Organisatie | Gilze en Rijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie WWB |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
De verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren wordt ingetrokken
artikel 47 Wet werk en bijstand
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2013 | 01-01-2015 | Onbekend | 04-02-2013 Weekblad Gilze en Rijen, 27 februari 2013 | Onbekend |
Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand
In deze verordening wordt verstaan onder:
Cliënt: de inwoner met een minimum inkomen, de persoon als bedoeld in artikel 7 van de Wet werk en bijstand, artikel 2 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikel 2 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen.
De Wet werk en bijstand (artikel 47) geeft aan dat de raad bij verordening de regels vaststelt over de wijze waarop cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet. Met de Verordening cliëntenparticipatie Wwb geeft de raad invulling aan deze wettelijke verplichting.
In de verordening zijn taken en bevoegdheden van de cliëntenraad geregeld, alsmede op welke wijze de cliëntenraad wordt gefaciliteerd en van informatie wordt voorzien. De samenstelling en frequentie van vergaderen zijn door de cliëntenraad zelf vastgelegd in een huishoudelijke reglement.
In het huishoudelijke reglement is geregeld de wijze waarop:
De doelgroepomschrijving in artikel 1 is breed. Niet alleen mensen met een uitkering, maar ook (vertegenwoordigers van) inwoners met een minimuminkomen kunnen zitting nemen in de Cliëntenraad WWB. Mensen uit deze doelgroep kunnen immers aanspraak maken op voorzieningen krachtens het minimabeleid, bijzondere bijstand, of schuldhulpverlening.
Artikel 2 Taak en doelstelling
Het college gaat uit van een ruime taakopvatting. De Cliëntenraad kan zowel gevraagd als ongevraagd advies uitbrengen over voornemens tot beleid, actueel beleid, en uitvoeringskwesties, voor zover deze geen betrekking hebben op individuele klanten. Om de reden is advisering over kwesties op individueel klantniveau, zoals klachten en bezwaarprocedures, uitgesloten.