Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit 2005 |
Citeertitel | Mandaatbesluit 2005 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2010 | 01-01-2018 | mandateringslijst | 13-07-2010 Almere Vandaag, 13-08-2010 | Geen | |
25-05-2010 | mandateringslijst | 25-05-2010 Almere Vandaag, 29-05-2010 | Geen | ||
08-12-2009 | mandateringslijst | 08-12-2009 Almere Vandaag, 19-12-2009 | Geen | ||
16-07-2005 | 26-03-2011 | nieuwe regeling | 05-07-2005 Almere Vandaag, 2005-07-15 | Geen |
Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Almere, ieder voor zover hun bevoegdheid betreft;
Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
In dit mandaatbesluit en de bijbehorende mandateringslijst wordt onder dienst tevens verstaan stafdienst, Publiekszaken alsmede het Programmabureau Stad.
Voor de toepassing van dit mandaatbesluit wordt onder mandaat tevens begrepen het op grond van volmacht dan wel machtiging verrichten van respectievelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.
De gemeentesecretaris is -tenzij in de mandateringslijst anders is bepaald- gerechtigd de aan hem ondergemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk verder onder te mandateren aan directeuren van diensten met het recht tot verder ondermandaat. De gemeentesecretaris kan instructies geven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht genomen dienen te worden.
Indien bij een op grond van mandaat te nemen besluit er rekening mee moet worden gehouden dat de burgemeester dan wel het college van burgemeester en wethouders op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken, legt de gemeentesecretaris de zaak vooraf voor aan respectievelijk de burgemeester dan wel de betrokken portefeuillehouder. Indien het een bevoegdheid van burgemeester en wethouders betreft en de portefeuillehouder dat nodig acht, wordt deze zaak ter verdere besluitvorming voorgelegd aan burgemeester en wethouders.
Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht)van de overeenkomst alsmede het in voorkomende gevallen compareren bij het verlijden door de notaris van in akten vervatte overeenkomsten.
Ingeval van ondertekening van aangegane overeenkomsten wordt de aanhef als volgt geredigeerd : “De gemeente Almere,ter zake van deze overeenkomst op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet vertegenwoordigd door " (naam gemeentesecretaris), secretaris van de gemeente Almere, hierna te noemen: de gemeente”
In de kennisgeving behoeft niet tot uitdrukking te worden gebracht dat het de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid betreft. Volstaan kan worden met zinsneden als "Burgemeester en wethouders maken bekend......" dan wel "De burgemeester maakt bekend......." Zinsneden aan het eind van kennisgevingen als "Burgemeester en wethouders voornoemd" dan wel "De burgemeester voornoemd" kunnen achterwege blijven.
In de kennisgeving dient melding te worden gemaakt van bij wie en/of de wijze waarop nadere informatie kan worden ingewonnen over het onderwerp van de kennisgeving (bijvoorbeeld vermelding van organisatieonderdeel en/of behandelend ambtenaar onder vermelding van zijn/haar telefoonnummer en/of e-mailadres, de vermelding van de locatie (gemeentelijke web-site en/of infocentrum) waarop de op de kennisgeving betrekking hebbende stukken kunnen worden ingezien).
Indien het onderwerp van kennisgeving de bekendmaking betreft van een bij mandaat genomen besluit waartegen bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld wordt in de kennisgeving daarvan mededeling gedaan onder vermelding van door wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld.
Op een onderwerp van kennisgeving betreffende de ter inzagelegging van een aanvraag of het voornemen tot het nemen van een besluit of een ontwerp-besluit, tegen welke aanvraag, voornemen of ontwerp zienswijzen of bedenkingen kunnen worden ingediend is het bepaalde in het vierde lid van overeenkomstige toepassing.
