontheffing
De bepaling bindt de overdracht van de ontheffing aan de toestemming van het college. Deze tussenkomst geeft het college de gelegenheid om inzicht te krijgen in de handel en wandel van de opvolger.
Artikel 4 Intrekken of wijzigen van de ontheffing
In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is niet aangegeven in welke situaties een besluit
ingetrokken kan worden. Dit moet dan ook in de verordening worden bepaald. Op het besluit tot intrekking van een ontheffing is de Awb van toepassing (bezwaar- en beroepmogelijkheden).
Artikel 5 Zon- en feestdagenregeling
Op grond van het bepaalde in lid 1 wordt vrijstelling verleend aan de winkels op kampeerterreinen. De winkels mogen tot uiterlijk 22.00 uur geopend zijn. Met dit tijdstip is aansluiting gezocht bij de openingstijden die in de wet zijn gesteld tijdens werkdagen.
De wet geeft aan dat op maximaal twaalf zon- en feestdagen per jaar kan afgeweken worden van het sluitingsverbod. In de verordening wordt de bevoegdheid om deze koopzondagen aan te wijzen gelegd bij het college. Er is daarmee geen raadsbesluit nodig voor het toewijzen van de koopzondagen. Het openstellen van winkels op twaalf koopzondagen wordt het algemeen belang gediend. Dus zowel dat van de winkeliers, de in de detailhandel werkzame personen als de consumenten. Ook voor de kleine winkelier hoeft dit geen problemen op te leveren, omdat op de aangewezen koopzondagen de beslissing over het al dan niet geopend zijn bij de winkelier ligt, deze blijft om al dan niet gebruik te maken van de mogelijkheid om op de koopzondag zijn winkel te openen. Ook is er in Nederland nagenoeg geen gemeente, die niet van deze mogelijkheid gebruik maakt. Tot aan de invoering van de toerismebepaling in Tilburg gold deze regeling ook in Tilburg.
Met lid 3, 4 en 5 wordt aangegeven dat er voor verschillende gebieden en branches in Tilburg verschillende koopzondagen kunnen worden vastgelegd. De ondernemersfederatie Tilburg (OFT) zal een adviserende rol hebben bij het bepalen van de koopzondagen.
Artikel 6 Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties
Dit artikel is gebaseerd op artikel 4 van de wet. Het stellen van voorschriften en beperkingen is mogelijk. Enerzijds gaat het in dit artikel over bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard, anderzijds gaat het over het uitstallen van goederen. In lid 2 van dit artikel worden de bijzondere gelegenheden nader gedefinieerd. Bij het verkrijgen van een ontheffing zal moeten worden aangetoond dat de gelegenheid die als reden voor de aanvraag dient van bijzondere aard is. Deze bijzondere gelegenheden van tijdelijke zullen moeten afwijken van de reguliere activiteiten die in de winkel of het winkelcentrum plaatsvinden om voor ontheffing in aanmerking te komen. Hierbij kan worden gedacht aan activiteiten die, onafhankelijk van de winkelopenstelling, zelfstandig publiek trekken. Zo is de ontheffingsmogelijkheid voor evenementen met name bedoeld voor de situatie waarin in het betreffende gebied een groot publieksaantrekkend evenement plaats vindt. De hierdoor gegenereerde bezoekersstroom kan voor de in het gebied gevestigde ondernemers aanleiding vormen een aanvraag in te dienen om geopend te mogen zijn. Het is niet de bedoeling ontheffing te verlenen voor een evenement dat uitsluitend ten doel heeft de openstelling van de winkels mogelijk te maken. Naast deze ontheffingsmogelijkheid is er de mogelijkheid ontheffing te verlenen ten behoeve van specifieke winkels of winkelcentra bijvoorbeeld in geval het gaat om een bestaansjubileum of een heropening.