Onder uitvoering van de in de mandateringslijst genoemde wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen, daaronder begrepen de eventueel - sedert de inwerkingtreding van het desbetreffend mandaat - op die wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen aangebrachte wijzigingen, wordt verstaan:
het verrichten van andere handelingen dan onder a bedoeld waarvan de uitoefening op grond van de desbetreffende regelgeving is opgedragen aan bestuursorganen zoals het versturen van kennisgevingen, het aanvragen, opmaken, afgeven dan wel in ontvangst nemen van verklaringen of documenten, het doen van onderzoek, het voeren van overleg, het afleggen van rekening en verantwoording, het verstrekken envragen van adviezen, het opleggen van hersteltermijnen, het toepassen van openbare voorbereidingsprocedures.
Onder het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten als vermeld in de mandateringslijst wordt ook verstaan de bevoegdheid tot het verrichten van al de daarmee samenhangende voorbereidingshandelingen waaronder het aanvragen van offertes en het doen van aanbestedingen alsmede de bevoegdheid tot uitvoering en opzegging van de gesloten overeenkomst en voorts alle andere bevoegdheden die het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot overeenkomsten aan een partij toekent.
Het uitvoeren van Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, het uitvoeren van Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht onder te mandateren aan de directeur van Parkeer Combinatie Holland B.V. welke vennootschap bij de Kamer van Koophandel bekend is onder inschrijvingsnummer 27159845
Het voeren van zakelijke correspondentie en het verrichten van handelingen ter uitvoering van het takenpakket van de dienst zoals het verzenden van ontvangstbevestigingen, het schrijven van brieven inhoudende feitelijke mededelingen, constateringen en procedurele informatie e.d., het reageren op wensen van derden, het doen van bekendmakingen waar dat wettelijk is voorgeschreven dan wel wenselijk wordt geacht c.q. het ter inzage leggen van stukken, het organiseren van (inspraak)bijeenkomsten, het horen van degene(n) die tegen een voorgenomen besluit zijn/hun zienswijze al dan niet in de vorm van bezwaren naar voren heeft/hebben gebracht.
a. Het nemen van besluiten in het kader van Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht waaronder tevens begrepen het betalen en terugvorderen van subsidies.
b. Het uitvoeren van de Algemene subsidieverordening Almere 2008 en de daarop gebaseerde regelgeving.
c. Het aanvragen van subsidies, rijksvergoedingen, bijdragen, uitkeringen en overige gelden alsmede het verrichten van alle handelingen die in verband met het afleggen van verantwoording van (te) ontvangen gelden nodig zijn.
Het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten.
Het is niet toegestaan deze bevoegdheid uit te oefenen voor overeenkomsten die strekken tot zekerheidstelling ten laste van de gemeente zoals borgtocht, garantstelling, pand, hypotheek.
Met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheid zijn in het bijzonder van belang de artikelen 2, eerste lid, 5 vierde en vijfde lid en 9 van het Mandaatbesluit 2005
Verder is in het bijzonder van toepassing de Budgethoudersregeling 2005.
Het al dan niet op verzoek beslissen tot het toepassen van bestuursdwang c.q. het opleggen van een last onder dwangsom alsmede het feitelijk toepassen van bestuursdwang en voorts alle overige bevoegdheden die op grond van artikel 125 van de Gemeentewet juncto Afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht aan bestuursorganen met betrekking tot het toepassen van bestuursdwang c.q. het opleggen van een last onder dwangsom zijn toegekend.
Ter uitoefening van deze bevoegdheid wordt de toepassing aanbevolen van de publicaties “Bestuursrechtelijke handhaving, handleiding voor de praktijk” van het ministerie van Justitie (uitgave december 2002) en “Handhaving, bestuursdwang en dwangsom” van de VNG (uitgave februari 2003). Voor meer uitgebreide checklisten alsmede nadere advisering kan contact worden opgenomen met de Stafdienst bedrijfsvoering, afdeling juridische zaken.
Het beslissen op bezwaarschriften gericht tegen:
onder de navolgende voorschriften:
het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift vindt, behoudens in ambtenaren- en sociale zaken, niet eerder plaats dan nadat de commissie voor de bezwaar- en beroepschriften over het bezwaarschrift advies aan het gemeentebestuur heeft uitgebracht tenzij aan de bezwaren volkomen tegemoet kan worden gekomen en derden daardoor niet in hun belangen worden geschaad;
degene die op een bezwaarschrift beslist dient ingeval het bestreden besluit krachtens mandaat is genomen in ieder geval hiërarchisch één of meerdere niveaus hoger te zijn dan de functionaris die het bestreden besluit heeft genomen. Ingeval het bestreden besluit door de directeur is genomen wordt de beslissing op bezwaar genomen door de gemeentesecretaris. Ingeval het bestreden besluit door de gemeentesecretaris is genomen wordt de beslissing op bezwaar genomen door het desbetreffende bestuursorgaan. Het bepaalde onder a. is van overeenkomstige toepassing;
Het nemen van besluiten tot het voeren van een rechtsgeding waaronder tevens begrepen de daarmee samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen. Onder deze bevoegdheid wordt in ieder geval verstaan: het indienen van een bezwaar- of beroepschrift, het verzoeken om schorsing c.q. voorlopige voorziening, het – ook in kort geding - voeren van een civiele procedure zowel als eiser als verweerder, het in (hoger) beroep gaan, het zowel als eiser als verweerder voeren van een arbitrageprocedure, het voegen in een strafprocedure, het voeren van een verzoekschriftprocedure, het deelnemen aan een mediationprocedure, het incasseren van onbetaald gebleven vorderingen, het leggen van executoriaal-, conservatoir- en derdenbeslag.
De bij mandaat door de gemeentesecretaris met betrekking tot personeel en organisatie genomen besluiten dienen op een goede wijze geregistreerd en gearchiveerd te worden en wel zo dat indien het betreft besluiten die betrekking hebben op meer dan één persoon deze registratie kenbaar is voor en geraadpleegd kan worden door degenen op de wijze die voor besluiten van B&W te doen gebruikelijk is tenzij het betreft een besluit waaromtrent geheimhouding op grond van de Wet openbaarheid van bestuur van toepassing is.
Het uitvoeren van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst gemeente Almere en de hierop gebaseerde regelingen en reglementen zoals de Bezoldigingsverordening 1996, het Beoordelingsreglement en het Beloningsreglement.
De bevoegdheid tot het verlenen van ontslag, anders dan op eigen verzoek, mag niet worden ondergemandateerd.
Het in een voorkomend geval aanwijzen van een waarnemend directeur van een dienst alsmede het aanwijzen van één of meerdere plaatsvervangend directeuren per dienst, met het recht deze aanwijzingen ongedaan te maken dan wel op te schorten.
De bevoegdheden met betrekking tot de waarnemend directeur mogen niet worden ondergemandateerd.
Het op grond van de “Procedureregeling beschrijving en waardering rasterfuncties gemeente Almere 2006”, zulks met uitzondering van het vaststellen van de conversietabel, definitief vaststellen van de rasterfuncties met bijbehorende functieschalen, alsmede het schriftelijk mededelen aan medewerkers welke rasterfunctie met bijbehorende functieschaal op de werkzaamheden van toepassing is.
Het binnen de hoofdstructuur aanbrengen van wijzigingen waaronder het onderbrengen van een afdeling of team dan wel één of meerdere formatieplaatsen bij een andere dienst mits wordt gebleven binnen de kaders van de begroting.
De bevoegdheid mag niet worden ondergemandateerd.
De inrichting van de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie, waaronder wordt verstaan het instellen en opheffen van (staf)diensten, blijft voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders.
Het toevoegen van budgetten (of een deel daarvan) van één of meerdere bestaande functies aan één of meerdere bestaande functies dan wel het aanwenden van deze budgetten (of een deel daarvan) voor één of meerdere nieuwe functies/formatieplaatsen mits dit niet leidt tot een (uiteindelijke) toename van het personeelsbudget.
Het opnemen van kortlopende geldleningen, het uitlenen van gelden en het aangaan van langlopende geldleningen met inbegrip van het nemen van besluiten over het tussentijds wijzigen van de leningsvoorwaarden waaronder het rentepercentage, zulks met inachtneming van de door de raad gestelde voorschriften inzake treasury.