Ten opzichte van de vorige verordening is de mogelijkheid voor het verlenen van een ontheffing voor speciale (verkoop)acties geschrapt. Dit heeft er mee te maken dat uit jurisprudentie blijkt dat deze niet mag worden verleend voor koopzondagen. In artikel 7 is wel een ontheffingsmogelijkheid opgenomen voor bijzondere verkoopacties tussen 22.00u en 06.00u. Dit sluit beter aan bij het doel van deze ontheffingsmogelijkheid, die gericht is op bijvoorbeeld openstelling van winkels ten behoeve van de wereldwijde uitgave van een boek of game of daarmee vergelijkbare acties.
Bij het verlenen van de ontheffing zal tevens een beoordeling plaatsvinden of de woonsituatie of leefsituatie, de veiligheid of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.
Artikel 7 Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur
Artikel 7 van de wet geeft de mogelijkheid de openingstijden op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur te reguleren.
In Tilburg wordt er voor gekozen om geen avondwinkels toe te staan. Het inrichten van een ontheffingstelsel leidt tot vergroting van administratieve lasten voor zowel gemeente als ondernemers. Bovendien zal het toestaan van openstelling van een beperkt aantal winkels leiden tot een oneerlijke situatie voor ondernemers omdat er, mede ter voorkoming van overlast slechts een beperkt aantal ontheffingen zou kunnen worden verleend.
Bij een ontheffing voor een incidentele openstelling zal moeten worden aangetoond dat de gelegenheid die als reden voor de aanvraag dient van bijzondere aard is.
In dit artikel is een ontheffingsmogelijkheid opgenomen voor bijzondere verkoopacties tussen 22.00u en 06.00u. Hierbij kan worden gedacht aan ontheffingen ten behoeve van openstelling van winkels bij bijvoorbeeld een wereldwijde uitgave van een boek of game of daarmee vergelijkbare acties.
Bij het verlenen van de ontheffing zal tevens een beoordeling plaatsvinden of de woonsituatie of leefsituatie, de veiligheid of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.
Artikel 12, eerste lid van het Vrijstellingenbesluit, verleent voor de zon- en feestdagen vrijstelling voor straatverkoop van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken. In de praktijk is er in de nacht van zaterdag op zondag geregeld sprake van overlast bij straatverkoop na sluiting van horeca-inrichtingen. Artikel 8 beoogt deze overlast te voorkomen.
De verkopers van voor directe consumptie geschikte eetwaren vallen onder de vrijstelling van artikel 12 van het Vrijstellingenbesluit. De verkoop van snoepgoed (zuurstokken, kaneelstokken enz. enz.) valt hier niet onder. Daarom wordt kermisexploitanten conform het eerste lid toegestaan snoepgoed tot sluitingstijd aan de man te mogen brengen.
Het tweede lid van dit artikel biedt de mogelijkheid aan kermisexploitanten die feestartikelen en speelgoed verkopen dit ook te kunnen doen op werkdagen na 22.00 uur tot sluitingstijd van de kermis.
Op grond van het derde lid kunnen winkels gelegen op het kermisterrein en in de binnenstad gedurende openingstijden van de kermis geen gebruik maken van de mogelijkheid voor incidentele openstelling gedurende werkdagen of zondagen op grond van artikel 7 van deze verordening. Dit is gedaan om tijdens de kermis de inzet op het gebied van openbare orde en veiligheid te kunnen concentreren op het kermisterrein. Voor het verlenen van ontheffingen op zondagen worden om deze redenen ontheffingen voor openstelling na 22.00u dan ook niet verleend.
In de maand mei vinden in Tilburg jaarlijks gebedsdiensten plaats in de Hasseltse Kapel. Voor deze lokale traditionele Mariaverering kan geen vrijstelling worden verkregen op basis van artikel 20 van het Vrijstellingenbesluit. Daarom is dit artikel opgenomen.
Deze bepaling maakt het mogelijk dat het college ambtenaren aanwijst, die toezicht houden op naleving van de verordening. Te denken is aan ambtenaren van de afdeling Handhaving. Daarnaast is op grond van het Wetboek van Strafvordering de Politie al bevoegd op te treden tegen wetsovertredingen en overtredingen van de op de wet gebaseerde verordening.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 7 maart 2013.