Het uitvoeren van de Wegenverkeerswetgeving
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, het verlenen van ontheffingen als bedoeld in artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 onder te mandateren aan de directeur van Parkeer Groep Nederland B.V. welke vennootschap bij de Kamer van Koophandel te Utrecht bekend is onder inschrijvingsnummer 30142723
a. Het nemen van procedurele besluiten op grond van artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) ter voorbereiding op het verlenen van vrijstelling als bedoeld in artikel 19 lid 1 van de WRO. Onder procedurele besluiten worden niet verstaan besluiten ex artikel 19a tweede en derde lid WRO dan wel inhoudelijke besluiten omtrent inspraak en zienswijzen.
Het uitvoeren van de Parkeerverordening met uitzondering van de artikelen 2 en 5,lid 1, van die verordening.
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan de directeur van Parkeer Groep Nederland B.V., welke vennootschap bij de Kamer van Koophandel te Utrecht bekend is onder inschrijvingsnummer 30142723.
Het uitvoeren van de subsidieverordening Woninggebonden Subsidies 2002 t/m 2004 inclusief uitvoering van het verdeelbesluit en de door de gemeenteraad inzake de uitvoering van de vaststelling van de deelbudgetten aan burgemeester en wethouders gemandateerde bevoegdheden. Voor de toepassing van dit mandaat wordt onder subsidieverordening tevens begrepen de subsidieverordeningen Woninggebonden Subsidies die zijn vastgesteld voor de jaren voorafgaand aan 2002.
- Het afnemen van verklaringen als bedoeld in de Toescheidingsovereenkomst Suriname.
- Het afgeven en ondertekenen van bewijzen van Nederlanderschap.
- Aanvragen om inlichtingen uit de registers van de justitiële documentatiedienst en de politieadministratie in verband met ingediende naturalisatieverzoeken.
- Beslissen op verzoeken om volmacht- en kiezerslegitimatiekaarten.
- Zorgdragen voor inrichting stemlokaal en aanwijzing personen die het stembureau ten dienste worden gesteld.
- Uitreiken nieuwe oproepingskaart.
- In ontvangst nemen van processen-verbaal en verzegelde pakken/enveloppen stembureaus
- Overbrengen processen-verbaal en verzegelde pakken naar voorzitter hoofdstembureau.
- In ontvangst nemen van een verklaring van ondersteuning.
- Het verdelen van de gemeente in stemdistricten.
- Het per stemdistrict aanwijzen van een stemlokaal.
- Het benoemen van leden en plaatsvervangende leden van een stembureau.
- Het aanwijzen van plaatsen voor propagandaborden.
- Het benoemen en ontslaan van de leden en plaatsvervangende leden van het hoofdstembureau.
In afwijking van het bepaalde in artikel 5, tweede lid van het Mandaatbesluit 2005, worden, ingeval van uitoefening van deze bevoegdheid de uitgaande stukken als volgt ondertekend:
De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
de burgemeester van de gemeente Almere,
gevolgd door de functieaanduiding, naam en handtekening van de ambtenaar
Het op grond van artikel 3 van de Wegsleepverordening Almere 2002 vaststellen van de openingstijden van de bewaarplaats voor voertuigen.
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, de bevoegdheden als vermeld onder 1 sub a t/m c onder te mandateren aan:
Het aanvragen van indicatiestellingen bij de Centrale organisatie werk en inkomen (CWI).
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan niet onder de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur werkzame personen en organisaties.
.Het nemen van besluiten betreffende het verlenen van ontheffing van bepalingen van een bestemmingsplan als bedoeld in de artikelen 3.6, eerste lid onder c, 3.22 en 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), alsmede het in verband hiermede nemen van procedurele besluiten als bedoeld in artikel 3.24 Wro.
Het verrichten van handelingen in het kader van afdeling 3.3 en hoofdstuk 3a van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) ter voorbereiding op het nemen van een projectbesluit als bedoeld in artikel 3.10 en 3.40 van de Wro.
Onder handelingen wordt tevens begrepen het nemen van benodigde procedurele besluiten niet zijnde inhoudelijke besluiten omtrent zienswijzen